Micha 5 wordt in Kersttijd in veel kerken gelezen: terecht?

Verdieping 20 december 2023 8 minuten Dr. Riemer Roukema
Kersttijd

In de Kersttijd wordt in veel kerken Micha 5:1-4a gelezen. Deze passage gaat over een koning voor Israël die in Bethlehem geboren zou worden. Volgens het Nieuwe Testament slaat deze profetie op Jezus, maar er zitten wel haken en ogen aan die uitleg. Daarom deze keer een blog om predikanten en andere voorgangers van dienst te zijn.

Micha lezen
Al in de vijfde eeuw werd het begin van Micha 5 in de kerk van Jeruzalem met het Kerstfeest gelezen. In de tweede helft van de vierde eeuw, toen de viering van het Kerstfeest op 24-25 december nog niet in Jeruzalem was doorgedrongen, werd Micha 5:1-6 gelezen aan de vooravond van Epifanie op 6 januari. Epifanie was aanvankelijk het feest van Jezus’ geboorte. Daarvoor gingen de gelovigen in Jeruzalem naar het veld bij Bethlehem waar, volgens de overlevering, de engelen aan de herders de geboorte van Christus hadden bekendgemaakt (Lucas 2:8-14). Enigszins letterlijk vertaald uit het Hebreeuws (voor zover mogelijk) luidt Micha 5:1-4a aldus:

En jij, Betlehem in Efrata, [te] klein om tot Juda’s geslachten te behoren,
uit jou komt voor mij iemand voort die heerser in Israël zal zijn.
Zijn oorsprong ligt in het verleden, in de dagen van weleer.
Daarom geeft hij hen prijs tot de tijd dat zij die zal baren gebaard heeft.
Wie van hun broeders zijn overgebleven zullen dan terugkeren naar de Israëlieten.
Hij zal staan en hen hoeden in de kracht van de HEER,
met de majesteit van de naam van de heer zijn God.
Zij zullen [rustig] blijven zitten, want zijn macht zal zich uitstrekken tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn.

Context van de profetie
In het boek Micha volgt deze passage op een hoofdstuk waarin eerst voor alle volken vrede en heil worden aangekondigd, onder Gods koningschap (Micha 4:1-8), en daarna ballingschap in Babel en oorlog tussen Sion (Jeruzalem) en de volken (Micha 4:9-14). Micha trad als profeet op in de achtste eeuw voor Christus, toen Israël werd aangevallen door de Assyriërs. Die hebben een groot deel van de inwoners van Samaria, het Noordrijk (vgl. Micha 1:1), in ballingschap gevoerd. Maar de latere ballingschap van de stammen Juda en Benjamin met de hoofdstad Jeruzalem, het Zuidrijk, lag ook al in het verschiet.

Tegen die achtergrond klinkt in Micha 5 de aankondiging van een nieuwe heerser die in het onooglijke stadje Bethlehem, in de streek Efrata, geboren zou worden.

Tegen die achtergrond klinkt in Micha 5 de aankondiging van een nieuwe heerser die in het onooglijke stadje Bethlehem, in de streek Efrata, geboren zou worden. Misschien wordt Efrata erbij vermeld, omdat er ook een ander Bethlehem was of had bestaan, maar dan in het gebied van de stam Zebulon in Galilea; zie Jozua 19:15.

Het is niet zomaar iemand die geboren zou worden en ‘voor mij’, dus voor God, over Israël zou heersen. Deze profetie verwijst naar koning David, die immers uit Bethlehem in Efrata afkomstig was en tot de stam Juda behoorde (zie 1 Samuel 16:1-13; 17:12). Naar dat oude koningshuis, dat ten onder leek te gaan (zie Micha 4:9), verwijzen de woorden: ‘Zijn oorsprong ligt in het verleden, in de dagen van weleer.’ Volgens de profeet zal het oude koningshuis van David dus worden hersteld. Deze verwachting vinden we ook in de Psalmen 89 en 132 en in Jesaja 9:1-6 en 11:1-10. 'Zij die baren zal' verwijst naar de moeder van de toekomstige heerser.

Verder lezen
Met hen die ‘van hun broeders zijn overgebleven’ worden waarschijnlijk diegenen bedoeld die uit de ballingschap zullen terugkeren. Evenals in het beroemde visioen in Micha 4:3-4, over zwaarden die worden omgesmeed tot ploegijzers en speren tot snoeimessen (ook in Jesaja 2:4), kondigt Micha in 5:4a weer vrede aan, sjalôm.

