De zoektocht van LHBTI’ers: kerkelijke goedkeuring of vrede met God?

God 18 oktober 2023 8 minuten Esther Noordermeer
Esther Noordermeer

Kerken lopen veelal achter bij maatschappelijke ontwikkelingen. Zeker wat betreft het thema LHBTI. In de samenleving waren er allang homofiele en lesbische stellen; ze druppelden maar mondjesmaat de kerk binnen. Toch bleken er ook homofiele kinderen onder de leden te zijn. Terugkijkend is homofilie (m/v) eenvoudig in vergelijking met wat kerk en samenleving nu op hun bord krijgen: een heel scala aan seksuele geaardheden, - lichamen en dito gevoelens. Een pallet aan seksuele stijlen dat zich laat vertegenwoordigen door de LHBTIQA+ beweging (Lesbisch Homo Biseksueel Transgender Intersekse Queer Aseksueel), voor het gemak tot LHBTI afgekort.

Hoe moet de gelovige LHBTI'er toch met dit alles omgaan? Dit essay is geschreven voor hen en de kerk waartoe zij behoren, waarbij ik mij vooral richt op de LHB'er. Ik schrijf om praktische redenen in mannelijke termen, maar bedoel daarmee m/v.

Afgedwongen standpunt
De LHBTI-beweging verlangt dat kerkelijke organen zich uitspreken. De PKN, de Unie van Baptisten, Broederschap van Pinkstergemeenten, evangelische groepen en stichtingen, de Vergadering van Gelovigen, de Messiaanse beweging, Zevendedagsadventisten, de Kerk van de Nazarener, Jehova’s Getuigen, alle denominaties worden ermee geconfronteerd en zoeken een standpunt. En ze zweten peentjes want ze weten dat er maar één standpunt gewenst is. Het verlangen tot standpuntbepaling is ook niet oprecht, het is veeleer een dwingend verzoek de Bijbel zodanig te interpreteren dat elke levensstijl door de hemel wordt erkend en goedgekeurd.

Onder deze omstandigheden is Sola Scriptura niet meer leidend voor schriftinterpretatie. Het verlangen te willen deugen voor de toch wel agressieve LHBTI lobby zal bij menig denominatie tot een goed door te slikken standpunt leiden. Bedenk dat wanneer een denominatie zich niet minnelijk zal uitspreken, deze vervolgd gaat worden. Zo staat het er intussen wel voor.

Goedkeuring eisen is dwingend, eng, duister. Het past niet in een vrije samenleving.

Acceptatie of goedkeuring
Het gaat ook niet meer om acceptatie van de niet-heterofiele mens, het gaat om goedkeuring. Acceptatie doet slechts een appel op gedrag, goedkeuring op het geweten. Acceptatie houdt in dat anderen zich normaal gedragen ten opzichte van de LHBTI'er, een kwestie van algemeen fatsoen. Maar goedkeuring gaat dieper. Als goedkeuring wordt geëist, breekt dat in in iemands geweten, normen en waarden, overtuiging en zelfs in iemands gemoedsrust. Het ontneemt iemand zijn vrijheid van denken en voelen. Goedkeuring eisen is dwingend, eng, duister. Het past niet in een vrije samenleving.

Schuldgevoel en vrede
Veel christenen stellen homoseks gelijk aan hoererij of overspel. Dat is onterecht. Hoererij is seks uit wellust en vindt plaats buiten een liefdesrelatie en bij overspel is er sprake van een benadeelde partij. Binnen de christelijke homoscene vindt - als het goed is - homoseks plaats binnen een monogame liefdesrelatie.

Toch keurt de Bijbel het af. En daar steekt het. De christen LHBTI'er wil af van het label ‘zonde’ dat rust op homoseks, want zonde maakt het hart onrustig en veroorzaakt schuldgevoelens. Oprechte gelovigen willen in vrede met God leven en die akelige schuldgevoelens verhinderen dat. Schuldgevoelens komen voort uit een geweten dat aanslaat. Het is een natuurwet: zodra het geweten aanslaat, worden schuldgevoelens geboren.

Voor de troon van God staan we allemaal naakt. Het argument ‘de kerk vond het oké’ snijdt net zo weinig hout als ‘the devil made me do it’.

