Strijd om de Tempelberg: Moslims beschouwen biddende Joden en christenen als een aanval
De Tempelberg is misschien wel het meest explosieve stukje aarde. Palestijnen en Arabieren dromen ervan juist die plek definitief in bezit te krijgen en Joden een verbod op te leggen die berg ooit nog te bezoeken. En ze zijn al een heel eind op weg, de Verenigde Naties namen immers in 2020 een resolutie aan om de berg niet langer Tempelberg te noemen, maar - in het Arabisch - Haram al-Sharif. Dit is regelrechte geschiedvervalsing.
Dat de spanning in dit gebied altijd groot is, bleek enkele weken geleden wel toen de Israëlische minister van Nationale Veiligheid, Itamar Ben-Gvir, de Tempelberg bezocht. Hij was er nog niet eens een kwartier, en wandelde rustig rond, maar de Palestijnse leiders spraken geheel ten onrechte over een bestorming van de Tempelberg. Wereldwijd werd Israël hierom heftig op de vingers getikt, ook door bevriende landen.
‘Open voor iedereen’
Opmerkelijk was dat dit bezoek plaatsvond op de 10e van de maand Tevat van de Hebreeuwse kalender. Dit is voor de Joden een vastendag met het oog op de verwoesting van de beide tempels die er ooit stonden, juist op deze datum. “De Tempelberg is open voor iedereen,” aldus de minister, hoewel het alleen aan moslims is toegestaan om er te bidden.
Gedurende 2022 bezochten 51.483 Joden de Tempelberg. Dat betekende een stijging van ongeveer 50 procent vergeleken met een jaar eerder. Half januari arresteerde de Israëlische politie nog twee Joodse bezoekers op de Tempelberg. “We zijn vijf uur lang vastgehouden,” vertelt Nili Naouri, “omdat we met onze vlag zwaaiden en er het volkslied Hatikvah zongen.” Christenen wereldwijd zouden voor Israël op moeten komen in hun verlangen om de Tempelberg te bezoeken en er te bidden. Laten we blijven bidden om de vrede voor Jeruzalem.
Geestelijke strijd
Jordanië ziet zichzelf als de bewaarder van ‘islamitische en christelijke heilige plaatsen’ in de Israëlische hoofdstad en zou deze het liefst in bezit krijgen, zoals de Tempelberg en de Westelijke Muur (Klaagmuur), om de Joodse banden ermee te kunnen verbreken. Als het ooit zover zou komen, kunnen ze een verbod instellen voor Joden om de Tempelberg te bezoeken, en wellicht ook om nog bij de Westelijke Muur te bidden.
Deze gedachte klinkt misschien als vergezocht, maar lees maar wat de Jordaanse premier Bisher al-Khawawneh vorig jaar in het Jordaanse parlement zei nadat Palestijnse Arabieren stenen hadden laten vallen op Joodse bidders bij de Westelijke Muur, 50 meter lager: “Ik feliciteer alle Palestijnen en alle Jordaanse islamitische Waqf-medewerkers en al degenen die stenen gooiden naar zionisten die de Al-Aqsa Moskee verontreinigden.” De Tempelberg blijft een zeer explosieve brandhaard. Vanuit de Palestijnse wereld klinkt het dat de Tempelberg bevrijd moet worden. Dit is geen gewone strijd, er woedt een geestelijke strijd om de Tempelberg.
In Ezechiël 20:40 komen we de Tempelberg tegen: ‘…op Mijn heilige berg, op de hoge berg van Israël, spreekt de Heere HEERE, daar zal heel het huis van Israel Mij in het land dienen, in zijn geheel. Daar zal Ik in hen behagen scheppen en daar zal Ik uw hefoffers vragen, met het allerbeste van al uw geheiligde gaven.’
Het is de plaats waar Abraham bijna vierduizend jaar geleden door God heen werd gezonden om zijn zoon Izak te offeren. Het is ook de plaats die koning David kocht om er een altaar voor de Heere te bouwen om het oordeel van God af te wenden. Het is de plaats waar koning Salomo drieduizend jaar geleden de Eerste Tempel bouwde. Het is eveneens de plaats waar de Tweede Tempel stond.
Aanval op eigen geloof
De islam is uit op de zeggenschap over de hele Tempelberg. Moslims beschouwen biddende Joden en christenen als een aanval op hun eigen geloof. Daarom vinden zij dat er alleen moslims mogen bidden op de Tempelberg, in een poging te voorkomen dat werkelijkheid wordt wat Jesaja 56:7 zegt, waar wordt gesproken over ‘Mijn heilige berg’, de Tempelberg: ‘Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken.’
Achter deze strijd zit de satan. Hij wil voorkomen dat Gods plannen met Jeruzalem en met de Tempelberg werkelijkheid worden. Hij kent de Bijbel, Hij kent de profetieën. Daarom is er zoveel haat tegen Israël, daarom is er haat tegen het Joodse volk, daarom woedt er een strijd om Jeruzalem en om de Tempelberg.
In het jaar 691 bouwden de moslims de Dome of the Rock op de Tempelberg, op de plaats waar de Eerste en de Tweede Tempel stonden. Dit was eerder helemaal geen moskee. Twintig jaar later werd de Al-Aqsa Moskee gebouwd aan de zuidzijde van de Tempelberg. Eén van de inscripties op de Dome of the Rock (ook wel Gouden Rotskoepelmoskee genoemd) luidt: ‘God heeft geen Zoon.’
