Micha 5 wordt in Kersttijd in veel kerken gelezen: terecht?

Verdieping20 december 2023 8 minuten Dr. Riemer Roukema
Kersttijd

In de Kersttijd wordt in veel kerken Micha 5:1-4a gelezen. Deze passage gaat over een koning voor Israël die in Bethlehem geboren zou worden. Volgens het Nieuwe Testament slaat deze profetie op Jezus, maar er zitten wel haken en ogen aan die uitleg. Daarom deze keer een blog om predikanten en andere voorgangers van dienst te zijn.

Micha lezen
Al in de vijfde eeuw werd het begin van Micha 5 in de kerk van Jeruzalem met het Kerstfeest gelezen. In de tweede helft van de vierde eeuw, toen de viering van het Kerstfeest op 24-25 december nog niet in Jeruzalem was doorgedrongen, werd Micha 5:1-6 gelezen aan de vooravond van Epifanie op 6 januari. Epifanie was aanvankelijk het feest van Jezus’ geboorte. Daarvoor gingen de gelovigen in Jeruzalem naar het veld bij Bethlehem waar, volgens de overlevering, de engelen aan de herders de geboorte van Christus hadden bekendgemaakt (Lucas 2:8-14). Enigszins letterlijk vertaald uit het Hebreeuws (voor zover mogelijk) luidt Micha 5:1-4a aldus:

En jij, Betlehem in Efrata, [te] klein om tot Juda’s geslachten te behoren,
uit jou komt voor mij iemand voort die heerser in Israël zal zijn.
Zijn oorsprong ligt in het verleden, in de dagen van weleer.
Daarom geeft hij hen prijs tot de tijd dat zij die zal baren gebaard heeft.
Wie van hun broeders zijn overgebleven zullen dan terugkeren naar de Israëlieten.
Hij zal staan en hen hoeden in de kracht van de HEER,
met de majesteit van de naam van de heer zijn God.
Zij zullen [rustig] blijven zitten, want zijn macht zal zich uitstrekken tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn.

Context van de profetie
In het boek Micha volgt deze passage op een hoofdstuk waarin eerst voor alle volken vrede en heil worden aangekondigd, onder Gods koningschap (Micha 4:1-8), en daarna ballingschap in Babel en oorlog tussen Sion (Jeruzalem) en de volken (Micha 4:9-14). Micha trad als profeet op in de achtste eeuw voor Christus, toen Israël werd aangevallen door de Assyriërs. Die hebben een groot deel van de inwoners van Samaria, het Noordrijk (vgl. Micha 1:1), in ballingschap gevoerd. Maar de latere ballingschap van de stammen Juda en Benjamin met de hoofdstad Jeruzalem, het Zuidrijk, lag ook al in het verschiet.

Tegen die achtergrond klinkt in Micha 5 de aankondiging van een nieuwe heerser die in het onooglijke stadje Bethlehem, in de streek Efrata, geboren zou worden.

Tegen die achtergrond klinkt in Micha 5 de aankondiging van een nieuwe heerser die in het onooglijke stadje Bethlehem, in de streek Efrata, geboren zou worden. Misschien wordt Efrata erbij vermeld, omdat er ook een ander Bethlehem was of had bestaan, maar dan in het gebied van de stam Zebulon in Galilea; zie Jozua 19:15.

Het is niet zomaar iemand die geboren zou worden en ‘voor mij’, dus voor God, over Israël zou heersen. Deze profetie verwijst naar koning David, die immers uit Bethlehem in Efrata afkomstig was en tot de stam Juda behoorde (zie 1 Samuel 16:1-13; 17:12). Naar dat oude koningshuis, dat ten onder leek te gaan (zie Micha 4:9), verwijzen de woorden: ‘Zijn oorsprong ligt in het verleden, in de dagen van weleer.’ Volgens de profeet zal het oude koningshuis van David dus worden hersteld. Deze verwachting vinden we ook in de Psalmen 89 en 132 en in Jesaja 9:1-6 en 11:1-10. 'Zij die baren zal' verwijst naar de moeder van de toekomstige heerser.

Verder lezen
Met hen die ‘van hun broeders zijn overgebleven’ worden waarschijnlijk diegenen bedoeld die uit de ballingschap zullen terugkeren. Evenals in het beroemde visioen in Micha 4:3-4, over zwaarden die worden omgesmeed tot ploegijzers en speren tot snoeimessen (ook in Jesaja 2:4), kondigt Micha in 5:4a weer vrede aan, sjalôm.

