Wat de zonde tegen de Heilige Geest écht betekent

Preekverslag27 juni 2024 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

De bekende Engelse schrijver, C.S. Lewis heeft veel bekende boeken geschreven en veel daarvan gaan over ons christelijke geloof. Éen van zijn boeken heet The Great Divorce: de grote scheiding en het gaat over de hemel en de hel: twee werelden die nooit bij elkaar kunnen komen.

Wie in de hemel is taalt natuurlijk niet naar de hel, maar het omgekeerde is ook waar: wie in de hel is, een soort grijze stad onder een schier eindeloze schemering begrijpt niet waarom hij ergens anders zou moeten zijn. Elke dag, zo vertelt C.S. Lewis in zijn verhaal, vertrekt er een bus van de hel naar de hemel, de meesten willen niet mee en van degenen die meegaan, gaan de meesten weer terug. De hemel doet vooral pijn aan hun ogen, niks voor hen! Voor zichzelf hebben ze al uitstekende redenen gevonden waarom ze weer teruggaan.

Het was dat verhaal waar ik aan moest denken toen ik dit Evangelie las: we lezen over een groep mensen die de ander niet nabij kunnen komen, omdat ze zowel volledig fout zitten, áls volledig overtuigd zijn van hun eigen gelijk.

Het is een wild verhaal vandaag. Dat Jezus duivels uitdrijft is nog niet het vreemdste! Hij wordt namelijk tegengewerkt, zelfs beschuldigd van medewerking aan het kwaad!

Het kwaad verandert jou, het is niet alleen maar een logé: het kwaad zet de toon. Na verloop van tijd wil je niks anders meer. 

Er zwermt veel verdeeldheid rond Jezus, en we horen woorden van oordeel. Maar ook Jezus spreekt harde woorden: wie de Heilige Geest lastert, kan geen plek kunnen krijgen in het Koninkrijk. Woorden die we heel goed moeten begrijpen. Je komt ze namelijk wel eens tegen: mensen die denken dat ze de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebben, en nu nooit meer vergeven kunnen worden.

En als kers op de taart horen we dan ook nog van Jezus’ familie die naar hem toekomt omdat zelfs zij denken dat Jezus ze niet meer alle vierentwintig in het kratje heeft. Nu lijkt de verdeeldheid compleet te zijn. En een enorme mensenmassa die iets met Jezus moet staat er (waarschijnlijk luid discussiërend) omheen. Je zou er al hoofdpijn van krijgen als je er aan denkt, zeker als je een beetje introvert bent.

Wat kun je doen als je in zo`n wervelstorm zit?  

Mijn eerste gedachte als ik dit verhaal lees, is er één van verwarring. Er gebeurt verschrikkelijk veel, en het gebeurt tegelijkertijd. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen de wereld van Jezus en de wereld van nu. Er zit twee duizend jaar en drieduizend kilometer tussen, maar het hart van de mensen is altijd hetzelfde. En dat hart, beste mensen, heeft een deur. En door die deur kan van alles binnenkomen. Het goede, maar ook het kwade heeft toegang tot ons. Maar je moet goed uitkijken voor wie je opendoet. De duivel zelf kan zich voordoen als een engel van licht. En als je eenmaal hebt opengedaan voor het kwaad krijg je zo`n gast niet meer zomaar buiten. 

Niet alleen staat Hijzelf bóven het kwaad – maar Hij is hier de enige die ook macht heeft over het kwaad. Het wegsturen kan. Jezus is van een andere orde.

Waarom zijn er zoveel verhalen over Jezus die duivels uitdrijft? Omdat dat moeilijk is. Het is moeilijk om van het kwaad af te komen. Als gewoon mens heb je er al jaren voor nodig om van een alledaagse slechte gewoonte af te komen. Laat staan van een volwassen duivel. En hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt: want het kwaad verandert jou, het is niet alleen maar een logé: het kwaad zet de toon. Na verloop van tijd wil je niks anders meer. Je wíl het goede niet meer.

Er is er in dit verhaal maar één die bekleed is met die macht om door het kwaad heen te breken en dat is Jezus zelf. Niet alleen staat Hijzelf bóven het kwaad – maar Hij is hier de enige die ook macht heeft over het kwaad. Het wegsturen kan. Jezus is van een andere orde.