Het is echter een punt van discussie waar die woorden ‘en hij zal vrede zijn’ bij horen. In gangbare uitgaven van de Hebreeuwse Bijbel staan deze woorden afgedrukt als afsluiting van Micha 5:1-3. Zo is dat overgenomen in de Nieuwe Bijbelvertaling van 2004. Maar in de Hebreeuwse handschriften en in de oudste handschriften van de Septuaginta, de belangrijkste Griekse vertaling, wordt deze keuze niet gemaakt omdat de tekst daar zonder markering doorloopt.

Profetieën kunnen in verschillende tijden op verschillende personen worden toegepast

Dit heeft hier tot gevolg dat het zinnetje over de vrede ook kan worden gelezen als het begin van Micha 5:4-5. Daar gaat het over de komende strijd met de Assyriërs, waaruit Israël als overwinnaar tevoorschijn komt.

In de Septuaginta wordt Micha 5:4a vertaald als ‘en dit zal vrede zijn’. In oudchristelijke commentaren hierop worden deze woorden soms beschouwd als de afsluiting van Micha 5:1-3, maar ook wel als inleiding op het vervolg. Het boek Micha staat erom bekend dat zijn indeling soms lastig is vast te stellen.

Wie wordt bedoeld?
Op welke heerser sloeg deze profetie? Hierover bestaan verschillende opvattingen, die elkaar niet per se uitsluiten. Profetieën kunnen in verschillende tijden op verschillende personen worden toegepast. Het ligt misschien het meest voor de hand dat Micha aan een koning in de nabije of iets verdere toekomst dacht.

Toch is er slechts één zo’n uitleg bekend, namelijk van de christen Theodorus van Mopsuestia. Tussen 370 en 380 schreef hij in zijn jonge jaren een Griekse Commentaar op Micha. Volgens hem duidde deze passage in eerste instantie op Zerubbabel, die gold als een afstammeling van David (1 Kronieken 3:19). Zerubbabel had de leiding over de Israëlieten die na de Babylonische ballingschap waren teruggekeerd naar Jeruzalem en daar begonnen de verwoeste tempel te herbouwen. In het boekje Haggai wordt hij ‘gouverneur van Juda’ genoemd (o.a. Haggai 1:2), en zegt de profeet dat de HEER hem heeft uitgekozen (Haggai 2:23; zie ook Ezra 2-5; Nehemia 7:7; 12:1; Zacharia 4:6-10).

Theodorus heeft met zijn primaire toepassing van deze profetie op Zerubbabel weinig navolging gevonden. Alleen in de latere Syrische kerk is zijn uitleg soms overgenomen. In hedendaagse commentaren komt hij niet meer terug.

Gaan we uit van de messiaanse uitleg van Micha’s tekst, dan is hij de enige profeet die Bethlehem noemt als de plaats waar de Messias geboren zou worden.

De christelijke uitleg wordt namelijk vrijwel geheel bepaald door het verhaal in het tweede hoofdstuk van het Griekse evangelie van Mattheüs. Magiërs in het oosten hadden een bijzondere ster gezien die zou wijzen op de geboorte van een koning. In Jeruzalem vroegen ze koning Herodes de Grote hiernaar. Die schrok zich lam en vroeg overpriesters en schriftgeleerden waar de Christus, ofwel Messias, geboren zou worden. Zij haalden toen deze woorden aan (Mattheüs 2:6, in de Nieuwe Bijbelvertaling): 

En jij, Bethlehem, [in het] land van Juda, 
bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda,
want uit jou komt een leider voort die mijn volk Israël zal hoeden.  

In het evangelie van Mattheüs slaat deze profetie op de geboorte van Jezus, en zelfs Theodorus geeft toe dat de vervulling ervan uiteindelijk met Christus is gegeven, al verwijst hij daarvoor niet naar het evangelie. Ook al wordt Micha’s naam door Mattheüs niet genoemd, toch is het evident dat de priesters en schriftgeleerden uit zijn boek citeerden (aangevuld met enkele woorden uit 2 Samuel 5:2). Gaan we uit van de messiaanse uitleg van Micha’s tekst, dan is hij de enige profeet die Bethlehem noemt als de plaats waar de Messias geboren zou worden.