Het is echter een punt van discussie waar die woorden ‘en hij zal vrede zijn’ bij horen. In gangbare uitgaven van de Hebreeuwse Bijbel staan deze woorden afgedrukt als afsluiting van Micha 5:1-3. Zo is dat overgenomen in de Nieuwe Bijbelvertaling van 2004. Maar in de Hebreeuwse handschriften en in de oudste handschriften van de Septuaginta, de belangrijkste Griekse vertaling, wordt deze keuze niet gemaakt omdat de tekst daar zonder markering doorloopt.

Profetieën kunnen in verschillende tijden op verschillende personen worden toegepast

Dit heeft hier tot gevolg dat het zinnetje over de vrede ook kan worden gelezen als het begin van Micha 5:4-5. Daar gaat het over de komende strijd met de Assyriërs, waaruit Israël als overwinnaar tevoorschijn komt.

In de Septuaginta wordt Micha 5:4a vertaald als ‘en dit zal vrede zijn’. In oudchristelijke commentaren hierop worden deze woorden soms beschouwd als de afsluiting van Micha 5:1-3, maar ook wel als inleiding op het vervolg. Het boek Micha staat erom bekend dat zijn indeling soms lastig is vast te stellen.

Wie wordt bedoeld?
Op welke heerser sloeg deze profetie? Hierover bestaan verschillende opvattingen, die elkaar niet per se uitsluiten. Profetieën kunnen in verschillende tijden op verschillende personen worden toegepast. Het ligt misschien het meest voor de hand dat Micha aan een koning in de nabije of iets verdere toekomst dacht.

Toch is er slechts één zo’n uitleg bekend, namelijk van de christen Theodorus van Mopsuestia. Tussen 370 en 380 schreef hij in zijn jonge jaren een Griekse Commentaar op Micha. Volgens hem duidde deze passage in eerste instantie op Zerubbabel, die gold als een afstammeling van David (1 Kronieken 3:19). Zerubbabel had de leiding over de Israëlieten die na de Babylonische ballingschap waren teruggekeerd naar Jeruzalem en daar begonnen de verwoeste tempel te herbouwen. In het boekje Haggai wordt hij ‘gouverneur van Juda’ genoemd (o.a. Haggai 1:2), en zegt de profeet dat de HEER hem heeft uitgekozen (Haggai 2:23; zie ook Ezra 2-5; Nehemia 7:7; 12:1; Zacharia 4:6-10).

Theodorus heeft met zijn primaire toepassing van deze profetie op Zerubbabel weinig navolging gevonden. Alleen in de latere Syrische kerk is zijn uitleg soms overgenomen. In hedendaagse commentaren komt hij niet meer terug.

Gaan we uit van de messiaanse uitleg van Micha’s tekst, dan is hij de enige profeet die Bethlehem noemt als de plaats waar de Messias geboren zou worden.

De christelijke uitleg wordt namelijk vrijwel geheel bepaald door het verhaal in het tweede hoofdstuk van het Griekse evangelie van Mattheüs. Magiërs in het oosten hadden een bijzondere ster gezien die zou wijzen op de geboorte van een koning. In Jeruzalem vroegen ze koning Herodes de Grote hiernaar. Die schrok zich lam en vroeg overpriesters en schriftgeleerden waar de Christus, ofwel Messias, geboren zou worden. Zij haalden toen deze woorden aan (Mattheüs 2:6, in de Nieuwe Bijbelvertaling): 

En jij, Bethlehem, [in het] land van Juda, 
bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda,
want uit jou komt een leider voort die mijn volk Israël zal hoeden.  

In het evangelie van Mattheüs slaat deze profetie op de geboorte van Jezus, en zelfs Theodorus geeft toe dat de vervulling ervan uiteindelijk met Christus is gegeven, al verwijst hij daarvoor niet naar het evangelie. Ook al wordt Micha’s naam door Mattheüs niet genoemd, toch is het evident dat de priesters en schriftgeleerden uit zijn boek citeerden (aangevuld met enkele woorden uit 2 Samuel 5:2). Gaan we uit van de messiaanse uitleg van Micha’s tekst, dan is hij de enige profeet die Bethlehem noemt als de plaats waar de Messias geboren zou worden.

