Dr. Michael Brown: "Het is harteloos om Joden het goede nieuws te onthouden"

Interview Israël en de Bijbel
Dr. Michael Brown

De Joodse dr. Michael Brown heeft een groot verlangen om zijn volk te bereiken met het Evangelie. Hij is ervan overtuigd dat hij zonder dat Evangelie zelf als drugsgebruiker zou zijn gestorven. Brown merkt op dat steeds meer christenen zich bewust zijn van de Joodse wortels van hun geloof.

Stichting Israël en de Bijbel ziet een toenemende openheid onder Joodse mensen voor het Nieuwe Testament. Anderzijds groeit er onder christenen een weerstand tegen de verspreiding van het Evangelie, vanwege alles wat er vanuit het christendom ten aanzien van het Joodse volk is misgegaan. Hoe kijkt u daar als Joods gelovige tegen aan?
"Laat ik allereerst zeggen dat ik waardeer dat christenen zich bewust zijn van het verschrikkelijke antisemitisme zoals dat binnen kerken heeft gehuisd en dat hen dat verdriet doet. In de Naam van Jezus zijn Joodse mensen inderdaad vreselijke dingen aangedaan. Overigens waren veel van deze daders geen echte christenen.

Anderzijds heb ik het juist aan gelovigen uit de heidenen te danken dat zij mij het Evangelie hebben verteld. En ik ben niet de enige. Wereldwijd (met inbegrip van Israël) is de grote meerderheid van Messiasbelijdende Joden door het getuigenis van christenen uit de heidenen tot geloof gekomen. Het feit dat anderen het water vervuild hebben, betekent niet dat christenen uit de heidenen, die het Levende Water hebben, dat Water niet met hen zouden moeten delen. In feite is de ergste vorm van antisemitisme, Joodse mensen het Goede Nieuws van Jezus, de Messias te onthouden. Samen met alle Joodse gelovigen die ik ken, moedig ik juist de christenen aan om het Evangelie aan het Joodse volk te vertellen. Ze hebben het zo enorm hard nodig. Het is harteloos om hen het goede nieuws te onthouden!

"Bedenk dat zelfs de Knesseth (het Israëlische parlement) de oprechte liefde van veel christenen voor het Joodse volk erkent."

In hun getuigenis kunnen christenen hun oprechte liefde laten zien. En als de geschiedenis van antisemitisme ter sprake komt, is het goed als zij zeggen zich daarvan bewust te zijn; die geschiedenis met afschuw en pijn hebben bestudeerd en antisemitisme afwijzen. Christenen kunnen vergeving vragen voor wat deze mensen in de Naam van hun Redder is aangedaan, maar tegelijk zeggen: Ik wil je ook laten zien, Wie Hij werkelijk is en hoe een echte christen is”.

Uw boek ‘Bloed aan onze handen’ is ook in Nederland door veel christenen gelezen. Een aantal van hen baseert hun weerstand tegen de verkondiging van het Evangelie op de feiten uit dit boek. Maar ik begrijp dat dit nooit de opzet van deze uitgave is geweest?
"Zeker niet. De bedoeling van het boek was om de kerk te helpen de pijn van het Joodse volk te begrijpen. Er is een citaat van de katholieke geleerde Edward Flannery, dat ik vaak gebruik en aan het begin van het boek heb opgenomen: 'Pagina’s van de geschiedenis die Joden uit hun hoofd hebben geleerd, zijn door christenen uit hun geschiedenisboeken gescheurd' Die ‘pagina’s wilde ik weer bekend maken. Maar tegelijk refereer ik in het boek regelmatig aan het feit dat Joodse mensen het Evangelie nodig hebben voor hun behoud.

Aan het einde wijs ik op één van de redenen waarom Paulus het Evangelie aan de heidenen brengt: om Israël tot jaloersheid te wekken (Rom. 11:11). Oftewel dat Joodse mensen de waarde van Gods aanwezigheid in jouw leven kunnen zien en de rijkdom die je in de Messias ontvangen hebt."

U schreef uw boek zo’n vijfentwintig jaar geleden. Heeft u in die twee decennia een verandering in de houding van christenen ten opzichte van Joden waargenomen?
"Ja, op een aantal terreinen. Ten eerste dat de kerk zich nu meer bewust is van dit deel van haar geschiedenis dan in de tijd dat ik het boek schreef. Dat geldt niet voor alle christenen. Toen ik in Azië over dit onderwerp sprak, waren christenen geschokt. Ze hadden dat nog nooit gehoord, omdat veel van die verschrikkingen zich in Europa hebben afgespeeld.