Maar al te makkelijk wordt de oorzaak van het schuldgevoel gelegd bij de afwijzing van de kerk. Die heeft immers het geweten gevormd. Als nu de kerk haar mening bijstelt, zal het schuldgevoel wel overgaan. Stel nu eens dat de kerk zegt: “Prima, alle seksuele geaardheden heeft God geschapen, alle vormen van seks en gezinsvormen zijn oké.” De synodes hebben gesproken, handtekeningen en kerkstempels eronder, geregeld. De kerk ziet geen zonde meer. Beste gelovige LHBTI'er, mag ik je dan oprecht iets vragen? Gaat een dergelijke uitspraak jou vrede in je hart geven?

Dan zit het instituut ‘kerk’ op de troon van je hart. De vrede die God geeft, loopt dit pad niet. Die komt van boven. Het is een vrede die niemand kan roven: de kerk niet, de paus niet, dogmatiek niet en ook de mening van andere christenen niet. Als jij vrede in je hart hebt over je levensstijl, zou een kerkelijk standpunt je niet interesseren. Alleen twijfelaars hebben bijval van anderen nodig.

Voor de troon van God staan we allemaal naakt. Het argument ‘de kerk vond het oké’ snijdt net zo weinig hout als ‘the devil made me do it’. De almachtige God heeft niets te maken met uitspraken van kerkorganen. Zelfs uitspraken van de paus hebben bij Hem geen gezag. God bepaalt, niet de kerk.

Veel gelovigen die een issue met God hebben, strijden alleen. Strijd met Degene die je zo nodig hebt. Alleen Hij kan vrede geven.

Publiek domein
De strijd om acceptatie en goedkeuring wordt gevoerd in het publieke domein. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid van privékeuzes verlegd naar het collectief en daar hoort het niet. Elk mens is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Veel gelovigen die een issue met God hebben, strijden alleen. Als Jakob met een geestelijk wezen (waarschijnlijk een engel) strijdt, krijgt hij bijval van niemand. Hij is alleen en de strijd is zwaar. Uiteindelijk ontvangt hij zegen van ‘hem-die-met-hem-streed’. Want dat had Jakob wel door: de ‘man’ met wie hij streed, was meer dan hij. Door hem wilde hij gezegend worden (Gen.32:24-30). Beste LHBTI'er, het is tussen jou en God.

Strijd met Degene die je zo nodig hebt. Alleen Hij kan vrede geven.

Schare zondaren
Dat de kerk haar dogmatiek moet aanpassen om zonden weg te poetsen, is helemaal niet nodig. Hoeveel gelovigen hebben een levensstijl die afwijkt van de Bijbelse norm en horen gewoon bij de kudde? Er is een schare gelovigen die hun lichaam ondermijnen met allerhande ongezonde gewoonten, terwijl hun lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Elke vorm van verslaving is christenonwaardig en toch bevinden zich in de kudde allerhande verslaafden: porno-, gok-, drugs-, alcohol-, rook- en eetverslaafden. Heimelijke buitenechtelijke relaties, gierigaards, ruziemakers, roddelaars en driftkoppen zullen ook niet ontbreken. Kortom, de kudde bestaat uit zondige en falende mensen. Het schetst de gebrokenheid van het leven en de zwakheid van de mens.

Als je de Bijbel gaat aanpassen om tegemoet te komen aan alle zwakheden van de mens, kun je de Bijbel beter afschaffen.

Celibaat of relatie
Gelovige LHBTI'ers dragen hoe dan ook een kruis. Of zij kiezen voor een celibataire levensstijl en aanvaarden dat als hun kruis of zij kiezen voor een monogame relatie waarbij schuldgevoel en onvrede om de hoek komen kijken. Beide levensstijlen blijven, als het goed is, kinderloos en ook dat is voor sommigen een kruis. Kruisdragen is onderdeel van de deal en ze zijn te dragen.

Wie vanuit zijn overtuiging kiest voor een celibataire levensstijl, kan de publieke opinie makkelijk achter zich laten. Alles valt of staat met geestelijke volwassenheid.

