Dr. Michael Brown: "Het is harteloos om Joden het goede nieuws te onthouden"

Interview Israël en de Bijbel
Dr. Michael Brown

De Joodse dr. Michael Brown heeft een groot verlangen om zijn volk te bereiken met het Evangelie. Hij is ervan overtuigd dat hij zonder dat Evangelie zelf als drugsgebruiker zou zijn gestorven. Brown merkt op dat steeds meer christenen zich bewust zijn van de Joodse wortels van hun geloof.

Stichting Israël en de Bijbel ziet een toenemende openheid onder Joodse mensen voor het Nieuwe Testament. Anderzijds groeit er onder christenen een weerstand tegen de verspreiding van het Evangelie, vanwege alles wat er vanuit het christendom ten aanzien van het Joodse volk is misgegaan. Hoe kijkt u daar als Joods gelovige tegen aan?
"Laat ik allereerst zeggen dat ik waardeer dat christenen zich bewust zijn van het verschrikkelijke antisemitisme zoals dat binnen kerken heeft gehuisd en dat hen dat verdriet doet. In de Naam van Jezus zijn Joodse mensen inderdaad vreselijke dingen aangedaan. Overigens waren veel van deze daders geen echte christenen.

Anderzijds heb ik het juist aan gelovigen uit de heidenen te danken dat zij mij het Evangelie hebben verteld. En ik ben niet de enige. Wereldwijd (met inbegrip van Israël) is de grote meerderheid van Messiasbelijdende Joden door het getuigenis van christenen uit de heidenen tot geloof gekomen. Het feit dat anderen het water vervuild hebben, betekent niet dat christenen uit de heidenen, die het Levende Water hebben, dat Water niet met hen zouden moeten delen. In feite is de ergste vorm van antisemitisme, Joodse mensen het Goede Nieuws van Jezus, de Messias te onthouden. Samen met alle Joodse gelovigen die ik ken, moedig ik juist de christenen aan om het Evangelie aan het Joodse volk te vertellen. Ze hebben het zo enorm hard nodig. Het is harteloos om hen het goede nieuws te onthouden!

"Bedenk dat zelfs de Knesseth (het Israëlische parlement) de oprechte liefde van veel christenen voor het Joodse volk erkent."

In hun getuigenis kunnen christenen hun oprechte liefde laten zien. En als de geschiedenis van antisemitisme ter sprake komt, is het goed als zij zeggen zich daarvan bewust te zijn; die geschiedenis met afschuw en pijn hebben bestudeerd en antisemitisme afwijzen. Christenen kunnen vergeving vragen voor wat deze mensen in de Naam van hun Redder is aangedaan, maar tegelijk zeggen: Ik wil je ook laten zien, Wie Hij werkelijk is en hoe een echte christen is”.

Uw boek ‘Bloed aan onze handen’ is ook in Nederland door veel christenen gelezen. Een aantal van hen baseert hun weerstand tegen de verkondiging van het Evangelie op de feiten uit dit boek. Maar ik begrijp dat dit nooit de opzet van deze uitgave is geweest?
"Zeker niet. De bedoeling van het boek was om de kerk te helpen de pijn van het Joodse volk te begrijpen. Er is een citaat van de katholieke geleerde Edward Flannery, dat ik vaak gebruik en aan het begin van het boek heb opgenomen: 'Pagina’s van de geschiedenis die Joden uit hun hoofd hebben geleerd, zijn door christenen uit hun geschiedenisboeken gescheurd' Die ‘pagina’s wilde ik weer bekend maken. Maar tegelijk refereer ik in het boek regelmatig aan het feit dat Joodse mensen het Evangelie nodig hebben voor hun behoud.

Aan het einde wijs ik op één van de redenen waarom Paulus het Evangelie aan de heidenen brengt: om Israël tot jaloersheid te wekken (Rom. 11:11). Oftewel dat Joodse mensen de waarde van Gods aanwezigheid in jouw leven kunnen zien en de rijkdom die je in de Messias ontvangen hebt."

U schreef uw boek zo’n vijfentwintig jaar geleden. Heeft u in die twee decennia een verandering in de houding van christenen ten opzichte van Joden waargenomen?
"Ja, op een aantal terreinen. Ten eerste dat de kerk zich nu meer bewust is van dit deel van haar geschiedenis dan in de tijd dat ik het boek schreef. Dat geldt niet voor alle christenen. Toen ik in Azië over dit onderwerp sprak, waren christenen geschokt. Ze hadden dat nog nooit gehoord, omdat veel van die verschrikkingen zich in Europa hebben afgespeeld.

