Gebed


Boekfragment

Een ernstige boodschap voor christenen die weinig bidden

Jaar in jaar uit ziet u bij hen dezelfde aanklevende zonden. U hoort van hen steeds weer dezelfde oude ervaringen. U merkt in hen een verlangen naar hetzelfde geestelijk voedsel op; ze willen alleen maar de melk van het Woord van God en ze hebben een h

Boekfragment

Een schokkende ontdekking: persoonlijk gebed wordt sterk verwaarloosd

Ik weet dat dit schokkend klinkt en dat velen erdoor opgeschrikt zullen worden. Maar ik ben ervan overtuigd dat gebed een van die dingen is die als vanzelfsprekend beschouwd worden en dat gebed evenals zo veel van die vanzelfsprekende dingen schandel

God

Vier redenen waarom God gebeden niet verhoort

"Stel je voor: je wilt zendingswerk doen in Zuid-Amerika. Maar je hebt geen geld en vraagt God om hulp. Maanden later is er nog niets veranderd. Velen van ons kunnen vertellen over gebeden die onbeantwoord blijven. Maar God werkt simpelweg niet altij

God

Franca Treur: bidden maakt van plofkip kip

Volgens Franca Treur maakt bidden van plofkip kip. Wat ze daarmee bedoelt? Dat legt ze uit in deze column over gebed.Op de schaal van gelovigheid scoren mensen die Gods plan eigenhandig uitvoeren het hoogst, schreef ik de vorige keer. Ik doelde op fu

God

Ron van der Spoel verhuisde naar Limburg: "Ik vroeg God om een teken"

‘Wilt U mij laten zien of verhuizen naar Limburg Uw bedoeling is? Wilt U een teken geven?’ Ron van der Spoel was het aarzelen zat. Daarom stelde hij biddend deze concrete vragen. En er kwam antwoord. Een heel duidelijk antwoord. Cvandaag sprak de pre

God

Wat is gebed? Ontdek het in deze prachtige animatie!

Wat is gebed? Een stoffige traditie? Iets dat geluk brengt? Een religieuze checklist? Check deze video en ontdek het antwoord in 3 minuten. 

Verdieping

Is gebed écht de motor van ons geloofsleven?

Het ‘succes’ van gebedEr gaat een verhaal rond over de bekende prediker Charles Haddon Spurgeon, die een goed lopende gemeente in Londen bediende eind 19e eeuw. Hij leidde op een dag een paar journalisten rond door de grote Metropolitan Tabernacle. I

Positief nieuws

Angela zette een gebedsdoos op een berg en dit is wat er gebeurde

Ongeveer 18 maanden geleden kreeg Angela Tomiye een duidelijke boodschap van God: "Iedereen heeft gebed nodig, maar niet iedereen is bereid om de kerk binnen te lopen zodat ze gebed kunnen krijgen." De volgende dag verfde ze haar opa's oude gereedsch

Verdieping

Christenen hebben een geheim wapen: onderschat de kracht daarvan niet

Een mooie samenvatting van waar het hier om gaat vinden we in vers 5: ‘Terwijl Petrus onder zware bewaking zat opgesloten, bleef de gemeente vol vuur voor hem bidden’ (NBV 2021) In de kerker van de burcht Antonia zit Petrus gevangen. De gemeente heef

God

Ds. M. Klaassen: "Bidden is gewoon ontzettend moeilijk"

"Vaak denken we dat bidden spontaan moet gebeuren. Het is ook een opdracht van God. Ga het gewoon doen," zegt ds. M. Klaassen. Bidden is gewoon ontzettend moeilijk, vertelt hij. Onlangs schreef hij ‘Bidden zoals Jezus’, een praktische gids bij het ‘O

Interview

Hoe Theo voorkomt dat gebed een dogmatische regel wordt: "In mijn gebed ben ik 3 minuten stil"

Theo van den Heuvel schreef in 2018 het boek 'Bidden: leren van Jezus', een bijzonder indrukwekkend boek over gebed met tal van bijzondere invalshoeken. In het boek gaat het vooral om het leren bidden van Jezus. Cvandaag sprak met hem over gebed, ver

God

Waarom bidden we eigenlijk? Dit zijn 4 goede redenen!

