Predikant eist duidelijkheid van PKN over 'onopgeefbare verbondenheid met Israƫl'

Ds. Johan van den Berg eist duidelijkheid van zijn kerk, de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De PKN-predikant uit Leerdam vindt dat het Israƫlische leger een paar weken geleden te ver is gegaan tijdens het bloedbad in Gaza. Daarbij kwamen 62 Palestijnen (onder wie naar later bleek 50 handlangers van terreurgroep Hamas, red.) om het leven.
"Mijn kerk belijdt formeel dat zij 'onopgeefbaar verbonden [is] met het volk Israƫl'," schrijft de predikant op Twitter. "Tot nu toe laat ze officieel in het midden of daarmee ook de staat Israƫl bedoeld wordt. In het licht van de moord op 115+ Palestijnse demonstranten door Israƫls leger eis ik duidelijkheid." Volgens het Israƫlische ministerie van Defensie moest er wel worden ingegrepen omdat Palestijnen het land wilden binnenvallen en daarbij explosieven gebruikten. Ook zou er zijn geschoten op Israƫlische troepen.
Op de website van de PKN is het volgende te vinden over 'de onopgeefbare verbondenheid met het volk IsraĆ«l': 'Dat geeft het belang aan dat de Protestantse Kerk hecht aan het gesprek met het volk IsraĆ«l. Er spreekt het besef uit dat de wortels van het christelijk geloof Joods zijn. De benaming āhet volk IsraĆ«lā wordt breed opgevat. Het is het volk IsraĆ«l zoals het zichzelf verstaat. Het is niet aan de Protestantse Kerk om te bepalen wie tot het Joodse volk behoren. Het Joodse zelfverstaan is heel divers.
Naar mijn idee bedoelt zij daar niet expliciet maar wel impliciet zij die behoren bij de staat Israƫl en dus de staat Israƫl zelf.
ā J.A. Berkheij (@Berkheij) May 27, 2018
Eigenlijk net zoals je als leden van een gezin onopgeefbaar met elkaar verbonden bent, wat die ander op dat moment ook doet of nalaat.
Het woord āonopgeefbaarā heeft een historische en een theologische connotatie. (...) Volgens een beleidsnota uit 2008 moet de kwalificatie āonopgeefbaarā verstaan worden ātegen de achtergrond van een eeuwenlange geschiedenis waarin de kerk zich had vervreemd van haar wortels in het volk IsraĆ«l, met alle voor IsraĆ«l ā en op een andere manier ook voor de kerk ā desastreuze gevolgen daarvanā. Het woord āonopgeefbaarā herinnert de Kerk aan deze noodlottige geschiedenis en roept op tot een fundamenteel andere houding.
Jezus is een Jood. Het Nieuwe Testament is voor het overgrote deel Joods. Dat de kerk het gesprek met het Jodendom zoekt, raakt aan het hart van het belijden. De kern van beide religieuze tradities gaat terug op de God van Israƫl. De God die daarin ter sprake komt is ƩƩn, de Ene. Joden en christenen blijven elkaars pad voortdurend kruisen, juist omdat de oorsprong van de weg ƩƩn is.'
Ds. Van den Berg schrijft sinds zijn bezoek aan IsraĆ«l en de Palestijnse gebieden in mei 2009 over de houding van Nederlandse christenen, in het bijzonder binnen de Protestantse Kerk, ten opzichte van de Palestijnse christenen en het IsraĆ«lisch-Palestijns conflict. Sinds juni 2010 is hij actief als bestuurslid van de Stichting Vrienden van Sabeel Nederland, die optreedt als steungroep en āambassadeurā voor Sabeel, het Palestijns Oecumenisch Centrum voor Bevrijdingstheologie in Jeruzalem.
Palestijnse protesten zijn al sinds eind maart aan de gang. De eis is terugkeer naar wat nu Israƫl is. De protesten zijn met regelmaat gewelddadig verlopen. De Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties wil onderzoek naar mogelijke mensenrechtenschendingen begaan door leger Israƫl.
Praatmee