Hoe klinkt een liefdesverklaring van God? Aryanne Kolsters laat het zien in Hooglied

Preekverslag 30 mei 2025 5 minuten Sjoukje Dijkstra
Aryanne Kolsters

Hooglied is misschien wel het meest omstreden boek uit de Bijbel, vanwege de sensuele en kwetsbare insteek. Maar tijdens de Pinksterconferentie durft Aryanne Kolsters het aan. Met hartstocht en eerlijkheid opent ze het boek als liefdesverklaring van God aan ons. “Dit is geen symboliek op afstand”, zegt ze. “Dit is een God die intens naar jou verlangt.” Hooglied 6:3 vormt het hart van haar boodschap: “Ik ben van mijn Liefste, en naar mij gaat Zijn verlangen uit.” Maar wat betekent dat, als je ervaringen met liefde of seksualiteit juist pijn hebben gedaan? En hoe kun je dan überhaupt openstaan voor Gods vurige liefde?

Verlangen en ongemak
"Toen ik de uitnodiging kreeg om te spreken over vurig verlangen, maakte mijn hart een sprongetje", begint Aryanne. “Tot ik hoorde dat het over Hooglied zou gaan.” Ze glimlacht. “Toen bad ik: Heer, weet U dat wel zeker?”

Dat gebed kwam niet uit het niets. Het Bijbelboek Hooglied roept bij velen verwarring of weerstand op. “Iemand zei: ‘Oeh, sexy!’ Een ander zei: ‘Ik sla dat boek altijd over.’ En weer een ander zei met pijn in de ogen: ‘Ik kan er niks mee.’” Aryanne herkent die reacties maar al te goed. “Ik heb ze zelf ook allemaal gehad.”

Toch werd het boek voor haar een openbaring. "Je slaat Hooglied open en ineens ontstaat er een poëtisch pop-up paradijs. Geuren, kleuren, smaken – alles komt je tegemoet. Het is een boek dat je met al je zintuigen moet beleven." Ze gebruikt de Naardense Bijbelvertaling, die volgens haar het rauwe en tedere van Hooglied prachtig naar voren laat komen. “Het is een uitnodiging om in te stappen. Ook voor jullie mannen. Want deze Geliefde zoekt ieder van ons.”

"Wat de maatschappij ons aanleert over seksualiteit en intimiteit. Dat wringt vaak met hoe God het bedoeld heeft.”

Teder én vurig
De tekst van Hooglied is intiem, teder en verleidelijk. “Zijn linkerhand onder mijn hoofd, zijn rechter omhelst mij... Zijn dijen als zuilen van albast... De liefde is een vlam van de Ene.” Aryanne onderbreekt zichzelf: “Wat doet dit met jou? Krijgt het betekenis? Of denk je stiekem: wat moet ik hiermee? Die vurige teksten over borsten als gazellen en geliefden als palmboom – durf je daar wel bij te blijven?”

Onze reacties op Hooglied worden sterk beïnvloed door onze eigen ervaringen, zegt ze. “Ze worden gekleurd door wat je hebt meegekregen in je opvoeding en zelf hebt meegemaakt. En ook wat de maatschappij ons aanleert over seksualiteit en intimiteit. Dat wringt vaak met hoe God het bedoeld heeft.”

De deur blijft dicht
Aryanne neemt haar toehoorders mee naar hoofdstuk 5 van Hooglied. De vrouw hoort haar geliefde aankloppen. Na een lange zoektocht staat hij eindelijk voor haar deur. Maar ze doet niet open. “Ik heb mijn mantel al uitgedaan, zegt ze. Mijn voeten al gewassen.”

“Wat is hier aan de hand?”, vraagt Aryanne. “Ze zocht hem vier hoofdstukken lang, en dan zegt ze: kom morgen maar terug? Terwijl hij haar met dauw in zijn haar, klam van de nacht, komt opzoeken?”
Het beeld is pijnlijk herkenbaar. “Wanneer iemand met intens verlangen op je afkomt, kan dat beangstigend zijn. We trekken ons terug. Om onszelf te beschermen. We vluchten, bevriezen, vechten of pleasen. Ook richting God. Want echte overgave vraagt om moed.”