Dat joodse schriftgeleerden deze passage lazen met betrekking tot de Messias, wordt bevestigd door de Targum. Dat is de vrije, interpreterende vertaling van het Oude Testament uit het Hebreeuws in het (hiermee verwante) Aramees. De Targum op de profeten is enkele eeuwen na het begin van de jaartelling geschreven, maar bevat ongetwijfeld oudere tradities. In Micha 5:1 luidt deze vrije Aramese vertaling (vertaald door Atze Landman):

En jij, Betlehem Efrata, [te] klein was je
om geteld te worden onder de duizenden van het huis van Juda;
uit jou zal voor mij de Messias uitgaan
om over Israël machthebber te zijn
en wiens naam reeds in de dagen van weleer werd genoemd.

Sommige nieuwtestamentici menen dat Mattheüs het verhaal van de magiërs en de reactie van de schriftgeleerden uit een oudere bron heeft overgenomen, inclusief de slordige aanhaling uit het boek Micha.

Slordig geciteerd?
Met het citaat in Mattheüs is wel iets vreemds aan de hand. Het wijkt namelijk nogal af van de Hebreeuwse tekst, en het stemt ook niet overeen met de Griekse Septuaginta. We beperken ons tot twee opvallende verschillen. Waar de Hebreeuwse tekst, letterlijk vertaald, zegt: ‘klein om te zijn onder de duizendtallen (of: geslachten) van Juda’, staat er in het evangelie van Mattheüs, in het Grieks: ‘je ben zeker niet de geringste onder de leiders van Juda’.

Het verschil tussen ‘duizendtallen’ (dat ook ‘geslachten’ kon betekenen) en ‘leiders’ is eenvoudig te verklaren. In de Hebreeuwse tekst van onze Bijbeluitgave staat ’alfē, een meervoudsvorm van ’èlèf, ‘duizend’. Mattheüs gebruikte daarentegen een tekst die, met een verdubbeling en andere klinkers tussen de medeklinkers, ’allūfē las, het meervoud van ’allūf, ‘leider (over duizend)’. Zulke afwijkende ‘vocalisaties’ van de Hebreeuwse medeklinkers komen wel vaker voor. Ingrijpender is de ontkenning die de schriftgeleerden in Mattheüs 2:6 citeren. Waar Micha Bethlehem ‘klein’ noemde, zeggen de schriftgeleerden dat deze stad ‘zeker niet de minste onder de leiders van Juda’ was. Waar komt die ontkenning ‘zeker niet’ vandaan?

In 393 schreef de monnik Hieronymus in Bethlehem in zijn Commentaar op Micha dat Mattheüs weergaf hoe de priesters en schriftgeleerden Micha’s profetie slordig citeerden. Hij geeft toe dat zulke afwijkingen van de oudtestamentische profetieën vaker voorkomen, omdat ze uit het hoofd werden aangehaald. Sommige nieuwtestamentici menen dat Mattheüs het verhaal van de magiërs en de reactie van de schriftgeleerden uit een oudere bron heeft overgenomen, inclusief de slordige aanhaling uit het boek Micha. Anderen denken dat Mattheüs voor het citaat heeft geput uit een oude verzameling van profetieën die door de christenen uit de begintijd op Jezus werden betrokken.

Anderen denken dat Mattheüs voor het citaat heeft geput uit een oude verzameling van profetieën die door de christenen uit de begintijd op Jezus werden betrokken.

Hoe dit ook zij, niemand heeft een afdoende verklaring voor de afwijking in het citaat, waardoor ‘klein’ verandert in ‘zeker niet de minste’. Het lijkt onbevredigend, maar voor zulke kwesties bestaat niet altijd een duidelijke oplossing. Voor de bredere strekking van dit verhaal is de afwijking echter niet essentieel.

Liturgie en prediking
Als Micha 5:1 in de Kerstnacht wordt gelezen, dan is dat omdat christenen hierin vanouds een profetie van de geboorte van Jezus hebben gehoord. Hem erkennen zij immers als de Christus ofwel Messias. Dan horen we hier dat zijn rijk zich zal uitstrekken over de hele aarde en dat hij vrede zal brengen. Een predikant zal die profetie van vrede enerzijds misschien relativeren, want de vrede waarvan deze tekst spreekt is met de komst van Jezus niet overal, ‘tot aan de einden der aarde’, gekomen. Anderzijds mag een voorganger deze belofte ook hooghouden, want Jezus geldt ondanks alle spanningen en onrecht als een bron van vrede en verzoening voor wie in hem geloven.