Het kunnen verjagen van het kwaad is een unieke macht die niet iedereen heeft. Maar er zijn mensen die die macht ook hadden willen hebben: de Schriftgeleerden. Ze hebben er jaren op gestudeerd, geoefend, vergaderd. Erover gedroomd: over hoe zij vooraan mogen staan als ze die macht eenmaal hebben. Dan breekt God door, maar vooral om hen op de eerste plaats te zetten. Ze geloven dat ze recht hebben op die plek. Dat ze die hebben verdiend.

Dat is een heel gevaarlijk idee: het idee dat je een door God gegarandeerde plek verdient. Want als je die plek dan niet krijgt dan raak je gauw verbitterd. En wie verbitterd is gaat gauw dingen omdraaien.

Als je alle banden met de wereld stuk gemaakt hebt, dan blijft er niks meer over, behalve jijzelf en de hel waarin je je opgesloten hebt. 

Het goede wordt dan kwaad genoemd, en voor je het weet wordt het kwade goed. Zo ook hier: ze draaien alles om! Als Jezus een machtige daad doet, iemand geneest, een duivel uitdrijft, dan moet dat wel het werk zijn van weer een andere boze geest. 

Jezus als een soort Meester van de Zwarte Molen! Stel je voor..

Natuurlijk kan dat niet waar zijn. Maar ze zeggen het ook niet omdat ze denken dat het waar is! Wát er ook gebeurt: ze moeten datgene ontkennen wat ze met eigen ogen zien, met eigen oren horen. En de pijn, hun boosheid, hun eigen neiging tot het kwaad gaan ze dan projecteren op anderen. Ze denken dat, door iets te zeggen over Jezus, dat ze Hem in hun macht kunnen krijgen (daarom wordt er denk ik ook zoveel gescholden op internet, dat gebeurt door machteloze mensen die denken dat ze door hun gefrustreerde woorden macht krijgen over anderen).

Maar hun woorden zeggen niks over Jezus. Alles wat zij zeggen gaat, bewust of onbewust, over henzelf. Dat is het lot van mensen die alleen maar met zichzelf bezig zijn, met hun eigen positie, met hun eigen status, met hun macht, hun greep op de zaak. Als dát is waar je mee bezig bent, dan staat daar een vloek op. En die vloek is dat je wens uitkomt: alles gaat voortaan alleen maar over jou. Maar dan niet op een leuke manier. Alles wat je doet en zegt gaan alleen nog maar over jou zelf gaat terwijl je elke dag een stukje meer vreemdeling in de wereld wordt. En als je alle banden met de wereld stuk gemaakt hebt, dan blijft er niks meer over, behalve jijzelf en de hel waarin je je opgesloten hebt. 

En ja, dat is een hel. Als je het goede kwaad vindt, en het kwade goed en het leven in steeds kortere banen om je eigen ego draait dan zien we al voor ons hoe dat kan aflopen.

Als je uit hoogmoed Jezus afwijst, wijs je ook die bevrijding af. Die bevrijding door de kracht Heilige Geest is niet los verkrijgbaar.

De beroemde schrijver C.S. Lewis waar we mee begonnen heeft hier veel over nagedacht en zei eens - ik citeer wat vrij - : we moeten de hel zien als een omgeving waarin iedereen permanent en uitsluitend bezig is met zijn eigen positie, die met hand en tand wil verdedigen tegen anderen, waar iedereen dus jaloers is op wat een ander heeft en elk hart vervuld is van de dodelijke passies van afgunst, zelfverheffing en nijd. 

Zo moeten we dus ook de woorden van Jezus begrijpen als Hij spreekt over de zonde tegen de Heilige Geest. Dat is niet dat je ooit iets gedaan hebt wat verkeerd is, en zelfs niet als je een keer wat lelijks gezegd hebt over de Heilige Geest. De Geest is niet van suiker, die kan daar wel tegen.

Maar als we zo ver heen zijn dat we het goede kwaad gaan noemen en het kwade goed, dan zijn we wel hard op weg. Dan kan ook Jezus ons niet redden, dan blijft de bus naar de hemel leeg. Niet omdat er iets mis is met die bus, of omdat Jezus tekortschiet, maar omdat onze wil zo verwrongen raakt dat wij het goede niet meer kunnen herkennen, niet meer willen zien, niet meer willen hebben.

Zit er toch wat in mijn blinde vlek dat mij zouden kunnen uitleggen waarom ik toch minder fantastisch ben dan ik dacht?

