Christenen hebben een geheim wapen: onderschat de kracht daarvan niet

Verdieping 25 januari 2024 8 minuten Ds. Yme Horjus
Ds. Yme Horjus

Er staat in de Bijbel een prachtgeschiedenis die iets duidelijk maakt over wat bidden kan bewerken. God kan daadwerkelijk gebeden verhoren, terwijl Zijn gemeente zó bezig is voor een situatie te bidden, maar soms lijkt te geloven dat bidden niet helpt. Ik doel op de passage in Handelingen 12:1-19 die ermee begint dat Jakobus wordt onthoofd door Herodes en dat Petrus in de gevangenis belandt.

Een mooie samenvatting van waar het hier om gaat vinden we in vers 5: ‘Terwijl Petrus onder zware bewaking zat opgesloten, bleef de gemeente vol vuur voor hem bidden’ (NBV 2021)

In de kerker van de burcht Antonia zit Petrus gevangen. De gemeente heeft er geen weet van hoe zwaar hij bewaakt wordt. Hij staat onder toezicht van vier viertallen soldaten, die bij toerbeurt de wacht houden. Normaal is het zo dat een gevangene met één keten aan een soldaat vastgeketend werd, terwijl een andere soldaat voor de celdeur stond. Voor de cel van Petrus staan twee soldaten en hij zit met twee ketens vast aan twee soldaten. Het is duidelijk dat deze gevangene niet mag ontsnappen van Herodes. Waarom is Herodes daar dan zo bang voor? Wel, we lezen in Handelingen 5 vanaf vers 17 over een eerdere wonderbaarlijke ontsnapping van de apostelen uit de gevangenis waar de Sadduceeën hen hadden opgesloten. Het was voor de Joodse autoriteiten nooit opgehelderd hoe dat had kunnen gebeuren. Misschien dat Herodes daarvan gehoord had en op voorhand zijn maatregelen had getroffen. Je kon tenslotte maar niet weten met die vreemde sekte van de volgelingen van Jezus van Nazareth…

De gemeente bidt. Zij grijpt naar het wapen van de machtelozen. De gemeente gaat op de knieën.

Wapens van de machtelozen
Wat doet de gemeente? Zit ze bij de pakken neer? Is er sprake van opperste radeloosheid nu ze hun leider Petrus kwijt zijn? Daar is immers alle aanleiding toe. Of smeedt de gemeente plannen om Petrus gewapenderhand te bevrijden? Nee, de gemeente bidt. Zij grijpt naar het wapen van de machtelozen. De gemeente gaat op de knieën. We weten niet wat het gebedsverlangen van de gemeente is geweest. Hebben de broeders en zusters gebeden om een herhaling van die eerdere bevrijding die in Handelingen 5 beschreven wordt? Ze waren vast nog niet vergeten hoe een engel van de Heer de apostelen uit de gevangenis heeft geleid. Het zou kunnen. Maar het is ook mogelijk dat de gemeente om standvastigheid voor Petrus heeft gebeden. Dat zijn vertrouwen op God niet zou bezwijken en Hij de Heer opnieuw zou verloochenen zoals toen hij zich warmde bij het vuur in de hof van de hogepriester. Misschien dat ze daar bang voor waren, want als het vuur je aan de schenen wordt gelegd, kun je makkelijk onderuitgaan.

Hoe dan ook, de gemeente bidt. In meerdere huizen wordt door velen voor Petrus gebeden. Overal in Jeruzalem waren er bidstonden, waar men ‘vol vuur voor Petrus tot God bleef bidden’, zoals we dat lezen. Het is opvallend dat hier in het Grieks hetzelfde woord wordt gebruikt als voor de gebedsstrijd van de Heere Jezus in de hof van Gethsémané, toen de Heer voor Zijn lijden en sterven stond. In de vele huizen waarin de gemeente van Jeruzalem samenkwam, werd intens en bewogen voorbede gedaan voor Petrus. Vurig en vol overgave!

