Wat de zonde tegen de Heilige Geest écht betekent

Preekverslag 27 juni 2024 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

De bekende Engelse schrijver, C.S. Lewis heeft veel bekende boeken geschreven en veel daarvan gaan over ons christelijke geloof. Éen van zijn boeken heet The Great Divorce: de grote scheiding en het gaat over de hemel en de hel: twee werelden die nooit bij elkaar kunnen komen.

Wie in de hemel is taalt natuurlijk niet naar de hel, maar het omgekeerde is ook waar: wie in de hel is, een soort grijze stad onder een schier eindeloze schemering begrijpt niet waarom hij ergens anders zou moeten zijn. Elke dag, zo vertelt C.S. Lewis in zijn verhaal, vertrekt er een bus van de hel naar de hemel, de meesten willen niet mee en van degenen die meegaan, gaan de meesten weer terug. De hemel doet vooral pijn aan hun ogen, niks voor hen! Voor zichzelf hebben ze al uitstekende redenen gevonden waarom ze weer teruggaan.

Het was dat verhaal waar ik aan moest denken toen ik dit Evangelie las: we lezen over een groep mensen die de ander niet nabij kunnen komen, omdat ze zowel volledig fout zitten, áls volledig overtuigd zijn van hun eigen gelijk.

Het is een wild verhaal vandaag. Dat Jezus duivels uitdrijft is nog niet het vreemdste! Hij wordt namelijk tegengewerkt, zelfs beschuldigd van medewerking aan het kwaad!

Het kwaad verandert jou, het is niet alleen maar een logé: het kwaad zet de toon. Na verloop van tijd wil je niks anders meer. 

Er zwermt veel verdeeldheid rond Jezus, en we horen woorden van oordeel. Maar ook Jezus spreekt harde woorden: wie de Heilige Geest lastert, kan geen plek kunnen krijgen in het Koninkrijk. Woorden die we heel goed moeten begrijpen. Je komt ze namelijk wel eens tegen: mensen die denken dat ze de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebben, en nu nooit meer vergeven kunnen worden.

En als kers op de taart horen we dan ook nog van Jezus’ familie die naar hem toekomt omdat zelfs zij denken dat Jezus ze niet meer alle vierentwintig in het kratje heeft. Nu lijkt de verdeeldheid compleet te zijn. En een enorme mensenmassa die iets met Jezus moet staat er (waarschijnlijk luid discussiërend) omheen. Je zou er al hoofdpijn van krijgen als je er aan denkt, zeker als je een beetje introvert bent.

Wat kun je doen als je in zo`n wervelstorm zit?  

Mijn eerste gedachte als ik dit verhaal lees, is er één van verwarring. Er gebeurt verschrikkelijk veel, en het gebeurt tegelijkertijd. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen de wereld van Jezus en de wereld van nu. Er zit twee duizend jaar en drieduizend kilometer tussen, maar het hart van de mensen is altijd hetzelfde. En dat hart, beste mensen, heeft een deur. En door die deur kan van alles binnenkomen. Het goede, maar ook het kwade heeft toegang tot ons. Maar je moet goed uitkijken voor wie je opendoet. De duivel zelf kan zich voordoen als een engel van licht. En als je eenmaal hebt opengedaan voor het kwaad krijg je zo`n gast niet meer zomaar buiten. 

Niet alleen staat Hijzelf bóven het kwaad – maar Hij is hier de enige die ook macht heeft over het kwaad. Het wegsturen kan. Jezus is van een andere orde.

Waarom zijn er zoveel verhalen over Jezus die duivels uitdrijft? Omdat dat moeilijk is. Het is moeilijk om van het kwaad af te komen. Als gewoon mens heb je er al jaren voor nodig om van een alledaagse slechte gewoonte af te komen. Laat staan van een volwassen duivel. En hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt: want het kwaad verandert jou, het is niet alleen maar een logé: het kwaad zet de toon. Na verloop van tijd wil je niks anders meer. Je wíl het goede niet meer.

Er is er in dit verhaal maar één die bekleed is met die macht om door het kwaad heen te breken en dat is Jezus zelf. Niet alleen staat Hijzelf bóven het kwaad – maar Hij is hier de enige die ook macht heeft over het kwaad. Het wegsturen kan. Jezus is van een andere orde.

Het kunnen verjagen van het kwaad is een unieke macht die niet iedereen heeft. Maar er zijn mensen die die macht ook hadden willen hebben: de Schriftgeleerden. Ze hebben er jaren op gestudeerd, geoefend, vergaderd. Erover gedroomd: over hoe zij vooraan mogen staan als ze die macht eenmaal hebben. Dan breekt God door, maar vooral om hen op de eerste plaats te zetten. Ze geloven dat ze recht hebben op die plek. Dat ze die hebben verdiend.

