De rijke man en het ik-evangelie: Jezus is geen mediator

Preekverslag 7 augustus 2025 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Twee weken preekte ik over het verhaal van Marta en Maria. Jezus komt op bezoek bij de twee zussen, en terwijl Maria zich neerzet aan de voeten van de Heer laat ze Marta zitten met het bedienen. Marta vindt dat oneerlijk en zegt Jezus, zeg er wat van! Maar dat doet Jezus dus niet.

Het verhaal van vandaag is een andere maar hangt rond hetzelfde thema: Jezus wordt gevraagd om in te grijpen in een conflict. De een gedraagt zich oneerlijk tegen de ander! Er is strijd over de erfenis. Dat zijn serieuze zaken. Want de erfenis is natuurlijk niet zomaar een extraatje of een douceurtje, het is ook vaker dan niet de toegang tot je levensonderhoud. Het verschil tussen een landarbeider zijn, behorend tot de onderlaag, of je zelfstandigheid en je waardigheid kunnen bewaren.

We kennen de context niet, maar we kunnen het ons voorstellen hoe het gegaan is. Eigendom moest worden verdeeld onder de zoons (en soms de dochters), maar de oudste zoon kreeg een groter deel. Je kan je dan voorstellen hoe zoiets verloopt, hoe de oudste zoon ook op het deel van de jongste aast. En als de oudste het geheel eenmaal in zijn bezit heeft, zie dan je recht maar eens te krijgen. Wij leven in een opgeruimde wereld, met landmeters, kadasters, notarissen en rechters en deurwaarders. Maar in de eerste eeuw in het land van Israël? Kom er maar uit, uit zo`n probleem. Ik denk dat dat waarschijnlijk is: een eerstgeborene en een jongere broer. Daar werk ik even mee.

Jezus is niet zomaar iemand. Jezus is iemand aan wie je om recht kunt vragen.

Wat in de tijd van Jezus veel gebeurde is dat mensen zich wenden tot de Schriftgeleerden, mensen die verstand hadden van de wet. Die hadden niet per se veel macht (ze konden niet tegen de politie zeggen, roep die oudste broer tot de orde) maar ze hadden wel gezag. Een beetje als een soort mediator. En dat gezag zetten ze ook in. Om recht te doen. Het waren niet per se slechte mensen hé, de Schriftgeleerden! Ze hadden een belangrijke maatschappelijke taak.

En Jezus wordt nu aangesproken. Hij wordt ook gezien als zo iemand die het recht kent. Dat is een belangrijke erkenning. Jezus is niet zomaar iemand. Jezus is iemand aan wie je om recht kunt vragen.

Maar dan lijkt Jezus zich afzijdig te houden. “Wie heeft mij tot rechter aangesteld?”. Dat schuurt nogal die woorden. Je komt bij Jezus bij je ernstige probleem, en hij stuurt je met een kluitje in het riet. En een vroom verhaaltje. Zo lijkt het.

Want we kennen dit soort situaties. We zien ze overal. Geestelijken en christelijke leiders die als het er op aankomt geen thuis geven. Zelf verantwoordelijk zijn voor organisaties waar weinig goed gaat en als het er op aankomt beginnen over dat God het fijn vindt dat je stil en gehoorzaam bent, of vragen hoe het met je gebedsleven zit. Je zal wel niet genoeg geloven, of niet enthousiast genoeg zijn over het lijden. Voor het lijden van anderen hebben ze verklaringen te over. Zèlf lijken ze echter nergens aan te lijden: integendeel, ze zijn meer sfinx dan lijdende dienaar! Ze letten er goed op of jij wel de tienden geeft van de munt, de dille en de komijn. (Mt. 23:23) maar als er wat belangrijks moet gebeuren? Nee, dan krijg je bij hen niks gedaan. 

Woorden van geloof kunnen zo makkelijk worden gebruikt om het slachtoffer nog eens een trap na te geven.

Nee, dat soort woorden als die zij spreken, klinken natuurlijk heel erg spiritueel, maar je bloed zou er van gaan koken.

Suggereren dat je onrecht maar onrecht moet laten is advies dat een vieze smaak in de mond achterlaat. Woorden van geloof, heiligheid en barmhartigheid kunnen zo makkelijk worden gebruikt om het slachtoffer nog eens een trap na te geven. Je voelt dat er iets niet klopt! .

Nee, wie dat doet legt anderen ondraaglijke lasten op, maar zelf blijven ze buiten schot. Of erger nog: ze laten zich op de koop toe nog eens fêteren door het Informatiecentrum Eerstgeborenen. Daar wordt je precies eens verteld dat het beter is zo. Met statistieken erbij. 

