"We moeten relaties uit onverwachte hoek niet negeren"

God 17 januari 2018
Wiebe Feddema

ā€œAls mensen verlangen we naar relatie, we verlangen naar vergeving. Deze accepteren we graag van mensen van ā€˜ons eigen soortā€™, maar niet van een vreemde. We moeten relaties uit onverwachte hoek niet negeren, maar dezen juist op waarde leren schatten.ā€ Wiebe Feddema deed in Noord-Friesland onderzoek naar betekenisvolle relaties binnen en buiten de christelijke gemeente. CIP.nl stelt hem een aantal vragen over relaties, kerk-zijn en de Barmhartige Samaritaan.

In Noord-Friesland ging je op zoek naar betekenisvolle relaties tussen meelevende gemeenteleden en niet-meelevenden. Wat houdt dat eigenlijk in; een betekenisvolle relatie?
ā€œEen relatie ontstaat vaak doordat mensen elkaar vaker ontmoeten in een vast patroon. Voor de hand liggend is natuurlijk je familie. Daarnaast ontstaan betekenisvolle relaties tijdens de jeugdjaren bijvoorbeeld op school, in de kerk, of via de sportvereniging. Verder ontstaan betekenisvolle relaties onder andere op het werk, in vrijwilligerstaken, op de buurt of via de kinderen op school. Het patroon van ontmoeten is vaak eerst van buiten opgelegd en wordt dan vrijwillig voortgezet. Regelmatige ontmoetingen op school monden uit in regelmatig afspreken buiten school. Een collega wordt een keer thuis uitgenodigd en zo ontstaat een diepere vriendschap.

In een betekenisvolle relatie is er een ontmoeting van hart tot hart. Mensen zijn present bij elkaar en hebben aandacht voor elkaar en er wordt gecommuniceerd. De communicatie is zowel verbaal als non-verbaal. Daarin is ruimte om van alles met elkaar te delen, zin en onzin. Een relatie is vooral betekenisvol wanneer er ruimte is om gevoelens met elkaar te delen, verdriet, boosheid, angst, maar ook blijdschap. Hoewel je jaren bevriend bent met iemand, kan het zijn dat gevoelens nooit echt ter sprake komen. Toch wordt dat wel gedeeld, onuitgesproken misschien. Vooral tijdens betekenisvolle momenten komt een betekenisvolle relatie tot uiting. Denk maar aan een trouwerij, een geboorte of meer ingrijpend een overlijden. Dan ontdek je op eens de waarde van betekenisvolle relaties, hoe dicht mensen bij je kunnen staan. En hoe belangrijk het is om een gemeente, vrienden en familie te hebben.ā€

"Tijdens een trouwerij, een geboorte of een overlijden ontdek je opeens de waarde van betekenisvolle relaties, hoe dicht mensen bij je kunnen staan."

In sommige gemeenten is een diepe kloof tussen meelevende gemeenteleden en niet-meelevenden. Hoe verklaar je dat?
ā€œHet is daarin goed om te kijken naar de gehele context waar de gemeente in staat,ā€ maakt Wiebe duidelijk. ā€œHoe kun je de omgeving typeren? Daarin zijn er meerdere aspecten te benoemen. Een belangrijk aspect is hoe mensen omgaan met veranderingen. Hierbij kun je denken aan veranderingen op het werk, in het dorp, of op bestuurlijk gebied in de regio. Als mensen weerstand bieden tegen veranderingen in hun dagelijkse leven, zullen ze dat ook binnen de gemeente doen en dat kan een kloof opleveren. Het kritisch bekijken van veranderingen is een veilig overlevingsmechanisme. Toch kan het ook een bedreiging zijn. Een gemeente die alle veranderingen wantrouwig weert, zorgt ervoor dat daar een bepaalde cultuur gaat heersen. Een cultuur van angst en wantrouwen tegen alles van buiten. De blik van zoā€™n gemeente is vooral naar binnen gericht, en beschermt zich tegen de ā€˜bozeā€™ buitenwereld.

Daar komt bij dat de kerk het lange tijd voor het zeggen heeft gehad in sommige contexten. Deze houding van macht is lang blijven hangen. Nog steeds kan er een houding zijn vanuit de kerk tegenover de mensen van ā€˜zo hoort hetā€™. Pastoraal gezien heeft dit schade opgeleverd. De kerk heeft nog steeds richting te bieden, maar dient een andere toon aan te slaan.