Dat joodse schriftgeleerden deze passage lazen met betrekking tot de Messias, wordt bevestigd door de Targum. Dat is de vrije, interpreterende vertaling van het Oude Testament uit het Hebreeuws in het (hiermee verwante) Aramees. De Targum op de profeten is enkele eeuwen na het begin van de jaartelling geschreven, maar bevat ongetwijfeld oudere tradities. In Micha 5:1 luidt deze vrije Aramese vertaling (vertaald door Atze Landman):

En jij, Betlehem Efrata, [te] klein was je
om geteld te worden onder de duizenden van het huis van Juda;
uit jou zal voor mij de Messias uitgaan
om over Israël machthebber te zijn
en wiens naam reeds in de dagen van weleer werd genoemd.

Sommige nieuwtestamentici menen dat Mattheüs het verhaal van de magiërs en de reactie van de schriftgeleerden uit een oudere bron heeft overgenomen, inclusief de slordige aanhaling uit het boek Micha.

Slordig geciteerd?
Met het citaat in Mattheüs is wel iets vreemds aan de hand. Het wijkt namelijk nogal af van de Hebreeuwse tekst, en het stemt ook niet overeen met de Griekse Septuaginta. We beperken ons tot twee opvallende verschillen. Waar de Hebreeuwse tekst, letterlijk vertaald, zegt: ‘klein om te zijn onder de duizendtallen (of: geslachten) van Juda’, staat er in het evangelie van Mattheüs, in het Grieks: ‘je ben zeker niet de geringste onder de leiders van Juda’.

Het verschil tussen ‘duizendtallen’ (dat ook ‘geslachten’ kon betekenen) en ‘leiders’ is eenvoudig te verklaren. In de Hebreeuwse tekst van onze Bijbeluitgave staat ’alfē, een meervoudsvorm van ’èlèf, ‘duizend’. Mattheüs gebruikte daarentegen een tekst die, met een verdubbeling en andere klinkers tussen de medeklinkers, ’allūfē las, het meervoud van ’allūf, ‘leider (over duizend)’. Zulke afwijkende ‘vocalisaties’ van de Hebreeuwse medeklinkers komen wel vaker voor. Ingrijpender is de ontkenning die de schriftgeleerden in Mattheüs 2:6 citeren. Waar Micha Bethlehem ‘klein’ noemde, zeggen de schriftgeleerden dat deze stad ‘zeker niet de minste onder de leiders van Juda’ was. Waar komt die ontkenning ‘zeker niet’ vandaan?

In 393 schreef de monnik Hieronymus in Bethlehem in zijn Commentaar op Micha dat Mattheüs weergaf hoe de priesters en schriftgeleerden Micha’s profetie slordig citeerden. Hij geeft toe dat zulke afwijkingen van de oudtestamentische profetieën vaker voorkomen, omdat ze uit het hoofd werden aangehaald. Sommige nieuwtestamentici menen dat Mattheüs het verhaal van de magiërs en de reactie van de schriftgeleerden uit een oudere bron heeft overgenomen, inclusief de slordige aanhaling uit het boek Micha. Anderen denken dat Mattheüs voor het citaat heeft geput uit een oude verzameling van profetieën die door de christenen uit de begintijd op Jezus werden betrokken.

Anderen denken dat Mattheüs voor het citaat heeft geput uit een oude verzameling van profetieën die door de christenen uit de begintijd op Jezus werden betrokken.

Hoe dit ook zij, niemand heeft een afdoende verklaring voor de afwijking in het citaat, waardoor ‘klein’ verandert in ‘zeker niet de minste’. Het lijkt onbevredigend, maar voor zulke kwesties bestaat niet altijd een duidelijke oplossing. Voor de bredere strekking van dit verhaal is de afwijking echter niet essentieel.

Liturgie en prediking
Als Micha 5:1 in de Kerstnacht wordt gelezen, dan is dat omdat christenen hierin vanouds een profetie van de geboorte van Jezus hebben gehoord. Hem erkennen zij immers als de Christus ofwel Messias. Dan horen we hier dat zijn rijk zich zal uitstrekken over de hele aarde en dat hij vrede zal brengen. Een predikant zal die profetie van vrede enerzijds misschien relativeren, want de vrede waarvan deze tekst spreekt is met de komst van Jezus niet overal, ‘tot aan de einden der aarde’, gekomen. Anderzijds mag een voorganger deze belofte ook hooghouden, want Jezus geldt ondanks alle spanningen en onrecht als een bron van vrede en verzoening voor wie in hem geloven.