Ten tweede zijn christenen zich veel meer bewust geworden van de Joodse wortels van hun geloof. Tegenwoordig vragen christenen zich bijvoorbeeld af of ze zich aan de spijswetten of de Sabbat en dergelijke zouden moeten houden. Ik zeg niet dat ze die kant op moeten gaan, maar in plaats van de wet te zien als iets slechts, hebben ze nu meer waardering en erkenning daarvoor in de zin van: 'Dit zijn de wortels van ons geloof. Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, maar om hem te vervullen'. Hoewel er bij alles natuurlijk sprake kan zijn van extremen en verkeerde accenten.

"Ik zie een toename van de vervangingstheologie en vijandigheid ten opzichte van de staat Israël."

Ten derde zie ik in deze tijd een negatieve ontwikkeling. Ik zie een toename van de vervangingstheologie en vijandigheid ten opzichte van de staat Israël. Mijn gevoel hierover is dat zolang Joden een vervolgde minderheid zijn, christenen hen makkelijker steunen. Als Joden echter zichzelf kunnen verdedigen, komt bij christenen vaak weer die aloude anti-Joodse houding opzetten.

Tientallen jaren geleden was er veel meer sympathie voor de zaak van Israël. Vandaag de dag laten christenen zich makkelijker beïnvloeden door het Palestijnse verhaal, dat Israël de kwade bezetter is. Toen de staat Israël werd opgericht, was de vervangingstheologie en de ‘vergeestelijking’ van de landsbelofte veel moeilijker staande te houden, dan daarvoor. Hoe kon je zeggen dat God had afgedaan met Zijn volk? Maar nu mensen eraan gewend zijn geraakt dat Joden weer in het land wonen, wordt er continu gewezen op het onrecht dat Israël de Palestijnen zou aandoen en is het gemakkelijker om Israël opnieuw te demoniseren. Deze groeiende trend is voor mij reden tot bezorgdheid."

Er bestaat verwarring over het idee dat christenen schuld moeten belijden aan het Joodse volk. Voor veel christenen houdt het daarbij op. Hoe kijkt u daar tegenaan?
"Toen ik in 1971 tot bekering kwam, heeft niemand aan mij de christelijke schuld beleden. Ik was een drugsgebruikende tiener, aan wie het Evangelie werd verteld en ik werd gered. Ik kende de geschiedenis van antisemitisme van de kerk niet eens toen ik gered werd. Datzelfde geldt voor veel Joden. Joden die hun geschiedenis kennen, zullen als je met hen in gesprek gaat, op een gegeven moment beseffen dat jij anders bent. Je kunt ze ook eenvoudig uitleggen dat niet iedereen die zich christen noemt, ook werkelijk christen is en dat er veel slechte dingen zijn gedaan door mensen die beweerden christenen te zijn, maar het niet waren.

Dus persoonlijk heb ik geen verlangen om naar een samenkomst te gaan waar christenen hun schuld aan het Joodse volk belijden. Dat is al gedaan. Het is gedaan op nationaal niveau, op confessioneel niveau. Het is klaar, we gaan weer verder. Het enige moment waarop het voor mij relevant is, is als je het Goede Nieuws met iemand deelt, die zegt: 'Ja, en hoe zit het dan met de kerkgeschiedenis?' Dan kun je het afwijzen, je ervan distantiëren en om vergeving vragen. Verder heeft het geen zin om zoiets te doen. De kruisvaarders waren geen christenen toen ze deden wat ze deden. Als je hen had gevraagd wat de essentie van het Evangelie was, hadden ze je niet eens kunnen antwoorden.
Natuurlijk hebben we invloedrijke mensen als Maarten Luther, die veel schade heeft aangericht. Dat moeten we niet ontkennen. Maar laten we vooral niet in dat schuldbesef blijven hangen.

Bedenk dat zelfs de Knesseth (het Israëlische parlement) de oprechte liefde van veel christenen voor het Joodse volk erkent. Vroeger stonden Joden sceptisch tegenover christenen en vroegen: 'Wat, als we niet geloven in jullie profetische scenario en geen volgelingen van Jezus worden, houden jullie dan nog steeds van ons?'. Maar veel christenen hebben in de praktijk bewezen dat ze hen, hoe dan ook, liefhebben. En daar moeten we op verder bouwen, in plaats van steeds maar weer naar het verleden terug te keren en excuses aan te bieden. Ik heb in Duitsland gezien hoe christenen daar steeds opnieuw de Holocaust en het antisemitisme willen belijden. Maar als je vergeving hebt gevraagd, moet je verder gaan en doen wat je kunt doen om muren te slechten."

