Micha 5 wordt in Kersttijd in veel kerken gelezen: terecht?

Verdieping 20 december 2023 8 minuten Dr. Riemer Roukema
Kersttijd

In de Kersttijd wordt in veel kerken Micha 5:1-4a gelezen. Deze passage gaat over een koning voor Israël die in Bethlehem geboren zou worden. Volgens het Nieuwe Testament slaat deze profetie op Jezus, maar er zitten wel haken en ogen aan die uitleg. Daarom deze keer een blog om predikanten en andere voorgangers van dienst te zijn.

Micha lezen
Al in de vijfde eeuw werd het begin van Micha 5 in de kerk van Jeruzalem met het Kerstfeest gelezen. In de tweede helft van de vierde eeuw, toen de viering van het Kerstfeest op 24-25 december nog niet in Jeruzalem was doorgedrongen, werd Micha 5:1-6 gelezen aan de vooravond van Epifanie op 6 januari. Epifanie was aanvankelijk het feest van Jezus’ geboorte. Daarvoor gingen de gelovigen in Jeruzalem naar het veld bij Bethlehem waar, volgens de overlevering, de engelen aan de herders de geboorte van Christus hadden bekendgemaakt (Lucas 2:8-14). Enigszins letterlijk vertaald uit het Hebreeuws (voor zover mogelijk) luidt Micha 5:1-4a aldus:

En jij, Betlehem in Efrata, [te] klein om tot Juda’s geslachten te behoren,
uit jou komt voor mij iemand voort die heerser in Israël zal zijn.
Zijn oorsprong ligt in het verleden, in de dagen van weleer.
Daarom geeft hij hen prijs tot de tijd dat zij die zal baren gebaard heeft.
Wie van hun broeders zijn overgebleven zullen dan terugkeren naar de Israëlieten.
Hij zal staan en hen hoeden in de kracht van de HEER,
met de majesteit van de naam van de heer zijn God.
Zij zullen [rustig] blijven zitten, want zijn macht zal zich uitstrekken tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn.

Context van de profetie
In het boek Micha volgt deze passage op een hoofdstuk waarin eerst voor alle volken vrede en heil worden aangekondigd, onder Gods koningschap (Micha 4:1-8), en daarna ballingschap in Babel en oorlog tussen Sion (Jeruzalem) en de volken (Micha 4:9-14). Micha trad als profeet op in de achtste eeuw voor Christus, toen Israël werd aangevallen door de Assyriërs. Die hebben een groot deel van de inwoners van Samaria, het Noordrijk (vgl. Micha 1:1), in ballingschap gevoerd. Maar de latere ballingschap van de stammen Juda en Benjamin met de hoofdstad Jeruzalem, het Zuidrijk, lag ook al in het verschiet.

Tegen die achtergrond klinkt in Micha 5 de aankondiging van een nieuwe heerser die in het onooglijke stadje Bethlehem, in de streek Efrata, geboren zou worden.

Tegen die achtergrond klinkt in Micha 5 de aankondiging van een nieuwe heerser die in het onooglijke stadje Bethlehem, in de streek Efrata, geboren zou worden. Misschien wordt Efrata erbij vermeld, omdat er ook een ander Bethlehem was of had bestaan, maar dan in het gebied van de stam Zebulon in Galilea; zie Jozua 19:15.

Het is niet zomaar iemand die geboren zou worden en ‘voor mij’, dus voor God, over Israël zou heersen. Deze profetie verwijst naar koning David, die immers uit Bethlehem in Efrata afkomstig was en tot de stam Juda behoorde (zie 1 Samuel 16:1-13; 17:12). Naar dat oude koningshuis, dat ten onder leek te gaan (zie Micha 4:9), verwijzen de woorden: ‘Zijn oorsprong ligt in het verleden, in de dagen van weleer.’ Volgens de profeet zal het oude koningshuis van David dus worden hersteld. Deze verwachting vinden we ook in de Psalmen 89 en 132 en in Jesaja 9:1-6 en 11:1-10. 'Zij die baren zal' verwijst naar de moeder van de toekomstige heerser.

Verder lezen
Met hen die ‘van hun broeders zijn overgebleven’ worden waarschijnlijk diegenen bedoeld die uit de ballingschap zullen terugkeren. Evenals in het beroemde visioen in Micha 4:3-4, over zwaarden die worden omgesmeed tot ploegijzers en speren tot snoeimessen (ook in Jesaja 2:4), kondigt Micha in 5:4a weer vrede aan, sjalôm.