Waarom bidden we eigenlijk? Nelleke Plomp legt het uit in dit artikel en geeft vier goede redenen waarom we als mensen bidden. Communiceren met andere mensen doe je om verschillende redenen. Soms wil je gewoon iets vertellen, soms wil je dat de ander

God

6 tips voor iedereen die moeite heeft met bidden

Vind je het weleens lastig te bidden? Ben je soms niet in de stemming? Of verloopt je gebed gewoon niet zo soepel? Maak je niet druk, want je bent zeker niet de enige. Een dipje in je gebedsleven; het overkomt iedere christenen wel op een zeker punt

Nieuws

Jos Strengholt onderzocht het Onze Vader: "We blijven vaak maar peuren in ons eigen hart"

“Het Onzevader raakt theologisch gezien het hart van het christendom. Er is geen religie waarbij je ‘onze vader’ tegen God kunt zeggen.” Jos Strengholt is auteur van het boek Bidden met Jezus: Schatgraven in het Onzevader. De Anglicaanse priester dee

God

Theo van den Heuvel ziet rijkdomskwaal in gebedsleven: "Mensen in sloppenwijken snappen het veel beter dan wij"

Theo van den Heuvel schreef in 2018 het boek 'Bidden: leren van Jezus', een bijzonder indrukwekkend boek over gebed met tal van bijzondere invalshoeken. In het boek gaat het vooral om het leren bidden van Jezus. Cvandaag sprak met hem over gebed, ver

God

Biddeloosheid is een verbijsterende werkelijkheid geworden

"Wie van ons lijdt niet met enige regelmaat aan biddeloosheid? Of zelfs chronisch? De veronderstelling dat het wel meevalt of dat het ons persoonlijk niet raakt, helpt ons niet verder. Wel zijn we erbij gebaat als we er eerlijk mee voor de dag komen,

Interview

David Uijl daagt christenen uit: "Evangeliseer vanuit je luie stoel"

“Christenen hebben het zichzelf moeilijk gemaakt met allerlei creatieve evangelisatievormen. Jezus paste nooit evangelisatiemethodieken toe”, zegt de bevlogen ondernemer David Uijl. Zelf had hij niet zoveel met evangelisatie. Net als veel andere chri

God

Leer me bidden

Linda Zwaan wilde leren bidden. 'Leer me bidden,' zei ze daarom. En dit is wat ze ontdekte! Lees het artikel.Het gaat er tegenwoordig nogal luchtig aan toe in mijn gesprekken met God. Ze worden regelmatig onderbroken door stoplichten en tegenliggers,

God

Bid dit gebed wanneer je verlangt naar meer van God

"Jezus, we willen meer van u in ons leven." Dat schrijft blogger Wendy van Eyck. In een indrukwekkend gebed bid ze een gebed dat iedereen kan bidden die meer verlangt naar God. God, We verlangen naar meer tijd. We verlangen naar meer spullen. We verl

Interview

Theo van den Heuvel: "Ik vergelijk gebed wel eens met mijn auto"

"Ik vergelijk mijn gebedsleven wel eens met mijn auto, een oude diesel. Die auto moet in de winter drie keer voorgloeien", zegt Theo van den Heuvel, die uitlegt hoe hij zijn geloofsleven op eenzelfde manier laat voorgloeien. De spreker schreef het bo

Nieuws

De noodzaak van échte gebedsbijeenkomsten

Op een dag werd ik, net als vele anderen, uitgenodigd om naar een landelijke gebedsbijeenkomst te komen. Ik vond het de moeite waard om een paar uur te reizen om samen met vele andere christenen te bidden. Maar helaas kwam ik bedrogen uit. De bijeenk

Nieuws

Waarom God ons gebed niet verhoort

"De Bijbel maakt duidelijk dat onze hemelse Vader gebeden hoort en verhoort. Toch ervaren we allemaal wel eens dat we bidden en God niet meteen handelt," vertelt voorganger Charles Stanley. Hij noemt enkele redenen waarom God gebeden vaak niet verhoo

God

"Clichés bidden kan leiden tot een gebedscrisis"

"Het is gevaarlijk om in je gebeden in clichés te vervallen. Jezus breekt daardoor heen met teksten als: ‘Bid voor je vijanden'." Dr. M. van Campen constateert dat veel christenen zich in een gebedscrisis bevinden. "En dat is ernstig.""In de eerste p

Positief nieuws

Bid dit gebed wanneer je even geen zin hebt in God

Je hebt het wel eens. Van die dagen dat je alles behalve behoefte hebt om God te loven en te prijzen. Vaak komt dat omdat je iets teleurstellends hebt meegemaakt of omdat je simpelweg niet lekker in je vel zit vanwege een situatie op je werk, in je v

Nieuws

Ds. Paul Visser over de kracht van 1 minuut bidden

Tien jaar lang was een man uit Rotterdam niet meer in de kerk geweest. Hij beloofde verschillende keren om weer eens mee te gaan, maar gaf de voorkeur aan fietsen. "Op een zondag regende het pijpenstelen. En hij dacht: vooruit dan maar, ik ga naar de