De auteur van dit interview is Ton Stier van Stichting Israël en de Bijbel. Lees hier meer over het werk van Israël en de Bijbel. Bovenstaand artikel kwam in 2018 tot stand en wordt ter inspiratie van lezers af en toe gedeeld op de sociale mediakanalen van Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#389 Martin Koornstra & Jan Pool over geloven in tijden van ziekte en een God van wonderen
Of beluister op:

Meerartikelen

Sarah Floor
Nieuws

Sarah Floor brengt nieuwe single uit in aanloop naar Kerst: 'Immanuel'

'Immanuel', zo heet de nieuwste single van de christelijke zangeres Sarah Floor. De single is een vrolijk nummer die bij uitstek geschikt is voor samenzang. De zangeres laat aan Cvandaag weten dat samen zingen en samen verbinden juist in deze tijd en

Ds. A. T. Vergunst
Video

GerGem-predikant verbindt strijd met zelfbeeld aan geloof in Christus

In een recente preek deelde ds. A. T. Vergunst (GerGem) een pastorale ontmoeting waarin een vrouw jarenlang worstelde met minderwaardigheid, terwijl haar man haar steeds opnieuw wees op zijn onvoorwaardelijke liefde. Het voor veel mensen herkenbare t

Het Omega Project
Verdieping

Gods Koninkrijk is gekomen maar moet nog doorbreken: hoe zit dat? Bekijk de tutorial

In tijden van polarisatie en populisme is het belangrijk om te begrijpen dat het christelijk geloof vol paradoxen zit. Een spannende vraag is hoe we voorkomen dat we teveel of juist te weinig van Gods kracht verwachten. Hoewel Gods Koninkrijk gekomen

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel behandelt Psalm 88: 'Een klaaglied van mensen die een afwezige God ervaren'

In een nieuwe video van IZB behandelt predikant Ron van der Spoel Psalm 88. In deze Psalm klinkt een gezamenlijk klaaglied waarin mensen samen hun nood uitspreken. Gedeelde smart wordt zo werkelijk halve smart. De psalm verwoordt het gevoel van Gods

Leander Janse
Video

Gods wake-up call midden op zee: een Bijbelstudie over Jona

Jona probeert weg te komen van God, maar op zee wordt hij ingehaald door een storm die God zelf laat opkomen. Niet als straf, maar als een liefdevolle wake-up call. Leander Janse laat in deze Bijbelstudie dat God soeverein is en dat zelfs de stormen

Dahlia Shaham
Video

Psalm 122: roep om vrede van rabbi uit Israël

Rabbi Dahlia Shaham zingt Psalm 122 over vrede in Gods huis. Ze zingt zowel ‘shalom’ als ‘salam’ als gebed voor vrede tussen Israëliërs en Palestijnen. Zij is betrokken bij de organisatie Rabbi's voor mensenrechten, partner van Kerk in Actie. Dat is

Sisters Vocal Group
Persbericht

Sisters Vocal Group brengt licht aan huis én op de Wallen

In de weken voor kerst worden de dagen korter en valt de duisternis snel in. Juist dan trekt Sisters Vocal Group, bekend om hun warme stemmen en lichtsnoeren om de nek, eropuit om hoop en troost te brengen waar dat het hardst nodig is. Wat begon met

Ds. M. Maas
Preekverslag

Ds. Maas wijst in preek over Openbaring op het Lam: "Daar ben je echt veilig"

"Veiligheid kun je op verschillende plekken en bij allerlei mensen zoeken, maar al die mensen en plekken hebben één ding gemeen: ze kunnen je niet voor honderd procent veiligheid garanderen. Echte veiligheid is alleen te vinden bij het Lam", aldus ds

Meerartikelen

Willem Lingeman
Opinie

Strijden christenen voor een stapel stenen of de eenheid van de gemeente?