Het is echter een punt van discussie waar die woorden ‘en hij zal vrede zijn’ bij horen. In gangbare uitgaven van de Hebreeuwse Bijbel staan deze woorden afgedrukt als afsluiting van Micha 5:1-3. Zo is dat overgenomen in de Nieuwe Bijbelvertaling van 2004. Maar in de Hebreeuwse handschriften en in de oudste handschriften van de Septuaginta, de belangrijkste Griekse vertaling, wordt deze keuze niet gemaakt omdat de tekst daar zonder markering doorloopt.

Profetieën kunnen in verschillende tijden op verschillende personen worden toegepast

Dit heeft hier tot gevolg dat het zinnetje over de vrede ook kan worden gelezen als het begin van Micha 5:4-5. Daar gaat het over de komende strijd met de Assyriërs, waaruit Israël als overwinnaar tevoorschijn komt.

In de Septuaginta wordt Micha 5:4a vertaald als ‘en dit zal vrede zijn’. In oudchristelijke commentaren hierop worden deze woorden soms beschouwd als de afsluiting van Micha 5:1-3, maar ook wel als inleiding op het vervolg. Het boek Micha staat erom bekend dat zijn indeling soms lastig is vast te stellen.

Wie wordt bedoeld?
Op welke heerser sloeg deze profetie? Hierover bestaan verschillende opvattingen, die elkaar niet per se uitsluiten. Profetieën kunnen in verschillende tijden op verschillende personen worden toegepast. Het ligt misschien het meest voor de hand dat Micha aan een koning in de nabije of iets verdere toekomst dacht.

Toch is er slechts één zo’n uitleg bekend, namelijk van de christen Theodorus van Mopsuestia. Tussen 370 en 380 schreef hij in zijn jonge jaren een Griekse Commentaar op Micha. Volgens hem duidde deze passage in eerste instantie op Zerubbabel, die gold als een afstammeling van David (1 Kronieken 3:19). Zerubbabel had de leiding over de Israëlieten die na de Babylonische ballingschap waren teruggekeerd naar Jeruzalem en daar begonnen de verwoeste tempel te herbouwen. In het boekje Haggai wordt hij ‘gouverneur van Juda’ genoemd (o.a. Haggai 1:2), en zegt de profeet dat de HEER hem heeft uitgekozen (Haggai 2:23; zie ook Ezra 2-5; Nehemia 7:7; 12:1; Zacharia 4:6-10).

Theodorus heeft met zijn primaire toepassing van deze profetie op Zerubbabel weinig navolging gevonden. Alleen in de latere Syrische kerk is zijn uitleg soms overgenomen. In hedendaagse commentaren komt hij niet meer terug.

Gaan we uit van de messiaanse uitleg van Micha’s tekst, dan is hij de enige profeet die Bethlehem noemt als de plaats waar de Messias geboren zou worden.

De christelijke uitleg wordt namelijk vrijwel geheel bepaald door het verhaal in het tweede hoofdstuk van het Griekse evangelie van Mattheüs. Magiërs in het oosten hadden een bijzondere ster gezien die zou wijzen op de geboorte van een koning. In Jeruzalem vroegen ze koning Herodes de Grote hiernaar. Die schrok zich lam en vroeg overpriesters en schriftgeleerden waar de Christus, ofwel Messias, geboren zou worden. Zij haalden toen deze woorden aan (Mattheüs 2:6, in de Nieuwe Bijbelvertaling): 

En jij, Bethlehem, [in het] land van Juda, 
bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda,
want uit jou komt een leider voort die mijn volk Israël zal hoeden.  

In het evangelie van Mattheüs slaat deze profetie op de geboorte van Jezus, en zelfs Theodorus geeft toe dat de vervulling ervan uiteindelijk met Christus is gegeven, al verwijst hij daarvoor niet naar het evangelie. Ook al wordt Micha’s naam door Mattheüs niet genoemd, toch is het evident dat de priesters en schriftgeleerden uit zijn boek citeerden (aangevuld met enkele woorden uit 2 Samuel 5:2). Gaan we uit van de messiaanse uitleg van Micha’s tekst, dan is hij de enige profeet die Bethlehem noemt als de plaats waar de Messias geboren zou worden.