Verwond door de wachters
Als de vrouw uiteindelijk opstaat om de deur te openen, is haar geliefde verdwenen. Ze haast zich de stad in om hem te zoeken. En dan komt het meest schokkende moment in het hele boek: de wachters, die haar eerder hielpen, slaan haar. Ze trekken haar sluier af. Ze verwonden haar. Ze ontnemen haar eer.

"Mijn ervaringen met relaties hebben diepe sporen achtergelaten. Toen ik trouwde, kon ik geen intimiteit beleven zonder schaamte."

“Die wachters staan voor het kwaad, voor de duisternis, voor alles wat tussen jou en God in gaat staan”, zegt Aryanne. “En als dat gebeurt, verlies je het zicht op Zijn liefde. Dan besmeurt het kwaad jouw beleving van pure intimiteit en maakt het er iets obscuurs van.”

Ze deelt openhartig haar eigen verhaal. “In mijn jeugd en tienertijd werd mijn beeld van liefde verwrongen. Mijn ervaringen met relaties hebben diepe sporen achtergelaten. Toen ik trouwde, kon ik geen intimiteit beleven zonder schaamte of schuld. En ook richting God voelde ik die blokkade. Mijn hart was gesloten.”

God geeft niet op
Maar het boek Hooglied eindigt daar niet. De geliefde blijft zoeken. Hij steekt zijn hand door de kier van de deur. “En wat gebeurt er dan?”, zegt Aryanne. “Mijn ingewanden gingen om hem tekeer, staat er. Zó diep raakt Hij haar.”

“Dat is God. Hij geeft niet op. Ook niet als jij Hem afwijst. Ook niet als je je schaamt. Ook niet als je denkt dat je niet goed genoeg bent. Zijn hand blijft kloppen.” Ze wijst op de rode draad door de hele Bijbel: “God zoekt. Hij roept: Mens, waar ben je? Zoals bij Adam en Eva. Zoals bij de verloren zoon. Zoals bij jou.”

En wat God in Hooglied doet, zegt Aryanne, laat Zijn karakter zien: Hij bewondert. Hij bezingt. Hij ondersteunt. Hij bewaakt. Hij neemt verantwoordelijkheid. “En boven alles: jij bent voor Hem de enige. Hij blijft verlangen.”

Een vlam van de Ene
Ze leest het hoogtepunt van Hooglied 8: “Liefde is sterk als de dood. Haar flitsen zijn flitsen van vuur. Een vlam van de Ene.” En ze voegt toe: “Vele wateren kunnen die liefde niet blussen. Rivieren spoelen haar niet weg. Die liefde is Gods liefde. Zijn vlam. Zijn vuur. En niets – geen schuld, geen schaamte, geen trauma – is sterk genoeg om dat uit te doven. Niet het graf. Niet het kruis. Zijn liefde is rood als bloed. En die liefde laat jou opstaan.”

De vrouw uit Hooglied hervindt haar moed. Ze gaat verder met zoeken. En uiteindelijk vindt ze haar geliefde terug. “Dat vuur in haar doofde bijna uit, maar Gods liefde laait het weer op. En ook jouw vuur kan weer aangestoken worden.”

“Mag Hij jou aansteken? Jij bent geschapen met een hart dat ontvlambaar is voor het Zijne."

De vrouw uit Hooglied hervindt haar moed. Ze gaat verder met zoeken. En uiteindelijk vindt ze haar geliefde terug. “Dat vuur in haar doofde bijna uit, maar Gods liefde laait het weer op. En ook jouw vuur kan weer aangestoken worden.”

“Zet Mij als een zegel op je hart”

Aryanne sluit af met een beeld dat de zaal stil maakt. “Stel je voor: jij ligt daar. Verwond. Geslagen door de wachters in jouw leven. Je hebt eindelijk de deur geopend, maar de ander is weg. En dan... schuift God zijn hand door de kier van jouw hart.”

Ze spreekt zacht, maar met vuur: “Hij komt niet als een stormram, maar als een gentleman. Hij schuift zijn linkerhand onder jouw hoofd, zijn rechterarm omhelst je. Hij trekt je dicht aan zijn hart. Zó dicht, dat Hij in je oor fluistert: ‘Ik heb jouw ziel zo lief. Jij bent voor Mij de enige.’”