Opvallend is dat de Griekse vertaling van Micha 5:4a bijna letterlijk wordt geciteerd in Efeziërs 2:14, waar van Christus wordt gezegd: ‘Want hij is onze vrede’. Dat slaat daar op de eenheid van christenen van joodse en niet-joodse afkomst in de begintijd van de kerk. Ondanks hun verschillende achtergronden in Israël en in de ‘heidense’ volken konden zij in een christelijke gemeente door hun geloof in Christus toch één kerk vormen. Zo is het ook in de huidige tijd nog steeds zo dat we in een kerk in vrede met mensen van heel verschillende achtergronden kunnen samenkomen. In onze tijd kan deze profetie van vrede dus op allerlei niveaus worden toegepast, want de vrede van Christus is ertoe bestemd in allerlei moeizame, zelfs vijandige relaties verzoening te brengen.

Dr. Riemer Roukema is emeritus onderzoekshoogleraar Vroeg Christendom aan de PThU. Bovenstaand artikel verscheen op de site van de PThU en is met toestemming van de auteur overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#325 dr. J. Hoek (hervormd) en dr. R. van Kooten (HHK) over de kerkscheuring en eenheid zoeken
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

inloophuis Bethesda in Werkendam
Nieuws

Christelijk inloophuis geteisterd door antisemitisch vandalisme

Mensen die betrokken zijn bij inloophuis Bethesda in Werkendam zijn in shock na een verontrustend incident. Zondagochtend ontdekte men dat het pand, bekend om zijn steun aan Israëlische ondernemers en culturele verbondenheid, was beklad met antisemit

Pascalle Laban
Dagelijks leven

Hoe vastlopen mij geholpen heeft

We struikelen allemaal wel eens, al wordt het lastig als we vast gaan lopen in ons leven. Toch hoeft dat niet het ergste te zijn. Wanneer we het anders bekijken is vastlopen een signaal dat er iets anders voorrang moet krijgen op dat moment. Struikel

Nigeriaanse vlag en ontvoerd echtpaar
Nieuws

Ontvoerde Nigeriaanse voorganger en zijn vrouw gezien in YouTube-video

Pastor Paul Musa en zijn vrouw werden ruim een jaar geleden ontvoerd in Nigeria. In een recent verschenen video op YouTube was het echtpaar te zien naast de vlag van de islamitische terreurgroep Boko Haram, wat suggereert dat zij vermoedelijk de ontv

Week van het gezin
Nieuws

Het gezin in de kijker tijdens Week van het gezin

We kunnen de rol en het belang van het gezin niet meer negeren. Dat gebeurt al te lang. Daarom vindt van 11 tot en met 17 mei de tweede Week van het gezin plaats. Om er bij stil te staan wat de betekenis van een stabiel gezin is. Voor elk lid binnen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom God ons nooit meer los ziet van Jezus

"Zoals de discipelen Jezus niet los konden zien van de Vader, zo zag de Vader hen vanaf die dag nooit meer los van Jezus. Als je begrijpt wat dit voor jou betekent, dan ben je de rijkste mens ter wereld geworden", stelt Wilkin van de Kamp. De christe

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'
Nieuws

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'

Vorige week vrijdag bracht de Nederlandse muziekband The Bowery een nieuwe single uit: ‘Jack & Marie’. De single hoort bij de EP ‘All You Weary’ die op 7 juni zal verschijnen. Op de EP staan de 6 songs die zanger Rokus Maasland vorig jaar in Nashvill

Jan Harskamp
Interview

Jan Harskamp moet steeds een drempel over: "Met de Heere lukt dat elke keer"

In Breda worden maandelijks evangelisatieacties gehouden. Stichting IRS werkt samen met Evangelisatie Sjofar om in deze stad de rijkdom van het Evangelie te delen. Actieleider Jan Harskamp vertelt over zijn ervaringen. Wat beweegt u?Harskamp: "De Hee

Jakob en Jan
Video

Leiderschap en nalatenschap zijn volgens Jakob en Jan met elkaar verbonden

In de serie Jakob & Jan gaan Jan Pool en Jakob van Wielink – twee ervaren mannen in het werken met en voor leiders – in gesprek over leiderschap. Hoe kunnen leiders in kerk, organisaties en samenleving groeien in gezond leiderschap? Wat zijn thema’s

Meerartikelen

Rouwkost
Nieuws

Twaalf ouders delen hun verhaal over het verlies van een kind

In het werk van Rouwkost komen we veel ouders tegen die de verbinding met elkaar zijn kwijtgeraakt. Sommigen hebben elkaar wel weer gevonden en sommige ouders hebben elkaar volledig los moeten laten. Dit gaf de motivatie om het boek ‘Vier handen op e