Dat joodse schriftgeleerden deze passage lazen met betrekking tot de Messias, wordt bevestigd door de Targum. Dat is de vrije, interpreterende vertaling van het Oude Testament uit het Hebreeuws in het (hiermee verwante) Aramees. De Targum op de profeten is enkele eeuwen na het begin van de jaartelling geschreven, maar bevat ongetwijfeld oudere tradities. In Micha 5:1 luidt deze vrije Aramese vertaling (vertaald door Atze Landman):

En jij, Betlehem Efrata, [te] klein was je
om geteld te worden onder de duizenden van het huis van Juda;
uit jou zal voor mij de Messias uitgaan
om over Israël machthebber te zijn
en wiens naam reeds in de dagen van weleer werd genoemd.

Sommige nieuwtestamentici menen dat Mattheüs het verhaal van de magiërs en de reactie van de schriftgeleerden uit een oudere bron heeft overgenomen, inclusief de slordige aanhaling uit het boek Micha.

Slordig geciteerd?
Met het citaat in Mattheüs is wel iets vreemds aan de hand. Het wijkt namelijk nogal af van de Hebreeuwse tekst, en het stemt ook niet overeen met de Griekse Septuaginta. We beperken ons tot twee opvallende verschillen. Waar de Hebreeuwse tekst, letterlijk vertaald, zegt: ‘klein om te zijn onder de duizendtallen (of: geslachten) van Juda’, staat er in het evangelie van Mattheüs, in het Grieks: ‘je ben zeker niet de geringste onder de leiders van Juda’.

Het verschil tussen ‘duizendtallen’ (dat ook ‘geslachten’ kon betekenen) en ‘leiders’ is eenvoudig te verklaren. In de Hebreeuwse tekst van onze Bijbeluitgave staat ’alfē, een meervoudsvorm van ’èlèf, ‘duizend’. Mattheüs gebruikte daarentegen een tekst die, met een verdubbeling en andere klinkers tussen de medeklinkers, ’allūfē las, het meervoud van ’allūf, ‘leider (over duizend)’. Zulke afwijkende ‘vocalisaties’ van de Hebreeuwse medeklinkers komen wel vaker voor. Ingrijpender is de ontkenning die de schriftgeleerden in Mattheüs 2:6 citeren. Waar Micha Bethlehem ‘klein’ noemde, zeggen de schriftgeleerden dat deze stad ‘zeker niet de minste onder de leiders van Juda’ was. Waar komt die ontkenning ‘zeker niet’ vandaan?

In 393 schreef de monnik Hieronymus in Bethlehem in zijn Commentaar op Micha dat Mattheüs weergaf hoe de priesters en schriftgeleerden Micha’s profetie slordig citeerden. Hij geeft toe dat zulke afwijkingen van de oudtestamentische profetieën vaker voorkomen, omdat ze uit het hoofd werden aangehaald. Sommige nieuwtestamentici menen dat Mattheüs het verhaal van de magiërs en de reactie van de schriftgeleerden uit een oudere bron heeft overgenomen, inclusief de slordige aanhaling uit het boek Micha. Anderen denken dat Mattheüs voor het citaat heeft geput uit een oude verzameling van profetieën die door de christenen uit de begintijd op Jezus werden betrokken.

Anderen denken dat Mattheüs voor het citaat heeft geput uit een oude verzameling van profetieën die door de christenen uit de begintijd op Jezus werden betrokken.

Hoe dit ook zij, niemand heeft een afdoende verklaring voor de afwijking in het citaat, waardoor ‘klein’ verandert in ‘zeker niet de minste’. Het lijkt onbevredigend, maar voor zulke kwesties bestaat niet altijd een duidelijke oplossing. Voor de bredere strekking van dit verhaal is de afwijking echter niet essentieel.

Liturgie en prediking
Als Micha 5:1 in de Kerstnacht wordt gelezen, dan is dat omdat christenen hierin vanouds een profetie van de geboorte van Jezus hebben gehoord. Hem erkennen zij immers als de Christus ofwel Messias. Dan horen we hier dat zijn rijk zich zal uitstrekken over de hele aarde en dat hij vrede zal brengen. Een predikant zal die profetie van vrede enerzijds misschien relativeren, want de vrede waarvan deze tekst spreekt is met de komst van Jezus niet overal, ‘tot aan de einden der aarde’, gekomen. Anderzijds mag een voorganger deze belofte ook hooghouden, want Jezus geldt ondanks alle spanningen en onrecht als een bron van vrede en verzoening voor wie in hem geloven.

