Is gebed écht de motor van ons geloofsleven?
Het gebed is geestelijke omgang met God. Toch ligt dit voor vele gelovigen moeilijk, want hoe doe je dat dan? In dit artikel gaat Wietse van der Hoek daarop in aan de hand van Efeze 3:12-21. Hij geeft ons geestelijke én praktische tips voor ons persoonlijke gebed.
Het ‘succes’ van gebed
Er gaat een verhaal rond over de bekende prediker Charles Haddon Spurgeon, die een goed lopende gemeente in Londen bediende eind 19e eeuw. Hij leidde op een dag een paar journalisten rond door de grote Metropolitan Tabernacle. In die tijd was het een van de grootste kerken van Engeland met wekelijks tienduizenden bezoekers. De journalisten verwonderden zich over deze ontwikkelingen aan de zuidkant van de Theems en vroegen naar de sleutel van het grote ‘succes’ van deze gemeente en haar predikant. “Kom maar mee, dan zal ik het je laten zien”, zei Spurgeon en hij nam de journalisten mee door een klein deurtje achterin de enorme kerk. Na de trap te zijn afgedaald en wat gangen doorgewandeld te hebben kwamen ze uiteindelijk in een kleine lege ruimte met enkel wat kussens op de grond. “Hier is deze kerk begonnen!”, zei Spurgeon. “Dit is onze gebedsruimte waar wekelijks tientallen mensen op hun knieën bidden en smeken om Gods werking in de gemeente. Gebed is de motor van onze gemeente en de grond van ons gemeentezijn.” Verwonderd en verbaasd verlieten de journalisten Metropolitan Tabernacle.
Zeggen wij Spurgeon na?
Zouden we vandaag in veel kerken Spurgeon na kunnen zeggen? Zouden wij hem persoonlijk na kunnen zeggen als ons gevraagd wordt naar ons gebedsleven: “Gebed is de motor van mijn leven”? Helaas is mijn bevinding dat veel bidstondgroepen in gemeenten bestaan uit een kleine trouwe groep mensen en dat persoonlijk gebedsleven bij veel christenen niet verder komt dan wat bekende prevelementjes rondom het eten, die intensiever óf juist minder worden zodra ellende en tegenslag in het leven komen. Dit staat in sterk contrast met wat we lezen in Gods Woord over de plaats van het gebed in ons leven.
Gebed in de Efezebrief
Eén van de rijkste voorbeelden van gebed vinden we in Efeze 3:12-21. De apostel Paulus geeft ons hier een inkijkje in zijn gebedsleven waar we veel van kunnen leren. De context van dit Bijbelgedeelte is de Efezebrief. Hierin zet Paulus in de eerste drie hoofdstukken klip en klaar uiteen wat het Evangelie van Jezus Christus betekent voor Jood en heiden. Daarbij doorademt de blijdschap en verwondering over de rijke genade door het volbrachte werk van Christus voor eenieder die wil geloven de eerste hoofdstukken om uiteindelijk tot de heerlijke conclusie te komen in Efeze 3:12: ‘In Hem hebben wij de vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen, door het geloof in Hem.’
Deze tekst doet mij sterk denken aan de Hebreeën 4:14-16 en het is de waarachtige grond van een rijk gebedsleven! Het is de reden waarom Paulus zijn knieën niet buigt voor de keizer van Rome die hem op dit moment van schrijven gevangenhoudt. Paulus buigt zijn knieën alleen voor de Vader (vers 14). En de redenen die hij daarvoor heeft, zouden ook voor ons christenen in de eindtijd moeten gelden. Paulus reikt ons in Efeze 3 de diepe waarde aan van een rijk gebedsleven, die ons mag helpen om de moed niet te verliezen onder alle omstandigheden (vers 13), maar ook om te ontdekken wat de waarde en kracht van het gebed is (vers 14-21).
Gebed in lijn met Gods Woord
Paulus laat ons zien dat de bidder weet waar hij of zij het zoeken moet. Bidden is onderwerping aan de wil van God. Daarom bidden we om Christus’ wil, uit genade en buigen we onze knieën alleen voor Hem die alles gemaakt heeft. Uit Hem, in Hem en tot Hem zijn alle dingen. En dat is precies wat we lezen in vers 15 als Paulus spreekt over de Vader ‘naar Wie elk geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt.’ Als God onze hemelse Vader is en de schepper van alle dingen, tot wie zouden wij ons anders richten? Van wie zouden we het anders verwachten? Waarom zou ik dan nog mijn knieën buigen voor geld, macht of andere afgoden?