De oneindige macht van Jezus is geen onweerstaanbare natuurkracht, dat is niet de onontsnapbare zwaartekracht van een zwart gat. De macht van Jezus is de macht van bevrijding door de kracht van de Heilige Geest. Als je uit hoogmoed Jezus afwijst, wijs je ook die bevrijding af. Die bevrijding door de kracht Heilige Geest is niet los verkrijgbaar. Wíl je die bevrijding niet, sterker nog: vecht je met al je macht tégen die bevrijding omdat je die wezenlijk niet wil, dan kán er ook geen bevrijding zijn.

Dát is de zonde tegen de Heilige Geest.

Mochten we dus een keer op een ochtend in de spiegel kijken en merken dat we onredelijk woedend worden over iets moet ons eerste gedachte misschien niet uitgaan naar die ander die ons dit aangedaan heeft. Maar kijken naar wat het in onszelf is dat wij niet zien. Dan kan die ander het nog steeds verkeerd hebben gedaan, maar onszelf blind maken helpt niemand verder. Is er iets dat we gemist hebben? Zegt deze situatie misschien ook iets over mij? Zit er toch wat in mijn blinde vlek dat mij zouden kunnen uitleggen waarom ik toch minder fantastisch ben dan ik dacht?

Als we wat zien, dan kunnen we de kleine boze geesten in ons hoofd door het open raam naar buiten vegen, en blijft er ruimte voor bevrijding wanneer Jezus ons voorbij komt.

Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#332 Jeffrey & Martin Koornstra over trotse kerkgangers, hbo-pastors en de Heilige Geest
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Wilbert
Video

Veertig uur in de zee na schipbreuk: Wilbert deelt wonderverhaal

Een vakantie in Indonesië veranderde snel in een overlevingsavontuur voor Wilbert en zijn vriendin, toen hun boot met 25 passagiers midden in de nacht terecht kwam in heftig zeewater. Er stroomde steeds meer water in de boot en deze begon langzaam te

Sejun
Video

Sejun moest van zijn ouders een boeddhistische monnik worden (maar hij vluchtte weg)

Sejun uit Nepal groeit op in een boeddhistisch klooster. Maar de leraren handelen niet naar de vrede waarover ze onderwijzen. Wanneer Sejun 13 jaar is vlucht hij weg. Zijn ouders zijn boos en brengen hem naar een andere school. Daar ontmoet hij een c

ds. D. J. Budding
Video

Terugkijken: ds. D. J. Budding beantwoorden Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. D. J. Budding te gast om te spreken over het thema 'een vaste burcht'.  De emeritus-predikant uit Waarder is niet meer actief als pane

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 44

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Ds. K. den Boer
Video

HHK-predikant roept christenen op om helder licht te zijn in donkere wereld

Misschien heb je wel de gave van het gebed of kan je door de manier waarop je je werk doet wel een getuige zijn. Hoe dan ook: de wereld snakt naar trouwe getuigen. Dat stelde ds. K. den Boer onlangs in een preek. De hersteld hervormde predikant uit G

Arie-Jan Mulder
Column

Paulus was niet boos over ‘de juiste manier van avondmaal vieren’

In hoofdstuk 11 van zijn brief aan de christenen in Korinthe komt Paulus te spreken over hun samenkomsten en het avondmaal dat ze dan vieren. Hij valt direct met de deur in huis (vers 17): 'Nu ik u toch aanwijzingen geef: ik kan u niet prijzen om uw

Adema
Positief nieuws

Zien: CU-minister neemt in laatste debat afscheid met Bijbeltekst uit Timotheüs

Met het nieuwe kabinet op komst, nemen de huidige bewindslieden afscheid. Dat geldt voor CU’er Piet Adema, die demissionair minister van Landbouw, Natuur en Visser is. Deze week had hij zijn laatste debat in de Tweede Kamer. Adema sloot af met een Bi

Stoffer
Nieuws

Ook SGP sluit zich aan bij CU-oproep aan nieuwe kabinet om de giftenaftrek te redden

Steeds meer politieke partijen, organisaties en bedrijven sluiten zich aan bij het initiatief van de ChristenUnie om zich te verzetten tegen het voornemen van het nieuwe kabinet om de giftenaftrek aan banden te leggen. Onder meer de SGP schaart zich

Meerartikelen

Afschaffing slavernij
Nieuws

EO staat zondagmorgen stil bij herdenking afschaffing slavernij

Christenen in Nederland staan ook dit jaar uitgebreid stil bij Keti Koti en de afschaffing van de slavernij. De landelijke herdenkingsdienst is dit jaar in Dordrecht en wordt uitgezonden door de EO. Deze dienst wordt georganiseerd door een breed pale

