PKN-predikant steunt protest tegen 'Nashville-dominee' in Gorinchem

Nieuws22 juli 2020
Wielie Elhorst

Tientallen mensen zijn van plan om aanstaande zondag te protesteren bij de Grote Kerk in Gorinchem, omdat daar een predikant preekt die de Nashvilleverklaring heeft ondersteund. LHBTQ-predikant Wielie Elhorst (foto), lid van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) juicht dit initiatief toe, schrijft Winq.

‘Dominee die Nashvilleverklaring ondertekende preekt opnieuw in Gorinchem’, kopte het Algemeen Dagblad vorige week. In een uitgebreid artikel werd aangekondigd dat dominee Marten Visser, die de Nashvilleverklaring ondertekende, komende zondag in Gorinchem komt preken. Met resultaat, want inmiddels is duidelijk dat er een demonstratie bij de kerk gaat plaatsvinden. “De tijd is rijp om een statement te maken”, zei initiatiefnemer Paulus van Zee in gesprek met CIP.nl.

"Deze dominee niet uitnodigen is blijkbaar geen optie", valt dominee Elhorst de initiatiefnemer van de demonstratie bij. "Nee, hij (altijd mannen, in gevallen als deze) moet zijn laster uit kunnen blijven storten over mensen. Dat die laster niet in de verste verte gevoel voor diversiteit vertoont en tamelijk uitsluitend is, maakt kennelijk niet zoveel uit. Hoe lang duurt het nog voor alle kerken begrijpen dat de stuitende taal van een Nashvilleverklaring even kwetsend, beledigend en discriminerend is als foute uitspraken over iemands huidskleur of afkomst?", vraagt Elhorst zich af.

"In ons land is zo’n protest bij een kerk geen alledaagse praktijk. Misschien zijn juist daardoor sommige reacties op Paulus’ voornemen afwijzend en tamelijk fel. Tot mijn spijt zitten daar ook christelijke gevoelsgenoten bij. De demonstratie gaat te ver, vindt men. Toegegeven, ik fronste in eerste instantie ook even met de wenkbrauwen toen ik van het plan hoorde, maar de vraag is soms wel wat er aan opties overblijft wanneer een gesprek niet mogelijk blijkt. Daarom zeg ik tegen Paulus: mijn zegen heb je. Pak je regenboogvlag en zwaai ermee voor die Grote Kerk, ik hoop met vele anderen", aldus de PKN-predikant.

Tegenover CIP.nl liet dr. Marten Visser weten dat hij wel degelijk bereid is om het gesprek aan te gaan. “Ik ga graag het gesprek met eventuele demonstranten aan. Daarom probeer ik wat eerder bij de kerk aanwezig te zijn.”

Praatmee

Beluister onze podcast

#334 Jeffrey & dr. Wim Dekker over Trump-profetieën, scheppingsorde en de Rooms-Katholieke Kerk
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Bijbelexpositie Goes
Video

Goed Nieuws Goes en Logos Instituut organiseren gezamenlijk een Bijbelexpositie in Goes

Tussen 2 en 18 oktober organiseren Goed Nieuws Goes en het Logos Instituut een Bijbelexpositie in Goes. Tijdens de expositie ontdekt de bezoeker op laagdrempelige en boeiende wijze hoe de Schrift ontstond en hoe mensen door de eeuwen heen erin sloege

ChristenDOM?
Video

Aanbidden christenen het kruis? Bekijk de video

Kruizen heb je in alle soorten en maten. Zo kom je ze tegen op vlaggen en schatkaarten, maar ook als onderscheiding of in spreekwoorden. Maar het meest bekende kruis is toch wel die van het christendom. Je zou de indruk kunnen hebben dat christenen w

Leander Janse
Video

Wat Jona's verhaal volgens Leander Janse tot christenen te zeggen heeft

Moeilijke dingen kunnen ook het leven van de gelovige in onstuimig weer brengen. Dat heeft Jona ook zo ervaren. Door eigen schuld nota bene. Maar het is niet een drama zonder hoop, omdat God alle dingen laat meewerken ten goede. Bij Jona zien we dat

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt over vrouw die 50 jaar verborgen hield dat ze misbruikt was

"Haar ogen konden niet langer de pijn verbergen die ze bijna 50 jaar met zich meedroeg", aldus Wilkin van de Kamp. In de tachtigste aflevering van de serie 'Begin je dag met God' deelt hij een aangrijpend verhaal van een vrouw die liefst 50 jaar lang

debat
Video

Video: christenen en atheïsten in gesprek over geloof, wetenschap en lijden

Carel de Lange en Chris Verhagen gingen als christenen uitgebreid in gesprek met de atheïsten Bart Klink en Brandon Pakker. Onder meer komen aan de orde de vragen of geloof en wetenschap samen gaan, en hoe het bestaan van God te harmoniseren is met h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 46

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Alistair Begg
Boekfragment

Waarom de hooghartige koning Nebukadnezar werd vernederd door God

De mate waarin wij echt geloven in de God van Daniël zal blijken uit de vrijmoedigheid waarmee wij het evangelie uitdragen in een heidense cultuur. Dat het in het Westen op allerlei manieren moeilijker is geworden om met ongelovige mensen te spreken