Totale zeggenschap
Sinds de Zesdaagse Oorlog in 1967 heeft Israël weer zeggenschap over heel Jeruzalem. Om kritiek vanuit de wereld op de verdrijving van Jordanië uit Oost-Jeruzalem voor te zijn, gaf Israël de administratieve rechten over de Tempelberg aan de islamitische Waqf. Kennelijk was het toen nog niet Gods tijd dat Israël de totale zeggenschap zou hebben over de Tempelberg, maar die tijd is wel aanstaande.
Het is bijzonder dat God de Tempelberg koos als Zijn woonplaats, om daar Zijn volk te ontmoeten. In het Hebreeuws wordt deze berg Har HaBayit genoemd, de Berg van het Huis, als een verwijzing naar de tempel, het huis van God. In Psalm 132 lezen we over Jeruzalem en over de Tempelberg: ‘Want de HEERE heeft Sion verkozen, Hij heeft het begeerd tot Zijn woongebied. Dit is, zei Hij, Mijn rustplaats tot in eeuwigheid, hier zal Ik wonen, want naar haar heb Ik verlangd’ (vers 13-14).
Kunnen wij op grond van de Bijbel een Derde Tempel in Jeruzalem verwachten? Ik weet dat er door u verschillend over wordt gedacht. De laatste hoofdstukken van Ezechiël lijken op nog een tempel te wijzen, maar als die komt, zal die er wellicht pas in het Vrederijk zijn. Het is mogelijk dat er al een tempel voor die tijd wordt gebouwd. 1 Thessalonicenzen 2:4 zegt immers dat de antichrist plaats zal nemen in de tempel van God. Deze tempel zou door de Heere Jezus, na Zijn wederkomst, kunnen worden gemaakt tot de tempel, zoals Ezechiël die beschreef.
Goddelijk ingrijpen
En waar zal deze tempel dan worden herbouwd? Op de Tempelberg staan nu immers moskeeën. Er is zeker plaats voor een tempel erbij, maar zoals de verhoudingen nu liggen, zullen de Arabische volken dat nooit accepteren. Kan het zijn dat door Goddelijk ingrijpen die moskeeën op afzienbare termijn verdwijnen? Door een aardbeving misschien… Of zal er een leider opstaan, wellicht de antichrist of zijn valse profeet, die met zo’n geweldig voorstel komt, dat de moslims toch een tempel bij hun moskeeën accepteren?
Een andere gedachte is dat de beschrijving van de tempel in Ezechiël 40-48 een gedetailleerde beschrijving is van het nieuwe Jeruzalem, waarover Openbaring 21 spreekt, dat neer zal dalen vanuit de hemel. Dat nieuwe Jeruzalem, dat misschien wel een beeld is van de gemeente.
De gelovigen in het Nieuwe Testament worden immers de tempel van de levende God genoemd (1 Korinthe 3:16 en 1 Korinthe 6:19). Als de brief aan de Thessalonicenzen zegt dat de antichrist plaats zal nemen in de tempel van God, zou dat ook kunnen betekenen dat dwaalleraars worden geaccepteerd binnen de gemeente van Christus. Hoewel: Hoe kun je zo’n kerk dan nog een ‘tempel van God’ noemen? Dat doet mij aarzelen.
Eeuwige verlossing
Maar de Heere Jezus heeft het offer toch volbracht, Zijn eigen leven, Zijn eigen bloed gegeven, zult u zeggen… In de tempel die Ezechiël beschrijft worden offers gebracht. U hebt gelijk. Door Zijn offer heeft Hij een eeuwige verlossing teweeggebracht, zegt Hebreeën 9:12 met grote nadruk. Door Zijn offer heeft Hij de zonde tenietgedaan (vers 26). Hij heeft Zijn offer voor eens en voor altijd gebracht (Hebreeën 10:10). De offerdienst instellen in Jeruzalem, zoals die ooit bestond, heeft dus geen enkele zin. Brandoffers en offers voor de zonde zullen de Heere niet behagen (Hebreeën 10:6).
Wat is dan de betekenis van de uitgebreide en nauwkeurige beschrijving van de tempel en de tempeldienst? Sommigen stellen: dat moet je niet letterlijk zo opvatten, het wijst alles heen naar het offer van de Heere Jezus. Mijn vraag aan hen is dan wel: Waarom dan toch zo’n gedetailleerde beschrijving? Ezechiël zag het werkelijk zo en kreeg opdracht alles wat hij zag aan het huis van Israël bekend te maken.
Centrum van de wereld
Ik denk niet dat wij hoeven te kiezen hoe het precies zal gaan en wat er allemaal met en op de Tempelberg gaat gebeuren. Misschien is Gods plan wel totaal anders dan onze opvattingen erover. Hij regeert en het zal precies volgens Zijn voornemen gaan, onderweg naar de nieuwe hemel, de nieuwe aarde en het nieuwe Jeruzalem.
De Bijbel zegt dat de Heere Jezus bij Zijn wederkomst terug zal komen op de Olijfberg en Zijn rijk van vrede en gerechtigheid zal stichten en zal regeren vanuit Jeruzalem. Niet langer zal New York het centrum van de wereld zijn, maar Jeruzalem.
Vele volken zullen dan zeggen: ‘Kom laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jakob; dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij Zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van de Heere uit Jeruzalem’ (Jesaja 2:3)
Dirk van Genderen is schrijver en spreker. Bovenstaand artikel verscheen in Het Zoeklicht en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om Het Zoeklicht te ontvangen.
Praatmee