Oklahoma
Nieuws

Amerikaanse staat gaat Bijbels onderwijs verplichten: "Elk klaslokaal zal een Bijbel hebben"

In de Amerikaanse staat Oklahoma wordt het ook op openbare scholen verplicht om de leerlingen te onderwijzen uit de Bijbel. Dat heeft Ryan Walters, de hoofdinspecteur van Openbaar Onderwijs in Oklahoma, gezegd. De Republikein stelt dat de Bijbel nood

Hakop
Nieuws

Iran veroordeelt christelijke toerist tot tien jaar cel vanwege 'evangeliserende activiteiten'

Een Armeense toerist, Hakop Gochumyan, is in Iran veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf wegens vermeende illegale evangelisatie-activiteiten, een strafbaar feit volgens de strenge religieuze wetten van het land. Dat meldt Christian Post.  Volgens

Martin Koornstra
Podcast

Cvandaag podcast: moet een voorganger universitair opgeleid zijn?

‘Jezus maakte een groep vissers de eerste leiders van de kerk. Waarom denken zoveel mensen nu dat een universitaire opleiding belangrijk is om predikant te mogen worden?’, vroeg PKN-predikant Marten Visser zich vorige week af via het sociale medium X

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over bekering: "God wil dat we met al onze zonden breken"

"Ik weet wel dat u met 90 procent van uw zonden gebroken heeft toen de Heere in uw leven kwam. Dat is goed geweest, maar die 10 procent moet er ook aan. De ellende is dat we vanouds die zonden aan de hand houden die het dichtst op ons hart zitten en

Damascus
Video

Damascus & Rokus Maasland brengen nieuwe single uit: 'Lichtdragers'

'Lichtdragers', zo heet de nieuwe single van Damascus en Rokus Maasland, ook wel bekend als zanger van The Bowery. Het lied verscheen gisteren en is een stevig rockanthem vol hoop, waarbij de luisteraar wordt aangemoedigd om de blik omhoog te richten

echtscheiding
Verdieping

Jezus heeft Joodse echtscheidingsbepalingen niet afgeschaft

Er kan een moment komen van huwelijksbeëindiging. Toen Jezus kritiek gaf op een zelfzuchtige scheidingspraktijk in Zijn dagen, sprak Hij echter niet over de scheidingsgronden die van oudsher golden in het Jodendom. Jezus heeft deze bepalingen niet af

Kerk in Nood
Nieuws

Christenen in Mozambique bidden in een kerk die verwoest is door moslimterroristen

Wanneer de katholieken van Mocímboa da Praia, Mozambique, op zondag samenkomen bij de ruïnes van de kerk van de Onbevlekte Ontvangenis, doen ze dat niet alleen vanuit toewijding. Ze stellen een daad van verzet en vormen een symbool van hoop voor de c

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt licht toe waarom hij voor Israël in de bres springt

Gebed voor Israël is een belangrijke  manier waarop christenen hun betrokkenheid handen en voeten kunnen geven. Er wordt sinds 7 oktober veel gebeden voor Israël. Zo ook in de Alblasserwaard, waar Jacques Brunt sinds oktober Israël-bidstonden organis

Ronald Cornelisse & Joël Voordewind
Video

Komende zondag zijn Ronald Cornelisse & Joël Voordewind in Hour of Power te zien

Jan van den Bosch ontvangt komende zondag in Hour of Power twee bijzondere gasten: Ronald Cornelisse en Joël Voordewind van Stichting Tot Heil des Volks (THDV). Cornelisse was negen jaar dakloos en belandde vanwege drugshandel in de gevangenis. Nu is

GlobalRize
Nieuws

Plugin van GlobalRize maakt explosieve groei door

Het gebruik van de plugin die GlobalRize ontwikkelde voor het tonen van Bijbelteksten op websites, BibleLink, maakt een enorme groei mee. Sinds de website GotQuestions de plugin gebruikt, exploderen de statistieken. In twee maanden tijd vertienvoudig

dr. R. (Reinier) van Kooten
Video

Wat hebben de zond- en schuldoffers van Leviticus tot ons te zeggen?

Het accent in Leviticus ligt niet alleen op de verzoening van zonden, maar ook op het leven met God in een verzoende relatie, zo maakte dr. R. (Reinier) van Kooten onlangs duidelijk tijdens een thema-avond van Geloofstoerusting. De zond- en schuldoff