Christenen hebben een geheim wapen: onderschat de kracht daarvan niet

Verdieping 25 januari 2024 8 minuten Ds. Yme Horjus
Ds. Yme Horjus

Er staat in de Bijbel een prachtgeschiedenis die iets duidelijk maakt over wat bidden kan bewerken. God kan daadwerkelijk gebeden verhoren, terwijl Zijn gemeente zó bezig is voor een situatie te bidden, maar soms lijkt te geloven dat bidden niet helpt. Ik doel op de passage in Handelingen 12:1-19 die ermee begint dat Jakobus wordt onthoofd door Herodes en dat Petrus in de gevangenis belandt.

Een mooie samenvatting van waar het hier om gaat vinden we in vers 5: ‘Terwijl Petrus onder zware bewaking zat opgesloten, bleef de gemeente vol vuur voor hem bidden’ (NBV 2021)

In de kerker van de burcht Antonia zit Petrus gevangen. De gemeente heeft er geen weet van hoe zwaar hij bewaakt wordt. Hij staat onder toezicht van vier viertallen soldaten, die bij toerbeurt de wacht houden. Normaal is het zo dat een gevangene met één keten aan een soldaat vastgeketend werd, terwijl een andere soldaat voor de celdeur stond. Voor de cel van Petrus staan twee soldaten en hij zit met twee ketens vast aan twee soldaten. Het is duidelijk dat deze gevangene niet mag ontsnappen van Herodes. Waarom is Herodes daar dan zo bang voor? Wel, we lezen in Handelingen 5 vanaf vers 17 over een eerdere wonderbaarlijke ontsnapping van de apostelen uit de gevangenis waar de Sadduceeën hen hadden opgesloten. Het was voor de Joodse autoriteiten nooit opgehelderd hoe dat had kunnen gebeuren. Misschien dat Herodes daarvan gehoord had en op voorhand zijn maatregelen had getroffen. Je kon tenslotte maar niet weten met die vreemde sekte van de volgelingen van Jezus van Nazareth…

De gemeente bidt. Zij grijpt naar het wapen van de machtelozen. De gemeente gaat op de knieën.

Wapens van de machtelozen
Wat doet de gemeente? Zit ze bij de pakken neer? Is er sprake van opperste radeloosheid nu ze hun leider Petrus kwijt zijn? Daar is immers alle aanleiding toe. Of smeedt de gemeente plannen om Petrus gewapenderhand te bevrijden? Nee, de gemeente bidt. Zij grijpt naar het wapen van de machtelozen. De gemeente gaat op de knieën. We weten niet wat het gebedsverlangen van de gemeente is geweest. Hebben de broeders en zusters gebeden om een herhaling van die eerdere bevrijding die in Handelingen 5 beschreven wordt? Ze waren vast nog niet vergeten hoe een engel van de Heer de apostelen uit de gevangenis heeft geleid. Het zou kunnen. Maar het is ook mogelijk dat de gemeente om standvastigheid voor Petrus heeft gebeden. Dat zijn vertrouwen op God niet zou bezwijken en Hij de Heer opnieuw zou verloochenen zoals toen hij zich warmde bij het vuur in de hof van de hogepriester. Misschien dat ze daar bang voor waren, want als het vuur je aan de schenen wordt gelegd, kun je makkelijk onderuitgaan.

Hoe dan ook, de gemeente bidt. In meerdere huizen wordt door velen voor Petrus gebeden. Overal in Jeruzalem waren er bidstonden, waar men ‘vol vuur voor Petrus tot God bleef bidden’, zoals we dat lezen. Het is opvallend dat hier in het Grieks hetzelfde woord wordt gebruikt als voor de gebedsstrijd van de Heere Jezus in de hof van Gethsémané, toen de Heer voor Zijn lijden en sterven stond. In de vele huizen waarin de gemeente van Jeruzalem samenkwam, werd intens en bewogen voorbede gedaan voor Petrus. Vurig en vol overgave!

