Laat je hoofd niet op hol brengen door eindtijdpredikers

Verdieping 24 oktober 2024 7 minuten Dirk van Genderen
Dirk van Genderen
YouTube

Kan het zijn dat we meer gespitst zijn op allerlei ā€˜eindtijdontwikkelingenā€™ dan op de Heere Jezus? Ik ontmoet ze regelmatig, oprechte, diepgelovige broeders en zusters, die bijna alleen maar met de eindtijd bezig zijn. Dan denk ik wel eens en ik zeg dat ook: ā€˜Zeker, de tijden zijn ernstig, de komst van de Heere Jezus is aanstaande, maar wij weten niet hoelang het nog duurt. Zolang Hij nog niet gekomen is, kunnen er nog mensen gered worden, uw man misschien, uw vrouw, uw kind, uw kleinkindā€¦ (2 Petrus 3:9). Zie maar veel op de Heere Jezus. Hij geeft rust en vrede in een onrustige wereld. We hoeven ons geen zorgen te maken, Hij zit op de troon en zal ook voor u zorgen, voor Zijn gemeente en ook voor IsraĆ«l.ā€™

Ondertussen worden we wel opgeroepen om waakzaam en nuchter te zijn. Deze oproep komen we telkens opnieuw in de Bijbel tegen. Veel medebroeders en -zusters zijn in slaap gevallen en beseffen de ernst niet van de tijd waarin we leven. MattheĆ¼s 24:42 zegt: ā€˜Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal.ā€™

Het is een oproep om wakker te blijven, geestelijk, omdat we niet weten wanneer de Heere Jezus komt. Letterlijk betekent het woord ā€˜waakzaamā€™ hier waken, de ogen openhouden, opletten. Pas op dat uw geloof niet lauw wordt, dat u zich te veel gaat richten op de dingen van deze wereld. Op een dag is het echt zover. Dan gaat de hemel open, dan komt Hij. Zijn we er dan klaar voor om Hem te ontmoeten?
Het prachtige lied 490 uit de bundel van Johannes de Heer zingt hiervan: ā€˜Als ā€˜t bazuingeschal des Heeren klinkt, en Jezusā€™ komst is daarā€¦ zijt gij dan voor Zijn komst bereid?ā€™

Vergelijk het met een bruidegom die zijn bruid op komt halen, en dan ontdekt dat ze gewoon aan het werk is en niet voor hem klaarstaat in haar bruidsjurk.

Hier komt nog iets bij: het is toch ook tot eer van Hem als Hij ons op die dag wakend zal vinden. Vergelijk het met een bruidegom die zijn bruid op komt halen, en dan ontdekt dat ze gewoon aan het werk is en niet voor hem klaarstaat in haar bruidsjurk. Stel je voor dat je geestelijk slaapt of geniet van de zonden van deze wereld als het moment daar is dat de Heere Jezus er opeens is. Daarom mag het ons gebed wel zijn: ā€˜Heere, houd ons vast, houd onze ogen, ons hart op U gericht, in de voortdurende verwachting van Uw komst.ā€™

Behalve waakzaam moeten we ook nuchter blijven. Op diverse plaatsen in de Bijbel worden we hiertoe opgeroepen. Onze zoektocht naar de Bijbelse betekenis van het woord nuchter, brengt ons bij 1 Thessalonicenzen 5:6, ā€˜Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.ā€™
Val niet in slaap, geestelijk, maar wees waakzaam en nuchter, met het oog op de tijd waarin we leven. En als medebroeders en -zusters in slaap zijn gevallen, schud ze maar wakker. Spoor hen aan zich te verdiepen in het profetische Woord en de komst van de Heere Jezus te verwachten.

In het woord nuchter klinkt ook de betekenis zelfbeheersing door. Beheers je lichaam, je denken, je gedrag. Blijf met je beide benen op de grond staan als het gaat over de komst van de Heere Jezus. Laat je hoofd niet te snel op hol brengen door weer een nieuwe leer, maar toets alles aan Gods Woord. Ook als het over de eindtijd gaat, zijn er veel dwaalleraars actief. 1 Johannes 4:1 zegt zo terecht: ā€˜Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.ā€™

Laat je hoofd niet te snel op hol brengen door weer een nieuwe leer, maar toets alles aan Gods Woord. Ook als het over de eindtijd gaat, zijn er veel dwaalleraars actief

Twee verzen verder, in 1 Thessalonicenzen 5:8, komen we het woord nuchter opnieuw tegen: ā€˜Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm.ā€™