Opvallend is dat de Griekse vertaling van Micha 5:4a bijna letterlijk wordt geciteerd in Efeziërs 2:14, waar van Christus wordt gezegd: ‘Want hij is onze vrede’. Dat slaat daar op de eenheid van christenen van joodse en niet-joodse afkomst in de begintijd van de kerk. Ondanks hun verschillende achtergronden in Israël en in de ‘heidense’ volken konden zij in een christelijke gemeente door hun geloof in Christus toch één kerk vormen. Zo is het ook in de huidige tijd nog steeds zo dat we in een kerk in vrede met mensen van heel verschillende achtergronden kunnen samenkomen. In onze tijd kan deze profetie van vrede dus op allerlei niveaus worden toegepast, want de vrede van Christus is ertoe bestemd in allerlei moeizame, zelfs vijandige relaties verzoening te brengen.

Dr. Riemer Roukema is emeritus onderzoekshoogleraar Vroeg Christendom aan de PThU. Bovenstaand artikel verscheen op de site van de PThU en is met toestemming van de auteur overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#346 Jeffrey & dr. Teun van der Leer over Christenen voor Israël en 'geloven achter de voordeur'
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

bekladding
Nieuws

Tientallen predikanten eisen actie en willen dat PKN banden met pro-Palestijnse activisten verbreekt

Tientallen PKN-predikanten en ambtsdragers hebben in een brief aan generale synode hun kerk opgeroepen alle banden te verbreken met Kairos Sabeel. Die pro-Palestijnse actiegroep was betrokken bij het bekladden van het gebouw van Christenen voor Israë

Syrie
Dagelijks leven

Oproep predikant Aleppo: Bid voor inwoners Noord-Syrië

In Noord-Syrië laait het geweld weer op. Opnieuw krijgt de regio te maken met dood, angst en geweld. Ds. Harout Selimian uit Aleppo vraagt gebed om Gods bescherming voor de inwoners die al zoveel jaren lijden en nu opnieuw in grote onzekerheid verker

Andre Flach
Nieuws

SGP wil een nationale gezins-top

De SGP in de Tweede Kamer komt met het voorstel een nationale gezins-top te organiseren. “Het gezin vormt het hart van ons leven en onze samenleving, maar een blinde vlek in het overheidsbeleid. Een nationale gezinstop is dan ook broodnodig.” De part

Todd Bentley
Nieuws

Amerikaanse evangelist ontwaakt na coma van tien uur: 'Een wonder van God'

De Amerikaanse evangelist Todd Bentley, leider van Fresh Fire USA, heeft onlangs tien uur in een coma gelegen. Volgens Bentley raakte hij bewusteloos door een plotselinge piek in zijn bloeddruk, vermoedelijk veroorzaakt door 'oncontroleerbare stress.

Bijbelapp YouVersion
Nieuws

Bijbelapp YouVersion wijst Filippenzen 4:6 aan als de meest gelezen Bijbeltekst van 2024 

De populaire Bijbelapp YouVersion heeft Filippenzen 4 vers 6 uitgeroepen tot de meest gelezen Bijbeltekst van 2024. Volgens de app is deze Bijbeltekst meer gelezen dan welke andere Bijbeltekst dan ook. De tekst luidt: 'Wees in geen ding bezorgd, maar

Bert Troost
Levensverhaal

Bert Troost heeft kanker: "Hoe diep het dal ook is, God gaat met me mee.”

“Als je hoort dat je kanker hebt, voelt het alsof een leeuw om je heen sluipt, klaar om toe te slaan.” Voor Bert Troost was dat het begin van een strijd die hem niet alleen fysiek, maar ook geestelijk uitdaagde. Toch ontdekte hij in die donkere dagen

Ds. K. Hak
Video

Ds. Hak wijst op Gods belofte dat heel Israël zalig zal worden: "Zullen we dat alsjeblieft laten staan?"

God heeft in Zijn Woord beloofd dat heel Israël zalig zal worden. Momenteel zijn er echter weinig Joden die de Heere Jezus als de beloofde Messias erkennen. Tóch komt er een dag waarop dit wel gaat gebeuren. Maar daarvoor moeten eerst de schellen van

Moryom
Video

Moryom uit Bangladesh wordt dagelijks vervolgd omdat ze christen werd

Moryom woont met haar ouders in het noorden van Bangladesh, in een dorp waar vooral moslims wonen. Ze wordt dagelijks vervolgd omdat ze zich bekeerde van de islam tot het christendom. Op school wordt de jonge Moryom soms geschopt en willen klasgenoot

Meerartikelen

Opperrabbijn
Column

Waarom ik niet bij de demonstratie tegen antisemitisme was (en hoe ik een klein wonder meemaakte)

Er vond een afgelopen week een grote demonstratie tegen antisemitisme plaats in Amsterdam. Opperrabbijn Jacobs was er niet bij. In zijn nieuwe, onderstaande dagboek, legt hij uit wat daarvan de reden was. Ook vertelt Jacobs dat hij een klein wonder m