Zee van hemels licht
De laatste nacht van Petrus’ leven is gekomen. Herodes is van plan hem de volgende dag te laten voorkomen. Het vonnis staat al vast: hij zal veroordeeld en terechtgesteld worden. En dan wordt Petrus midden in de nacht gewekt door een engel van de Heer. Die geeft hem een flinke por, zodat Petrus wakker wordt en baadt in een zee van hemels licht. Meteen vielen de ketens van zijn handen. De engel is heel praktisch en zegt Petrus concreet wat hij allemaal moet doen. Petrus weet niet hoe hij het heeft. Hij volgt de engel in een roes naar buiten. Hij weet niet of hij droomt of dat het echt is. Lukas zegt dat Petrus eigenlijk denkt dat het een visioen was. De engel gaat nog één straat met hem mee en dan is hij opeens verdwenen. Petrus knijpt zich eens in de armen. Is dit de wereld van de feiten of de wereld van de verbeelding? Ja, het is echt waar, hij is een vrij mens, ontsnapt aan de klauwen van Herodes.

Dat mogen we ervoor onszelf ook uit leren: dat we de kracht van het gebed niet onderschatten en dat we God vrijmoedig mogen vragen om de wensen van ons hart.

Maar wat moet hij nu doen? Dat mag hij zelf bedenken. Er komt geen instructie van boven. Er zijn niet altijd engelen die ons bij de hand nemen, we moeten ook te rade gaan bij ons eigen verstand en onze eigen overwegingen volgen. Petrus neemt een ogenblik van bezinning en gaat naar het huis van Maria, de moeder van Johannes Markus, waarvan hij weet dat hij daar vast een deel van de Jeruzalemse gemeente zal aantreffen.

Als Petrus klopt, is daar het slavinnetje Rhodé die naar de deur gaat. Wie kan dat nu zijn zo midden in de nacht? Is dat wel goed volk? Ze hoort aan de andere kant van de deur de stem van Petrus, maar in plaats van dat ze opendoet, holt ze naar binnen om het de anderen te melden dat Petrus voor de deur staat, wat niemand wil geloven. En Petrus maar kloppen en de discipelen maar redeneren: het kán hem niet zijn, het is vast zijn engel. Maar Rhodé houdt vol: “Het is Petrus, geloof me nu alsjeblieft!” De discussies gaan maar door en het duurt tijden voordat men de deur opendoet.

Geeft ons te denken
Wonderlijk is dat toch eigenlijk. De gemeente bidt, maar gelooft nauwelijks in de verhoring van haar eigen gebed. Daar komt het toch op neer. Het wil er bij hen gewoon niet in dat hun bidden verhoord is. Maar God heeft boven bidden en boven denken verhoord. Hij heeft veel meer gegeven dan ze durfden te verwachten. Maar dat mogen we ervoor onszelf ook uit leren: dat we de kracht van het gebed niet onderschatten en dat we God vrijmoedig mogen vragen om de wensen van ons hart. Soms is het gemakkelijker een gevangenis uit te komen dan een bidstond van de gemeente in… De deuren van de gevangenis gingen vanzelf open, maar de deuren van de gemeente met grote moeite. Dat moet ons te denken geven.

De deuren van de gevangenis gingen vanzelf open, maar de deuren van de gemeente met grote moeite. Dat moet ons te denken geven.

Ter verontschuldiging van de gemeente-in-gebed moet misschien gezegd worden dat er nog een gebeurtenis is geweest, die de gemeente heeft terneergedrukt en lamgeslagen. Misschien was er daardoor wel een sfeer van: je moet toch altijd realistisch blijven! Het verhaal over de bevrijding van Petrus uit de gevangenis wordt namelijk voorafgegaan door de mededeling dat Herodes enkele leden van de gemeente gevangen heeft genomen en dat hij één van hen, Jakobus, de broer van Johannes, liet onthoofden.

Het is misschien wrang en voor ons moeilijk te begrijpen. Waarom was er geen engel des Heren om de dood van Jakobus tegen te houden? Waarom werd Jakobus omgebracht en kon Petrus ongedeerd de gevangenis verlaten? Houdt God er dan lievelingetjes op na? Als Petrus zo bevrijd kon worden, waarom Jakobus niet? Waarom is er toch zo’n lelijke dissonant in die prachtige geschiedenis van de bevrijding van Petrus? Nogmaals, het is moeilijk te begrijpen.