Ten tweede zijn christenen zich veel meer bewust geworden van de Joodse wortels van hun geloof. Tegenwoordig vragen christenen zich bijvoorbeeld af of ze zich aan de spijswetten of de Sabbat en dergelijke zouden moeten houden. Ik zeg niet dat ze die kant op moeten gaan, maar in plaats van de wet te zien als iets slechts, hebben ze nu meer waardering en erkenning daarvoor in de zin van: 'Dit zijn de wortels van ons geloof. Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, maar om hem te vervullen'. Hoewel er bij alles natuurlijk sprake kan zijn van extremen en verkeerde accenten.

"Ik zie een toename van de vervangingstheologie en vijandigheid ten opzichte van de staat Israël."

Ten derde zie ik in deze tijd een negatieve ontwikkeling. Ik zie een toename van de vervangingstheologie en vijandigheid ten opzichte van de staat Israël. Mijn gevoel hierover is dat zolang Joden een vervolgde minderheid zijn, christenen hen makkelijker steunen. Als Joden echter zichzelf kunnen verdedigen, komt bij christenen vaak weer die aloude anti-Joodse houding opzetten.

Tientallen jaren geleden was er veel meer sympathie voor de zaak van Israël. Vandaag de dag laten christenen zich makkelijker beïnvloeden door het Palestijnse verhaal, dat Israël de kwade bezetter is. Toen de staat Israël werd opgericht, was de vervangingstheologie en de ‘vergeestelijking’ van de landsbelofte veel moeilijker staande te houden, dan daarvoor. Hoe kon je zeggen dat God had afgedaan met Zijn volk? Maar nu mensen eraan gewend zijn geraakt dat Joden weer in het land wonen, wordt er continu gewezen op het onrecht dat Israël de Palestijnen zou aandoen en is het gemakkelijker om Israël opnieuw te demoniseren. Deze groeiende trend is voor mij reden tot bezorgdheid."

Er bestaat verwarring over het idee dat christenen schuld moeten belijden aan het Joodse volk. Voor veel christenen houdt het daarbij op. Hoe kijkt u daar tegenaan?
"Toen ik in 1971 tot bekering kwam, heeft niemand aan mij de christelijke schuld beleden. Ik was een drugsgebruikende tiener, aan wie het Evangelie werd verteld en ik werd gered. Ik kende de geschiedenis van antisemitisme van de kerk niet eens toen ik gered werd. Datzelfde geldt voor veel Joden. Joden die hun geschiedenis kennen, zullen als je met hen in gesprek gaat, op een gegeven moment beseffen dat jij anders bent. Je kunt ze ook eenvoudig uitleggen dat niet iedereen die zich christen noemt, ook werkelijk christen is en dat er veel slechte dingen zijn gedaan door mensen die beweerden christenen te zijn, maar het niet waren.

Dus persoonlijk heb ik geen verlangen om naar een samenkomst te gaan waar christenen hun schuld aan het Joodse volk belijden. Dat is al gedaan. Het is gedaan op nationaal niveau, op confessioneel niveau. Het is klaar, we gaan weer verder. Het enige moment waarop het voor mij relevant is, is als je het Goede Nieuws met iemand deelt, die zegt: 'Ja, en hoe zit het dan met de kerkgeschiedenis?' Dan kun je het afwijzen, je ervan distantiëren en om vergeving vragen. Verder heeft het geen zin om zoiets te doen. De kruisvaarders waren geen christenen toen ze deden wat ze deden. Als je hen had gevraagd wat de essentie van het Evangelie was, hadden ze je niet eens kunnen antwoorden.
Natuurlijk hebben we invloedrijke mensen als Maarten Luther, die veel schade heeft aangericht. Dat moeten we niet ontkennen. Maar laten we vooral niet in dat schuldbesef blijven hangen.