Dat is een heel gevaarlijk idee: het idee dat je een door God gegarandeerde plek verdient. Want als je die plek dan niet krijgt dan raak je gauw verbitterd. En wie verbitterd is gaat gauw dingen omdraaien.

Als je alle banden met de wereld stuk gemaakt hebt, dan blijft er niks meer over, behalve jijzelf en de hel waarin je je opgesloten hebt. 

Het goede wordt dan kwaad genoemd, en voor je het weet wordt het kwade goed. Zo ook hier: ze draaien alles om! Als Jezus een machtige daad doet, iemand geneest, een duivel uitdrijft, dan moet dat wel het werk zijn van weer een andere boze geest. 

Jezus als een soort Meester van de Zwarte Molen! Stel je voor..

Natuurlijk kan dat niet waar zijn. Maar ze zeggen het ook niet omdat ze denken dat het waar is! Wát er ook gebeurt: ze moeten datgene ontkennen wat ze met eigen ogen zien, met eigen oren horen. En de pijn, hun boosheid, hun eigen neiging tot het kwaad gaan ze dan projecteren op anderen. Ze denken dat, door iets te zeggen over Jezus, dat ze Hem in hun macht kunnen krijgen (daarom wordt er denk ik ook zoveel gescholden op internet, dat gebeurt door machteloze mensen die denken dat ze door hun gefrustreerde woorden macht krijgen over anderen).

Maar hun woorden zeggen niks over Jezus. Alles wat zij zeggen gaat, bewust of onbewust, over henzelf. Dat is het lot van mensen die alleen maar met zichzelf bezig zijn, met hun eigen positie, met hun eigen status, met hun macht, hun greep op de zaak. Als dát is waar je mee bezig bent, dan staat daar een vloek op. En die vloek is dat je wens uitkomt: alles gaat voortaan alleen maar over jou. Maar dan niet op een leuke manier. Alles wat je doet en zegt gaan alleen nog maar over jou zelf gaat terwijl je elke dag een stukje meer vreemdeling in de wereld wordt. En als je alle banden met de wereld stuk gemaakt hebt, dan blijft er niks meer over, behalve jijzelf en de hel waarin je je opgesloten hebt. 

En ja, dat is een hel. Als je het goede kwaad vindt, en het kwade goed en het leven in steeds kortere banen om je eigen ego draait dan zien we al voor ons hoe dat kan aflopen.

Als je uit hoogmoed Jezus afwijst, wijs je ook die bevrijding af. Die bevrijding door de kracht Heilige Geest is niet los verkrijgbaar.

De beroemde schrijver C.S. Lewis waar we mee begonnen heeft hier veel over nagedacht en zei eens - ik citeer wat vrij - : we moeten de hel zien als een omgeving waarin iedereen permanent en uitsluitend bezig is met zijn eigen positie, die met hand en tand wil verdedigen tegen anderen, waar iedereen dus jaloers is op wat een ander heeft en elk hart vervuld is van de dodelijke passies van afgunst, zelfverheffing en nijd. 

Zo moeten we dus ook de woorden van Jezus begrijpen als Hij spreekt over de zonde tegen de Heilige Geest. Dat is niet dat je ooit iets gedaan hebt wat verkeerd is, en zelfs niet als je een keer wat lelijks gezegd hebt over de Heilige Geest. De Geest is niet van suiker, die kan daar wel tegen.

Maar als we zo ver heen zijn dat we het goede kwaad gaan noemen en het kwade goed, dan zijn we wel hard op weg. Dan kan ook Jezus ons niet redden, dan blijft de bus naar de hemel leeg. Niet omdat er iets mis is met die bus, of omdat Jezus tekortschiet, maar omdat onze wil zo verwrongen raakt dat wij het goede niet meer kunnen herkennen, niet meer willen zien, niet meer willen hebben.

Zit er toch wat in mijn blinde vlek dat mij zouden kunnen uitleggen waarom ik toch minder fantastisch ben dan ik dacht?

De oneindige macht van Jezus is geen onweerstaanbare natuurkracht, dat is niet de onontsnapbare zwaartekracht van een zwart gat. De macht van Jezus is de macht van bevrijding door de kracht van de Heilige Geest. Als je uit hoogmoed Jezus afwijst, wijs je ook die bevrijding af. Die bevrijding door de kracht Heilige Geest is niet los verkrijgbaar. Wíl je die bevrijding niet, sterker nog: vecht je met al je macht tégen die bevrijding omdat je die wezenlijk niet wil, dan kán er ook geen bevrijding zijn.