Dan kijkt ze de zaal in: “Mag Hij jou aansteken? Jij bent geschapen met een hart dat ontvlambaar is voor het Zijne. En als jij Zijn liefde aanneemt, mag je zeggen – zonder schaamte, zonder schuld – met volledige overgave: Ik ben van mijn Liefste. En naar mij gaat Zijn verlangen uit.”

Praatmee

Beluister onze podcast

#384 David ten Voorde & Wim Verkerk over de vergeten strategie van Jezus (en kerkgroei in Iran)
Of beluister op:

Meerartikelen

Soedan
Persbericht

EO Metterdaad start noodhulpactie voor Soedan

De situatie in Soedan is dramatisch. Ruim 14 miljoen mensen zijn op de vlucht. Door aanhoudend geweld, honger en ziekte dreigen miljoenen mensen in Soedan het leven te verliezen. EO Metterdaad is daarom een noodhulpactie gestart om samen met Tearfund

Don Ceder
Nieuws

CU-Kamerlid stelt Kamervragen over geweld tegen Ethiopische christenen

Tweede-Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) heeft de minister van Buitenlandse Zaken schriftelijke vragen gesteld over het geweld tegen leden van de Ethiopisch-Orthodoxe Kerk. In de Ethiopische regio Arsi, Oromia, zouden volgens meerdere media vorige ma

pakistan
Nieuws

Christelijke vrouw in Pakistan na meer dan een jaar gevangenschap vrijgelaten op borgtocht

De Pakistaanse christin Stella Khawar (29) is na ruim een jaar gevangenschap op borgtocht vrijgelaten. Ze werd beschuldigd van godslastering, maar volgens de rechter is er geen enkel bewijs tegen haar. De rechtbank in Lahore besloot op 6 november dat

china
Nieuws

Chinese autoriteiten arresteren opnieuw leiders van verboden kerk

In de Chinese stad Xi’an zijn drie leiders van de onofficiële Church of Abundance opnieuw gearresteerd. Volgens mensenrechtenorganisatie ChinaAid gaat het om de predikanten Lian Xuliang en Lian Changnian en gemeentelid Fu Juan. Ze werden afgelopen zo

Bijbel
Nieuws

Onderzoek: 'Mensen die regelmatig de Bijbel lezen zijn milder en vrijgeviger'

Mensen die regelmatig de Bijbel lezen, blijken vaak milder, liefdevoller en vrijgeviger te zijn. Dat staat in een nieuw onderzoek van de American Bible Society (ABS). Het rapport laat zien dat de Bijbel veel invloed heeft op hoe mensen met anderen om

Wilma Kralt en Irene Blom
Interview

God redde Wilma Kralt na een overdosis: "Als Hij mij kon redden, kan Hij iedereen redden”

Meer dan 23 jaar leefde Wilma Kralt in de greep van verslaving. Opgegroeid in een strenggelovig gezin in Katwijk, zette ze zich als tiener af tegen kerk en familie. Wat begon met wat drinken, eindigde in een dagelijkse strijd om te overleven. “Ik geb

Wilkin van de Kamp
Video

Waarom ons geweten volgens Wilkin van de Kamp een door God ingebouwde alarmcentrale is

"Het geweten is het ons door God gegeven onderscheidingsvermogen dat ons waarschuwt om niet het verkeerde te doen. Je zou het ook onze door God ingebouwde alarmcentrale kunnen noemen", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie '

Ds. J. R. van Vugt
Video

HHK-predikant: "Stop met bidden of God een nieuw hart wil geven"

"Wilt U mij een nieuw hartje geven?", het is een veelgehoord gebed. Maar volgens ds. J. R. van Vugt is het een vloek in de kerk. In een recente preek stelde de hersteld hervormde predikant dat we op basis van Gods verbond mogen weten en verwachten da

Meerartikelen

Ds. M. Maas
Nieuws

Hervormde gemeente Ede brengt beroep uit op ds. M. Maas

De hervormde gemeente te Ede (Sionskerk) heeft een beroep uitgebracht op ds. M. Maas (foto). De predikant moet in Ede ds. L. de Wit vervangen. Laatstgenoemde predikant vertrok vorig jaar naar Veenendaal. Maas is op zijn beurt sinds september 2021 ver

ds. Bas van der Graaf
Persbericht

IZB-Toerustingsdag: ‘Help, er klopt een bekeerling aan!’

