Reclame Code Commissie wijst alle klachten tegen veelbesproken SGP-campagne af

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft alle klachten tegen de SGP-campagne 'Dus abortus' afgewezen. Volgens de organisatie is de billboard-campagne, die de SGP vlak voor de verkiezingen lanceerde en maatschappelijk tot veel ophef leidde, voldoende feitelijk onderbouwd en dus niet misleidend. Daarmee krijgt de partij volledige vrijspraak voor zowel de gebruikte cijfers als de boodschap achter de actie, zo blijkt uit de uitspraak die gisteren wereldkundig gemaakt werd.
In aanloop naar de verkiezingen waren er op billboards langs de snelwegen grote pictogrammen te zien, waarop verschillende situaties uitgebeeld werden die vaak als redenen voor een abortus genoemd worden. Zoals een stel met gebrek aan woonruimte of juist teleurstelling over het geslacht van het kindje in de moederschoot, gevolgd door de slogan 'Dus abortus'.
Volgens de SGP moesten de billboards Nederlanders aan het denken zetten over de morele en maatschappelijke aspecten van abortus. De partij benadrukte dat zij juist de achterliggende oorzaken van zwangerschapsafbreking zichtbaar wilde maken en wilde daarbij ook wijzen op het belang van hulp aan vrouwen in moeilijke situaties.
Kritiek op billboard-campagne: misleidend en stigmatiserend
Vervolgens werden er verschillende klachten ingediend tegen de billboard-campagne van de partij. Verschillende aanklagers, die in de uitspraak geanonimiseerd zijn, vonden dat de partij 'misleidende cijfers gebruikte' en vrouwen die abortus plegen middels de billboards 'stigmatiseerde'. Het veelgenoemde cijfer van 40.000 abortussen per jaar in Nederland zou volgens hen onvoldoende genuanceerd zijn, omdat het als moreel geladen ‘verlies van levens’ werd gepresenteerd.
Ook maakten zij bezwaar tegen pictogrammen op de billboards die sociale factoren zouden voorstellen als standaardmotieven voor abortus, iets wat volgens de klagers de complexe werkelijkheid ontoereikend weergaf.
SGP: 'Campagne deel van politieke meningsuiting'
De SGP hield staande dat de campagne onderdeel was van politieke meningsuiting, en daarom een ruime beschermingsstatus geniet. De partij wees erop dat het getal van 40.000 abortussen per jaar uit algemeen beschikbare bronnen komt en binnen de context van het maatschappelijk debat is gebruikt.
Daarnaast stelde de partij dat de billboards niet bedoeld waren om vrouwen te veroordelen, maar juist om inzichtelijk te maken welke maatschappelijke factoren bijdragen aan de keuze voor abortus.
Uitspraak RCC
De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde dat de SGP geen misleidende informatie heeft verstrekt, het cijfermateriaal voldoende feitelijk onderbouwde en de campagne binnen de breed beschermde vrijheid van politieke meningsuiting valt.
Hoewel de organisatie tegelijkertijd stelt dat de billboardcampagne 'moreel geladen' is en voor vrouwen die een abortus hebben meegemaakt 'pijnlijk of kwetsend' kan zijn, ziet zij geen aanleiding om de campagne in strijd te verklaren met de reclamecode.
Verder beoordeelde het RCC de campagne-uitingen op billboards wél als reclame, omdat ze volgens de organisatie duidelijk bedoeld waren om kiezers te beïnvloeden tijdens de verkiezingsperiode.
Jinek
De billboard-campagne leidde bij de lancering direct tot veel ophef. Online ontstond discussie over de morele boodschap van de posters en de manier waarop de SGP gevoelige situaties als mogelijke beweegredenen voor abortus aan het voetlicht bracht. De commotie nam toe nadat SGP-leider Chris Stoffer in de talkshow 'Eva' aan tafel verscheen om over de campagne van de partij te spreken. Althans, dat moet de partijleider vooraf gedacht hebben. In werkelijkheid werd hij volgens vele kijkers door presentatrice Eva Jinek aan een kruisverhoor onderworpen, mocht hij nauwelijks uitpraten en brak Jinek het gesprek uiteindelijk op brute wijze af.
Het leek er vooral op dat Jinek niet over de campagne zelf, maar vooral over het abortusstandpunt van de SGP wilde spreken. Zo bleef ze herhalen dat de SGP wil beslissen over de lichamelijke integriteit van andere mensen. Als Stoffer begon over de billboardcampagne, waarvoor hij was uitgenodigd, werd hij door de presentatrice afgekapt.
De wijze waarop Jinek Stoffer interviewde, leidde online tot veel kritiek. Ook van mensen die niet de standpunten van de SGP delen.




































Praatmee