Dit artikel is nu opgeslagen in je
dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.
Dit was niet de week van het eerlijke verhaal. Het begon allemaal onderweg naar het Malieveld. Dinsdag 1 oktober 2019. Een kilometerslange optocht van trekkers zorgde voor de drukste ochtendspits ooit. Maar vreemd genoeg was er in het hele land geen zure automobilist met een gezicht op onweer te vinden. Het was alsof een soort boer-zoekt-vrouw-romantiek zich van iedereen meester maakte. De boeren waren in een klap onze kanjers. Wat waren we met z’n allen trots op onze boeren.
Ondanks de overlast steunde pakweg 85% van de Nederlanders het boerenprotest. Een percentage waar de boeren handig gebruik van maakten. Heel het land staat achter ons! In allerlei praatprogramma’s doken op de avond van 1 oktober 2019 boeren op. Het was een keurig geregisseerde campagne. De kneuterige en spontane actie van zomaar een schapenboer bleek maar het halve verhaal. Grote geldschieters met een miljardenomzet en stevige belangen in de agrarische sector sponsorden de actie en huurden een professioneel communicatiebureau in voor een gelikte boodschap.