Oorlog in Israƫl en Gaza: God wil ons hierbij zeker inschakelen
Tijdens Ć©Ć©n van de gebedsavonden in het land voor IsraĆ«l verwoordde ik het zo: āBidden is het minste wat we kunnen doen, maar misschien is het ook wel het meeste wat we kunnen doen.ā Gebed is machtiger dan welk aardse wapen dan ook. Jakobus 5:16 zegt: āEen krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.ā Het woord energoumenÄ in dit Bijbelvers geeft aan, waarom het gebed van een gelovige āveel kracht heeftā. Het āwordt werkzaam gemaaktā door God op Wie het een beroep doet; Hij doet dat door het gebed te verhoren.
Als we een stap terug doen van concrete situaties, kunnen we beter de grootheid van God bedenken en begrijpen dat de overwinning in Zijn handen ligt. Hij staat boven alle gebeurtenissen, in ons eigen leven, ook in het wereldgebeuren, ook in de oorlog die nu in het Midden-Oosten woedt. Als we tot de Heere bidden, hanteren we wapens in een geestelijke strijd die de wereld kan veranderen. 2 Korinthe 10:4 zegt immers: āDe wapens van onze strijd zijn niet vleselijk, maar krachtig door God, tot afbraak van bolwerken.ā
Al eerder heb ik geschreven over zendeling, evangelist en voorbidder Rees Howells. Voorbidders zijn mensen die de Heere kennen en Hem op Zijn woord geloven. Rees Howells was zo iemand. Hij leidde velen vastberaden in gebedssamenkomsten om de wereld bereikt te zien worden met het Evangelie in een tijd van grote onrust tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zijn voorbeeld spreekt ook vandaag nog.
Zijn eerste gebedsstrijd op internationale schaal vond plaats in 1936, toen Duitsland haar soldaten naar het Rijnland stuurde en het verdrag van Locarno verbrak. āWe wisten dat Frankrijk binnen een dag in brand zou staan,ā aldus Howells. āDat zou een Europese oorlog betekenen en een belemmering voor de verspreiding van het Evangelie.ā
Hij vertelde over een last die de Heilige Geest op hem legde. āOverwin Hitler,ā zei de Heere tegen mij en het betekende drie weken van aanhoudend gebed en vasten.ā
Howells en zijn de studenten en medewerkers van zijn Bijbelschool in Wales, Engeland, wijdden hun leven aan God āom de veldslagen van het Koninkrijk te strijden, alsof ze geroepen waren aan het Westelijke Front te vechten.ā
Het hele Bijbelcollege bad en vastte regelmatig gedurende de hele oorlog en was met name gericht op de ongehinderde voortgang van het Evangelie.
Howells verklaarde: āDe Heere heeft ons bekend gemaakt dat Hij Hitler en het naziregime gaat vernietigen. Zodat de wereld mag weten dat het God en God alleen is Die dictators verstrooit. Drie en een half jaar geleden heeft het College deze woorden weken- en maandenlang gebeden en we zijn ervan overtuigd dat Hij zal antwoorden. Hij zal met de naziās omgaan zoals Hij met het Egyptische leger in de tijd van Mozes heeft gehandeld.ā
Rees Howells was een man die de kracht van het gebed kende. Hij wist en geloofde dat ze vanuit hun eigen āWar Roomā (oorlogs-/gebedskamer) in Engeland invloed konden uitoefenen op wat er op het slagveld in Duitsland gebeurde.
Op een dag kregen ze bericht dat de Duitse troepen snel oprukten. De voorbidders gingen in gebed en vroegen de Heere dat ze zouden worden tegengehouden en niet verder zouden kunnen gaan. Die nacht viel er zoveel regen dat de Duitse tanks letterlijk vast kwamen te zitten in de modder en tot stilstand kwamen. Zo zijn er meer adembenemende verhalen over hoe deze gebeden invloed hadden op de gevechtssituaties.
Onze God is dezelfde als de God van Rees Howells en zijn bidders. Ook wij mogen de gebedskamer binnengaan en de geestelijke strijd aangaan met smeekbeden tot Degene Die de harten van koningen/leiders in Zijn handen heeft.