God is soeverein
Tegelijkertijd is God vrijmachtig en soeverein. We kunnen Hem niet naar onze hand zetten. Hij laat Zich niet voegen naar onze voorkeuren, wensen en behoeften en is niet de hemelse butler die ons op onze wenken bedient. Dat zouden mensen, die een gemakkelijk welvaartsevangelie willen aanhangen, zich wat meer moeten realiseren.

Wáárom laat God Zijn macht niet zien? We kunnen zo worstelen met de vraag waarom God naar ons besef toch zo Zijn eigen glazen ingooit door niet in te grijpen waar Zijn kinderen in het geding zijn en zelfs soms tegenslag op tegenslag ervaren.

Tegelijkertijd is God vrijmachtig en soeverein. We kunnen Hem niet naar onze hand zetten.

Een flink aantal jaren geleden heb ik gelezen van een wonderbaarlijke genezing van een vrouw uit Bleskensgraaf. Na jaren van ziekte en bedlegerigheid werd zij in een gebedssamenkomst genezen. Prijs de Heer! Prachtig dat dit gebeurt, maar ik kan nogmaals heel veel situaties noemen waarvan ik denk: gebeurde hier ook maar zoiets als die genezing van toen. We zijn nu zoveel jaren verder en deze vrouw mag nog steeds blij zijn met haar genezing.

Ik geloof zeker dat God kán genezen. En je mág zingen en bidden ‘Laat uw kracht zien, almachtig God.’ God staat een wereld voor ogen waar zonde en ongerechtigheid zullen zijn uitgebannen. Een wereld zonder tranen en dood. Maar die wereld is er nog niet. Paulus zegt dat ‘de schepping aan de vruchteloosheid is onderworpen en zucht in al haar delen’. We leven nog in een gebroken wereld en daar komt ziekte en dood in voor. Daarin wordt Gods wil nog niet ten volle zichtbaar en breekt Gods macht nog niet ten volle door. Zelf ben ik ook eens vanwege mijn gehoorhandicap naar een genezingsdienst geweest. Maar daar kwam ik met een complete ontnuchtering van thuis. Er was te veel psychologie in die dienst en te weinig theologie - om zo te zeggen. In de opbouw van die dienst waren te veel psychologische mechanismen die ik herkende en waar ik mij niet bij thuis voelde. Ik voelde mijn vrijmoedigheid helemaal wegvloeien. Er was naar mijn gevoel te veel manipulatie, waardoor ik innerlijk helemaal afhaakte. Ik ging ontmoedigd en teleurgesteld naar huis.

Het enige antwoord?
De werkelijkheid van deze wereld is – en dat wordt ons ook getekend in Hebreeën 11 over de geloofshelden – dat hier op aarde ook nog sprake is van martelaarschap en lijden vanwege de gebrokenheid door de zonde. In Hebreeën 11 wordt gesproken over gelóvigen, die worden gefolterd, zijn gestenigd, doormidden gezaagd en met het zwaard gedood.

Néé, dat was niet wat wij zochten, wij wilden eigenlijk méér, maar de Heer laat het dan bij Zijn genade.

Als Paulus dan volgens 2 Korinthe 12:7-10 gepijnigd wordt door iets wat hij omschrijft als ‘de satan die hem met vuisten slaat’, dan is het gebed zijn wapen in de strijd. Wij weten niet wat het is geweest. Het heeft hem gehinderd in zijn bediening. Maar God maakt hem duidelijk dat hij van die doorn in zijn vlees niet zal worden bevrijd. Drie keer heeft hij er intens om gesmeekt, maar de Heere God heeft hem er iets anders voor in de plaats gegeven: ‘Mijn genade is u genoeg.’ Daar moet hij het mee doen.

Soms is dat het enige antwoord dat ons ook gegeven wordt. Néé, dat was niet wat wij zochten, wij wilden eigenlijk méér, maar de Heer laat het dan bij Zijn genade. Die is er dan ook in overvloedige mate en dan mogen wij, net als Paulus, roemen in onze zwakheid, onze verdrukkingen, onze vervolgingen en benauwdheden. Paulus spreekt er dan over dat de kracht van Christus in hem kwam wonen. Ik wens ieder en ook mijzelf die kracht toe. De kracht van Christus wordt dan zichtbaar in onze zwakheid.

