DirkvanGenderen


Verdieping

Waarom Goede Vrijdag eigenlijk de belangrijkste dag is

De vroege christenen vierden twee keer Pasen: het Pasen van de kruisiging en het Pasen van de opstanding. Dat is wel een mooie gedachte. Op Goede Vrijdag herdenken we immers de kruisiging en het sterven van de Heere Jezus, waarover 1 Korinthe 5:7 zeg

Verdieping

In sommige kerken ligt Jezus' boodschap bedekt onder een dikke deken

In Jesaja 25 voorzegt de Heere wat er eenmaal op de berg Sion gaat gebeuren:'De HEERE van de legermachten zal op deze berg voor alle volken een feestmaal met uitgelezen gerechten aanrichten, een feestmaal met gerijpte wijnen, met uitgelezen gerechten

Verdieping

Het wonder van genade: Als een lam werd Jezus ter slachting geleid…

Wat een tegenstelling met vers 6 van Jesaja 53: ‘Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar onze eigen weg.’ Maar Hij, de Heere Jezus, als een lam werd Hij ter slachting geleid, naar het kruis op Golgotha. Met deze woorden in gedachte

Verdieping

Waarom werd Jezus buiten Jeruzalem gekruisigd?

Om te kunnen begrijpen wat het betekent dat de Heere Jezus buiten Jeruzalem is gekruisigd, moeten we kijken wat Gods Woord hierover zegt. Het betreft de verzen 10 tot 16 van Hebreeën 13. Wij hebben een Altaar waarvan zij die in de tabernakel dienen,

Verdieping

Aanslag Hamas op Israël wijst op de woede van de draak uit Openbaring 12

In het boek Openbaring toont God de dingen die spoedig moeten geschieden, richting de wederkomst van de Heere Jezus. In Openbaring 12 staat de draak, de satan, op het punt een zwangere vrouw te verslinden.Vers 4 zegt:…en de draak stond voor de vrouw,

God

Veel christenen vragen mij of de oorlog in Oekraïne wijst op Jezus' wederkomst

Ik kreeg de afgelopen paar weken opvallend veel vragen over de weerzinwekkende inval van Rusland in Oekraïne. Veel mensen vragen zich af of deze oorlog direct verband houdt met, zoals ze zeggen, ‘de aanstaande opname van de gemeente en de wederkomst

Verdieping

‘From the river to the sea, God promised this land to me’

Maar wereldwijd, ook in Nederland, klinken steeds vaker die andere woorden: ‘From the river to the sea, Palestine will be free’. Vertaald: ‘Van de rivier tot de zee, Palestina zal vrij zijn’. Bedoeld wordt: Van de Jordaan tot de Middellandse Zee zal

Verdieping

Oorlog in Israël en Gaza: God wil ons hierbij zeker inschakelen

Als we een stap terug doen van concrete situaties, kunnen we beter de grootheid van God bedenken en begrijpen dat de overwinning in Zijn handen ligt. Hij staat boven alle gebeurtenissen, in ons eigen leven, ook in het wereldgebeuren, ook in de oorlog

Verdieping

Profetieën worden voor onze ogen vervuld: ontwaak!

Overdrijf ik? Ga het maar eens na in uw eigen gemeente of in uw eigen prediking. Wij maken ons – zeer terecht – druk over vragen als de betrouwbaarheid van de eerste hoofdstukken van Genesis. Laten we daar nooit aan tornen en erop terugkomen als we d

God

De actuele boodschap van Jona: leven we anno 2023 middenin Ninevé?

‘Predik tegen haar, want haar boosheid is opgestegen voor Mijn aangezicht.’ Zo’n 2800 jaar geleden kreeg de profeet Jona van God deze opdracht om naar Ninevé te gaan, om tegen haar te prediken vanwege haar boosheid (Jona 1:2). Het zijn woorden, die o

God

Heeft God honderden miljoenen jaren nodig om een nieuwe hemel en een nieuwe aarde te maken?

Ik geloof dat God alles geschapen heeft in zes dagen. Omdat Hij dat zelf zegt in de Bijbel, Zijn eigen Woord. De dieren, de mensen, de aarde, de planten, het heelal, alles in zes dagen. Niet een heel klein iets wat God in beweging zette en waar na ve

God

Leven met een gebroken droom: wanneer hoop en wanhoop met elkaar strijden

De werkelijkheid was al mooier dan de oorspronkelijke droom. Toch droomde hij een nog grotere droom. En hij zag uit naar het moment dat ook die droom realiteit zou worden. Bijna was het zover, maar toen brak die droom. En dat deed pijn, heel veel pij

Verdieping

Strijd om de Tempelberg: Moslims beschouwen biddende Joden en christenen als een aanval

De Tempelberg is misschien wel het meest explosieve stukje aarde. Palestijnen en Arabieren dromen ervan juist die plek definitief in bezit te krijgen en Joden een verbod op te leggen die berg ooit nog te bezoeken. En ze zijn al een heel eind op weg,