Nieuws

"Goed dat God niet alle gebeden verhoort"

"Een Bijbeltekst als 'Bid en u zult ontvangen' kun je niet zomaar ongenuanceerd toepassen. Gebedsverhoring is geen automatisme," zegt Willem Ouweneel naar aanleiding van een vraag over gebed. "'Geloof dat je het al ontvangen hebt en je zult het krijg

Dagelijks leven

Theo van den Heuvel had heimwee naar gebed: "Ik rende hard, maar was ver van huis"

"De enige keer dat de leerlingen aan Jezus om specifiek onderwijs vragen, vragen ze Hem om hen te leren bidden." Dat zei voorganger Theo van den Heuvel recent tijdens een preek over bidden en heimwee. Hij sprak in 2020 tijdens een dienst van Mozaiek0

God

Luigi kwam door gebed tot geloof: "De kerk is vergeten om mensen te leren bidden"

Er is niets dat je niet tegen God kunt zeggen, dat betoogt auteur Luigi Gioia die ‘Zeg het tegen God’ schreef, een boek over bidden. Gioia is een Benedictijnse monnik, voor wie bidden een primaire levensbehoefte is. Hij schreef zijn boek, omdat hij v

Verdieping

Voor bidden heb je niet altijd veel woorden nodig

Je zou het vreemd kunnen vinden dat Hij de eenzaamheid en stilte opzocht om te bidden.Bidden was voor Hem toch ook spreken en overleggen met Zijn hemelse Vader?Opmerkelijker is het als je dat leest over mensen. Ik heb weleens geprobeerd om een uur te

God

Mijn gebedslijstje is een irritatielijstje

Ik moet iets heel eerlijk bekennen. Ik ben niet zo van de gebedslijstjes. Helemaal niet eigenlijk. Ik leef in intimiteit met God. Vanuit die gemeenschap met de Vader, Zoon en Heilige Geest zijn er altijd specifieke mensen of onderwerpen die Hij me te

God

Vasten: hebben we dat nodig als christenen?

In de laatste weken horen we nog wel eens over bidden en vasten. Veel evangelische organisaties roepen ons op, om in deze tijd extra te gaan bidden en vasten voor een geestelijke herleving. Uiteraard is het al een grote zegen als het verlangen bij on

God

Verkeerd bidden: kan dat?

"Mag ik bijvoorbeeld bidden dat ik en ons gezin bij God in de hemel mogen komen op de tijd wanneer Hij dat wil en mag ik excuses maken voor de fouten die ik en ons gezin begaan? Ik ben een meisje van 16 jaar en probeer me meer te verdiepen in de Bijb

God

Wat opvalt aan dit onderzoek naar gebedsbijeenkomsten in gemeenten

‘Veel mensen in de gemeente waarderen het dat er een gebedsbijeenkomst is, maar onderschatten de kracht van het gebed.’ Deze uitspraak van een bezoeker geeft kernachtig weer hoe dubbelzinnig de houding van gemeenteleden is ten opzichte van gebedsbije

God

'God heeft nog nooit een gebed van mij verhoord'

'Hoe kan het nou dat ik regelmatig lees van wonderlijk verhoorde gebeden? Ik heb dat nog nooit gehad. Ik ervaar alleen maar frustratie en worsteling met God', zegt een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. 'Ik kom regelmatig op het punt d

God

Waarom bidden moeilijk is en gebeden niet altijd worden verhoord

Tyler Speegle deelt bij Relevant Magazine zijn oprechte worsteling met bidden. Het is een bijzonder kwetsbaar en eerlijke 'biecht' over waarom zijn gebeden niet altijd worden verhoord. "Ik zou willen dat ik kon zeggen dat mijn gebedsleven wordt bepaa

God

Elke dag nieuwe woorden bidden voor je kinderen

Net als veel ouders heb ik altijd voor mijn kinderen gebeden. Zodra ik wist dat ik in verwachting was, begon het bidden voor het nieuwe leven dat groeide, vertelt Marieke den Butter in De Waarheidsvriend. SleurIk bad elke dag. Maar eigenlijk, als ik

God

Beantwoordt God altijd onze gebeden?

Degenen onder ons die in God geloven, geloven dat Hij onze gebeden hoort, maar geloven we ook allemaal dat Hij ze beantwoordt? Feitelijk doet Hij dat – op zijn eigen manier en op zijn eigen tijd. Het is misschien niet precies het antwoord dat we will