Dominee Yme Horjus is emeritus-predikant en oud-rector van het Baptisten Seminarium, Bovenstaand artikel verscheen eerder in Het Zoeklicht en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#384 David ten Voorde & Wim Verkerk over de vergeten strategie van Jezus (en kerkgroei in Iran)
Of beluister op:

Meerartikelen

Ashur
Nieuws

Frankrijk onderzoekt moord op christelijke influencer als terreurdaad

In Frankrijk is een Algerijnse man opgepakt op verdenking van de moord op de Assyrisch-christelijke influencer Ashur Sarnaya. De Franse aanklager onderzoekt de zaak als terreurdaad. De christelijke gemeenschap in Frankrijk is geschokt door de moord e

Archeologische vondst
Nieuws

Bijzondere archeologische vondst bij Tempelberg bevestigt Bijbelverhaal over koning Hizkia

In Jeruzalem is een bijzondere archeologische ontdekking gedaan in de buurt van de Tempelberg. Het gaat om een 2.700 jaar oud stukje klei met een koninklijke inscriptie uit het Assyrische Rijk. Het fragment lijkt deel te zijn geweest van een zegel da

Open Doors
Video

Open Doors reageert rechtstreeks op NOS: 'Dit is écht aan de hand in Nigeria'

Plotseling is er volop aandacht voor de situatie van christenen in Nigeria. Dit komt doordat de Amerikaanse president Donald Trump dreigde militair in te grijpen als het land christenen niet beter beschermt. In de Nederlandse media volgden vooral pub

Matthew Grech
Nieuws

Maltees christen riskeert gevangenisstraf of geldboete na delen bekeringsverhaal

De Maltese christen Matthew Grech (36) wacht deze week op de uitspraak in een rechtszaak die al drie jaar loopt. Grech werd in 2022 aangeklaagd omdat hij in een interview vertelde hoe hij Christus vond en zijn vroegere homoseksuele levensstijl achter

Ds. A. A. Egas
Video

Terugkijken: CGK-predikant over forse zetelwinst CDA en onderwijsvrijheid

D66 is de winnaar van de verkiezingen. De partij van Rob Jetten steeg van 9 naar 26 zetels en is de PVV qua hoeveelheid stemmen net voor. Het CDA steeg op haar beurt van 5 naar 18 zetels en wordt daarmee door velen als een reële coalitiepartner gezie

Koh
Nieuws

Rechter stelt Maleisische regering verantwoordelijk voor ontvoering pastor Koh

De Hoge Rechtbank van Maleisië heeft deze week geoordeeld dat de overheid en de politie verantwoordelijk zijn voor de ontvoering van pastor Raymond Koh. De christelijke voorganger verdween in 2017 onder verdachte omstandigheden. Zijn familie krijgt r

Ds. P. den Ouden
Nieuws

Hersteld hervormde gemeente Urk brengt beroep uit op ds. P. den Ouden

De hersteld hervormde gemeente te Urk (Moria) heeft een beroep uitgebracht op ds. P. den Ouden. De predikant moet op Urk ds. M. van Reenen vervangen. Laatstgenoemde predikant verhuisde eerder dit jaar naar Drenthe om daar als evangelist aan de slag t

Tucker Carlson
Nieuws

Tucker Carlson biedt excuses aan voor harde uitspraken over christenzionisten

De Amerikaanse commentator Tucker Carlson, voormalig presentator van Fox News, heeft maandag zijn excuses aangeboden voor zijn recente uitspraken over christelijke zionisten. In een eerder interview had hij gezegd dat hij hen “meer verafschuwt dan wi

Meerartikelen

Intercultureel Songbook
Persbericht

Nieuw Intercultureel Songbook brengt kerken samen in lofprijzing

Kerken in Nederland worden steeds internationaler en zoeken manieren om samen God te aanbidden, ieder in de eigen taal. Het nieuwe Intercultureel Songbook, een initiatief van Stichting Gave en Songs2Serve, biedt vijftig Westerse en niet-Westerse lied

Ds. Zondag
Video

Ds. W. A. Zondag: "Je bent nooit te jong om van Jezus te houden"

