SGP komt vlak voor verkiezingen met billboardcampagne over abortus

In aanloop naar de verkiezingen start de SGP met een billboard-campagne waarin de partij aandacht vraagt voor abortus. Men wil daarmee het gesprek openen. “We kunnen dit niet negeren, het gaat om tienduizenden meisjes en jongetjes die geen enkele kans krijgen”, licht fractievoorzitter Chris Stoffer toe.
Op de billboards zijn verschillende situaties te zien die vaak als redenen genoemd worden voor een abortus. Dat zijn onder meer de financiële situatie, woonsituatie en het geslacht van het kind. “We willen Nederland hiermee aan het denken zetten”, stelt Stoffer. “Vinden we het als samenleving echt oké dat mensen zo vaak voor abortus kiezen, of is er een ander antwoord nodig op de onderliggende redenen?”
Bij elke geschetste situatie geeft de partij ook een onderbouwing op een website die speciaal daarvoor in het leven is geroepen. De SGP benadrukt dat abortus geen makkelijke keuze is, maar ‘vaak een ingrijpende beslissing op basis van veel verschillende omstandigheden’. De website wijst op hulp die mogelijk is bij een ongewenste zwangerschap, maar ook na een abortus. De billboards zullen de week voor de verkiezingen langs de snelweg te zien zijn op zeventien verschillende plekken.
‘Tijdens kabinet Rutte IV is de abortuswetgeving voor het eerst in decennia fors verruimd’, stelt de SGP. ‘De beraadtermijn voor abortus werd afgeschaft en de abortuspil kwam beschikbaar bij de huisarts. Het abortuscijfer steeg in 2023 naar 39.332.’
Praatmee