Wat opvalt aan dit onderzoek naar gebedsbijeenkomsten in gemeenten

God24 juli 2020 Johan de Vries, De Waarheidsvriend
gebedsbijeenkomst

‘Veel mensen in de gemeente waarderen het dat er een gebedsbijeenkomst is, maar onderschatten de kracht van het gebed.’ Deze uitspraak van een bezoeker geeft kernachtig weer hoe dubbelzinnig de houding van gemeenteleden is ten opzichte van gebedsbijeenkomsten, schrijft Johan de Vries in De Waarheidsvriend.

Ontstaan
In de meeste plaatsen worden er al enkele decennia gebedsbijeenkomsten gehouden. Deze zijn ontstaan onder invloed van evangelicale bewegingen. Dit roept de vraag op of een gebedsbijeenkomst wel past bij de identiteit van de hervormde gemeente. Hoewel nu in een toenemend aantal gemeenten evangelische invloeden geaccepteerd worden, is het voor veel anderen nog steeds een lastig onderwerp. De mensen die ik gesproken heb, gaven aan dat zij het bezwaar van evangelische invloed niet herkennen. Ze zien dat in de Bijbel gebedsbijeenkomsten plaatsvinden en zijn van mening dat hier ook op een
reformatorische manier invulling aan gegeven kan worden door te zorgen voor meer structuur en orde. Een ander verschil is dat er minder aandacht is voor het direct zoeken naar Gods leiding en het luisteren naar Gods stem.

In de Bijbel lezen we dat christenen samen bidden. Daarom voelen ook nu gemeenteleden zich geroepen om dit gezamenlijk te doen. De Bijbel zelf speelt ook een belangrijke rol bij de invulling van de bijeenkomst. Men begint met bijbellezen en in het gebed worden bijbelse beloften aangehaald. In het gebed mogen wij God Zijn eigen beloften voorhouden. Verder staan er veel gebeden in de Bijbel die onderwijs geven over de inhoud en verschillende elementen van het gebed.

Ze zien dat in de Bijbel gebedsbijeenkomsten plaatsvinden en zijn van mening dat hier ook op een
reformatorische manier invulling aan gegeven kan worden door te zorgen voor meer structuur en orde.

Persoonlijke zegen
De reden dat mensen een gebedsbijeenkomst bezoeken, is dat zij het gebed zien als de basis van hun persoonlijke leven en van alles wat er in de gemeente gebeurt. Het is niet altijd makkelijk om trouw elke keer samen te komen. De drukte van alledag houdt ons bezig en het kost moeite om daarvan los te komen.

Toch is samenkomen om te bidden in de eerste plaats voor jezelf een voorrecht. Je bent dan even niet druk bezig, maar je kunt in alle rust Gods aangezicht zoeken. God wil dat wij eerst bij Hem komen, voordat wij zelf ergens aan beginnen. Als het gebed de basis is van al het gemeentewerk, mogen wij de verwachting hebben dat God met Zijn Geest onder ons wil werken. Ook als er weinig mensen komen – veel gebedsgroepen bestaan uit vier of vijf vaste deelnemers – wordt het gebed als een persoonlijke zegen ervaren.

Wat ook waardevol is aan een gebedsbijeenkomst, is dat er voor mensen gebeden wordt voor wie dat vanaf de kansel niet gebeurt, omdat zij dat niet prettig vinden. Een gebedsgroep kan ook vaker voor dezelfde persoon bidden. In de gemeente is er beperkte tijd voor het gebed en mensen weten slechts oppervlakkig wat er speelt. Voor het verzamelen van gebedspunten gebruikt de gebedsgroep gegevens uit het kerkblad of ze komen voort uit een persoonlijk gesprek met een gemeentelid. Het is voor zieken bemoedigend om te weten dat een groepje gemeenteleden trouw voor hen bidt. Iemand vertelde mij dat een zieke vrouw merkte dat er voor haar gebeden werd. Ze was er zo door bemoedigd dat ze na haar genezing zelf ook naar de gebedsgroep ging.

Johan de Vries uit Papendrecht is docent godsdienst en bezig aan de predikantsopleiding. Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 23 juli 2020, of download de gratis pdf.