Rechtszaken binnen de kerk zijn geen nieuw verschijnsel, maar telkens opnieuw schuren ze pijnlijk langs Paulus’ oproep om geschillen niet voor de wereldlijke rechter uit te vechten. Willem Lingeman reflecteert op de huidige situatie waarin broeders t

Bert-Jan Ruissen
Persbericht

SGP wil opheldering stopzetting EU-subsidies aan christelijke organisaties

SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen wil opheldering over de stopzetting van EU-subsidies aan christelijke organisaties. Dit vraagt Ruissen in een brief die hij met collega-Europarlementariërs stuurt aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. D

Kerkscheuring CGK
Nieuws

Deputaten zien scheuring CGK steeds meer zichtbaar worden: 'We ervaren verdriet en verwarring'

Deputaten vertegenwoordiging van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) reageren op het convent dat op 29 november in Veenendaal werd gehouden. Tijdens dat convent besloten tientallen gemeenten, verbonden rond Rijnsburg, dat zij op 21 maart 2026

Poster
Nieuws

Grootse posteractie in Duitsland moet mensen weer naar de kerk brengen

Door heel Duitsland hangen sinds kort 30.000 grote posters die mensen willen aanmoedigen om opnieuw na te denken over God en geloof. Dat meldt Evangelical Focus. De campagne, ‘Die Erinnerung 2026’, is een initiatief van de christelijke omroep Bibel T

Mark en Ellen Hoefnagel
Video

Komende zondag zijn Mark en Ellen Hoefnagel te gast in Hour of Power

In Hour of Power zijn Mark Hoefnagel en zijn moeder Ellen Hoefnagel te gast. Tijdens een vakantie in Duitsland gebeurde iets wat je alleen in films ziet: het hotel stortte in. Mark lag dertien uur lang onder het puin, zonder te weten of iemand hem no

Jan Dirk
Video

Terugkijken: directeur Stichting Hulp Vervolgde Christenen vertelt over bezoek aan Nigeria

Nigeria wordt op dit moment geteisterd door conflicten en toenemend geweld, waardoor het land in grote chaos verkeert. Ontvoeringen en gewelddaden zijn aan de orde van de dag. Ook christenen zijn regelmatig doelwit en worden getroffen door ernstig ge

Ds. M. Messemaker
Video

Ds. Messemaker vertelt over begin predikantschap: "Wat een vreugde om de Heere te dienen"

"Wat een vreugde om voluit in de dienst des Heeren te mogen staan, voltijds Hem te mogen dienen en vooral een eigen gemeente te hebben die je op de preekstoel bedienen mag", aldus ds. M. Messemaker. De hervormde predikant vertelde onlangs in de serie

President Donald Trump
Nieuws

Trump staat open voor gesprek met paus na stevige kritiek op immigratiebeleid

De Amerikaanse president Donald Trump zegt bereid te zijn om paus Leo XIV te ontmoeten. Dat vertelde hij in een interview met Politico. Trump stelde in datzelfde interview dat hij niet wist van de kritiek die de paus eerder op zijn immigratiebeleid u

Harimalala
Video

Mercy Ships biedt hoop: hoe één operatie Harimalala weer liet ademen

Harimalala uit Madagaskar leefde jarenlang met een snel groeiend gezwel in haar nek. De zwelling maakte tillen moeilijk, later zelfs slikken en ademen. Hulp was nergens te vinden, totdat de Africa Mercy aanmeerde. Aan boord van het ziekenhuisschip va

Jongerenkoor Chenánja
Video

Lied vol verwachting: Chenánja brengt krachtige kerstboodschap ten gehore

Het Reformatorisch Jongerenkoor Chenánja brengt een krachtige en sfeervolle uitvoering van Het volk dat in duisternis wandelt, opgenomen tijdens het kerstconcert in de Oude Kerk in Ede. De woorden uit Jesaja 9 klinken hoopvol en wijzen vooruit naar h

Advent
Video

Wat houdt Advent precies in? Bekijk de video

We leven in de Adventsperiode. Voor veel christenen is dit een tijd van verwachting en voorbereiding. Maar wat houdt Advent precies in en welke gebruiken horen daarbij? Credo maakte een duidelijke en toegankelijke video die laat zien hoe katholieken

Leander Janse
Video

Leander Janse legt uit waarom christenen soms net Jona zijn

Spreker Leander Janse laat zien hoe Jona niet alleen vlucht voor zijn opdracht, maar ook voor God: een herkenbare beweging voor veel gelovigen. Wat drijft ons om weg te lopen wanneer Gods weg moeilijk lijkt? En hoe openbaart God juist in onze vlucht