Zee van hemels licht
De laatste nacht van Petrus’ leven is gekomen. Herodes is van plan hem de volgende dag te laten voorkomen. Het vonnis staat al vast: hij zal veroordeeld en terechtgesteld worden. En dan wordt Petrus midden in de nacht gewekt door een engel van de Heer. Die geeft hem een flinke por, zodat Petrus wakker wordt en baadt in een zee van hemels licht. Meteen vielen de ketens van zijn handen. De engel is heel praktisch en zegt Petrus concreet wat hij allemaal moet doen. Petrus weet niet hoe hij het heeft. Hij volgt de engel in een roes naar buiten. Hij weet niet of hij droomt of dat het echt is. Lukas zegt dat Petrus eigenlijk denkt dat het een visioen was. De engel gaat nog één straat met hem mee en dan is hij opeens verdwenen. Petrus knijpt zich eens in de armen. Is dit de wereld van de feiten of de wereld van de verbeelding? Ja, het is echt waar, hij is een vrij mens, ontsnapt aan de klauwen van Herodes.

Dat mogen we ervoor onszelf ook uit leren: dat we de kracht van het gebed niet onderschatten en dat we God vrijmoedig mogen vragen om de wensen van ons hart.

Maar wat moet hij nu doen? Dat mag hij zelf bedenken. Er komt geen instructie van boven. Er zijn niet altijd engelen die ons bij de hand nemen, we moeten ook te rade gaan bij ons eigen verstand en onze eigen overwegingen volgen. Petrus neemt een ogenblik van bezinning en gaat naar het huis van Maria, de moeder van Johannes Markus, waarvan hij weet dat hij daar vast een deel van de Jeruzalemse gemeente zal aantreffen.

Als Petrus klopt, is daar het slavinnetje Rhodé die naar de deur gaat. Wie kan dat nu zijn zo midden in de nacht? Is dat wel goed volk? Ze hoort aan de andere kant van de deur de stem van Petrus, maar in plaats van dat ze opendoet, holt ze naar binnen om het de anderen te melden dat Petrus voor de deur staat, wat niemand wil geloven. En Petrus maar kloppen en de discipelen maar redeneren: het kán hem niet zijn, het is vast zijn engel. Maar Rhodé houdt vol: “Het is Petrus, geloof me nu alsjeblieft!” De discussies gaan maar door en het duurt tijden voordat men de deur opendoet.

Geeft ons te denken
Wonderlijk is dat toch eigenlijk. De gemeente bidt, maar gelooft nauwelijks in de verhoring van haar eigen gebed. Daar komt het toch op neer. Het wil er bij hen gewoon niet in dat hun bidden verhoord is. Maar God heeft boven bidden en boven denken verhoord. Hij heeft veel meer gegeven dan ze durfden te verwachten. Maar dat mogen we ervoor onszelf ook uit leren: dat we de kracht van het gebed niet onderschatten en dat we God vrijmoedig mogen vragen om de wensen van ons hart. Soms is het gemakkelijker een gevangenis uit te komen dan een bidstond van de gemeente in… De deuren van de gevangenis gingen vanzelf open, maar de deuren van de gemeente met grote moeite. Dat moet ons te denken geven.

De deuren van de gevangenis gingen vanzelf open, maar de deuren van de gemeente met grote moeite. Dat moet ons te denken geven.

Ter verontschuldiging van de gemeente-in-gebed moet misschien gezegd worden dat er nog een gebeurtenis is geweest, die de gemeente heeft terneergedrukt en lamgeslagen. Misschien was er daardoor wel een sfeer van: je moet toch altijd realistisch blijven! Het verhaal over de bevrijding van Petrus uit de gevangenis wordt namelijk voorafgegaan door de mededeling dat Herodes enkele leden van de gemeente gevangen heeft genomen en dat hij één van hen, Jakobus, de broer van Johannes, liet onthoofden.

Het is misschien wrang en voor ons moeilijk te begrijpen. Waarom was er geen engel des Heren om de dood van Jakobus tegen te houden? Waarom werd Jakobus omgebracht en kon Petrus ongedeerd de gevangenis verlaten? Houdt God er dan lievelingetjes op na? Als Petrus zo bevrijd kon worden, waarom Jakobus niet? Waarom is er toch zo’n lelijke dissonant in die prachtige geschiedenis van de bevrijding van Petrus? Nogmaals, het is moeilijk te begrijpen.