Dit geldt ook voor de strijd in Gaza en om Israel. Er speelt meer dan wij kunnen zien. Op aarde is een hevige strijd gaande tussen het IsraĆ«lische leger aan de ene kant en Hamas, Islamitische Jihad, Hezbollah en Iran aan de andere kant. Maar deze strijd is ādes Heerenā (1 SamuĆ«l 17:47) om het met woorden van de Oude Statenvertaling te zeggen.
Als God besluit dat ƩƩn partij zal verliezen, is er geen militaire macht, geen geniale strategie die dit kan voorkomen. Hij kan troepen in verwarring brengen en ervoor zorgen dat ze zich tegen elkaar keren. God kan angst over een leger uitstorten, waardoor ze op de vlucht staan, zoals we vaker in de Bijbel zien, zoals in 2 Koningen 7. Hij kan zelfs de zon stil laten staan (Jozua 10), waardoor Israƫl de overwinning behaalde over de Amorieten.
Denk eens aan de profeet Elisa, in 2 Koningen 6. Het is oorlogstijd, de koning van Syriƫ strijdt tegen Israƫl. Als deze koning hoort dat de profeet Elisa in Dothan is, wil hij hem daar laten ophalen, omdat hij vermoedt dat Elisa de koning van Israƫl vertelt hoe hij Syriƫ moet bestrijden.
Als Elisa ās morgens vroeg opstaat, is de stad omsingeld door het Syrische leger. Zijn knecht raakt in paniek. Elisa zegt dan:
āWees niet bevreesd, want die bij ons zijn, zijn meer dan die bij hen zijnā (vers 16). Als de Heere vervolgens, op het gebed van Elisa, de ogen van de knecht opent, ziet hij dat de berg vol paarden is en strijdwagens van vuur. Het zijn Gods legermachten die hen beschermen.
Vervolgens bidt Elisa dat de Heere de Syriƫrs zal verblinden, wat ook gebeurt, waarna hij hen naar Samaria leidt. Zo bevrijdt de Heere Israel en de profeet Elisa met zijn knecht. Wat een wonder, dat opnieuw laat zien hoe machtig God is en dat Hij de gebeden van Zijn kinderen hoort en verhoort.
God wil ons hierbij zeker inschakelen. Denk aan Gideon, met zijn mini-legertje. En God schonk hun de overwinning.
Nog een ander voorbeeld. Toen de Amalekieten tegen Israƫl vochten en het volk in de zwakke achterhoede aanviel, stond Mozes met zijn armen omhoog in gebed op een nabijgelegen heuvel (Exodus 17). Als zijn armen naar beneden gingen, had de vijand de overhand, maar met omhoog geheven handen, gaf God de overwinning aan Israƫl. God leidde het zo, Hij gaf Zijn volk de overwinning, en schakelde daar ook Aaron en Hur voor in, die de armen van Mozes ondersteunden. Zo wil de Heere ook ons inschakelen als bidders, om hen te ondersteunen die tegen het kwaad strijden, zoals nu heel concreet tegen Hamas.
Ook in de recentere geschiedenis streed God voor Zijn volk, mede vanwege de gebeden van Zijn kinderen wereldwijd. Denk aan wat er gebeurde in 1948, in de Onafhankelijkheidsoorlog na het uitroepen van de staat Israƫl en in de oorlogen die daarna volgden.
God heeft een plan met Zijn volk. Hij brengt Zijn volk thuis, in hun eigen land, als vervulling van tientallen Bijbelse profetieƫn. Hij werkt dwars door oorlogen heen. Deze week was er een bericht vanuit Israƫl dat door het nu snel toenemende antisemitisme wereldwijd Israƫl de komende jaren rekening houdt met minstens 1 miljoen Joden die vanuit de einden van de aarde definitief willen terugkeren naar Israƫl.
Israƫl zal nooit ophouden een volk voor Hem te zijn. Gods Woord is daar heel duidelijk over, bijvoorbeeld in Jeremia 31:36 en 37 en Romeinen 11:1 en 2. Als duivelse regimes opstaan om Israƫl te vernietigen, laten wij dan bidden om de verlossing van Israƫl. De echte strijd woedt tegen de geestelijke machten en overheden in de lucht, in de hemelse gewesten. In onze gebeden strijden ook wij mee tegen die boze machten.