Bovenstaande twee punten leveren bij niet-meelevenden een stigma op: de kerk is tegen alles van buiten, en zal mij wel even vertellen hoe ik moet leven. Zelfs bij meer betrokken leden gaat dat wringen: willen we zoā€™n kerk zijn? Hierdoor wordt de kloof gevoed en vinden er over en weer tussen meelevende en niet-meelevende gemeenteleden weinig opbouwende gesprekken meer plaats.

Juist jongere generaties zijn breder georiĆ«nteerd en eerder geneigd tot veranderingen. En zij trekken zich minder aan van gezag in het algemeen. Ze leven meer fluĆÆde, gaan mee met de flow van vriendengroepen en minder van hun ouders en de kerk. Zij trekken zich niks aan van instituties. Dit botst. Jongere generaties willen best op weg geholpen worden in leven en in hun geloof, maar dan op een manier die bij hen past.ā€

"We moeten relaties uit onverwachte hoek niet negeren, maar dezen juist op waarde leren schatten."

Hoe kunnen kerken zorgen voor betekenisvolle relaties tussen meelevende gemeenteleden en niet-meelevenden?
ā€œOm te beginnen past de gemeente een houding van vertrouwen. Zij is gemeente van Christus en Christus geeft en bouwt de gemeente. Hij laat niet los wat Zijn hand begon. Daar mogen we eerst voor danken. En als je God dankt voor jou gemeente, waar dank je dan voor? Ten diepste danken we voor de verzoening tussen God en mensen door zijn Zoon Jezus. Deze verzoening zorgt voor het herstel van de gebroken relatie tussen God en ons. Vanuit de gemeenschap met God zullen we in de gemeente ook de onderlinge gemeenschap moeten zoeken en voeden. Dat betekent het verdieping van onderlinge relaties in de gemeente.

Als dank voor de redding door Jezus zet de gemeente zich dankbaar, enthousiast en verantwoordelijk in om iets van dit koninkrijk van God door te geven. Samen inzetten voor gerechtigheid, voor de schepping en verzoening. In de onderlinge ontmoetingen in de gemeente kunnen de uitdagingen die het geleefd geloof geeft in het dagelijkse leven worden gedeeld. Welke vragen levert dat op en hoe kunnen we de uitdagingen aan gaan? Om met Stefan Paas te spreken: ā€˜De buitenwereld voor God brengen en God bij de mensen brengen.ā€™ Relaties met de omgeving aangaan om zo te verstaan waar God voor gedankt en gebeden kan worden in de omgeving. En daarnaast te verstaan wat God aan het doen is in de omgeving. Daarbij past een nederige houding, geduld met niet-meelevenden en vooral het in gesprek blijven met elkaar.

Daarnaast is het goed om aan te sluiten bij jongvolwassenen en ook lossere vormen van kerk-zijn toe te staan. Help mensen in losse groepjes bij levens- en geloofsvragen vanuit de georganiseerde structuur van de kerk, geef de predikant daar ruimte voor. Een voorbeeld kan zijn om een groepje jonge ouders te verzamelen rondom het thema geloofsopvoeding, of via een meelevende jongvolwassene in contact te komen met een vriendengroep waar vragen leven rondom geloof en wetenschap en hier een losse avond over verzorgen. Dat vraagt een stevig commitment van de predikant met de gemeente en gemeenschap.ā€

Wat heeft de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan ons te zeggen als het gaat om een betekenisvolle relatie?
ā€œDat er redding komt uit ongewenste en onverwachte hoek. Toen ik eens een training volgde bij een zendingsorganisatie over zending, was daar telkens iemand die mij hielp. Ik vond diegene erg irritant en hij bleef maar doorgaan met mij behulpzaam te zijn. Ik minachtte hem. Maar hoe nukkig of geĆÆrriteerd ik ook reageerde, hij bleef behulpzaam. Zo iemand houdt je op dat moment een spiegel voor: je wilt groeien in persoonlijkheid en geloof, maar laat je niet helpen door iemand die God op je weg plaatst. Het liefst groei je op eigen kracht en help je graag andere mensen, zelf wil je niet geholpen worden. En als je wel wordt geholpen wil je worden geholpen door iemand die belangrijker lijkt te zijn. Maar op dat moment was juist diegene belangrijk voor mij, die mij zo irriteerde.