God is soeverein
Tegelijkertijd is God vrijmachtig en soeverein. We kunnen Hem niet naar onze hand zetten. Hij laat Zich niet voegen naar onze voorkeuren, wensen en behoeften en is niet de hemelse butler die ons op onze wenken bedient. Dat zouden mensen, die een gemakkelijk welvaartsevangelie willen aanhangen, zich wat meer moeten realiseren.

Wáárom laat God Zijn macht niet zien? We kunnen zo worstelen met de vraag waarom God naar ons besef toch zo Zijn eigen glazen ingooit door niet in te grijpen waar Zijn kinderen in het geding zijn en zelfs soms tegenslag op tegenslag ervaren.

Tegelijkertijd is God vrijmachtig en soeverein. We kunnen Hem niet naar onze hand zetten.

Een flink aantal jaren geleden heb ik gelezen van een wonderbaarlijke genezing van een vrouw uit Bleskensgraaf. Na jaren van ziekte en bedlegerigheid werd zij in een gebedssamenkomst genezen. Prijs de Heer! Prachtig dat dit gebeurt, maar ik kan nogmaals heel veel situaties noemen waarvan ik denk: gebeurde hier ook maar zoiets als die genezing van toen. We zijn nu zoveel jaren verder en deze vrouw mag nog steeds blij zijn met haar genezing.

Ik geloof zeker dat God kán genezen. En je mág zingen en bidden ‘Laat uw kracht zien, almachtig God.’ God staat een wereld voor ogen waar zonde en ongerechtigheid zullen zijn uitgebannen. Een wereld zonder tranen en dood. Maar die wereld is er nog niet. Paulus zegt dat ‘de schepping aan de vruchteloosheid is onderworpen en zucht in al haar delen’. We leven nog in een gebroken wereld en daar komt ziekte en dood in voor. Daarin wordt Gods wil nog niet ten volle zichtbaar en breekt Gods macht nog niet ten volle door. Zelf ben ik ook eens vanwege mijn gehoorhandicap naar een genezingsdienst geweest. Maar daar kwam ik met een complete ontnuchtering van thuis. Er was te veel psychologie in die dienst en te weinig theologie - om zo te zeggen. In de opbouw van die dienst waren te veel psychologische mechanismen die ik herkende en waar ik mij niet bij thuis voelde. Ik voelde mijn vrijmoedigheid helemaal wegvloeien. Er was naar mijn gevoel te veel manipulatie, waardoor ik innerlijk helemaal afhaakte. Ik ging ontmoedigd en teleurgesteld naar huis.

Het enige antwoord?
De werkelijkheid van deze wereld is – en dat wordt ons ook getekend in Hebreeën 11 over de geloofshelden – dat hier op aarde ook nog sprake is van martelaarschap en lijden vanwege de gebrokenheid door de zonde. In Hebreeën 11 wordt gesproken over gelóvigen, die worden gefolterd, zijn gestenigd, doormidden gezaagd en met het zwaard gedood.

Néé, dat was niet wat wij zochten, wij wilden eigenlijk méér, maar de Heer laat het dan bij Zijn genade.

Als Paulus dan volgens 2 Korinthe 12:7-10 gepijnigd wordt door iets wat hij omschrijft als ‘de satan die hem met vuisten slaat’, dan is het gebed zijn wapen in de strijd. Wij weten niet wat het is geweest. Het heeft hem gehinderd in zijn bediening. Maar God maakt hem duidelijk dat hij van die doorn in zijn vlees niet zal worden bevrijd. Drie keer heeft hij er intens om gesmeekt, maar de Heere God heeft hem er iets anders voor in de plaats gegeven: ‘Mijn genade is u genoeg.’ Daar moet hij het mee doen.

Soms is dat het enige antwoord dat ons ook gegeven wordt. Néé, dat was niet wat wij zochten, wij wilden eigenlijk méér, maar de Heer laat het dan bij Zijn genade. Die is er dan ook in overvloedige mate en dan mogen wij, net als Paulus, roemen in onze zwakheid, onze verdrukkingen, onze vervolgingen en benauwdheden. Paulus spreekt er dan over dat de kracht van Christus in hem kwam wonen. Ik wens ieder en ook mijzelf die kracht toe. De kracht van Christus wordt dan zichtbaar in onze zwakheid.