Wereldwijd is er de afgelopen weken veel gebeden voor IsraĆ«l. Ook wij mogen voegen ons in deze gebedsstrijd. We bidden om de bescherming van de IsraĆ«lische soldaten, de gijzelaars, de burgers, ook de onschuldige burgers en de christenen in Gaza. We roepen het uit: āLaat Uw volk gaan uit de gevangenissen van Gaza!ā
In de hemel wordt dit gehoord, de Heere grijpt in, dat mogen we vast en zeker geloven. In Psalm 91 zien we dat God Zijn legermachten inzet om voor de Zijnen te zorgen en hen te beschermen (Psalm 91:11).
Uit de geschiedenis zijn hiervan voorbeelden bekend en ook vandaag is God Dezelfde. Ik weet het uit ervaring, soms op bovennatuurlijke wijze.
Een mooi getuigenis komt van dominee John G. Paton en zijn vrouw. Als pioniers waren ze naar de Nieuwe Hebriden vertrokken, om er het Evangelie te brengen. Op een nacht werden ze omringd door lokale mensen, die vijandig stonden tegenover hun missie. Ze waren van plan hun onderkomen in brand te steken.
Ze baden de hele nacht en waren vol angst of God hen wel zou bevrijden. Toen het dag werd, waren ze verbaasd toen ze ontdekten dat de aanvallers op onverklaarbare wijze waren vertrokken. Ze dankten God voor deze bevrijding.
Een jaar later bekeerde het opperhoofd van de stam zich tot de Heere Jezus. De heer Paton herinnerde zich nog wat er die nacht een jaar eerder was gebeurd. Hij vroeg aan deze man wat hem en zijn mannen ervan had weerhouden het huis in brand te steken en hen te doden. Het opperhoofd antwoordde verbaasd: āWie waren al die mannen die u bij u had?ā
Paton antwoordde hem dat alleen zijn vrouw bij hem was. Maar het opperhoofd vertelde dat ze veel mannen op wacht zagen staan, honderden grote mannen in glanzende gewaden, met getrokken zwaarden in hun handen. Ze leken het zendingscentrum te omringen, zodat de aanvallers bang werden en zich terugtrokken.
Pas toen besefte de heer Paton dat de Heere Zijn engelen had gestuurd om hen te beschermen.
Een tweede getuigenis komt uit Kenia, 1960, tijdens een opstand van de bevolkingsgroep Maus Maus.
Het zendingsechtpaar Matt en Lora Higgens keerde op een avond terug naar Nairobi door het hart van het Mau Mau-gebied, waar zowel Kenianen als buitenlanders op gruwelijke wijze waren vermoord. Zeventien mijl buiten Nairobi stopte hun Landrover. Higgens probeerde de auto in het donker te repareren, maar kon hem niet meer op gang krijgen. Ze bleven die nacht noodgedwongen in hun auto en brachten Psalm 4:9 in gebed voor Gods troon: āIn vrede zal ik gaan liggen en weldra slapen, want U alleen, HEERE, doet mij veilig wonen.ā In de ochtend lukte het om de auto te repareren en hun reis te vervolgen.
De avond voordat ze op verlof naar Amerika vertrokken, kregen ze bezoek van een plaatselijke predikant. Hij vertelde hoe een lid van de Mau Mau had bekend dat hij en drie anderen in die bewuste nacht naar de auto waren gekropen om de Higgens te doden. Maar toen ze zestien mannen rond de auto zagen staan, vertrokken de Mau Mau, in grote angst.
āZestien man?ā Higgens reageerde uiterst verbaasd. āIk weet niet wat je bedoelt!ā Terwijl ze met verlof waren, vroeg een vriend van hen, Clay Brent, aan de Higgens of ze de laatste tijd in gevaar waren geweest. Higgens vroeg: āWaarom vraag je dit?ā Vervolgens vertelde Clay dat God op 23 maart een zware gebedslast op zijn hart had gelegd. Hij riep de mannen van de kerk bijeen, en zestien van hen kwamen en baden totdat de last van hem af was. Ook hier gebruikte God de gebeden van deze bidders om Zijn dienaren Matt en Lora te beschermen.