De publieke opinie over een celibataire levensstijl heeft tegenwoordig een negatieve connotatie. Zowel hetero’s als LHBTI'ers die maagdelijk leven worden als ‘loser’ of erger gelabeld. Binnen de christelijke LHBTI-community wordt een bewuste keus tot het celibaat ervaren als een vingerwijzing naar hen die wel tot een relatie besluiten. Ooit was de publieke opinie hieromtrent positief. Binnen de Rooms-Katholieke Kerk stond de celibatair op een respectabel voetstuk. Het brengt ons opnieuw bij de kern van het geloof. Wie vanuit zijn overtuiging kiest voor een celibataire levensstijl, kan de publieke opinie makkelijk achter zich laten. Alles valt of staat met geestelijke volwassenheid.

Voor de groep die wel voor een relatie gaat, is best veel begrip. We zijn allemaal mensen die verlangen ons te binden aan een levenspartner en LHBTI'ers willen dat net zo goed. Empathisch begrip is niet hetzelfde als goedkeuring, maar nogmaals… dat doet er ook niet toe. Het kruis dat een homostel moet dragen is een stuk schuldgevoel en onvrede ten opzichte van God. Sluit je aan bij al die anderen die voor God zullen verschijnen met onoverwonnen zonden.

We tasten deels in het duister betreft de waarom-vraag. Vanuit het Woord weten we dat zonde de NAAM van God schaadt en vaak schaadt het ook onszelf of een ander. God overziet de jaren en generaties. Als Schepper van het leven overstijgt Zijn begrip dat van ons. Leven binnen Zijn kaders is het beste, ook al begrijpen wij die niet. De Bijbel kent een lange lijst van zonden en homoseks is daar één van. Die hele lijst is zonde omdat God het zegt. Verder kom ik niet.

De kerk doet er goed aan zonde zonde te laten en alle zondaren een plek te geven in de gemeente.

Farizeeër of tollenaar
De gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar schetst die allesbepalende houding van de mens naar zijn God.

Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden. De één was een Farizeeër en de ander een tollenaar. De Farizeeër bad: “O God, ik dank U dat ik niet onrechtvaardig ben zoals rovers, overspelers of deze tollenaar. … De tollenaar bleef op een afstand staan en durfde zijn ogen niet naar de hemel op te heffen. Hij sloeg op zijn borst en zei: “O God, wees mij, zondaar, genadig.” Jezus zei: De tollenaar ging gerechtvaardigd naar huis, de Farizeeër niet (ingekorte werkvertaling van Luk.18:10-14).

Er is nog nooit iemand verloren gegaan vanwege de zonde. Voor zonde is een oplossing, voor hoogmoed niet.

Wil je leven met God en je strijd strijden of leven zonder God in een kerk met aangepaste Bijbel? Wil je schijnvrede door het instituut gegeven of ware vrede met God?

De LHBTI-beweging wil een aangepaste Bijbel. Ten diepste wil zij een andere God. Zij willen dat God Zich aanpast aan hen. Het is de houding van de Farizeeër. Wie hoogmoedig tot God nadert, wil God veranderen. Wie nederig nadert, wordt zelf veranderd. De Farizeeër ging ongerechtvaardigd naar huis. Laat dat je niet gebeuren. Je kunt beter erkennen dat je een zondige levensstijl hebt.

De gebrokenheid die de tollenaar toont, schetst zijn zondebesef. Hij poetst ze niet weg, maar ziet ze onder ogen. Sla je telkens maar weer op de borst als je tot God nadert. Strijd je strijd met God. Weet dat de tollenaar gerechtvaardigd heenging. En als je dan toch in de rij van zondaren staat, kijk dan goed Wie er naast je staat. Grijp Zijn hand en laat die niet los. Hij zal pleiten voor je bij de troon van God. Beste christen LHBTI'er, de keus is aan jou. Wil je leven met God en je strijd strijden of leven zonder God in een kerk met aangepaste Bijbel? Wil je schijnvrede door het instituut gegeven of ware vrede met God?

Benieuwd naar het volledige artikel? Dat is hier te lezen. Esther Noordermeer is christendenker, schrijver en spreker. Klik hier om haar website te bezoeken. Later deze week reageert kunstenaar en schrijfster Arjanne Holsappel op bovenstaand artikel.