Bedenk dat zelfs de Knesseth (het Israëlische parlement) de oprechte liefde van veel christenen voor het Joodse volk erkent. Vroeger stonden Joden sceptisch tegenover christenen en vroegen: 'Wat, als we niet geloven in jullie profetische scenario en geen volgelingen van Jezus worden, houden jullie dan nog steeds van ons?'. Maar veel christenen hebben in de praktijk bewezen dat ze hen, hoe dan ook, liefhebben. En daar moeten we op verder bouwen, in plaats van steeds maar weer naar het verleden terug te keren en excuses aan te bieden. Ik heb in Duitsland gezien hoe christenen daar steeds opnieuw de Holocaust en het antisemitisme willen belijden. Maar als je vergeving hebt gevraagd, moet je verder gaan en doen wat je kunt doen om muren te slechten."

De auteur van dit interview is Ton Stier van Stichting Israël en de Bijbel. Lees hier meer over het werk van Israël en de Bijbel. Bovenstaand artikel kwam in 2018 tot stand en wordt ter inspiratie van lezers af en toe gedeeld op de sociale mediakanalen van Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#337 Patrick & Jeffrey over dominee Olaf Latzel, de Tempelberg en Donald Trump
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Pakistan
Nieuws

Evangeliserende christenen in Pakistan opgepakt: "Ik ben bereid de prijs te betalen voor mijn bediening"

Een christelijke vrouw is in Pakistan samen met haar zus en drie andere christenen gearresteerd. Ze worden verdacht van het overtreden van de blasfemiewet. Ze houden zich bezig met evangelieverspreiding onder moslims. Nadat ze op borgtocht werden vri

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast over dominee Olaf Latzel, de Tempelberg en Donald Trump

Een Duitse dominee stond vorige week voor de rechter. Redacteur Patrick Simons praat je bij over deze kwestie. Ook een omstreden uitspraak van presidentskandidaat Donald Trump komt ter sprake. Presentator Jeffrey Schipper wijst op de geestelijke stri

Ds. Arie van der Veer
Column

Mijn lichaam is op (maar ik geloof nog steeds dat God regeert)

Ik zit in de oude clubfauteuil op mijn studeerkamer. Hij hoort al jarenlang bij mijn vaste inventaris.Ik denk nog eens terug aan de afgelopen dagen. Het waren heftige dagen. Wat ik wilde doen, is gedaan. De kinderen hebben me geweldig geholpen. Al wi

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar wijst op Bijbeltekst over rijkdom: "De wortel van alle kwaad"

Ds. J. Koppelaar stond onlangs in een preek stil bij het thema rijkdom. Zo wees de hersteld hervormde emeritus-predikant onder meer op de onverzadigbaarheid en arrogantie die de kop kunnen opsteken als je rijk bent. Volgens Koppelaar is ware rijkdom

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel behandelt een ontroerende vraag van God: 'Hoe kan Ik je ooit loslaten?'

In de serie 'Vragen van God' behandelt Ron van der Spoel wekelijks een vraag die God in de Bijbel aan de mens stelt. Ditmaal behandelt hij een vraag uit een Hosea 11: 'Hoe kan Ik je ooit loslaten?' Het simpele antwoord daarop is dat God dat niet kan

Maarten Dees
Video

Open Doors-directeur ziet agenda achter extreem geweld tegen Nigeriaanse christenen

Uit een nieuw rapport van het Observatory for Religious Freedom in Africa (ORFA) blijkt dat in de afgelopen vier jaar ruim 55.000 mensen door geweld om het leven zijn gekomen. Het grootste deel hiervan is christen. De terroristische groepering Fulani

Bijbellezen
Verdieping

Afnemende kennis van verhaal van de Bijbel leidt tot verwereldlijking

Het grote verhaal van schepping, zondeval, verlossing en herschepping wordt verteld en moet verteld worden. De Bijbel doet het. En hoe we het ook wenden of keren, we leven bewust of onbewust in en vanuit een groter verhaal. Dat stempelt ons handelen.

GZB-retraite
Nieuws

GZB organiseert retraite voor predikanten en kerkelijk werkers

Hoe blijf je dicht bij je roeping als predikant en kerkelijk werker? Op D.V. dinsdag 10 september organiseert de GZB een retraite over dit onderwerp in Zeist. We willen ons daarbij laten inspireren door de wereldkerk. ‘s Morgens helpt prof. dr. Edwar

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp citeert bekend gedicht van Portia Nelson: 'Ik loop op straat'

Als we achter Jezus aangaan, doen we dat vrijwel altijd met vallen en opstaan. Dat wijst de praktijk vaak genoeg uit, zo vertelde Wilkin van de Kamp in de vorige aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. In aflevering 95 komt de christelijke sp