Dát is de zonde tegen de Heilige Geest.

Mochten we dus een keer op een ochtend in de spiegel kijken en merken dat we onredelijk woedend worden over iets moet ons eerste gedachte misschien niet uitgaan naar die ander die ons dit aangedaan heeft. Maar kijken naar wat het in onszelf is dat wij niet zien. Dan kan die ander het nog steeds verkeerd hebben gedaan, maar onszelf blind maken helpt niemand verder. Is er iets dat we gemist hebben? Zegt deze situatie misschien ook iets over mij? Zit er toch wat in mijn blinde vlek dat mij zouden kunnen uitleggen waarom ik toch minder fantastisch ben dan ik dacht?

Als we wat zien, dan kunnen we de kleine boze geesten in ons hoofd door het open raam naar buiten vegen, en blijft er ruimte voor bevrijding wanneer Jezus ons voorbij komt.

Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#366 Jeffrey & Martin Koornstra over een zieke kerk, herleving in de kerk en opwekking
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Missie & Media
Persbericht

Jaarverslag 2024: TWR brengt het Evangelie nu ook onder de Sherpa’s

Het jaarverslag 2024 van TWR Nederland & België is gepubliceerd. Ondanks mondiale onrust en economische onzekerheid kon de media-zendingsorganisatie ook in 2024 rekenen op een trouwe achterban. Directeur Hubrecht Smits kijkt dan ook met dankbaarheid

Ad en Jeanette
Levensverhaal

"Waar wilt U ons hebben?"

Maakt het werk van de Geest blij? Ja, dat kunnen Ad en Jeannette Vermeulen (66) volop beamen. Zij gingen, jong getrouwd met drie kleine kinderen, als zendelingen naar Zuid-Italië. "We maakten prachtige dingen mee: jongeren die stopten met drugsgebrui

Alie Hoek-van Kooten
Opinie

VN luidt noodklok: hoe helpen we jongeren trouwen en kinderen krijgen?

Onlangs berichtte de NOS over dalende geboortecijfers dalen door toenemende onzekerheid van jongvolwassenen. En dat niet alleen in Nederland, want ook de VN maakt zich zorgen om het dalende geboortecijfer wereldwijd. Dit is eigenlijk best bijzonder,

Kees en Ans van Velzen
Interview

Kees en Ans van Velzen kruipen niet in slachtofferrol: “Tel je zegeningen”

Het klimaat rondom Israël-bijeenkomsten in Nederland verandert, merken Kees en Ans van Velzen op. Toch blijven zij nuchter en vredelievend: “We leven in vrijheid en mogen getuigen van Jezus. Tel je zegeningen”, roept Ans op. Hij en Ans vertellen hoe

IJssel
Column

Reddingsboei voor Nederland: God spreekt via een drijvende Bijbel

Het verhaal achter de Bijbel van een meter breed, die opdook in de IJssel bij Zwolle op Bevrijdingsdag, begint bij een groepje voorbidders die al een tijd lang ervaren dat God hen vraagt voorbede te doen voor Nederland. God is op zoek naar mensen die

indonesie
Nieuws

Twee kerkbouwers doodgeschoten in Indonesië

Twee Indonesische bouwvakkers zijn op brute wijze vermoord terwijl zij werkten aan de bouw van een kerk. Het incident vond plaats op 4 juni in het dorp Kwantapo, district Asotipo, in de provincie Papoea. Dat schrijft International Christian Concern. 

Albanese
Nieuws

Christelijke partijen stellen Kamervragen na dreigbrief VN-rapporteur aan CvI

De christelijke partijen hebben samen met VVD en JA21 Kamervragen gesteld over de dreigende brief die VN-rapporteur Francesca Albanese naar Christenen voor Israël (CvI) stuurde. Daarin schreef ze onder meer dat CvI ‘waarschijnlijk’ betrokken is bij o

schreeuw om leven
Persbericht

Schreeuw om leven ontvangt voor het eerst meer dan één miljoen euro aan steun: "Diepe dankbaarheid"

In 2024 heeft Stichting Schreeuw om leven voor het eerst meer dan één miljoen euro aan inkomsten ontvangen. De stichting is diep dankbaar voor deze bijzondere mijlpaal en ziet hierin een bevestiging van de breed gedragen steun voor haar missie: het o