Praatmee

Beluister onze podcast

#387 Jeffrey & drs. Jelte Alma over kerkpijn, de dominee als manager en geestelijk leiderschap
Of beluister op:

Meerartikelen

Belder
Opinie

Zeven hoofdzonden: Hoe Black Friday ons moet stilzetten bij de woorden van Jezus

De zeven hoofdzonden zijn vandaag de dag nog steeds actueel. In columnreeks bespreekt Ds. J. Belder de komende weken elke week één van deze hoofdzonden. Op deze Black Friday start hij met 'hebzucht'. Een zonde die voedingsbodem geeft voor nog veel me

Peter Sinia en Teun van der Leer
Interview

Baptist en NGK’er verschillen van mening over de doop: “En toch zijn we broeders”

“Voor mij blijft het een raadsel dat mensen die de liefde van Christus met elkaar delen zo verschillend tegen de doop aan kunnen kijken”, vertelt dr. Teun van der Leer (rechts op de foto). De baptistenvoorganger gaat in de Cvandaag podcast in gesprek

Hans Reinders
Opinie

Tussen vrijzinnigheid en orthodoxie: barst de CGK?

Het bevindelijke deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) vindt dat het landelijke kerkverband in zijn huidige vorm niet meer functioneert. Een groep gemeenten, verbonden rond Rijnsburg, werkt daarom aan een nieuwe kerkelijke structuur die

Shutterstock/inzet: CGMV
Nieuws

Ik werk bij een uitzendbureau, maar wil in dienst. Wat is mijn opzegtermijn?

Beste Tonnis,  Ik werk nu ruim een halfjaar via een uitzendbureau. Inmiddels heb ik ander werk gevonden waarbij ik in dienst kan komen bij een werkgever zelf, zegt vragensteller Margot tegen Tonnis van CGMV. Wat is mijn opzegtermijn bij het uitzendbu

vrijheid van onderwijs
Nieuws

Motie VVD zet vrijheid van onderwijs opnieuw onder hoogspanning

Het debat over de vrijheid van onderwijs laait opnieuw fel op in de Tweede Kamer. Aanleiding is een motie van VVD-Kamerlid Arend Kisteman. Zij roept het kabinet op te onderzoeken hoe artikel 1 van de Grondwet (het verbod op discriminatie) leidend kan

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt waarom tegenslagen helpen om geestelijk volwassen te worden

In een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' benadrukt Wilkin van de Kamp dat iedere christen te maken krijgt met verschillende seizoenen in het leven. Volgens de spreker en schrijver ontstaat werkelijke geestelijke volwassenheid wann

Ds. B. Jongeneel
Nieuws

Hervormde gemeente Lelystad hoopt op komst ds. B. Jongeneel

De hervormde gemeente te Lelystad ('t Lichtschip) hoopt op de komst van ds. B. Jongeneel (foto). Op de predikant werd eerder deze week een beroep uitgebracht. In Lelystad moet hij ds. C. H. Hogendoorn opvolgen. Laatstgenoemde predikant nam vorig jaar

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden overwoog zijn spaargeld te beleggen totdat hij een krantenartikel las

Ds. G. van Zanden overwoog, mede op advies van zijn boekhouder, zijn spaargeld te beleggen. Maar de hervormde predikant zag er toch vanaf nadat hij in de krant een artikel las waarin een expert waarschuwde voor de schaduwkanten van het beleggen. Dit

Meerartikelen

Moskee in Pakistan
Nieuws

Christelijke familie in Pakistan vreest voor gedwongen bekering én huwelijk dochter

Een 21-jarige christelijke vrouw uit Rawalpindi (Pakistan) is volgens haar familie het slachtoffer van ontvoering, een gedwongen bekering én een schijnhuwelijk geworden. Monica Jennifer verdween op 17 november. Een paar dagen later verscheen ze in de

Ds. A. A. Egas
God

CGK-dominee bemoedigt via Refoweb twijfelende tiener over vergeving

Op Refoweb deelt een 19-jarig meisje haar diepe geloofsstrijd. Ze ervaart dat God in haar leven werkt en verlangt soms intens naar Christus’ wederkomst. Tegelijk blijft ze worstelen met één grote vraag: hoe weet ik zeker dat mijn zonden vergeven zijn