We snappen dan ook wel de verleiding om uit woedende machteloosheid de rechterstaak naar je toe te trekken, als de ander niks doet. De verleiding om te zeggen ik gebied en vermaan in naam van Jezus Christus de Heer! En dan eens de geestelijke klewang er over heen halen! Het liefst met een spandoek en een luidspreker erbij. Hoe luider hoe beter! Dan heb je minstens het gevoel dat je wat gedaan hebt!

Maar ook dat doet Jezus niet. We gaan het verhaal eens uitpakken. Want niet alles is wat het lijkt. Er zit veel in en onder.

We snappen dan ook wel de verleiding om uit woedende machteloosheid de rechterstaak naar je toe te trekken, als de ander niks doet.

Er was eens een rijk man… Hij is het voorbeeld van hebzucht. Hij is niet zomaar rijk omdat hij een slim idee had. Zijn rijkdom is gebouwd op egoïsme. Hij zal niet te scrupuleus geweest zijn met hoe hij aan die landerijen gekomen is. En zijn hebzucht heeft vrucht gedragen, zoveel oogst dat hij niet meer weet wat hij er mee aan moet, anders dan dat hij vastbesloten is dat anderen er niet aan mogen komen.

Sterker nog: de ander bestaat niet eens meer in het hoofd van de rijke. Hij praat niet eens meer met anderen. Nee, hij overlegt bij zichzelf… en daarna lezen we één grote litanie van geslotenheid.  

Wat moet ik doen?
Ik heb geen ruimte om mijn oogst te bergen.
En hij zei:
Dit ga ik doen:
ik breek mijn schuren af en bouw grotere:
daarin zal ik dan heel mijn rijkdom aan koren opbergen.
Dan zal ik tot mijzelf zeggen

…. Eet en drink en geniet ervan.

Één lange kreet van machteloosheid en impotentie. Zijn bezit raakt hij die nacht nog kwijt.

Samengevat: Hij zei tot zichzelf: Ik, ik, mijn, ik, ik, mijn, ik mijn, ik, mezelf.  

Één lange kreet van machteloosheid en impotentie. Zijn bezit raakt hij die nacht nog kwijt. En naar wie gaat het dan? We horen niks over de zoons van de Rijke Man die hij op een hoge plaats wil zetten, alleen maar eten en drinken. Die broke, zouden we tegenwoordig zeggen. Het is een beetje speculatie van mijn kant, maar tussen de regels: er zijn geen kinderen voor de rijke man. Hij wil alles opmaken aan vertier. Een volledig on-Bijbelse houding. Hij verbreekt de band met de familie en de generaties. Hij wil niet delen, en hij geeft niks door. Maar als je sterft zonder kinderen, wie erft er dan? Juist! Je broer(s)! Geen toeval dat ook de Rijke Man in het verhaal van Lazarus (Lucas 16:19-31)  geen kinderen had, zijn broers erfden zijn geld en goed. Maar die broers waren niets beter dan hijzelf!

Jezus' woorden zijn dus niet zomaar een vroom, generiek verhaaltje. Het is ook een oordeel, naar de broer van de man. En wellicht ook wel een belofte naar de jongere broer (de man zelf). Het past ook wel in het Bijbelse stramien: de machtige landrover die op een luizige manier  omkomt, bestraft voor zijn zonde, en de jongere, de onterfde die in zijn recht wordt hersteld.

Maar dat is slechts deel van het verhaal. Het is niet waar het uiteindelijk om gaat. Het is ook een waarschuwing. Er is méér dan recht. Ook wanneer je krijgt waar je recht op hebt – en ik geloof dat de man gaat krijgen waar hij recht op heeft – gaat dat hem niet redden. Als hij net zo wordt als zijn broer, gevangen in de draaikolk van het ik, dan eindigt het evenzo slecht voor hem.

Jezus is geen mediator, waarom niet? Zelfs de beste mediator moet de medewerking hebben van de partijen. En we horen waarom dat niet kan. De Rijke man hoort niemand meer. Ik ik ik mijn mijn mijn. Dat klinkt boven elke stemverheffing uit. Wie niet luistert naar Mozes  en de profeten, gaat ook niet luisteren naar iemand anders, zelfs niet al zou hij zijn opgestaan uit de dood.

Jezus is geen mediator, waarom niet? Zelfs de beste mediator moet de medewerking hebben van de partijen.

Nee, er zijn ergere dingen dan je recht niet krijgen. Niet omdat het recht onbelangrijk is! Wie het recht verwerpt staat onder het oordeel. Hij zal het land kwijtraken. Maar als je je recht krijgt, en je bent even erg als degene die je onrecht deed, wat heb je dan gewonnen? Je bent even goed aan de ondergang gewijd. Zoek liever het Koninkrijk! Dat is wat Hij je vandaag komt zeggen.  