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt verbaast zich over christenen die zeggen niets met Israël te hebben

“Als je de Bijbel serieus neemt, dan kan je gewoon niet om het Joodse volk en het land Israël heen. Mijn mond valt dan ook open van verbazing als ik sommige christenen hoor zeggen: ‘Ik heb wel wat met Jezus, maar ik heb niks met Israël', aldus Jacque

Meerartikelen

Opperrabbijn Jacobs
Column

Drie lessen die christenen van het traditionele Jodendom kunnen leren

Of ik een column wil schrijven voor Cvandaag over drie lessen die het christendom van het Traditionele Jodendom kan leren. Ik moest even goed nadenken, want wil ik wel een soort pro-Jodendom-propaganda-column schrijven? Want als ik beweer dat jullie

myanmar
Nieuws

Kerkleider Myanmar op vrije voeten na zestien maanden gevangenis

Myanmar heeft na aanhoudende internationale druk een kerkleider vrijgelaten die vorig jaar werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Het gaat om Hkalam Samson, de voormalig president van de Kachin Baptist Convention. Hij zat 16 maanden in de gev

Pakistan
Nieuws

Pakistan trekt verbod op uitgifte paspoorten vluchtelingen in

Pakistaanse christenen die het land zijn ontvlucht vanwege vervolging, kunnen opgelucht ademhalen. De Pakistaanse overheid heeft besloten om opnieuw paspoorten uit te geven aan burgers die asiel zoeken in het buitenland. De regering kondigde deze wee

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar wijst op het nieuwe leven dat Jezus ondanks alle zonden voor ons verwierf

"Christus heeft door Zijn kruisdood en opstanding voor ons een nieuw leven verworven dat nooit meer voorbijgaat, ongeacht wat we gezondigd hebben en ongeacht hoe we nog zullen zondigen", merkte ds. J. Koppelaar onlangs  in een preek op. De hersteld h

Bevelyn Beatty Williams
Nieuws

Amerikaanse vrouw krijgt 41 maanden gevangenisstraf voor blokkeren ingang abortuskliniek

De Amerikaanse Bevelyn Beatty Williams is veroordeeld tot 41 maanden gevangenisstraf, nadat ze in juni 2020 de toegang van een abortuskliniek in New York blokkeerde. Dat melden diverse media. Tijdens de blokkade zou Williams een personeelslid van de

gezin
Nieuws

Refoweb-vragensteller vraagt of het geoorloofd is om kinderwens uit te stellen

'Is het geoorloofd om een zwangerschap, wanneer ons deze opnieuw gegeven zou worden, uit te stellen tot na een verhuizing? Onze jongste is inmiddels 2,5 jaar. Er is ruimte, financieel en qua liefde/rust in het gezin, voor een volgend kindje. We worst

Mexico
Nieuws

Open Doors vertaalt wet voor bescherming religieuze vrijheid in Mexico

Eind juni vond er een uniek moment plaats in het State Center for Indigenous Languages, Arts and Literature (CELALI) in de staat Chiapas, Mexico. De Mexicaanse regering presenteerde de wet op religieuze verenigingen en openbare erediensten, inclusief

Sejun
Video

Sejun groeide op in boeddhistisch klooster (en nu volgt hij Jezus)

Sejun uit Nepal groeit op in een boeddhistisch klooster. Maar de leraren handelen niet naar de vrede waarover ze onderwijzen. Wanneer Sejun 13 jaar is vlucht hij weg. Zijn ouders zijn boos en brengen hem naar een andere school. Daar ontmoet hij een c

Over God, Israël en de Bijbel
Podcast

Terugluisteren: Israëlische man deelt afschuwelijke verhalen over 7 oktober

"Terwijl de baby in de oven lag, lag de vader te sterven en werd de moeder verkracht", vertelt de Israëlische Tal Lev-Ary. De Messiasbelijdende Jood, die woont en werkt in Israël, was onlangs te gast in de IB-podcast van Israël en de Bijbel. In de po

ds. M. Krooneman
Video

Sta je in vuur en vlam voor Jezus of is er sprake van een waakvlammetje?

Sta jij in brand voor de Heere Jezus Christus? In vuur en vlam voor het evangelie? Of is jouw uitslaande brand inmiddels een waakvlammetje geworden? Tijdens een recente jongerenavond van Geloofstoerusting in Genemuiden stonden deze vragen centraal ti

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Kirsten Wassink

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is Kirsten Wassink te gast. Zij is HR-directeur op de Global Mercy, het nieuwste hospitaalschip van de hulpverleningsorganisatie Mercy Ships. In deze rol draagt ze met haar team zorg voor het personeel.

ELINE
Video

ELINE aanstaande zondag in Hour of Power te zien

Zangeres ELINE is aanstaande zondag in Hour of Power te zien. In de uitzending vertelt ze onder andere over het lied Jezus Overwinnaar dat ze te midden van geloofstwijfel schreef. Een bijzonder aanbiddingslied dat elke zondag in veel kerken wordt gez