Verbonden met elkaar
Nieuws

Krachtige Week van gebed: “Ik heb me nog nooit zo geliefd gevoeld”

De eerste week van november stond in het teken van de Week van gebed voor mensen die Jezus nog niet kennen. Voor een groep schoolmoeders in Woudenberg een bijzondere tijd, waarin ze God direct aan het werk zagen. Na gebed voor Nederland, kwam één van

Nico van der Voet
Column

Zet een punt achter de discussie over kinderdoop-volwassendoop

'Onbekeerd en toch gedoopt: De bevindelijk-gereformeerde worsteling met de kinderdoop.' Dit is komend weekend het onderwerp van de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van het Dutch Biblebelt Network. Op zaterdag 29 november wordt het doopgesprek opnieuw vo

Evert Adams
Opinie

Sinterklaas voedt een vals godsbeeld: wat leren we onze kinderen werkelijk?

Het Sinterklaasfeest lijkt voor veel Nederlanders een onschuldige traditie. Maar welke diepere patronen en overtuigingen leren we onze kinderen eigenlijk aan? In dit opiniestuk onderzoekt Evert Adams niet alleen de oorsprong van het feest, maar voora

Elisabeth
Video

Het bekeringsverhaal van Elisabeth: "Ik kon God niet pakken, tot Hij mij vond"

Jarenlang zocht Elisabeth naar houvast. Ze verlangde naar rust, maar worstelde met verslavingen, een diep gevoel van leegte en een beeld van God dat streng en ver weg leek. Hoewel ze ooit naar de kerk ging en zich liet dopen, lukte het haar niet om e

Meester voor de klas
Nieuws

ChristenUnie in actie om meer meesters voor de klas te krijgen

De Tweede Kamer spreekt deze week opnieuw over het tekort aan mannelijke leerkrachten in het basisonderwijs, een probleem dat ook in christelijke scholen breed wordt herkend. ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder dient een nieuwe motie in die al op ruime s

Dakloos
Persbericht

ChristenUnie-jongeren luiden noodklok: dakloosheid onder jongeren stijgt

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren ziet dakloosheid toenemen en eist een veilig en stabiel thuis voor alle jongeren. De ChristenUnie-jongeren roept samen met de jongeren van SGP, BBB, CDA, D66, Volt, GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren de former

China
Nieuws

Chinese pastor na 12 jaar op vrije voeten: 'Elke dag Heilige Geest ervaren in gevangenis'

De Chinese voorganger Zhang Shaojie is op 16 november vrijgelaten. Hij heeft een gevangenisstraf van twaalf jaar volledig uitgezeten. De nu 59-jarige pastor uit de provincie Henan zei na zijn vrijlating diep dankbaar te zijn en bedankte onder meer de

Kerkgroei Frankrijk
Positief nieuws

Kerkgroei in Frankrijk: Stille opwekking onder jonge Fransen

Evangelicale kerken behoren in Frankrijk tot de snelst groeiende geloofsgroepen van het land. Dat gebeurt in een samenleving die juist sterk geseculariseerd is, waarin kerkbezoek al decennia afneemt en religie vooral wordt gezien als een privézaak. T

Soedan
Nieuws

Extremistische moslims jagen gevluchte christelijke familie op in Oeganda

Een gevluchte christelijke familie uit Soedan leeft in Oeganda in voortdurende angst. Safaa Abdalla Yousif vertelt dat extremistische moslims uit Soedan en Somalië haar gezin willen doden omdat ze zich bekeerd hebben en andere christenen helpen. De b

Peter en Ilona Pauwe
Interview

DoorBrekers-oprichters Ilona en Peter Paauwe: "Ons geloof richt zich op wie God is"

"Ik heb ontdekt dat liefhebben een werkwoord is." Met die ene zin vat Peter Paauwe veel samen van de weg die hij en zijn vrouw Ilona hebben afgelegd. In de uitzending van Hour of Power van afgelopen zondag vertelde het echtpaar Paauwe, de voorgangers