Steeds meer voetballers delen hun geloof: positief of twijfelachtig? Ds. Zuiderduijn antwoordt

Bijbelteksten delen in posts op social media, naar boven wijzen na een gemaakte goal of een gebed na afloop van de wedstrijd. Steeds meer christelijke voetballers kiezen ervoor om hun geloof openlijk uit te dragen. Dat geldt niet minder voor de internationals van het Nederlands Elftal. Maar hoe moet je hier als christen naar kijken? Ds. J. N. Zuiderduijn, hervormd predikant te Zuilichem, kreeg van het Reformatorisch Dagblad een aantal vragen rond het WK voetbal voorgelegd.
Allereerst wordt de predikant gevraagd of hij het WK, dat inmiddels al bijna twee weken onderweg is, bijhoudt. Zuiderduijn: "Al zou ik het zelf niet bijhouden, dan houden mijn kinderen het wel bij. Bijvoorbeeld zaterdag speelde het Nederlands Elftal ook en de kinderen waren hier. Toen ze weggingen, zei mijn oudste dochter: 'Nou, ze staan 2-0 voor.' Dus zodoende wordt het wel bijgehouden. En ja, vanuit vroeger blijft het toch wel een beetje trekken", antwoordt hij.
De predikant voetbalde namelijk in zijn jeugd bij het Katwijkse Quick Boys. "Op een gegeven moment ben ik vanwege mijn werk gestopt. Ik was 17, 18 jaar oud."
Vandaag de dag zijn er steeds meer voetballers die openlijk uitkomen voor hun christen zijn. Dat gebeurt onder meer op social media, maar ook op het voetbalveld zelf. Veel christelijke voetbalfans vinden het bemoedigend dat bekende topsporters laten zien gelovig te zijn. Tegelijkertijd zijn er ook christenen die er juist moeite mee hebben. Zij vrezen ervoor dat het geloof voor iets wordt ingezet (voetbal), terwijl het volgens hen daar helemaal niet voor bedoeld is. Ook zijn er christenen die überhaupt moeite hebben met de voetbalsport, aangezien zij vinden dat topsporters door velen verafgood worden.
Hoe kijkt Zuiderduijn naar voetballers die openlijk voor hun geloof uitkomen? "Dat is op zich mooi dat ze ervoor uitkomen. Alleen: hoe dragen ze het ook verder uit? Als ze het veld opkomen, kussen ze het gras. En bij een doelpunt gaan de armen omhoog. Maar, een beetje ondeugend gezegd, als ze een wedstrijd verloren hebben, dan heb ik ze nooit dezelfde beweging zien maken. Terwijl wij soms in een psalm zingen: 'Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest, opdat ik het Goddelijk recht zou leren.' Dan denk ik wel: wat voor soort geloof is het?
Ik zie het tegelijkertijd wel als iets positiefs, want ook seculiere mensen zien dat. Dus dat kan ook zomaar door God gebruikt worden. God kan alle middelen gebruiken. Alleen is mijn vraag dan wel: hoe ontwikkelt zich ook dat buiten het veld? Soms zie je dan de luxe levenswijze van bepaalde broeders, ik hoef geen namen te namen, waarvan je denkt: dat komt niet overeen. Maar dat is net als in kerkelijk Nederland, dan heeft men ook bepaalde hoge dingen. Als je dan de levenswijze ziet, dan denk je ook van: kan dat?
Vervolgens wordt de predikant gevraagd welk advies hij voor reformatorische ouders heeft die liever niet willen dat hun kinderen naar het WK kijken. "Ik zou wel willen zeggen: je hebt er wat mee of je hebt er niks mee. Iemand die er niks mee heeft, snapt ook al die drukte niet. Van huis uit snap ik het wel. Katwijk is net als Spakenburg een voetbalgek dorp. Starheid zou ik niet doen. Want als je star doet, gaat men wel andere wegen bewandelen. Tot in de kerk toe zit de jeugd met mobieltjes van alles te kijken. Ik sta te preken, of collega's, en de jeugd zit andere dingen te doen. Dus wees daarin ook gewoon nuchter. Maar wel: hoe gaat men erin op? Dat is wel het verschil. Het er los van maken, kan alleen de Heilige Geest. Wij kunnen niks. Dat klinkt heel rechtzinnig, maar we kunnen gewoon niks. Daar is Gods Geest voor nodig, in mijn leven en in dat van de jongeren."
Bekijk in onderstaande video van het Reformatorisch Dagblad het volledige gesprek met ds. J. N. Zuiderduijn terug:
Dominee Zuiderduijn over het WK https://t.co/FtigFArSFI pic.twitter.com/iS6ctvX2VN
— RD.nl (@refdag) June 23, 2026





































Praatmee