Praatmee

Beluister onze podcast

#331 Patrick & Jeffrey over Eppo Bruins, Christenen voor Israël en Tom de Wal
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

M. Bal
Nieuws

Nieuwe dominee voor GerGem Terwolde-De Vecht: J. Janse

Kandidaat J. Janse uit Vierhouten heeft het beroep aangenomen dat door de gereformeerde gemeente Terwolde-De Vecht op hem was uitgebracht. In totaal ontving hij dertien beroepen, meldt GerGeminfo.nl. Janse werd in 2020 aangenomen als student aan de T

Ds. A.C. Borsje
Video

Ds. Borsje kreeg een email van een man die een bijzondere tekst op een grafsteen zag staan

"'Beste dominee, afgelopen week liepen we op een begraafplaats hier ergens in de buurt. Ik liep een beetje rond en zag een grafsteen met daarop de tekst: 'En het geschiedde dat de bedelaar stierf’. Deze tekst bleef maar in mijn hoofd ronddwalen. Waar

Donald Trump
Nieuws

Donald Trump stelt dat christendom in Amerika 'vernietigd' wordt als Biden opnieuw president wordt

Voormalig president Donald Trump heeft tijdens een bijeenkomst opgemerkt dat het christendom in Amerika in gevaar zal komen als Joe Biden opnieuw de presidentsverkiezingen wint. Dat meldt The Christian Post. Trump stelde zelfs dat het christendom in

Public Domain/Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg
Nieuws

Archeologen ontdekken zeldzame papyrustekst over Jezus' jeugd

Archeologen hebben in een universiteitsbibliotheek in Duitsland een oude papyrus gevonden waarop de naam 'Jezus' te lezen is. Dat meldt The Christian Post. Deze papyrus, afkomstig uit Egypte, wordt beschouwd als het oudste bewaard gebleven fragment v

ds. M. Baan
God

Ds. Baan: 'Afscheiden van de hervormde kerk heeft geen zin'

'Ik ben belijdend lid van een van de afgescheiden kerken. Ik geloof dat de afgescheiden kerken de plicht hebben zich weer aan te sluiten bij de Hervormde Kerk zodra dit kan zonder principes aan de kant te hoeven zetten of af te wijken van de belijden

embryokweek
Verdieping

Ingrijpen in DNA van embryo's: hoe ver kun je gaan?

Is de techniek waarmee DNA van embryo’s aangepast kan worden veilig in de handen van mensen? Het kweken van menselijke embryo’s is een voorwaarde om deze techniek in gang te zetten. Daarom moet daar over gesproken worden. Stel: het is 2050 en er is e

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast over Eppo Bruins, Christenen voor Israël en Tom de Wal

Redacteur Patrick Simons legt uit waarom Christenen voor Israël boos is op het dagblad Trouw. Presentator Jeffrey Schipper merkt op dat het ministerschap van voormalig CU-Kamerlid Eppo Bruins veel losmaakt. En tv-persoonlijkheid Johan Derksen windt z

Ds. P. L. R. van der Spoel
Nieuws

Ds. Van der Spoel aanvaardt beroep hervormd Harderwijk

De hervormde gemeente in Harderwijk verwelkomt een nieuwe predikant. Ds. P. L. R. van der Spoel (foto) heeft het beroep als deeltijdpredikant (60 procent) aanvaard. Hij combineert het predikantschap met zijn bediening als gevangenispredikant te Sitta

Meerartikelen

Zie ik kom spoedig
Video

Video: hoe Openbaring 19 de terugkomst van Jezus beschrijft

Het wordt zeven keer beloofd in Openbaring en in Openbaring 19:11-21 gaat het gebeuren. Jezus komt samen met miljoenen engelen en Zijn heiligen terug naar de Olijfberg en al Zijn vijanden worden verslagen. Maak in onderstaande video tijd voor aflever

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel over de eerste vraag die God ooit aan de mens stelde