Jezus is dus geen rechter, althans niet zoals wij het zouden willen: iemand die onze problemen voor ons oplost zodat wij het moeilijke werk niet hebben te doen. God is er niet om elk conflict in deze gevallen wereld te beslechten. God is wel almachtig, maar hij heeft geen toverstaf op zak. Was dat wèl zo, dan zou dat ons ontmenselijken. Jij kan nooit je waardigheid bewaren jegens iemand die je in een vingerknip in een kikker kan veranderen.

God, de bron van alle heil bestaat voor ons enkel in verbondenheid. Waar mensen zich opsluiten in zichzelf komt ook God buiten in de kou te staan. Een gevaarlijke situatie! Als je het goed hebt loop je hier juist meer risico op. Rijke mensen hebben nu eenmaal meer om kwijt te raken.

Laten we daar dus voor uitkijken, elke keer als we bang zijn dat we wat te kort gaan komen, of erger nog, als we vrezen dat een ander iets meer krijgt dan wij willen. Kijk dan uit, kijk in de spiegel en praat niet teveel met jezelf.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#371 Jeffrey & mr. Lineke Blijdorp over kerkstrijd in Driedorp, juridische strijd David de Vos en Tom de Wal
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Nigeria
Nieuws

Nigeriaanse rechter spreekt christen vrij die bekeerlingen hielp vluchten

Een Nigeriaanse rechter heeft het vonnis vernietigd tegen een christelijke man die eerder dit jaar tot negen jaar cel was veroordeeld. Dit omdat hij twee vrouwen die zich tot het christendom bekeerden, hielp om te ontsnappen aan hun omgeving. De vrou

Franklin Graham
Nieuws

Franklin Graham opent fonds voor christenen die onder druk staan om hun geloof

De evangelist Franklin Graham (foto) heeft een speciaal juridisch fonds opgezet om christenen bij te staan die worden gediscrimineerd of bedreigd vanwege hun geloof. Het zogenoemde Billy Graham Defense Fund is ontstaan na een reeks rechtszaken tegen

Lilian Janse
Nieuws

Geen plek voor Lilian Janse op SGP-lijst: afdeling Vlissingen teleurgesteld

De Vlissingse afdeling van de SGP reageert teleurgesteld op het besluit van de landelijke selectiecommissie om fractievoorzitter Lilian Janse-van der Weele (foto) niet op te nemen op de voorlopige kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van

Ds. R. van Kooten
Video

Ds. R. van Kooten: "Zwijgen over pornografie op preekstoel zou dwaas zijn"

In onze samenleving is porno genormaliseerd onder mannen én vrouwen. Maar wat zo "normaal" lijkt, is volgens ds. R. van Kooten in werkelijkheid een verwoestende leugen. Volgens de hersteld hervormde predikant wordt Gods prachtige gave van seksualitei

Jan Hoek
Podcast

Waarom er volgens Jan Hoek geen aanleiding is om PKN te verlaten

Binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zijn ethische en theologische kwesties regelmatig onderwerp van discussie. Toch blijkt uit een recente rondgang van Cvandaag onder hervormde predikanten binnen de Gereformeerde Bond dat de overgrote meer

Ronit Palache
Nieuws

Journalist haalt uit naar SGP: "Eigenlijk een illegale partij"

"De SGP is eigenlijk een illegale partij." Dat zei journalist Ronit Palache woensdagavond bij WNL Vandaag. De partij kwam ter sprake omdat de nieuwe kandidatenlijst naar buiten is gebracht, waar opnieuw geen vrouwen op staan. Presentatrice Welmoed Si

Nadra
Nieuws

Uniek moment in Pakistan: christen mag religie veranderen op identiteitskaart

Voor het eerst in jaren heeft een Pakistaanse vrouw, die vijftien jaar geleden de islam verruilde voor het christelijk geloof, officieel erkenning gekregen van haar nieuwe religieuze identiteit. Het Hooggerechtshof in Lahore beval de overheid vorige

Nigeria
Nieuws

Fulani-herders jagen christenen van hun land: negen dorpen bezet in Plateau State

“We kunnen niet blijven doorgaan met het begraven van kinderen en ouderen.” De wanhoop in Plateau State in Nigeria is groot. De laatste weken zijn opnieuw zeker 17 christenen omgekomen bij gewelddadige aanvallen door islamitische Fulani-herders, zo m

Meerartikelen

Oezbekistan
Getuigenis

Oezbeken horen graag over Jezus: "Dit was vroeger ondenkbaar"

In de eeuwenoude stad Bukhara, diep in het islamitische hart van Centraal-Azië, voltrekt zich een stille maar krachtige geestelijke beweging. Achter gesloten deuren, te midden van eeuwenoude madrassa’s en levendige markten, komen kleine groepen gelov

Lineke Blijdorp en Tom de Wal
Podcast

Buurtbewoners blijven zich verzetten tegen Frontrunners Ministries: terecht?

