cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
Ds. P. Mulder
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

29 maart 2021 door Jeffrey Schipper

Synodepreses GerGem keurt gedrag relschoppers Urk af: "De naam van de Heere is in het geding"

“Zondag zijn kennelijk de emoties bij enkele inwoners van Urk op een verkeerde manier naar buiten gekomen. Geweld is nooit goed te praten”, stelt ds. P. Mulder, synodepreses van de Gereformeerde Gemeenten in gesprek met CIP.nl naar aanleiding van geweldsincidenten rondom en kerkdienst van de Sionkerk (GerGem) op Urk.

cvandaag Premium logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door cvandaag Premium lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Vorige week was de Sionkerk op Urk uitgebreid in het nieuws omdat de kerkelijke gemeente besloot om weer diensten te gaan organiseren met alle kerkgangers. De gemeente vindt het verantwoord om deze ‘proef’ te starten omdat de coronabesmettingen op Urk fors zijn gedaald en de ‘geestelijke nood’ onder kerkgangers toeneemt. De online diensten werken volgens de kerkenraad ontkerkelijking in de hand. Het was dan ook voorspelbaar dat tal van journalisten zich zondag rondom de Sionkerk verzamelden. Na meerdere geweldsincidenten tegen één van de journalisten is zondagavond een 35-jarige Urker aangehouden door de politie.

"Juist omdat de naam van de Heere in het geding is zouden kerkgangers voorzichtig moeten zijn in hun reacties."

“Wat er zondag op Urk is gebeurd, betreur ik ten zeerste”, maakt ds. P. Mulder duidelijk. “Het is buitengewoon jammer dat emoties op een verkeerde manier naar buiten zijn gekomen. Geweld wordt nu verbonden met de kerk en bovenal met de naam van de Heere en dat is kwalijk. Juist omdat de naam van de Heere in het geding is zouden kerkgangers voorzichtig moeten zijn in hun reacties.”

Tegelijkertijd plaatst de predikant uit Leiderdorp ook vraagtekens bij de hedendaagse normen van waarden van de Nederlandse journalistiek. “De mediahetze ten opzichte van kerken vind ik niet passend”, zegt hij verwijzend naar eerdere eenzijdige berichtgeving over kerkdiensten in Staphorst. “Het zou goed zijn als er een maatschappelijke discussie ontstaat over de fatsoensnormen van de journalistiek, waarbij de vraag is of er grenzen zijn. Nu lijkt het er wel eens op dat alles kan en mag. De situatie rond de vertrouwelijk notitie van verkenner demissionair minister Ollongren zou daarin ook betrokken kunnen worden. Is er in de journalistiek ook nog zoiets als een grens vanuit algemeen belang en recht op bescherming van persoonlijke integriteit van mensen?”

"Onze drijfveren worden zelden goed gepeild. Aan de ene kant door het onbegrip vanuit de samenleving en aan de andere kant vanwege een gebrek aan geduld en wijsheid vanuit onze kant."

Bij de toenemende kloof tussen kerkgangers en journalisten speelt volgens Mulder onbegrip over het belang dat orthodoxe christenen hechten aan kerkgang. Hij verwijst naar de veelgelezen column van columniste Rosanne Hertzberger in NRC. Ze schreef onder meer: ‘In seculier Nederland bleek alles makkelijk af te zeggen: niets was heilig. Geen feestdag, geen concert, geen diner. Muziek was van ondergeschikt belang. Toneel ook. Er hoefde helemaal niets. Ik keek telkens weer naar de beelden van die mensen wandelend naar de kerk, en ik zag ze als het hoogtepunt van menselijkheid in deze crisis. Samen zitten, samen zingen, samen klonteren. In een bubbel met elkaar gewone dingen heilig maken.’

“Als Gereformeerde Gemeenten ervaren we zondagse kerkgang als roeping van de Heere. De Schepper komt het toe dat we Hem dienen en naar Zijn Woord luisteren. Daartoe willen we graag iedereen oproepen, want dat is heilzaam. Die boodschap landt in Nederland vaak slecht en eerlijk gezegd ook omdat we die blijkbaar niet goed uitdragen. Hoe brengen we op Bijbelse wijze deze boodschap naar buiten? Daar hebben wij allemaal hemelse wijsheid bij nodig. Onze drijfveren worden zelden goed gepeild. Aan de ene kant door het onbegrip vanuit de samenleving en aan de andere kant vanwege een gebrek aan geduld en wijsheid vanuit onze kant. Ik hoop en bid dat de positieve boodschap van Gods Woord beter voor het voetlicht gebracht wordt”, aldus Mulder.

Afgelopen zondag nam Peter de Rooij namens deputaatschap Kerk en Overheid van de Gereformeerde Gemeenten via Twitter afstand van de geweldsincidenten. "Zij lieten weten alle coronaregels te laten varen omdat de ‘geestelijke nood’ in de geloofsgemeenschap te hoog is. En daarom rijd je mensen aan en trap en sla je ze. Schandelijk gedrag. Kerkenraad en leden dienen hier ondubbelzinnig afstand van te nemen. Onmiddellijk."

Lees ook: Journalisten in Urk en Krimpen aan den IJssel aangevallen door kerkgangers en Hoe Nederlanders reageren op geweldsincidenten rondom kerkdiensten.

Foto: Reformatorisch Dagblad/YouTube

cvandaag Premium logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor cvandaag Premium

Je las net een gratis cvandaag Premium artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Geweldsincidenten Biblebelt
- 80 uur werkstraf voor inrijden op journalist bij Sionkerk Urk
- Urker broers veroordeeld voor geweld tegen journalist bij Sionkerk
- 60 uur taakstraf voor kerkganger Mieraskerk na aanval verslaggever
- Urker predikant heeft boodschap voor journalisten: "Laat kerkgangers op zondag met rust"
- Dreigbrief bezorgd bij ds. A. Kort; Mieraskerk extra beveiligd
Meer over Geweldsincidenten Biblebelt »

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

C
Kennelijk is de geestelijke nood inderdaad erg hoog.

Ik vraag me af of dat wellicht komt omdat mensen geen persoonlijke relatie met Christus hebben?

Ten eerste kun je dankzij die relatie de nood beter behappen (want die relatie kan zich ook thuis goed afspelen, met online onderwijs en diensten) en ten tweede besef je dan te meer dat alle Christenen ambassadeurs zijn voor Zijn Naam.



Natuurlijk is het gedrag van de journalisten vervelend, maar ik denk dat broeders en zusters in vervolging wel erger te verwerken krijgen.