'Waar ben je?', het is een vraag die we vast allemaal wel eens hebben gekregen. Het was ook de eerste vraag die God aan de mens stelde na de zondeval. In Genesis 3 lezen we hoe God Adam en Eva opzoekt nadat ze van de verboden vrucht gegeten hebben en

Statenvertaling
Nieuws

NBG lanceert Statenvertaling-website

De Statenvertaling is sinds 1637 een hoeksteen van het christendom in Nederland. Ook al zijn er inmiddels zo'n twintig Nederlandse Bijbelvertalingen, tot op de dag van vandaag wordt de Statenvertaling in verschillende kerken gebruikt. Om die kerken e

Urk
Positief nieuws

Indrukwekkende beelden: massale samenzang op haven van Urk

Urk is misschien wel het meest bekende christelijke dorp van Nederland. Regelmatig laten Urkers dan ook zien hoe bijzonder en mooi het christelijke geloof kan zijn. Zondagavond was weer zo'n moment. Alsof het hele dorp was leeggestroomd, zó druk was

Drs. Ernst Leeftink
Opinie

Frame behoudende CGK-dominees is in strijd met belangrijk Bijbels principe

Je ziet het de laatste jaren steeds vaker: behoudende CGK-dominees roepen anderen in hun kerk op om zich strikt vast te houden aan synodale besluiten. Dat je in 'het aloude presbyteriaal-synodale stelsel' per definitie strikt gebonden bent aan genome

prof. dr. Willem Ouweneel
Boekfragment

Toekomstige terugkeer Joden naar het 'Beloofde land' is geen sprookje

Er  bestaat een nauwe koppeling tussen de ‘terugkeer’ (bekering) tot God en de ‘terugkeer’ naar het 'Beloofde land'. In Deuteronomium 30 worden die twee zaken dan ook in één adem genoemd en met dezelfde termen aangeduid. Deze passage is slechts zeer

Stoffer
Nieuws

Chris Stoffer op partijcongres: "Niet Geert Wilders maar God doet de zon opgaan"

“De verkiezingen voor de Tweede Kamer in november zorgden voor een van de grootste politieke aardverschuivingen in onze historie.” Dat stelde SGP-leider Chris Stoffer zaterdag op het jaarlijkse partijcongres dat gehouden werd in Nieuwegein. Het was d

pkn-synode
Nieuws

PKN-synode besluit: hbo-theoloog kan officieel dominee worden

Een hbo-theoloog kan voortaan volledig ‘dienaar des Woords’ worden in de Protestantse Kerk van Nederland (PKN). Daartoe besloot de synode vrijdag. Het veelbesproken voorstel kreeg een meerderheid van stemmen. Daardoor is het voortaan mogelijk om met

Mona Keijzer
Nieuws

Beoogd minister Mona Keijzer getuigt van haar "Maker" in de Tweede Kamer

Mona Keijzer, de beoogd minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, heeft deze week tijdens haar zogeheten hoorzitting in de Tweede Kamer getuigt van haar geloof in God. De politica van de BoerBurgerBeweging (BBB) sprak in haar bijdrage o

Ds. M. Klaassen
Video

Dr. Klaassen schetst drie typen christenen waar we ons in kunnen herkennen

Dr. M. Klaassen behandelde onlangs in een preek drie denkbeeldige personen die in dezelfde gemeente zitten en alledrie hetzelfde missen: de doorwerking van Gods Geest in hun leven en ziel én in het gemeenteleven. De eerste denkbeeldige persoon, die d

Cvandaag podcast
Podcast

Ergernis van de week: zure reacties op biddende voetballers

"Kom op, mensen. Soms kun je ook gewoon iets mooi vinden zonder er direct weer allerlei kanttekeningen en kritische noten bij te plaatsen", stelt Cvandaag-redacteur Patrick Simons naar aanleiding van kritische reacties op het bericht 'Voetballers Ned

ChristenDOM?
Video

Is het christendom een westers verzinsel? Bekijk de video

'Is het christendom een westers verzinsel?', die vraag staat centraal in een nieuwe video van het christelijke YouTube-kanaal ChristenDOM?. Op dit kanaal gaan christelijke jongeren middels uitlegvideo's in op allerlei geloofsthema's die een rol spele