cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
Arjen ten Brinke
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

01 juli 2020 door Jeffrey Schipper

Arjen ten Brinke zwijgt niet langer over racisme: "De kerk heeft geen schone handen"

“Onlangs voelde ik pijn omdat zij werd uitgemaakt voor ‘zwarte’. Het doet wat met mij als vader wanneer één van mijn kinderen wordt gekwetst.” Dit vertelde Arjen ten Brinke onlangs tijdens zijn preek ‘I have a dream’ op de livestream van Mozaiek0318. Arjen is de trotse vader van vijf kinderen. Eén van hen is een pleegdochter, afkomstig uit Curaçao. Ook zij ervaart af en toe racisme. Haar vader vertelt waarom hij niet langer wil zwijgen en zijn stem laat horen in het racismedebat. “De kerk heeft geen schone handen.”

cvandaag Premium logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door cvandaag Premium lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Waarom spreek je je hierover uit op sociale media en onlangs ook tijdens je preek?
“Als kerk moet je ingaan op actualiteit. In talkshows en op sociale media gaat het voortdurend over racisme. Dit is ook spannend, want een kerk hoort niet op de stoel van de politiek te zitten. In ben dan ook bewust niet ingegaan op de Black Lives Matter-beweging en het politiegeweld in de Verenigde Staten. Als relatief witte geloofsgemeenschap vind ik wel dat we signalen van zwarte broeders en zusters serieus moeten nemen. Het is nu tijd om naar hun verhalen te luisteren, voordat we vanuit de kerk met onze mening komen.”

“Onlangs voelde ik pijn omdat zij werd uitgemaakt voor ‘zwarte’. Het doet wat met mij als vader wanneer één van mijn kinderen wordt gekwetst.”

We hebben gezien dat standbeelden omver worden getrokken, activist Akwasi roept op tot het schoppen van Zwarte Piet en Johan Derksen wordt weggezet als racist na een baldadige opmerking. Begrijp je dat mensen zich in reactie daarop terughoudend opstellen bij dit onderwerp?
“Ja, dat begrijp ik. Maar ik zie ook dat verhalen van mensen die racisme en discriminatie aan den lijve ervaren als onzin worden gezien. Die kant moeten we niet opgaan. Mijn dochters houden mij een spiegel voor. Hier in Almere hebben zij veel donkere vrienden en vriendinnen. Ze stelden onlangs zelf voor om te stoppen met Zwarte Piet op 5 december, omdat ze het niet meer aan hen kunnen uitleggen. Dit jaar vieren we daarom geen Sinterklaas en Zwarte Piet meer. We stoppen er helemaal mee. Daarmee zeg ik niet dat iedereen dit zou moeten doen of dat Zwarte Piet verboden moet worden. Als mijn kinderen zelf met dit voorstel komen, kan ik niet anders dan dit gebaar omarmen.”

Tijdens je preek ‘I have a dream’ ging je in op de droom van onze hemelse Vader. Wat houdt Zijn droom in?
“In Openbaring staat beschreven dat mensen uit iedere stam en taal Jezus zullen aanbidden. Ik zeg niet dat we dit nu al moeten organiseren. Zo werkt het volgens mij niet. Maar wel: De droom van onze hemelse Vader is dat alle mensen gelijk zijn. En dan kun je nooit stellen dat de één meer is dan de ander. Ik weet dat ik niet iets nieuws vertel. Maar het punt is: we zeggen het voortdurend, maar leven we hier ook naar? In Mattheüs 5-7 wordt op een mooie manier geschetst hoe God het heeft bedoeld in Zijn koninkrijk. Het is Zijn droom dat we daar uiting aan geven.”

"Mijn dochters stelden onlangs zelf voor om te stoppen met Zwarte Piet op 5 december, omdat ze het niet meer aan hen kunnen uitleggen."