Opvallend is dat de Griekse vertaling van Micha 5:4a bijna letterlijk wordt geciteerd in Efeziërs 2:14, waar van Christus wordt gezegd: ‘Want hij is onze vrede’. Dat slaat daar op de eenheid van christenen van joodse en niet-joodse afkomst in de begintijd van de kerk. Ondanks hun verschillende achtergronden in Israël en in de ‘heidense’ volken konden zij in een christelijke gemeente door hun geloof in Christus toch één kerk vormen. Zo is het ook in de huidige tijd nog steeds zo dat we in een kerk in vrede met mensen van heel verschillende achtergronden kunnen samenkomen. In onze tijd kan deze profetie van vrede dus op allerlei niveaus worden toegepast, want de vrede van Christus is ertoe bestemd in allerlei moeizame, zelfs vijandige relaties verzoening te brengen.

Dr. Riemer Roukema is emeritus onderzoekshoogleraar Vroeg Christendom aan de PThU. Bovenstaand artikel verscheen op de site van de PThU en is met toestemming van de auteur overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#379 Jeffrey & Don Ceder over kerkasiel, migratie, Israël en Palestijnse christenen
Of beluister op:

Meerartikelen

china
Nieuws

China pakt prominente voorganger op: ‘Oorlog tegen Gods kerk’

De Chinese autoriteiten hebben in de afgelopen dagen tientallen voorgangers en medewerkers van ongeregistreerde kerken gearresteerd. Onder hen bevindt zich ook de prominente voorganger Ezra Jin, leider van de Zion Church in Beijing. Dat is één van de

Ds. D. J. W. Kok
Nieuws

Hervormde gemeente Papendrecht brengt beroep uit op ds. D. J. W. Kok

De hervormde gemeente te Papendrecht (Wijkgemeente 2) heeft een beroep uitgebracht op ds. D. J. W. Kok (foto). De predikant moet de opvolger worden van de eerder dit jaar naar Katwijk aan Zee vertrokken ds. C. H. Bijl. Kok is sinds 2019 verbonden aan

bangladesh
Nieuws

Angst en wanhoop onder christenen na onlusten in Bangladesh

De recente etnische onlusten in Bangladesh hebben diepe sporen achtergelaten onder de christelijke minderheid. Kerkleiders spreken van groeiende angst en wanhoop, vooral onder jongeren, nu het vertrouwen in staatsbescherming verder afbrokkelt. Dat sc

Bijbel
Nieuws

Dierenrechtenorganisatie wil dat nieuwe aartsbisschop leren Bijbels uit kerk bant 

De organisatie People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) roept de toekomstige aartsbisschop van Canterbury, Dame Sarah Mullally, op om materialen van dierlijke oorsprong uit kerken te weren. Dat schrijft The Christian Post. In een open brief

SGP
Nieuws

SGP komt vlak voor verkiezingen met billboardcampagne over abortus

In aanloop naar de verkiezingen start de SGP met een billboard-campagne waarin de partij aandacht vraagt voor abortus. Men wil daarmee het gesprek openen. “We kunnen dit niet negeren, het gaat om tienduizenden meisjes en jongetjes die geen enkele kan

Eva Simons
Interview

Eva Simons vertelt over haar bekering: “Jezus kwam me redden”

Van wereldwijde hits en rode lopers naar een eenvoudig geloofsleven vol dankbaarheid. Eva Simons heeft het allemaal gekend: de roem, de druk, de eenzaamheid – en uiteindelijk de bevrijding. Samen met haar man Sebastiaan Zwart vertelt ze open over haa

Ds. R. van Kooten
Video

HHK-predikant uit stevige kritiek op boek 'Het einde van de hel' van Reinier Sonneveld

Begin dit jaar verscheen het boek 'Het einde van de hel' van schrijver en theoloog Reinier Sonneveld. In dit boek stelt Sonneveld dat de hel niet eeuwig hoeft te zijn, dat er uiteindelijk verzoening en herstel mogelijk is voor alle mensen. Hij lijkt

Simon Pearson
Nieuws

Ontslagen christelijke docent slaat alarm: "Vrijheid van meningsuiting in gevaar"

De christelijke leraar Simon Pearson verloor vorig jaar zijn baan aan het Preston College nadat hij op sociale media kritiek uitte op het politieoptreden en op de manier waarop de media daarover berichtten. Pearsons opmerkingen, die volgens een vakbo

Meerartikelen

basiliek
Nieuws

Man plast tegen altaar tijdens misviering in Sint-Pieterbasiliek Vaticaanstad

In het Vaticaan heeft een onbekende man voor onrust gezorgd door in de Sint-Pieterbasiliek zijn broek te laten zakken en tegen het altaar aan te plassen. Dit deed hij tijdens de misviering. Beelden daarvan gaan rond op social media. Ook de paus heeft

Aanbiddingstour
Persbericht

Aanbiddingstour wil christenen verbinden over kerkmuren heen

In november 2025 trekken Christian Verwoerd en Leander Janse samen door Nederland voor een inspirerende tour onder de titel ‘In aanbidding voor de Koning’. Tijdens zes avonden verspreid over het land - van Middelburg tot Urk - willen zij christenen v

Christian Stier
Boekfragment

Op zoek naar de verloren stammen van Israël: Gods plan of menselijke speurtocht?

