Oecumenische herdenking slavernijverleden in Sint-Jan van Den Bosch

De Raad van Kerken in Nederland en de Stichting Heilzame Verwerking Slavernijverleden organiseren op zaterdag 27 juni een landelijke oecumenische herdenkingsdienst rond de afschaffing van de slavernij. De bijeenkomst vindt plaats in de Sint-Jan in ’s-Hertogenbosch en staat dit jaar in het teken van het thema ‘Elkaar Ontmoeten als Eenheid in Verscheidenheid’.
De herdenking is voorbereid in samenwerking met kerken uit ’s-Hertogenbosch. Vanuit het Bijbelse beeld van de levensboom wordt stilgestaan bij de gevolgen van het slavernijverleden en de betekenis daarvan voor kerk en samenleving vandaag.
Aan de dienst werken onder anderen bisschop Gerard de Korte en ds. Rhoinde Mijnals-Doth mee. Ook verleent het koor Voices of Joy zijn medewerking. Daarnaast verzorgt de Vooropleiding Hedendaagse Dans een artistieke bijdrage.
Volgens de organisatoren willen kerken bijdragen aan een proces van erkenning, heling en verzoening. Sinds 2013, het herdenkingsjaar van 150 jaar afschaffing van de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden, hebben verschillende kerkgenootschappen zich uitgesproken over hun betrokkenheid bij en verantwoordelijkheid voor het slavernijverleden.
De jaarlijkse herdenking maakt deel uit van bredere inspanningen van kerken om dit verleden onder ogen te zien en bij te dragen aan een "heilzame verwerking" ervan. Daarbij wordt gezocht naar verbinding tussen verschillende gemeenschappen en generaties.
De dienst begint om 13.30 uur en is ook online te volgen via de website van de Sint-Jan. Op zondag 28 juni zendt de EO een impressie van de herdenking uit in een programma dat aandacht besteedt aan het slavernijverleden van ’s-Hertogenbosch.






































Praatmee