De Gereformeerde Gemeente van Bodegraven vierde dit najaar haar 100-jarig bestaan. Dit is een bijzondere mijlpaal in de geschiedenis van de plaatselijke kerk. Ter gelegenheid van dit jubileum werd een reeks ontmoetingen georganiseerd waarin gemeentel

David ten Voorde
Interview

David ten Voorde: “De kerk groeit als gewone mensen doen wat Jezus zegt”

In Iran, India en delen van Afrika groeit de kerk sneller dan ooit, ondanks vervolging en maatschappelijke druk. Niet door grote campagnes of indrukwekkende gebouwen, maar door eenvoudige gelovigen die anderen leren Jezus te volgen. In de Cvandaag po

Jeffrey Schipper
Hoofdredactioneel commentaar

Trump wil vijanden van Nigeriaanse christenen bestrijden: goed nieuws?

De Amerikaanse president Trump heeft de vijanden van Nigeriaanse christenen min of meer de oorlog verklaard. Het gaat om radicale islamitische milities die al jaren dood en verderf zaaien. Met gejuich begroeten sommige christenen de gebalde vuist van

Lydia en Gerard de Groot
Boekfragment

God geeft christenen gezag: ontdek de kracht van geestelijke autoriteit

Na mijn bijzondere bekering, was ik er al snel van overtuigd dat ik iets miste in mijn persoonlijke geloofswandel met de Heer. Ik had een handicap, ik stotterde, en dat had een enorme impact op mijn dagelijkse leven. Na de middelbare school werden mi

Azhar Feily, beeld Niek Stam
Verdieping

Azhar werd christen: "Ik wist: Jezus is God en Jezus is mijn God!"

Deze week is het de Week van gebed voor mensen die Jezus nog niet kennen. Vijf organisaties roepen ons ertoe op voor hen te bidden. Vandaag gaat het over Azhar Feily. Ze kwam vanuit Iran naar Nederland. Haar verhaal met God begon tien jaar later. Nu

Het Omega Project
Verdieping

Wat is een gezonde relatie tussen verstand en geloof?

Hoe is de link tussen dat wat we met ons verstand begrijpen en wat we geloven? Verstand en geloof worden steeds vaker losgekoppeld, laat Johan Vink in deze tutorial zien, en dat moet een christen voorkomen. 'Op het natuurlijke vlak stelt men het vers

Juman Al Qawasmi
Getuigenis

Ex-vrouw van Hamasleider getuigt: "In een droom zag ik Jezus"

Een indrukwekkend getuigenis van Juman Al Qawasmi, dochter van een van de oprichters van Hamas en jarenlang echtgenote van een Hamas-strijder in Gaza, raakt wereldwijd duizenden christenen. In een interview met de Amerikaanse christelijke zender CBN

Ds. G. van Zanden
Video

Volgens ds. Van Zanden hebben christenen moeite met het vijfde gebod

'Eert uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengd worden in het land dat Ik de Heere uw God u geven zal', zo zegt het vijfde gebod. Veel christenen horen elke zondag deze woorden van de preekstoel klinken, maar in de praktijk vinden we het moeilijk

Vluchtelingenkamp Soedan
Nieuws

Christelijke hulporganisatie slaat alarm na bloedbad in Soedan

De internationale hulporganisatie Christian Aid waarschuwt voor een snel groeiende vluchtelingencrisis in Zuid-Soedan na een bloedbad in de Soedanese stad El Fasher. Volgens berichten zijn bij de aanval van de paramilitaire Rapid Support Forces (RSF)

Maria
Nieuws

Vaticaan komt met document over 'rol' Maria in heilsplan God

Het Vaticaan heeft een nieuw document uitgebracht waarin de 'rol' van Maria in het heilsplan van God centraal staat. Dat meldt The Catholic World Report. Het gaat vooral over de vraag hoe Maria 'heeft meegewerkt aan het verlossingswerk van Jezus'. So

Prop. W. Rijneveld
Nieuws

Hervormde gemeente Klaaswaal verwelkomt nieuwe predikant: proponent W. Rijneveld

De hervormde gemeente te Klaaswaal beschikt binnenkort weer over een eigen predikant. Proponent W. Rijneveld (foto) uit Gorinchem heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. In Klaaswaal volgt Rijneveld ds. C. H. Buitink op. Laatstgenoemde predi