Dominee Yme Horjus is emeritus-predikant en oud-rector van het Baptisten Seminarium, Bovenstaand artikel verscheen eerder in Het Zoeklicht en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#385 Patrick & Jeffrey over Nigeriaanse christenen, David de Vos & de Week van het Leven
Of beluister op:

Meerartikelen

Vergadering
Nieuws

Onrust in CGK na brief deputaten Kerkorde en Kerkrecht: 'Ongehoord!'

Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) is onrust ontstaan over een brief van deputaten Kerkorde en Kerkrecht (KOKR) aan alle kerkenraden. De brief, die deze week werd verstuurd, waarschuwt kerken voor het 'feitelijk verbreken van het kerkv

Najaflou
Nieuws

Iraanse christin breekt rug in cel en krijgt geen zorg

In Iran is de bekeerde christin Aida Najaflou ernstig gewond geraakt na een val in de gevangenis. Zij viel op 31 oktober van het bovenbed in haar cel en brak daarbij een rugwervel. Volgens mensenrechtenorganisatie HRANA werd zij wel naar een ziekenhu

Oeganda
Nieuws

Vijf doden en tientallen gewonden bij aanval op christelijke gemeenschap in Oeganda

In het Noord-Oegandese Yumbe zijn minstens vijf christenen om het leven gekomen bij een gewelddadige islamitische protestactie. Daarnaast raakten tientallen mensen gewond en werden kerken en christelijke gebouwen aangevallen, vernield en in brand ges

evangelisatie-evenement
Positief nieuws

Duizenden Argentijnen geven leven aan Jezus tijdens evangelisatie-evenement

In Buenos Aires zijn meer dan 70.000 mensen samengekomen om het evangelie van Jezus Christus te horen tijdens het tweedaagse evenement Esperanza Buenos Aires, georganiseerd door de Billy Graham Evangelistic Association (BGEA). Volgens de organisatie

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt over tiener die haar moeder doodgestoken zag worden

"Halverwege haar verhaal liep ze huilend weg, het was te pijnlijk voor woorden. We hebben toen samen gehuild", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' vertelt de spreker over een Colombiaans tienermeisje

Ceder
Nieuws

Don Ceder wil debatteren over christenvervolging Nigeria maar krijgt onvoldoende steun

Een voorstel van CU-Kamerlid Don Ceder om snel te debatteren over de vervolging van christenen in Nigeria kreeg woensdag onvoldoende steun in de Tweede Kamer. Onder meer D66 en GroenLinks/PvdA stemden tegen. Die partijen steunden wél een voorstel om

Ds. Ron van der Spoel en Stephanie van der Horst
Persbericht

Ds. Ron van der Spoel en Family7 starten serie over ‘Leven en lijden met Christus’

Kunnen of moéten we ons in Nederland voorbereiden op vervolging om ons geloof? En welke geloofslessen kunnen we leren van onze broeders en zusters van de vervolgde kerk? Deze thema’s bespreken ds. Ron van der Spoel en Stephanie van der Horst in de ni

Open Doors
Nieuws

Knipoog van boven tijdens Open Doors-dag: anonieme donateur verdubbelt collecte

Op zaterdag 25 oktober beleefden bijna 4.000 mensen de Open Doors-dag in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Ook vanuit huis keken en luisterden duizenden mensen mee. Tijdens de dag kregen de bezoekers en kijkers te horen dat iemand de collecte

Meerartikelen

Ds. A. A. Egas
Opinie

Chaos in CGK: Wie trouw blijft aan de kerkorde, is geen scheurmaker

Dat er grote spanningen zijn binnen het kerkverband van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) is inmiddels genoegzaam bekend. Velen leven met ons kerkverband mee en verschillende ambtsbroeders uit andere kerkverbanden dragen regelmatig de zorgen

