Na een begrafenis stapte een boze man op ds. De Groot af: "Ik laat mij verbranden"

'Ik dacht dat ik verlost was van die godsdienst van jullie, maar nu zag je kans om het allemaal weer levend te maken. Alles waarmee ik grootgebracht ben, komt weer terug. Ik zal je één ding zeggen: jij begraaft mij niet. Ik laat mij verbranden', zei een boze man ooit na een begrafenisdienst tegen ds. J. C. de Groot. De hervormde predikant vertelde in een recente preek over de enorme weerstand die er tegen God en geloof kan zijn.
"Ook als wij over het geloofsleven spreken, laten we dan over Hem spreken, over wie Hij voor u is. Want de apostelen hebben natuurlijk uit de volheid van hun gemoed mogen getuigen. Maar niet de christen moet centraal staan in ons getuigenis, maar de Christus. Hij bepaalt als het goed is de inhoud van de prediking. Paulus zegt: 'Ik heb onder u niets anders geweten dan Jezus Chrisus en Dien gekruisigd.' Jezus zegt in verband met het werk van de Heilige Geest: 'Hij zal het uit het Mijne nemen en Hij zal het u verkondigen", aldus De Groot. De emerituspredikant behandelde in deze dienst Handelingen 1 vers 8 tot en met 9.
"Nu gaat Jezus Zelf apart vermelden hoe het gaat beginnen", vervolgt hij. "Hij zegt: 'Ze moeten eerst in Jeruzalem gaan preken.' Dat is toch wat? Dat het grote oogfeest van Pinksteren door het evangelie daar als eerste gepredikt moet worden? Daar waar de haat en de vijandschap tegen Jezus het bitterst was. Ze hebben Hem buitengeworpen, Hij was het niet waard dat Hij leefde en ze riepen: 'Kruist Hem, kruist Hem'. Maar ook daar waar de vreugde om de dood van Jezus Christus nog steeds springlevend was. Ze dachten: 'We zijn van Hem af. Hij is dood. We hoeven nooit meer naar Hem te luisteren en we hoeven Hem nooit meer te zien.'
Ik heb eens een keer een begrafenisdienst geleid en na afloop was er gelegenheid tot koffiedrinken. Toen kwam er een man naar mij toe. Hij zegt: 'Jij staat daar net te praten alsof je de waarheid in pacht hebt. Ik dacht dat ik overal van verlost was, van dat gedoe van die godsdienst van jullie, maar nu heb je kans gezien om het allemaal weer levend te maken. Alles waarmee ik grootgebracht ben, komt weer terug. Ik zal je één ding zeggen: jij begraaft mij niet. Ik laat mij verbranden.'
Wat een haat. En dan moet u weten dat je juist ter gelegenheid van een begrafenis allerlei mensen onder je gehoor krijgt die je probeert in te winnen, met alle liefde, bewogenheid en ernst van je hart om de Heere Jezus te voet te vallen. Zoals we dat vanmorgen ook weer proberen, uit de kracht die God verleent.
De afkeer tot de woorden van Jezus zijn in Jeruzalem het hevigst geweest, juist ook in de kringen van de godsdienst. Het is toch wat dat Hij tenslotte door de hogepriester zelf, de vertegenwoordiger van God ten behoeve van het volk Israël, moest horen: 'Deze is des doods schuldig.' Zo is Hij door het Sanhedrin, de Joodse Rtaad, ter dood veroordeeld geworden.
Wat is nu het antwoord van God op al deze haat en vijandschap? Zijn liefde. Nu gaat Hij Zijn Geest uitstorten, Die uit Christus genomen wordt, om het aan al die vijanden te verkondigen. We weten wat een geweldige zegen daarop gevolgd is. Hoe er 3000 en 2000 mensen tot geloof en bekering gekomen zijn van al die vijanden. En tenslotte zoveel dat er geschreven staat: 'Menigten beide van mannen en van vrouwen.' Stromen van zegen zullen straks als plasregens in Jeruzalem neervallen en zullen Jeruzalem vervullen van de liefde Gods die er is in Christus Jezus."
In onderstaande video is het preekfragment van ds. J. C. de Groot terug te zien. De beelden zijn afkomstig van het YouTube-kanaal Evangelie Herauten. Op dagelijkse basis plaatst dit kanaal preekfragmenten van predikanten uit verschillende kerken.







































Praatmee