Israƫl en de landbelofte: Willem Ouweneel trekt vergaande conclusies
In zijn Cvandaag-column onderstreept prof. dr. Willem Ouweneel het belang van de landbelofte voor Israƫl. Hij merkt op dat deze landbelofte in de roomse theologie niet is verwerkt, aanvankelijk in de Reformatie evenmin, bij Kuyper nog minder, maar in de Nadere Reformatie kreeg men hier oog voor. Daarom was hij benieuwd naar mijn Israƫlvisie zoals die in het eindejaarsgeschenk bij het Reformatorisch Dagblad naar voren komt.
Hij schrijft: āUiteindelijk is Van Vlastuin toch gewoon een āspiritualistā ā iemand die de oudtestamentische profetieĆ«n āvergeestelijktā ā net als alle āvervangingstheologenā doen. Zelfs Augustinus, de vader van dat ongelukkige profetische spiritualisme, hield rekening met een massale bekering van de Joden in de eindtijd, net als vele āvervangingstheologenā nog steeds doen, ook Van Vlastuin (ook al wil hij niet zeggen dat āde kerk in de plaats van IsraĆ«l is gekomenā, p. 42). Dat de Messias in Bethlehem uit een maagd geboren zou worden, of dat Hij op een ezelsveulen Jeruzalem zou binnenrijden, dat willen zij allemaal wel letterlijk nemen. Maar vraag hen slechts wat het betekent dat God aan de Messias āde troon van zijn vader David zou gevenā (Luk. 1:32; vgl. Jes. 9:6), en het spiritualiseren begint naar hartenlust. Oftewel: alle vervulde profetieĆ«n moeten blijkbaar letterlijk, en alle nog te vervullen profetieĆ«n blijkbaar geestelijk worden opgevat. Vraag niet volgens welk hermeneutisch principe dit gebeurt!ā
Praatmee