Arie de Rover
Boekfragment

In christelijke kring worden seksuele zonden sterk uitvergroot

Moralisme, het hanteren van de moraal voor je eigen zekerheid, leidt bijna altijd tot selectieve verontwaardiging: de ene zonde wordt zwaarder gewogen dan de andere. Als je identiteitszekerheid nog voor een groot deel afhangt van je morele prestaties

Ds. J. Koppelaar
Video

Volgens ds. Koppelaar is Istanbul het Babylon waar Openbaring over spreekt

In het Bijbelboek Openbaring, wordt veelvuldig gesproken over Babylon. Deze stad staat symbool voor corruptie, zonde en afgoderij. Uiteindelijk zal zij vernietigd worden. Ds. J. Koppelaar stond hier onlangs in een preek bij stil. Volgens de hersteld

Barnabas
Video

Nigeriaanse pastor overleefde ternauwernood een moordaanslag

Volgens recente rapporten zijn 16,2 miljoen christenen door bruut geweld in Afrika van huis en haard verdreven. In Nigeria worden christenen steeds vaker het doelwit van gewelddadige aanvallen. Een stille ramp voltrekt zich, de wereld lijkt er geen o

Nederland zingt in de zomer- Urk
Video

Terugkijken: Nederland Zingt was te gast bij Zingen in de Zomer op Urk

Op Urk wordt er al bijna 50 jaar elke zomer gezongen! Dat was voor het EO-programma Nederland Zingt een goede reden om langs te gaan bij één van de mooiste en grootste samenzangmomenten van het jaar. Duizenden mensen uit het hele land komen naar het

ChristenDOM?
Video

Wat zijn de effecten van het transgenderisme? Bekijk de video

'Wat zijn de effecten van het transgenderisme? En waarom komt het niet overeen met wat de Bijbel zegt?' Die vraag staat centraal in een nieuwe video van het YouTube-kanaal ChristenDOM?. Op dit kanaal wordt er middels uitlegvideo's ingegaan op allerle

Piet Vergunst
Verdieping

Waar blijft het debat over de identiteit en roeping van onze kerk?

‘Hoe droeviger de toestand van de kerk is, hoe meer wij haar in liefde moeten blijven aanhangen’, leerde Calvijn ons. Is het de verdrietige of kwetsbare situatie van de kerk waardoor het debat over haar identiteit en roeping ontbreekt? Ja. Op de jaar

Chris Verhagen
Video

Waarom is de alverzoening onbijbels? Christelijke apologeet geeft antwoord

"Het valt me op dat er steeds meer evangelische christenen lijken te zijn die geloven in de leer van de alverzoening", merkt Chris Verhagen op. De alverzoening is de overtuiging dat niemand uiteindelijk verloren zal gaan of eeuwig tot de hel veroorde

 Ds. C.J. (Corjan) Rijsdijk
Video

Moeten christenen streven naar een groot geloof? Ds. Rijsdijk antwoordt

De discipelen worstelen met de opdracht om grenzeloos te vergeven, zelfs zeven keer per dag. In Lukas 17:5-6 vragen de discipelen aan Jezus: “Vermeerder ons geloof!” Jezus antwoordt dat zelfs een geloof als een mosterdzaadje voldoende is om een moerb

Faber
Nieuws

PKN uiterst kritisch op minister van Asiel: 'Blijft van medemenselijkheid weinig over'

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) reageert zeer kritisch op het voornemen van minister Marjolein Faber (Asiel) om vanaf komend jaar te stoppen met de financiering van de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Zo stelt scriba René de Reuver d

Het Zoeklicht
Nieuws

Zoeklichtdag op komst: ‘Groot is Uw trouw’

Stichting Het Zoeklicht bestaat dit jaar maar liefst 105 jaar en het gelijknamige magazine is de honderdste jaargang ingegaan. In al die jaren is God trouw geweest aan de organisatie. Daarom is het thema van de Zoeklichtdag op zaterdag 5 oktober: ‘gr

Frankrijk
Nieuws

Man opgepakt na brand in historische kerk Frankrijk

In Frankrijk is een man gearresteerd in verband met de verwoestende brand eerder deze week in een historische katholieke kerk. Volgens lokale media is de dader een recidivist die eerder al talloze branden in kerken probeerde te stichten. Hij zou op z