Paulus’ verdrukkingen zijn juist het gevolg van het feit dat hij zijn knieën niet buigt voor de keizer van Rome en zijn trawanten. Hierin ligt ook de volharding van de heiligen in de eindtijd, zoals we onder andere ook lezen in het Bijbelboek Openbaring. Gebed in lijn met Gods Woord helpt om het juiste zicht hierop te houden.
De effecten van gebed
Maar als we naar de wil van Christus gaan bidden tot onze Vader in de hemel, dan mogen wij de volle uitwerking van het Evangelie ontdekken in ons leven. En de volle uitwerking is niet een leven waarin alle angsten en pijnen verdwenen zijn en wij al onze wensen in vervulling zien gaan, zoals welvaartspredikers ons doen geloven. Dit is niet wat Paulus ons voorhoudt. Paulus laat ons zien dat we met vrijmoedigheid mogen bidden om onder andere kracht, liefde geloof om te dragen wat we te dragen hebben tot de dag van Zijn komst. We zien dat ook terug in de tekst van vers 16 tot 19 van Efeze 3. Tot vier keer toe lezen we daar het woordje ‘opdat’, wat betekent dat het gebed een praktisch effect heeft. Laten we deze effecten eens op een rijtje zetten:
1. ‘opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens…’ (vers 16). We proeven hier de werking van Gods Heilige Geest door in verbinding te staan met onze Vader in de hemel. Door het gebed heen mogen we de rijkdom van Gods heerlijkheid smaken. Deze heerlijkheid is datgene wat Paulus beschreven heeft in de eerste drie hoofdstukken.
2. ‘opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent…’ (vers 17). Datgene wat de Geest in ons hart legt is de liefde van Christus, want de inwoning van de Heilige Geest is de inwoning van Christus. En als Christus in ons woont door het geloof, woont daar Zijn liefde die we zo hard nodig hebben om staande te blijven om het grote gebod te volbrengen. Hier mogen we dagelijks om bidden.
3. ‘opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is, en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat…’ (vers 18 – 19a). De dagelijkse omgang met God in gebed zorgt voor een intense relatie die in alle opzichten verdiept wordt naar mate wij bidden en Bijbellezen. Een rijk gebedsleven zorgt voor een sterke verdieping van ons geloofsleven en een breder zicht op de heerlijkheid van Christus in al zijn facetten.
4. ‘opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God’ (vers 19b). God leren kennen en ervaren begint niet bij kennis, ook niet met goede werken, maar begint bij de liefde van God. Het is een liefde die alle kennis te boven gaat zoals Paulus schrijft in 1 Korinthe 13. Kortom, de volheid van God en het kennen van God begint met gebogen knieën en het gebed om de volheid van God in onze lege harten in een wereld vol leegte en liefdeloosheid.
We bidden nooit tevergeefs
En wat de kracht van die liefde is heeft God ons bewezen in Zijn Zoon Jezus Christus. Hij is de vervulling van alles wat wij maar kunnen wensen of bidden. Hij heeft aan het kruis en in Zijn opstanding, bewezen dat de liefde sterker is dan de dood. Hij heeft bewezen dat, als wij bidden in Zijn naam, we nooit tevergeefs bidden. Want zo zegt vers 20: ‘Hem nu Die bij machte is te doen ver boven alles wat wij bidden of denken, overeenkomstig de kracht die in ons werkzaam is…’ Wat een heerlijke afsluiting! We mogen een God kennen die bij machte is meer te doen dan wat wij bidden of denken. Wat een rust voor het hart, te weten dat we die hemelse Vader met vrijmoedigheid en vertrouwen mogen naderen, door het geloof in Jezus Christus. Ja, laten wij diep in ons hart instemmen met de woorden van vers 21: ‘Hem zij de heerlijkheid in de gemeente, door Christus Jezus, in alle geslachten, tot in alle eeuwigheid. Amen.’
Wietse van der Hoek is voorganger Baptistengemeente Beth-El Hoogeveen. Bovenstaand artikel verscheen eerder in Het Zoeklicht en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.
Praatmee