Christenen India
Nieuws

Christenen verdreven uit dorpen India tenzij ze hun geloof afzweren

In de Indiase deelstaat Chhattisgarh zijn christenen in acht dorpen verboden om in hun woonplaats te blijven. De dorpsraden hebben een resolutie aangenomen die hen dwingt hun geloof af te zweren of hun eigendommen en land achter te laten. Deze maatre

Israël manifestatie
Video

Video: Aftermovie manifestatie 'Wij staan naast onze Joden'

Christenen voor Israël gaf, in samenwerking met diverse Joodse en christelijke organisaties, vorige week een krachtig signaal af tegen Jodenhaat. Onder het motto ‘Wij staan naast onze Joden’ werd in Amsterdam een manifestatie georganiseerd. De manife

Prof. dr. W. (Wim) van Vlastuin
Video

Straal je het licht van Christus uit in je omgeving?, vraagt prof. dr. Van Vlastuin

Prof. dr. W. (Wim) van Vlastuin liet in zijn lezing ‘Heb jij Christus nodig?’ het belang zien van licht en de rol van christenen als licht in de wereld. Het licht is niet zozeer iets wat je doet, het licht maakt zichtbaar wie je bent. Van Vlastuin be

Ansam al Dulaimi
Interview

Ansam hervond zichzelf bij House of Hope: "God heeft mij veel gegeven"

In Irak voelde Ansam al Dulaimi de constante druk van haar familie en man. Haar vlucht naar Nederland werd een bevrijding, die de christelijke organisatie House of Hope van dichtbij zag. “Hier heb ik een familie, een tweede huis.” Ansam vluchtte in 2

lale
Dagelijks leven

Volgens bestsellerauteur Lale Gül behandelen Nederlanders moslims anders dan christenen

Er wordt in Nederland anders omgegaan met christenen dan met moslims. Dat concludeert auteur en columnist Lale Gül in haar column in Het Parool. Ze beschrijft daarin onder meer dat er over christenen alles gezegd kan worden, maar dat dit niet geldt v

Finse vlag
Nieuws

Finse school schrapt uitvoering Händels Messiah met oog op niet-christelijke leerlingen

Een school in Finland heeft een geplande uitvoering van Händels Messiah door het Finse Barokorkest en het Helsinki Kamerkoor geannuleerd. De reden? De school vreest dat de christelijke inhoud van de muziek aanstoot zou kunnen geven bij niet-christeli

iran
Nieuws

Drie Iraanse christenen op borgtocht vrij na maandenlange fysieke en psychologische marteling

In Iran zijn drie christenen op borgtocht vrijgelaten. Zij werden twee maanden vastgehouden en gemarteld. Dit meldt de religieuze mensenrechtenorganisatie Article 18. De mannen, Jahangir Alikhani, Hamed Malamiri en Gholam Eshaghi, werden beschuldigd

Euthanasie
Nieuws

Euthanasie-doorbraak in Engeland en Wales: christenen roepen op tot gebed

Britse christenen roepen wereldwijd christenen op tot gebed. Aanleiding is een wetsvoorstel waarmee het Britse Lagerhuis heeft ingestemd. Met het wetsvoorstel wordt euthanasie bij terminale patiënten in Engeland en Wales mogelijk gemaakt. Het wetsvoo

Ds. P. den Ouden
Video

Ds. P. den Ouden waarschuwt kerkgangers: "Besteed niet het grootste deel van de zondag aan bezoek"

Naast de kerkgang, brengen veel christenen op zondag ook een bezoek aan familie, vrienden of kennissen. Volgens ds. P. den Ouden is dat op zichzelf niet verkeerd, zolang het grootste deel van de zondag daar maar niet aan besteed wordt. Onlangs waarsc

BDE
Verdieping

Zijn er mensen in de hemel geweest?

Verhalen van mensen die zeggen in de hemel te zijn geweest, zijn van alle tijden. Plato schreef vier eeuwen voor Christus al over een soldaat die tien dagen lang voor dood op het slagveld was achtergelaten. De man bracht een bezoek aan het hiernamaal

Aleppo
Nieuws

Christenen in Aleppo in groot gevaar door opmars islamitische milities

De situatie voor christenen in Aleppo is kritiek. Na de overname van de Syrische stad door islamitische milities, waaronder jihadistische groepen, heerst grote onzekerheid. Deze milities hebben de controle overgenomen na de terugtrekking van regering