Daaraan moest ik denken toen ik de uitleg van de Barmhartige Samaritaan van Samuel Wells las: ā€˜De vraag die Jezus met de gelijkenis stelt is: wie zijn jullie, ben je het slachtoffer in de goot, of ben je de priester en de Leviet, die in vrede denken te leven?ā€™
Het fundamentele evangelie is dat we falen om ons zelf te redden, en niet in staat zijn om anderen te redden, maar dat Jezus ons wel redt. De gelijkenis gaat niet om wat wij moeten doen, maar over wie wij zijn en over de vraag wie Jezus is. Wij zijn niet de Samaritaan, en ook niet de priester en de Leviet. Wij zijn de man die geslagen, gewond en halfdood op straat ligt. Wij zijn degene die hulp nodig heeft. We verlangen naar relatie, we verlangen naar vergeving, we verlangen naar verzoening, en eeuwig leven. Deze accepteren we graag van mensen van ons eigen volk (priester of Leviet), maar niet van een vreemde.

De gelijkenis helpt ons als het gaat om de onderlinge relatie in de kerk en daarbuiten. In de relatie zelf kun je verrast worden, in degene die je ontmoet kun je iets van Jezus ontdekken en ook jij kan onverwacht iets van Jezus laten zien aan de ander. De wederkerigheid blijkt hieruit. We moeten relaties uit onverwachte hoek niet negeren, maar dezen juist op waarde leren schatten. Ook als het een relatie met een niet-christen betreft.ā€

Wil je meer weten over het afstudeerproject van Wiebe Feddema? Hij is per e-mail bereikbaar.

Praatmee

Beluister onze podcast

#358 Patrick & Jeffrey over Christenen voor Israƫl, Tim Hofman en de CGK-crisis
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Israƫlische vlag
Nieuws

ComitƩ Gemeentehulp Israƫl kondigt tournee Israƫlische voorgangers aan

Dit voorjaar komen voorgangers Evan Thomas en Vladimir Tsapar uit Israƫl naar Nederland. Thomas is verbonden aan de gemeente Beit Asaph in Netanya en zal half mei met zijn schoonzoon David naar Nederland afreizen. Tsapar is verbonden aan de messiaans

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden waarschuwt kerkgangers voor de zonden van de tong

God gaf ons een tong om Hem te loven en te prijzen. Maar heel vaak gebruiken we onze tong niet op die manier. Dat stelde ds. G. van Zanden in een recente preek. De hervormde predikant merkte op dat we allemaal vatbaar zijn voor de 'zonden van de tong

Eternal Wall of Answered Prayer
Positief nieuws

Bouw gebedsmonument start deze zomer: "Elke steen vertelt een verhaal van Gods trouw"

Na jaren van voorbereiding en vertragingen door inflatie en technische uitdagingen, gaat deze zomer eindelijk de bouw van de Eternal Wall of Answered Prayer van start. Het gebedsmonument opent zijn deuren in 2027 in de buurt van het Britse Birmingham

Abortus
Nieuws

Vorig jaar opnieuw meer abortussen in Duitsland

In 2024 zijn in Duitsland 106.000 zwangerschappen afgebroken. Dat blijkt uit cijfers van het Duitse statistiekbureau Destatis. Het aantal ligt iets hoger dan in 2023, met een stijging van 0,2 procent. Vergeleken met tien jaar geleden is de stijging v

Ds. E. Meijer
Nieuws

Nieuwe dominee voor hervormd Meteren en Est: ds. E. Meijer

Ds. E. Meijer (foto) neemt binnenkort afscheid van Werkhoven. De hervormde predikant heeft een beroep uit Meteren en Est aanvaard. Hij volgt daar de in 2022 naar Langerak vertrokken ds. J. Hogenhout op. Meijer bedankt voor een beroep uit de Dorpskerk

Peter Hazenoot
Video

Evangelist Peter Hazenoot waarschuwt: "Kijk uit wat en voor wie je zingt!"

Onlangs kreeg Peter Hazenoot een 'christelijk' lied van Nouri opgestuurd, genaamd Change in your name. De evangelist schrok zich een hoedje toen hij de achtergrond van het lied onderzocht. "Hier wordt als een aanbiddingslied verspreid en zelfs in som

Ds. J. A. Weststrate
Nieuws

Ds. Weststrate aanvaardt beroep GGiN Bruinisse

De gereformeerde gemeente in Nederland (GGiN) in Bruinisse verwelkomt een nieuwe predikant. Ds. J. A. Weststrate (foto) heeft het beroep aanvaard. De gemeente in Bruinisse was sinds 2010 vacant omdat ds. A. Schultink destijds vertrok naar Gouda-Stati

Teamtraject Ekklesia
Video

In deze video hoor je hoe teamtraject Ekklesia kerkleiders wil helpen

"Soms loop je als kerkleider of pionier vast tegen structuren of traditie. Of soms heb je gewoon behoefte aan visie en middelen. Je wil toch niet dat de kerk alleen een plek is waar mensen samenkomen? Als het goed is wil je dat de kerk een beweging w

Meerartikelen

vasten
Verdieping

Waarom zou je vasten als christen?