THDV
Nieuws

'(Wat) eten we vandaag?': THDV spaart voor maaltijden daklozeninloop

"Wat eten we vandaag?" is voor de meesten van ons een hele normale vraag. Voor veel van onze dakloze medemensen is het echter niet de vraag wát ze gaan eten, maar óf ze vandaag wel iets te eten zullen krijgen. Doe dit voorjaar mee met de spaaractie v

Jan van den Bosch en Jorieke Eijlers
Nieuws

Jorieke Eijlers aanstaande zondag te gast in Hour of Power

Deze week is bij Hour of Power een bekende stem in christelijk Nederland te gast: Jorieke Eijlers. Ze is presentatrice bij Groot Nieuws Radio en heeft een flinke zoektocht achter de rug, waarover ze vertelt. "Het is genoeg dat God erbij is", ontdekte

Arie-Jan Mulder
Column

Hoe vieren we avondmaal? Jezus gaf geen duidelijke instructies

In de vorige afleveringen van deze columnreeks hebben we gelezen wat Jezus zijn leerlingen heeft meegegeven over de betekenis van het avondmaal. Dat blijkt in alle opzichten een feestmaal te zijn. Over de betekenis van het avondmaal was Jezus dus hee

Ds. J. C. de Groot
Video

Ds. J. C. de Groot schrok van beelden dodenherdenking: "Waar gaat dit naartoe?"

"Op 7 oktober vorig jaar werden 1200 Joden op de meest gruwelijke wijze afgeslacht. In de wereld heeft dit een golf van haat teweeggebracht. In eerste instantie was er ontzetting over het feit dat dit de Joden vandaag de dag kan overkomen. En nu zijn

Geweld in Nigeria
Nieuws

Zes Nigeriaanse christenen gedood: "Daders schoten op iedereen die ze zagen"

Zes christenen zijn afgelopen zondag in de Nigeriaanse staat Kaduna om het leven gekomen na een aanval van islamitische Fulani-herders. Naast de zes gedode christenen, raakten acht anderen gewond, zo meldt Morning Star News. Fulani-herders vielen het

Gerald Troost
Video

Gerald Troost komt met nieuwe liederen over de hemelvaart van Jezus

'Na de thema cd’s Kerst, Pasen en Pinksteren is nu de thema cd ‘HEMELVAART' uit. Een wat onbekender feest, maar wat een moment. Jezus die na zijn zelfopoffering met applaus in de hemel wordt binnengehaald. Met zegenende handen stijgt Jezus naar omhoo

Byzantijnse Chorakerk in Istanbul
Nieuws

Eeuwenoude Turkse Chorakerk officieel ingewijd als moskee

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft maandag de voormalige Byzantijnse Chorakerk in Istanbul officieel geopend als moskee, meldt Religion News. De Turkse regering wees het kerkgebouw vier jaar geleden aan als islamitisch gebedshuis, ondanks

André Meulmeester
Video

André Meulmeester wijst op dé uitdaging van een missionaire kerk

André Meulmeester deelde onlangs zijn ervaringen als missionair werker in een seculiere omgeving. In de lezing van Geloofstoerusting ging hij in op de impact van het evangelie in de stad Almere. De diversiteit in de gemeente van Almere laat bijvoorbe

ds. Gijs Bronsveld
Video

NGK bestaat een jaar: predikant uit Hattem deelt videoboodschap

Zo’n 2000 NGK-leden wonen er in Hattem en omstreken, tot vorig jaar verdeeld over twee GKv-kerken (plm. 1000 en 500 leden) en een NGK. "Op veel terreinen werkten we al samen", vertelt ds. Gijs Bronsveld, predikant van de Ontmoetingskerk. "Jaarlijks i

Zie ik kom spoedig
Video

De val van Babylon: de één rouwt en de ander viert feest

De grote stad Babylon – als toonbeeld van opstand tegen God en valse religie – wordt binnen een uur verwoest. Op de aarde reden voor rouw en ontzetting, voor de hemel juist reden voor een feest! Maak in onderstaande video tijd voor aflevering 32 van

Ds. J. J. ten Brinke
Verdieping

Herstel van het Koninkrijk voor Israël is een zaak die biddend wordt verwacht

Hemelvaartsdag heet vanouds de ‘kroningsdag’ van de Heere Jezus. Met evenveel recht mag het Zijn ‘koningsdag’ heten. Maar anno 2024 zou de vraag van de apostelen (Hand.1:6) zomaar onze vraag kunnen zijn: ‘Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Ko