Nog een derde getuigenis. Een christelijke vroedvrouw, die zich aan de noordwestelijke grens van Pakistan bevond en werkte onder de mensen aan de grens met Afghanistan, was op weg naar een dorp in een onveilig gebied om te helpen bij een moeilijke bevalling. Alles ging goed en ze keerde veilig terug naar huis. Enige tijd later ontmoette ze enkele stamleden die haar vertelden dat ze haar die dag hadden willen aanvallen, maar ze zagen dat ze een bewaker achterop haar motor had en lieten haar daarom met rust. Ze was zich totaal niet bewust geweest van haar engel-lijfwacht! Later hoorde ze dat er juist toen mensen voor haar hadden gebeden. Ze baden voor haar tot God en Hij stuurde Zijn engelen.
In Psalm 103:20 en 21 lezen we over de engelen:
Loof de HEERE, u, Zijn engelen,
sterke helden, die Zijn woord uitvoeren,
gehoorzaam aan het woord dat Hij spreekt.
Loof de HEERE, al Zijn legermachten,
dienaren van Hem, die Zijn welbehagen doen.
Toen de profeet Daniƫl bad (Daniƫl 9), veroorzaakte dat opschudding in de hemelse gewesten. Engelen kwamen in actie, in opdracht van de Heere.
In Daniel 10:12 en 13 klinkt het:
Wees niet bevreesd, Daniƫl, want vanaf de eerste dag dat u zich er met heel uw hart op toelegde om inzicht te krijgen en om u te verootmoedigen voor het aangezicht van uw God, zijn uw woorden gehoord, en omwille van uw woorden ben ik gekomen.
De vorst van het koninkrijk Perziƫ stond 21 dagen tegenover mij, maar zie, Michaƫl, een van de voornaamste vorsten, kwam om mij te helpen toen ik daar achterbleef bij de koningen van Perziƫ.
Het echtpaar uit Kenia hield de vinger bij Psalm 4 en wees de Heere op Zijn belofte. Datzelfde deed DaniĆ«l. Hij wees de Heere op Zijn belofte in de profetieĆ«n van Jeremia. We mogen bidden met de Bijbel in de hand. Leg het maar voor aan de Heere. āU hebt het zelf beloofd, doe het, Heere!ā
Vooral de Psalmen kom je veel gedeelten tegen die ons kunnen helpen om te bidden met het oog op de gruwelijke aanvallen van Hamas in Israƫl en de strijd van Israƫl tegen Hamas, zoals Psalm 140:4-11; Psalm 9:13-15; Psalm 35:4-9; Psalm 57:6; Psalm 124:1-8 en Psalm 142:2-7.
IsraĆ«l noemt deze strijd tegen Hamas āOperatie Zwaarden van Staal.ā Wij mogen het zwaard van het woord van God hanteren, omdat het een geestelijke strijd is. De verkondiging van de waarheid van Gods Woord is een machtig wapen. We voeren de strijd tegen āde overheden, de machten, de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewestenā (Efeze 6:12).
Wij mogen deze strijd aangaan vanuit een andere Geest, de Heilige Geest, gevuld met liefde en het leven van God Zelf. Wij weten dat God, naast het behoud van Zijn uitverkoren volk, ernaar verlangt dat niemand verloren gaat, maar allen tot bekering zullen komen. We mogen vol vertrouwen bidden nog velen zich in deze tijd tot de Heere Jezus zullen wenden, zowel in Israƫl als in Gaza, als wereldwijd.
Werkers in Israƫl spreken over een groeiende geestelijke honger onder het volk van Israƫl, en ook in Gaza. Laten we bidden dat veel Joden de Messias leren kennen als hun Redder en verlosser, dat ook velen in Gaza de islam de rug zullen toekeren en zich tot de God van Israƫl zullen wenden en de Heere Jezus mogen leren kennen.
En het wonder begint al te gebeuren. Uit Gaza komen berichten dat de afgelopen weken tientallen inwoners tot geloof in de Heere Jezus zijn gekomen, evenals in Israƫl. Heere, laat Uw heerlijkheid zichtbaar worden!
Dirk van Genderen is Bijbelleraar. Klik hier om zijn website te bezoeken.
Praatmee