Als kind wist ik niet zo goed wat vasten is. ā€˜Minder snoepen!ā€™, was steevast het antwoord. Als kleine jongen spaarde ik dan ook de hele vastentijd lang al het snoep en de koeken die ik kreeg in een plastic zakje. Dat ik het zakje in een lade van mijn

Oude Kerk Delft
Onderzoek

Hervormde predikanten vinden seksuele ethiek PKN geen reden om vertrek te overwegen

Voor ruim 78 procent van de predikanten binnen de Gereformeerde Bond is de seksuele ethiek van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) geen reden om een overstap naar een andere reformatorische kerk te overwegen. Dat blijkt uit een rondgang die Cvand

Anne Borkent
Column

Mijn worsteling met een gezonde kerkcultuur

Wat begint als een bijbels principe van respect en erkenning voor leiderschap, kan langzaam veranderen in een cultuur van vrees en manipulatie, zo schreef ik onlangs. Ik vertelde ook hoe we als leiderschapsteam besloten om titels af te schaffen in on

Het muziekteam voor Audience of One
God

Uniek aanbiddingsconcert in Dordrecht verbindt culturen

Proef en beleef multiculturele aanbidding. Dat is het doel van het aanbiddingsconcert Audience of One dat op 12 april plaatsvindt in de Pauluskerk in Dordrecht. Het multiculturele concert is interkerkelijk en wordt ondersteund door Intercultural Chur

Wilkin van de Kamp
Nieuws

Wilkin van de Kamp waarschuwt in deze videoboodschap tegen wetticisme

"Wetticisme doet mensen geloven dat ze door het houden van allerlei bepalingen en regels door God goedgekeurd en aanvaard worden", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' vertelt de spreker en schrijver

Prof. dr. Jan Hoek
Recensie

Reinier Sonneveld prikkelt tot broodnodige discussie over de hel

Reinier Sonneveld schrijft met grote stelligheid en gedrevenheid over het einde van de hel. Volgens hem zelf is de inhoud van zijn boek in Ć©Ć©n zin samen te vatten: er is een hemel (deel 1) en daar gaat uiteindelijk iedereen heen (deel 2). Er is wel d

Man voor raam
Verdieping

God regeert zelfs in de duisternis van China en Noord-Korea

Ik kan er alleen maar stil van worden, schrijft projectleider Jonathan van stichting HVC over een recent bezoek aan China. 'Stil van waar wij als mensen toe in staat zijn, maar ook stil van Gods grootheid. God regeert over deze wereld, zelfs in de du

Gerhard Rijksen
Interview

Gerhard Rijksen ervaart kritiek als een zegen: "Het kan ons dichterbij God brengen"

"Ik heb heel erg geworsteld met overgave. Ik wilde zelf nog controle houden, maar uiteindelijk besefte ik: als ik echt wil veranderen, moet God het doen." Gerhard Rijksen (links op de foto), werkzaam bij Uitgeverij Gideon, is verantwoordelijk voor de

Amsterdamse kerk
Nieuws

Amsterdam moet na aangenomen motie tĆ³ch ruimte bieden aan huisvesting kerken

De gemeente Amsterdam moet ruimte bieden aan kerken en andere religieuze instellingen die een onderkomen zoeken. Dat is de uitkomst van een motie die gisteren met een grote meerderheid werd aangenomen. Eerder stelde wethouder Rutger Groot Wassink nog

Wang
Nieuws

Predikant Chinese huiskerk veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf

De Chinese voorganger Wan Changchun is veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf. Hij leidde de Living Stone Reformed House Church in de stad Bengbu, in de Chinese provincie Anhui. De autoriteiten beschuldigen hem van ā€œfraudeā€, een aanklacht die vake

Diederik van Dijk
Nieuws

SGP wil dat transgenderwet binnen maand wordt ingetrokken

De SGP heeft deze week een nieuwe motie ingediend om de transgenderwet in te trekken. De kans is groot dat de motie een meerderheid haalt in de Tweede Kamer. Met de wet is het voor mensen in Nederland mogelijk om hun geslacht te veranderen in hun pas

Cvandaag podcast
Podcast

Podcastduo Cvandaag blikt terug op cruciale synodeweek CGK

Vorige week werd opnieuw duidelijk dat de toekomst van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) op het spel staat. Wat werd er door de afgevaardigden vorige week besproken in Nunspeet? En is de tijd rijp om het kerkverband op te heffen? Deze vragen