DNA-testen, visioenen en typisch Joodse gebruiken: wereldwijd duiken groepen op die zich identificeren als afstammelingen van de tien ‘verloren’ stammen van Israël. Hoe serieus moeten we deze claims nemen? En moeten zij terugkeren naar Israël voordat

Hoofdkrijgsmachtpredikant
Interview

Hoofdkrijgsmachtpredikant: "De Bijbel geeft militairen houvast"

"Een krijgsmachtpredikant biedt nuldelijnszorg", zegt Gert van der Ende. 22 jaar geleden stapte hij voor het eerst aan boord van een marineschip. Nu is hij eindverantwoordelijk voor alle 45 protestantse krijgsmachtpredikanten. Wat betekent hun werk v

Gijzelaars vrij!
Nieuws

Laatste gijzelaars vrijgelaten: Christelijke politici uiten dankbaarheid

Na twee jaar van angst, verdriet en gebed is het eindelijk zover: de laatste Israëlische gijzelaars zijn vrijgelaten. De hulporganisatie Rode Kruis bevestigde dat dertien mensen in veiligheid zijn gebracht en inmiddels onderweg zijn naar Israël, waar

YouVersion
Nieuws

Mensen lezen Gods Woord massaal via telefoon: YouVersion viert miljardste download

In november 2025 bereikt de populairste Bijbelapp ter wereld, YouVersion, een bijzondere mijlpaal: meer dan één miljard downloads. Wat begon als een eenvoudig idee van een jonge Amerikaan is uitgegroeid tot een wereldwijd platform waarmee miljoenen m

Ollie Sabatelli
Nieuws

Britse straatprediker krijgt verbod op gebruik microfoon

Een christelijke straatprediker in het Verenigd Koninkrijk heeft van de politie te horen gekregen dat hij niet langer een microfoon mag gebruiken. Ook mag hij geen woorden spreken die mensen “van streek brengen” of “irriteren”, zo laat Christian Toda

RTVE
Nieuws

Spaanse publieke omroep biedt excuses aan na negatieve berichtgeving over kerken

De Spaanse publieke omroep RTVE heeft excuses aangeboden nadat in een televisieprogramma de groei van evangelicale kerken werd omschreven als “zorgwekkend” en “gevaarlijk”. Na een golf van klachten van kijkers en protestantse organisaties beloofde de

Syrie
Nieuws

Angst onder Syrische christenen gegroeid sinds verkiezingen

De eerste parlementaire verkiezingen sinds de val van president Bashar al-Assad op 6 oktober hebben in Syrië geleid tot geweld in de stad Aleppo. Dat zegt pater Hugo Alaniz, missionaris in Aleppo, in een interview met Kerk in Nood. Christelijke gemee

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant staat tijdens preek stil bij slachtpartij Hamas op 7 oktober

Begin oktober vond de jaarlijkse Israëlzondag weer plaats. Op deze zondag herdenken christenen de blijvende band tussen de kerk en Israël, maar ook de pijn van het antisemitisme. De Israëlzondag is een initiatief van de PKN en krijgt vooral aandacht

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel vertelt waarom Psalm 87 ons anders naar het journaal leert kijken

Predikant Ron van der Spoel noemt in een nieuwe overdenking Psalm 87 een psalm van inclusie. Iedereen hoort erbij in Gods koninkrijk, ongeacht afkomst. De psalm spreekt over volken zoals Babel en Tyrus. Zij worden beschouwd als geboren in Sion, oftew

Carla Dik-Faber
Podcast

Hoe kerken groener kunnen worden: in gesprek met Carla Dik-Faber

Hoe kan een kerk groener worden? En waarom is dat belangrijk voor ons geloof? In deze videopodcast van LPB Media gaat Derk Jan Poel in gesprek met Carla Dik-Faber, voormalig Kamerlid voor de ChristenUnie en nu projectleider van GroeneKerken. Samen me