Laten wij nuchter zijn, zegt ook dit vers. Paulus spreekt hier tot de gelovigen in de gemeente van Thessaloniki. Ook wij behoren nuchter te zijn, vol van geloof, hoop en liefde. Als ongelovigen onze samenkomsten binnenstappen, onze gesprekken horen, proeven ze dan deze nuchterheid in wat we zeggen? Dat is belangrijk, hoor. En zeker, ik weet het, een natuurlijk mens begrijpt de dingen van God niet, maar tochā€¦

Ook in 2 TimotheĆ¼s 4:5 komen we nog een keer het woord nuchter tegen: ā€˜Maar u, wees nuchter in alles. Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle.ā€™
Het woord nuchter heeft hier de betekenis van vrij zijn van overdrijving, verwarring en geestvervoering, opgewondenheid, overspanning.

Alleen nuchter kunnen we klaar zijn voor de komst, de openbaring van Jezus Christus en tegelijk staande blijven in deze eindtijd.

In 1 Petrus 1:8 komen we het woord nuchter opnieuw tegen. ā€˜Omgord daarom de lendenen van uw verstand, wees nuchter en hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.ā€™
Dronkenschap kwam in die dagen veel voor. Wie dronken is, kan niet helder meer denken en heeft een onzekere gang. Blijf daarom nuchter. Dit geldt ook geestelijk. Gelovigen moeten nuchter zijn, hetgeen wijst op geestelijk onderscheidingsvermogen, helder en doordacht in woord, gedrag en oordeel.
Dit is een oproep, een opdracht. Alleen nuchter kunnen we klaar zijn voor de komst, de openbaring van Jezus Christus en tegelijk staande blijven in deze eindtijd.

ā€˜Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslindenā€™, lezen we in 1 Petrus 5:8.
De satan wil ons in slaap sussen, ons angst aanjagen, ons aanvallen, ons afleiden van de Heere Jezus. Blijf daarom nuchter en waakzaam, elke dag en zeker ook als het gaat over de aanstaande wederkomst van de Heere Jezus. Blijf dicht bij de Heere Jezus, wandel met Hem. Schuil bij Hem, in Zijn schuilplaats, bekleed met de geestelijke wapenrusting, om staande te kunnen blijven tegen alle aanvallen van de duisternis.

De Heere Jezus geeft Zelf aan dat niemand de dag en het uur weet van Zijn wederkomst, dan de Vader alleen (MattheĆ¼s 24:36). Laten we maar bescheiden blijven als het gaat over de precieze invulling van de route naar de wederkomst van de Heere Jezus. Hoe nodig is het dat we ons hierin laten leiden voor Gods Woord en door de Heilige Geest.
Ik vermoed dat we allemaal verbaasd zullen zijn als het zover is en zullen ontdekken dat het toch heel anders gaat dan we ons hadden voorgesteld.  

Als blijkt dat het toch niet zo verloopt als wij hadden beweerd, zijn we dan ook zo moedig om later te erkennen dat we ernaast zaten?

Soms brengen wij onze overtuigingen, onze eigen conclusies over de tijd waarin we leven te snel als de absolute waarheid. Als blijkt dat het toch niet zo verloopt als wij hadden beweerd, zijn we dan ook zo moedig om later te erkennen dat we ernaast zaten? Ik kan u wel vertellen dat weinigen, zeer weinigen dat doen. Dat gaat immers ten koste van onze naam. Wat zou het heilzaam zijn om dat toch maar wel te doen.

Ook ik heb in het verleden weleens te veel mijn eigen mening verkondigd als Gods waarheid. Over Israƫl, over de eindtijd, en misschien nog wel over andere zaken, waar ik mijn excuses voor aanbied. Ik ben aan het leren, door Gods genade, om milder te zijn en me meer te laten leiden door Gods Woord en door Zijn Geest.

We mogen de Heere wel om wijsheid bidden, om ons te leiden in hoe we de dingen het beste kunnen zeggen of schrijven. Zijn we volledig gericht op de opbouw van de gemeente van de Heere Jezus, op de verkondiging van het Evangelie en op Zijn eer en de glorie? Blijf waakzaam en nuchter!

Er is er maar EĆ©n Die precies weet hoe alles zal gaan en hoe dat past in de ontwikkeling richting de wederkomst van de Heere Jezus.

Laten we maar wat meer bescheiden zijn. Er is er maar EĆ©n Die precies weet hoe alles zal gaan en hoe dat past in de ontwikkeling richting de wederkomst van de Heere Jezus. Niemand van ons, ook niet de meest geleerde, komt ook maar enigszins bij Hem in de buurt. Laat het ons altijd gaan om Zijn eer en Zijn glorie. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen!