Meerartikelen

Kees van Helden
Opinie

Een mini-abortuspil als nieuwe anticonceptie

De afgelopen jaren is er veel aandacht geweest voor natuurlijke anticonceptie. Vanuit de pro-abortuslobby wordt de stijging van het aantal abortussen speciaal toegeschreven aan falende natuurlijke anticonceptie. Op sociale media circuleren al een aan

PKN
Nieuws

Kritiek op PKN-statement over Gaza: 'Dit is lafheid'

Na de massale demonstratie ‘Trek een Rode Lijn’ afgelopen weekend, waarbij zo’n 150.000 mensen in Nederland de straat opgingen om het geweld in Gaza te veroordelen, is er forse kritiek ontstaan op de reactie van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN

Ds. P. den Ouden
Video

HHK-predikant waarschuwt: "Als we de zaligheid bij onszelf zoeken, hebben we aan Jezus niet genoeg"

Als we de zaligheid bij onszelf zoeken, hebben we ten diepste niet genoeg aan het offer van de Heere Jezus. Dat stelde ds. P. den Ouden - hersteld hervormd predikant in Katwijk aan Zee - in een recente preek. "De Roomse Kerk zei: 'Je mag niet zomaar

Chris Develing
Video

Britse vrouwen niet langer strafbaar voor abortus na 24 weken: Chris Develing reageert

Het Britse Lagerhuis stemde deze week in met een wetswijziging waarbij vrouwen na 24 weken zwangerschap zonder strafrechtelijke vervolging voor abortus kunnen kiezen. Het wetsvoorstel werd met 379 stemmen vóór en 137 tegen aangenomen en gaat nu naar

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat gelukkig worden een keuze is

Het woordenboek omschrijft geluk als 'gunstig toeval' en 'gunstige omstandigheid'. Simpel gezegd: je hebt het of je hebt het niet. Maar God zegt daar in Zijn Woord iets heel anders over, namelijk dat we gelukkig zullen worden als we Hem trouw blijven

Ds. A. J. Schalkoort
Video

Terugkijken: ds. A. J. Schalkoort beantwoordt Refoweb-vragen

Ds. A. J. Schalkoort is emerituspredikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). In deze aflevering van Pastorie Online, het programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, gaat ds. Schalkoort in op actuele geloofsvragen. Het thema van deze

Abigail en Gabriel
Nieuws

Ook Israëli's lijden: "We zijn oorlogsmoe"

"Veel Israëli's voelen zich nu, hoe paradoxaal ook, veiliger in Israël dan daarbuiten," zeggen medewerkers Abigail en Gabriel van organisatie Israel en de Bijbel. Ze vertellen over ‘7 oktober’, de spagaat van de Israëli’s, hun verdeeldheid, de trauma

Roudin
Levensverhaal

Hoop voor vluchtelingen: "Mijn hart is opengegaan en ik ben met liefde gevuld"

Roudin groeide op in een Koerdisch gezin in Aleppo. Toen zijn moeder op wonderbaarlijke manier genezen werd, kwam hij tot geloof in Jezus. Hij ervoer in de loop van zijn leven veel onderdrukking: eerst omdat hij Koerd was, later omdat hij christen wa

Manuel Voordewind
Video

Waarom is armoede de wereld nog niet uit?

Het lijkt een simpele vraag: waarom is armoede de wereld nog niet uit? Manuel Voordewind, adviseur bij christelijke hulporganisatie Tearfund, legt het je uit. Volgens organisatie Tearfund is armoede niet enkel gebrek aan geld en spullen. Het gaat ook

piri ceder
Nieuws

Christelijke partijen geschokt door motie GroenLinks/PvdA: "Heel verwerpelijk"

Een voorstel van GroenLinks/PvdA om geen verdedigingswapens meer naar Israël te sturen, leidde donderdag tot grote ophef in de Tweede Kamer. Ook christelijke politici waren verbijsterd en geschokt over het voorstel dat volgens hen tienduizenden onsch

CGK-synode
Nieuws

Vier CGK-predikanten spreken zich uit: ‘Er is geen grond om uiteen te gaan’

In aanloop naar de landelijke bijeenkomst van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) op 27 juni in Rijnsburg, doen vier predikanten van zogenoemde middengemeenten een vurige oproep aan hun kerkverband. Ze roepen op om niet te kiezen voor een breu

nicaragua
Nieuws

Christenen in Nicaragua steeds vaker slachtoffer van ernstige mishandeling in gevangenissen

Christelijke politieke gevangenen in Nicaragua worden in toenemende mate geconfronteerd met geweld, marteling en discriminatie. Dat meldt International Christian Concern, een organisatie die opkomt voor vervolgde christenen wereldwijd. In gevangeniss