‘Help, er klopt een bekeerling aan!’, is het thema van de IZB-Toerustingsdag op 15 november. Hoe komen mensen tot geloof? Hoe kan de kerk nieuwkomers opvangen? De dag is bedoeld voor iedereen die met die vragen in de eigen kerk aan de slag wil gaan.

Wim Verkerk
Interview

Volgens Wim Verkerk zou iedere christen een discipelmaker moeten zijn

“Het gaat niet om kennis of programma’s, maar om gehoorzaamheid aan Jezus. Daar waar mensen Zijn woorden serieus nemen, daar werkt de Geest”, zegt Wim Verkerk. Volgens de ondernemer en kerkvernieuwer is het tijd voor een omslag in de kerk: iedere chr

CGK-synode
Nieuws

Rijnsburgse gemeenten willen kerkverband CGK voortzetten met eigen synode

Binnen een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) groeit de overtuiging dat het landelijke kerkverband in zijn huidige vorm niet langer functioneert. Een groep kerken, verbonden rond 'Rijnsburg', werkt daarom aan een nieuwe kerkelijke st

Olaf ten Napel
Column

De geloofsreis van David de Vos: mag het nog schuren in de kerk?

David de Vos kondigde deze week het einde van zijn bediening als evangelist aan. Wat gebeurt er als een evangelist met een enorme gunfactor en een groot bereik door een geloofstransitie gaat en daarin worstelt met diepe theologische vragen? Eén ding

Drs. Tom Zoutewelle
Opinie

De mens en zijn Maker: toeval, evolutie of ontwerp?

Een paar weken geleden sloeg ik een krant open en werd opgeschrikt door het volgende bericht: We eindigen niet in een zwart gat, maar het heelal bevindt zich in een zwart gat. Zo’n stelling vraagt om een korte toelichting. Een zwart gat is een gebied

Mick Fleming
Nieuws

Britse voorganger krijgt waarschuwing: Johannes 3:16 kan gezien worden als haatzaaien

De Britse voorganger Mick Fleming (59) zegt dat een politieagent hem waarschuwde voor de Bijbeltekst op zijn camper. Volgens de agent zou die tekst, afhankelijk van de context, als kwetsend en discriminerend kunnen worden opgevat. Fleming, die bekend

Chris Stoffer
Nieuws

Terugkijken: Chris Stoffer over verhouding tussen SGP en D66

SGP-leider Chris Stoffer sluit deelname aan een nieuw kabinet niet volledig uit. Hij benadrukt dat zijn partij duidelijke grenzen kent op het gebied van medisch-ethische kwesties, de vrijheid van onderwijs (artikel 23) en het beleid rond boeren en vi

Charles III
Nieuws

Britse koning onder vuur van protestantse Orde na gebed met paus

De Oranje Orde, een historische protestantse organisatie uit Noord-Ierland, heeft haar zorgen geuit over koning Charles III. De leiders van de Orde schreven een brief aan koning Charles III nadat hij in oktober met paus Leo XIV had gebeden, meldt de

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant legt uit waarom Jeruzalem een 'drinkschaal der zwijmeling' is

Jeruzalem is als een 'drinkschaal der zwijmeling' voor de omliggende volken. Deze beeldspraak is afkomstig uit Zacharia 12. Maar wat betekenen deze woorden eigenlijk? Ds. J. Koppelaar, hersteld hervormd predikant, stond in een recente preek bij dit S

Adieu God?
Persbericht

Tijs van den Brink presenteert laatste seizoen ‘Adieu God?’

Na dertien jaar en bijna 200 gesprekken met bekende Nederlanders presenteert Tijs van den Brink dit najaar het laatste seizoen van Adieu God?. In de laatste serie spreekt de EO-presentator over geloof, ongeloof en alles daar tussenin met Bram Moszkow

Gerry Velema
Column

Abortus is geen abstract thema: het gaat om 40.000 echte jongens en meisjes

Het is al even geleden dat ik op de Grote Markt in Groningen een flyer kreeg aangereikt: ‘pro abortus’. Ik gaf hem direct terug. Vechtend tegen mijn tranen liep ik door. Abortus… Het kon me op dat moment niet dieper treffen. Ik had net een tweede mis