En eenmaal breekt die dag aan dat het echt zover is, waar al Gods kinderen in vroegere tijden en ook vandaag naar hebben uitgezien en naar uitzien. Dan gaat de waakzaamheid en het nuchter-zijn over in het zien van de Heere Jezus. 1 Johannes 3:2 zegt het zo prachtig: ā€˜Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want we zullen Hem zien zoals Hij is.ā€™

En wat een rijkdom, dan zullen we ten volle mogen delen in Zijn heerlijkheid: ā€˜Wanneer Christus geopenbaard zal worden, Die ons leven is, dan zult ook u met Hem geopenbaard worden in heerlijkheidā€™ (Kolossenzen 3:4). Wat een dag zal dat zijn!

Dirk van Genderen is Bijbelleraar. Klik hier om zijn website te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israƫl-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

AndrƩ Flach
Nieuws

SGP-Kamerlid stelt dat NOS-journalist 'begrip creƫert' voor Hamas-terreur

"Maar moet je je eens voorstellen dat je Hamas bent in Gaza, dan is die gijzelaar het laatste wat je hebt als drukmiddel op Israƫl. Als je die uit handen geeft en daarna de oorlog door laat gaan, er geen uitzicht komt op een Palestijnse staat. Ja, ge

Cvandaag podcast
Podcast

Beschermt God Israƫl tegen Iraanse raketten? Wim Dekker antwoordt

Op 1 oktober vuurde Iran ongeveer 200 raketten af op Israƫl. Internationaal vreest men dat een Israƫlische tegenaanval verdere escalatie zal veroorzaken in het Midden-Oosten. Sommige christenen stellen dat God ervoor heeft gezorgd dat de ballistische

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden stelt dat we niet met de armen over elkaar onze bekering moeten afwachten

"Geloven in Gods voorzienigheid betekent niet dat we geen verantwoordelijkheid meer hebben", stelde ds. G. van Zanden onlangs in een preek over Jozef. Volgens de hervormde dominee uit Katwijk aan Zee moeten christenen niet met de armen over elkaar af

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat je bij Jezus te rade moet gaan als je de Ć©chte waarheid wilt kennen

In de tijd waarin wij leven hoor je vaak dat iedereen zijn of haar eigen waarheid heeft en er dus geen absolute waarheid meer is. Als christenen mogen we echter weten dat de Ć©chte waarheid in Jezus ligt. Dat stelt de bekende christelijke spreker en s

Martin Koornstra
Column

Bidden voor zieken is een opdracht: ik kan niet anders

Mijn ouders waren zendelingen in Belgiƫ. Daar ben ik geboren en opgegroeid. Naast een Bijbelschool aan huis en het stichten van verschillende kerken in Vlaanderen was mijn vader een reizende evangelist. Op elk continent van deze wereld heeft hij meer

ds. Henk Poot
Video

Het Joodse volk viert vandaag feest: waarom? Henk Poot geeft uitleg

Terwijl Israƫl dagelijks onder vuur ligt, viert het ook feest. Vandaag (24 oktober) wordt Simchat Thora gevierd, vreugde van de wet. De Hamas-inval vorig jaar vond plaats tijdens dit feest. Hoe kun je in de verdrukking en oorlog toch vreugdevol zijn?

Bikker
Nieuws

Mirjam Bikker maakt zich grote zorgen over toenemende vraag euthanasie onder jongeren

CU-leider Mirjam Bikker maakt zich grote zorgen om de toenemende vraag onder jongeren naar euthanasie. Dat stelde ze tijdens een debat met D66-Kamerlid Wieke Paulusma. Bikker stelde daarbij kritische vragen aan Paulusma en legde een verband tussen de

X
Nieuws

WI ChristenUnie zegt samen met GroenLinks en Volt X vaarwel

Ook het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie stopt met het gebruik van X, het voormalige Twitter. Dat doen ze samen met de wetenschappelijke bureaus van GroenLinks en Volt, zo maakt men zelf bekend op X. Eerder stopte de jongerenorganisatie

Meerartikelen

Macarthur
Nieuws

John MacArthur reageert op ophef over Kamala Harris: "Jezus is niet op die plek"

Pastor John MacArthur, een invloedrijke Amerikaanse predikant, sprak zich zondagavond in duidelijke bewoordingen uit over de recente reactie van vicepresident Kamala Harris op christelijke demonstranten tijdens een campagnebijeenkomst. Volgens MacArt