Naast je werk als voorganger van Mozaïek werk je ook nog een aantal uur voor International Justice Mission, een organisatie die strijdt tegen moderne slavernij. Tijdens een reis door Ghana, maakte een bezoek aan Elmina veel indruk. Wat viel je op?
“In de zeventiende eeuw werd Elmina veroverd door de Hollanders. Voor dat bezoek was ik al bekend met de rol van de Portugezen, Engelsen en Nederlanders bij de slavenhandel. De rol die de kerk daarbij speelde, was nieuw voor mij. Met de Bijbel in de hand is slavernij destijds goedgepraat, door teksten uit het verband te halen. De dominee riep de gemeente in de plaatselijke kerk herhaaldelijk op om harder te zingen om zo het gekerm van de slaven niet te hoeven horen. We moeten niet in de valkuil trappen door ook vandaag over het pijn en verdriet van anderen heen te schreeuwen. Voor we het weten, zien we opnieuw groepen mensen over het hoofd. Vandaar mijn oproep om nu zoveel mogelijk te luisteren in plaats van bij voorbaat roepen dat het racismeprobleem onzin is.”

“Ik vind die hele aandacht voor discriminatie van zwarten in Nederland buitenproportioneel”, zei Orlando Bottenbley in het Reformatorisch Dagblad. Wat dacht je toen je het interview las?
“Zijn uitspraken vind ik ingewikkeld. Wat bij hem mee zou kunnen spelen is dat Bottenbley een vooraanstaand persoon is. Hij heeft niet voor niets de aanjager geweest van één van de grootste evangelische gemeente in ons land (de Bethelkerk in Drachten, red.). Vanuit dat perspectief snap ik dat hij er niet veel last van heeft. Ik hoop dan ook dat hij veel luistert naar anderen met een donkere huidskleur.”

"De dominee riep de gemeente in de plaatselijke kerk herhaaldelijk op om harder te zingen om zo het gekerm van de slaven niet te hoeven horen."

“In het racismedebat wordt te vaak gezegd dat mensen die wél pijn ervaren aandachtstrekkers zijn. Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Ook integere mensen ervaren racisme in ons land.” Arjen verwijst ook naar een Surinaamse vriendin van hem. “Als zij met vriendinnen met een lichte huidskleur op vakantie gaat, wordt ze er regelmatig uitgehaald bij de douane. Dat is pijnlijk voor haar!”

Is racisme een thema waar iedere christen zich mee bezig moet houden. Ook in een Biblebelt-dorp, waar de zwarte gemeenschap niet is vertegenwoordigd?
“Vergeet niet dat ook in de Biblebelt racisme plaatsvindt. Honderden Urkers hebben op de PVV gestemd, terwijl daar nauwelijks buitenlanders wonen. Ik heb het idee dat sommige christenen hun eigen, veilige wereld willen beschermen. Jezus vraagt iets anders van ons: heb lief. En wie dat ingewikkeld vindt heeft de handen vol aan zichzelf. Als leden van het lichaam van Christus zijn we bovendien allemaal wereldburgers. Als zwarte broeders en zusters racisme ervaren, betekent dit dat ons lichaam lijdt. Iedere kerk zou dan ook aan het racismeprobleem aandacht moeten geven.”

Bekijk de volledige boodschap van Arjen ten Brinke:

cvandaag Premium logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor cvandaag Premium

Je las net een gratis cvandaag Premium artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Racisme
- Waarom Black Lives Matter een gevaarlijke anti-christelijke beweging is
- Waarom een christelijke zwarte vrouw zich verzet tegen Black Lives Matter
- Theoloog juicht deze video over Zwarte Piet en racisme toe
- Gilbert Thera open over racisme: "Als ik het zwembad inging, ging iedereen het zwembad uit"
- Volgens Rocco Rausch houdt Black Lives Matter iedere christen een spiegel voor
Meer over Racisme »

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

C
Waarde Arjan,



de conclusie dat Biblebelt racistisch is omdat veel Urkers PVV stemmen, is een erg zwakke. Laat ik me beperken tot PVV en racisme: PVV voert geen strijd tegen een ras maar vecht met recht en reden tegen de voortgaande islamisering en antisemitisme. Alleen daarom al verdient deze partij jouw en mijn respect en gebed!



Met broederlijke groet,



Cor Verkade