Jeffrey Schipper
Hoofdredactioneel commentaar

David de Vos laat christelijk Nederland in verwarring achter

Evangelist David de Vos heeft opnieuw veel losgemaakt binnen christelijk Nederland. Met zijn besluit te stoppen met zijn organisatie Go and Tell, zet hij een punt achter ruim twintig jaar grootschalige evangelisatie. In zijn nieuwe documentaire Waaro

kremlin
Nieuws

"Heksenjacht" op baptistenkerken in Rusland

De Russische autoriteiten gaan door met hard optreden tegen ongeregistreerde kerken. In oktober zijn opnieuw drie baptistenkerken in de zuidelijke regio Krasnodar verboden. Dat meldt de waakhond Forum 18, die wereldwijd de vrijheid van godsdienst vol

kerk
Nieuws

Twaalfjarige christelijke jongen gedood en kerk afgebrand bij aanvallen in Nigeria

In Nigeria zijn opnieuw christenen het doelwit geworden van gewelddadige aanvallen. In de noordwestelijke staat Kaduna werden zaterdag zeven gelovigen, onder wie een jongen van twaalf, vermoord door gewapende Fulani-herders. Op dezelfde dag staken ex

Nadeen Flaveney
Getuigenis

Van duisternis naar licht: ex-moslima Nadeen vindt vrijheid in Jezus

De Amerikaanse Nadeen Flaveney groeide op in een moslimgezin vol geweld en angst. Later raakte ze verstrikt in New Age en occultisme, maar uiteindelijk vond de vrouw echte vrijheid in Jezus Christus. Haar indrukwekkende getuigenis vertelde ze in de p

Irak
Nieuws

Christelijke partijen boycotten Iraakse verkiezingen: "Zetels zijn ons afgepakt"

Vrijwel alle christelijke partijen boycotten deze week de parlementsverkiezingen in Irak. Zij stellen dat de vijf zetels die in het parlement voor christenen zijn gereserveerd, in werkelijkheid worden ingenomen door kandidaten met banden met een sjii

Ds. A. T. Vergunst
Video

GerGem-predikant deelt herinnering aan levensles van zijn vader in de tropen

"Toen dacht ik: dat is wat het geloof is. Je neemt van alles in jezelf afstand en je legt je gewicht als het ware op de Heere Jezus", aldus ds. A. T. Vergunst. De GerGem-predikant deelde in een recente preek een indrukwekkende levensles die zijn vade

Ds. H. C. Bezemer
Nieuws

CGK Ouderkerk aan de Amstel brengt beroep uit op ds. H. C. Bezemer

De CGK te Ouderkerk aan de Amstel heeft een beroep uitgebracht op ds. H. C. Bezemer (foto). De predikant moet in het Noord-Hollandse dorp ds. W. J. van Gent opvolgen. Laatstgenoemde predikant vertrok in 2023 naar Alphen aan den Rijn. Bezemer is op zi

Jafeth en Sifra Bekx
Persbericht

ZERA Worship start landelijke toerusting voor muziek- en aanbiddingsteams

In 2026 organiseert stichting ZERA worship zes identieke regionale trainingsdagen voor muziek- en aanbiddingsteams uit kerken in Nederland en België. Op zes locaties komen we samen om te groeien in aanbidding, praktische vaardigheden en teamdynamiek.

Congres
Persbericht

Congres op komst: wetenschappers bespreken nieuwe inzichten over schepping

Wat zegt de moderne wetenschap over schepping, bewustzijn en het eeuwige leven? Die vraag staat centraal tijdens het congres De mens & zijn Maker, dat op 22 november plaatsvindt in Apeldoorn. Wetenschappers uit verschillende disciplines delen daar hu

Prof. dr. Arnold Huijgen
Opinie

Kan de kloof tussen Rome en Reformatie worden gedicht?

Kan de breuk tussen Rome en Reformatie worden geheeld, of wordt de kloof tussen beide juist steeds groter? Het eerste beweert Arjan Plaisier, oud-scriba van de Protestantse Kerk in Nederland en een van de initiatiefnemers van het Platform Rome-Reform

Roos
Interview

Roos veranderde van pro-choice naar pro-life: "We moeten vrouwen nooit veroordelen"

Roos Sparreboom (29) zet zich in om jonge mensen op universiteiten te helpen het gesprek over abortus open en respectvol te voeren. Vanuit haar eigen zoektocht naar waarheid ging ze van pro-choice naar pro-life. Hoe keek je vroeger naar abortus? "Tie