Pakistan
Nieuws

Zeldzame vrijlating op borgtocht voor van godslastering beschuldigde christelijke vrouw in Pakistan

In een uitzonderlijke beslissing heeft een rechtbank in Pakistan borgtocht verleend aan de christelijke vrouw Saima Masih, die beschuldigd werd van godslastering. Dit werd bevestigd door haar advocaat Haneef Mattu. Het is zeer zeldzaam dat er in Paki

Nigeria
Nieuws

Kerk in Nood: Voortbestaan kerk in Afrika staat op het spel door militante islam

Het voortbestaan van de kerk in Afrika op lange termijn staat op het spel door islamitisch geweld. Dat is een van de belangrijkste conclusies van het rapport Vervolgd en vergeten dat deze week door Kerk in Nood werd gepubliceerd. Volgens de organisat

Menno de Bruyne
Video

Video: Indrukwekkend gedicht bij afscheid SGP-icoon Menno de Bruyne

Na maar liefst veertig jaar verlaat SGP-icoon Menno de Bruyne politiek Den Haag. In de Tweede Kamer besteedde ook voorzitter Martin Bosma dinsdag aandacht aan dit feit. Hij sprak De Bruyne kort toe en noemde hem daarbij onder meer ā€œde wandelende ency

Indonesie
Nieuws

Christen in Indonesiƫ gearresteerd wegens blasfemie: moslimmenigte bestormt zijn huis

In Indonesiƫ is afgelopen donderdag (17 oktober) een christen gearresteerd na uitspraken over de islam op sociale media. Deze uitspraken leidden tot grote ophef, waarbij honderden boze moslims het huis van de man belegerden, aldus lokale berichten. D

Ds. M. Maas
Video

Ds. Maas over de Israƫl-oorlog: "We laten onze oudste broeder toch niet alleen staan?"

"We laten als christenen onze oudste broeder toch niet alleen staan?", aldus ds. M. Maas. De hervormde predikant preekte onlangs over Haman die de Joden wilde vernietigen en dit tot in de puntjes voorbereid had. Het doet de predikant denken aan de ve

Vahik en Sonia
Levensverhaal

Door Gods genade kon ik in Iraanse gevangenis mensen tot Jezus leiden

Ik heb meer dan vijftien maanden in de gevangenis in Iran doorgebracht vanwege mijn geloof, waaronder bijna honderd dagen eenzame opsluiting. Dit is mijn verhaal. Werken onder drugsverslaafden en prostituees in IranMijn vrouw (Sonia, rechts op de fot

zonde
Nieuws

Refoweb-vragensteller blijft zondigen: 'Hoe kan ik ermee stoppen?'

'Hoe kan dat, om een bloedhekel aan de zonde te hebben en toch verleid te worden? Als je verleid wordt dan is de hekel voor de zonde er toch niet? Kan ik er ooit vanaf komen zodat ik die zonden ga haten? Kan het zijn dat een kind van God jaar op jaar

Jerke Setz
Opinie

Tijd is rijp om broedplaats van gevaarlijke samenzweringstheorieƫn te verlaten

De invloed van grote technologiebedrijven op ons dagelijks leven groeit in een alarmerend tempo, maar we lijken die realiteit grotendeels te accepteren. Onze privacy, veiligheid en zelfs democratische waarden worden bedreigd door reuzen als Google, M

Klooster Nieuw Sion
Nieuws

Klooster Nieuw Sion organiseert Kloostercollegedagen

Klooster Nieuw Sion bij Deventer organiseert in november voor het eerst Kloostercollegedagen. Deze nieuwe retraitedagen onder leiding van ervaren en inspirerende sprekers bieden deelnemers gelegenheid om stil te staan bij de vragen van deze tijd. Iet

Single Conferentie
Nieuws

Binnenkort: Single Conferentie over 'gezonde grenzen'

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 november vindt een unieke conferentie plaats gericht op singles, met als centraal thema: "Singles en gezonde grenzen". De tweedaagse conferentie biedt singles de kans om te leren over het belang van gezonde grenzen in rel

Gina (24)
Levensverhaal

Vina overleefde ternauwernood een bomaanslag: "In de wanhoop bad ik tot God"

Vina liep de kerk uit. Toen gebeurde het. In de buurt van de 21-jarige Indonesische ontplofte een bom. Ze stond in brand en liep wonden op. Drie jaar later zijn die wonden nog altijd zichtbaar, zo vertelde zij afgelopen zaterdag tijdens de Open Doors