In het Brabantse dorp Dussen organiseert Frontrunners Ministries van evangelist Tom de Wal (foto) conferenties en genezingsdiensten. Buurtbewoners zetten daar vraagtekens bij. Zij hebben zich met ongeveer 250 ondertekenaars tot de gemeente gewend. De

SGP-Kamerleden
Nieuws

SGP presenteert kandidatenlijst: jonge gezichten en landelijke spreiding

De SGP presenteert een vernieuwde, maar herkenbare kandidatenlijst voor de komende verkiezingen. Chris Stoffer voert opnieuw de lijst aan, gevolgd door een aantal bekende gezichten. Opvallend zijn ook enkele nieuwkomers, twintigers en voor het eerst

Nicaragua
Nieuws

Nicaraguaanse predikant mag eigen land niet meer in

Eind juli werd predikant Arón* de toegang tot Nicaragua geweigerd nadat hij om familieredenen naar het buitenland was gereisd. Dit is slechts een voorbeeld van een bredere trend van religieuze vervolging en inperking van kritische stemmen onder het b

 St. Andrew’s
Nieuws

Londens concert ruw onderbroken door bisschop in badjas

Een kooroptreden in een historische kerk in het centrum van Londen is op opvallende wijze onderbroken door de bisschop van Fulham, Jonathan Baker. Gekleed in een blauwe ochtendjas en op blote voeten, stapte hij onverwacht het podium op en verzocht de

Ds. B. Labee
Video

Volgens ds. Labee heeft ieder mens een harttransplantatie nodig

Ds. B. Labee stelt een geestelijke diagnose die ons allemaal aangaat: wij hebben een hartprobleem. Niet aan de buitenkant, maar diep vanbinnen. Een stenen hart is koud, ongevoelig, onveranderlijk. "De meest ernstige preek ketst erop af. Dat is onze n

ds. John de Groot
Podcast

Ds. John de Groot: “Ik zie geen reden om de PKN te verlaten”

Binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zijn ethische en theologische kwesties regelmatig onderwerp van discussie. Toch bleek uit een recente rondgang van Cvandaag onder hervormde predikanten binnen de Gereformeerde Bond dat de overgrote meerd

Congo
Nieuws

Bisschop luidt noodklok na bloedige aanval op kerk in Congo: ‘Waar bleef de bescherming?’

Een gruwelijke aanval op een katholieke kerk in het oosten van Congo heeft geleid tot scherpe kritiek vanuit de kerkleiding op de plaatselijke veiligheidsdiensten. Bij de aanslag op 27 juli kwamen zeker 37 kinderen om het leven. De kinderen waren bij

islam
Nieuws

Dodelijk geweld door islamistische terreurgroepen in Afrika blijft toenemen

Het afgelopen jaar zijn in Afrika meer dan 22.000 mensen omgekomen door gewelddadige acties van islamitische terreurgroepen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Africa Center for Strategic Studies (ACSS), een Amerikaans denktank die veiligheidss

Emmanuel
Video

Emmanuel: "Zonder de kerk was mijn landbouwgrond een woestijn"

Hoe het leven van Emmanuel uit Rwanda er zonder de kerk uit zou zien? "Dan was mijn landbouwgrond een woestijn geweest!" Dankzij het landbouwprogramma van zijn kerk is zijn leven volledig veranderd. De training leverde niet alleen een mooi huis op, m

Jacobs
Nieuws

Ook in duistere tijden zijn er nog genoeg lichtpuntjes

Ook in deze vreselijke tijd zijn er voor opperrabbijn Jacobs nog genoeg lichtpuntjes. In zijn nieuwe onderstaande dagboek deelt hij enkele van die lichtpuntjes. En hij kijkt verbaasd om zich heen en vraagt zich af hoe feminist dr. Aletta Jacobs gedac

Margreet Nagtegaal
Interview

Margreet Nagtegaal doorbreekt schone schijn met ongemakkelijke waarheid

“Geloven ís moeilijk. Dat wordt veel te weinig hardop gezegd in de kerk", zegt Margreet Nagtegaal naar aanleiding van haar recent verschenen boek Geloven is moeilijk. In vijftig overdenkingen deelt Margreet niet alleen haar eigen geloofsweg, maar raa