De Gezalfde: Aan het einde van de lijn (17)

God15 januari 2018 Matthijs Vlaardingerbroek
gezalfde

John heeft me verteld dat hij in totaal 1,2 miljoen euro wil weggeven aan mensen die hij de afgelopen jaren financieel heeft gemanipuleerd. Maar er is nog iets wat hem niet lekker zit…

Als we ‘s morgens opstaan, zijn onze tenten bevroren en liggen er rondom allemaal herten te slapen die heel snel wegrennen als ik mijn hoofd uit de tent steek. John stapt een paar minuten later zijn tent uit. Het schemert, maar het belooft een heldere dag te worden op Rum. Vandaag gaan we de berg op.

Het is een hele klim, vooral voor twee mannen die binnenkort vijftig worden en allebei ‘iets’ te zwaar wegen. Gelukkig kunnen we onze bagage en rugzakken in de tent laten liggen. Hier komt vandaag toch niemand meer langs. De bergen op Rum zijn ongeveer een kilometer hoog, maar omdat je op zeeniveau begint, is het toch nog een hele klim. De zonsopgang op de top halen we niet meer. Halverwege de berg komt de zon over het eiland Mull op. Om een uur of acht in de ochtend staan we op de eerste top.

“Johns mobiel blijft leeg. Ik schrik van het contrast. Dat betekent het dus om alles kwijt te zijn geraakt.”

Dit is de enige plek op het eiland waar mobiel bereik vanaf het vaste land is. Ik gebruik de gelegenheid om uitgebreid met Jessie te spreken, terwijl John stil zit te genieten van het uitzicht. Na Jessie bel ik mijn dochter Sanne op die onlangs getrouwd is en in nu Engeland woont. Na Sanne is mijn zoon Ben aan de beurt die voor zijn studie doordeweeks in Groningen op kamers woont. John zit daar maar te zitten, terwijl ik al mijn telefoontjes afwerk. Als ik eindelijk neerleg, komt er ook nog eens een tiental sms’jes binnen van mijn vrienden, collega’s en van mijn ouders.

Johns mobiel blijft leeg. Ik schrik van het contrast. Dat betekent het dus om alles kwijt te zijn geraakt. Ik ga naast hem zitten. Hij biedt mij een halve snicker aan. “Dat waren een hoop sms’jes.” “Ja, zelfs mijn ouders wilden even dag zeggen.” “Weet je dat ik al 24 jaar geen contact meer heb gehad met mijn ouders? Het is niet dat zij het niet geprobeerd hebben, maar ik heb mede onder invloed van Annelies al het contact met hen geweigerd. Ach, ik moet me niet achter Annelies verbergen. Je weet dat ik mijn vader als voorganger heb afgezet.”

Ik knik, terwijl ik nog een hap van mijn snicker neem. “Mijn vader was er nooit toen ik kind was. Hij was altijd bezig met de kerk, altijd bezig met andere mensen. En als hij er was, was het nooit genoeg wat ik deed. Hij wilde altijd maar dat ik beter mijn best zou doen, meer zou presteren. Eigenlijk ben ik mijn hele leven heel boos op hem geweest. Toen ik de kans kreeg om hem af te zetten als voorganger en zelf de gemeente over te nemen, heb ik dit gedaan. Vooral ook om wraak op hem te nemen en hem te laten zien dat ik beter was dan hij. Al die jaren heb ik m’n best gedaan om aan hem te bewijzen dat ik beter was dan hij. Om te laten zien dat ik geen sukkel ben, dat ik wel iets kan, dat ik niet voortdurend faal. Mijn vader heeft me zoveel brieven geschreven. Hij heeft me gebeld, is zelfs meerdere keren langs gekomen, maar ik heb alles afgehouden. Zijn brieven heb ik weggegooid; niet eens gelezen. Ik heb hem nooit meer gesproken. Weet je, Matthijs, hoeveel spijt ik daar nu van heb?”

Ik luister en weet dat ik eigenlijk niks hoef te zeggen…

“Mijn vader is vorig jaar overleden en ik ben niet eens op zijn begrafenis geweest. Ik heb mijn moeder ook niet meer gesproken.”

“Hij is vorig jaar overleden en ik heb nooit de kans genomen om het met hem goed te maken, om hem te zeggen dat ik wel van hem hield. Ik wilde hem straffen, weet je. Ik wilde hem laten voelen wat ik al die jaren had gevoeld. Maar uh, hoe dom kan je als mens zijn. Denk je dat hij ooit heeft geweten hoeveel ik van hem houd.” John begint te huilen en ik leg mijn hand op zijn schouder. “Nu is mijn vader vorig jaar overleden. Ik ben niet eens op de begrafenis geweest. Ik heb mijn moeder niet gesproken. Ik ben enig kind, man. Ik ben het enige wat ze hadden en ik ben er niet geweest. Ik weet niet eens hoe het met mijn moeder is…” John schokt van het huilen.

Zo zitten we hier een tijdje. Ik merk dat het kouder wordt. Vanaf de zee zie ik een mistbank langzaam de berg op kruipen. En ja, hoor: tien minuten later zijn we omgeven door een ijskoude mist. Ons uitzicht op Mull, het vasteland en alle andere eilanden is geslonken tot mijn tenen. Verder dan twee meter weg kan ik niet meer zien. Ik sta op en trek John aan zijn arm. “We moeten gaan. Straks zien we geen hand voor ogen meer. Kijken of we even kunnen dalen om naar de volgende top te gaan.”

John veegt met zijn mouw langs zijn ogen en neus en klimt overeind. Heel voorzichtig dalen we een stukje af om dan langs een dunne richel naar een volgende top te klimmen. Voorzichtig manoeuvreren wij ons langs de richel. De richel is maar twee meter breed met aan beide kanten een steile klif van een paar honderd meter. Als je hier uitglijdt en naar beneden valt, is het afgelopen. Gelukkig trekt de mist weer een beetje op en strekt het hele eiland zich voor ons uit. De top die we nu gaan beklimmen, is de hoogste van het eiland. Het lijkt een stuk steiler dan onze eerste beklimming. Een uur later zitten we op de cairn, een stapel stenen op de top, uit te hijgen. “Ik dacht dat rennen met onze rugzakken om de trein te halen al vermoeiend was, maar dit slaat alles. Ik ben in tijden niet meer zo kapot geweest en we moeten straks nog terug. Nou ja, terug… Het is een rondje wat we lopen, hè.” We kijken nog even op de kaart en zien dat we halverwege zijn.

“Hé Matthijs, als ik straks terug ben in Nederland wil ik langs mijn moeder gaan. Ik wil het echt goed maken, maar…” John zwijgt even. “Ik weet niet of ze mij nog wel wil zien. Het is ook niet niks wat ik hen al die jaren heb aangedaan.” “Zit die kans er in?” vraag ik hem. John schudt met zijn schouders. “Ik weet het echt niet. Misschien een domme vraag, maar zou je met mij mee willen gaan als ik de eerste keer naar haar toe ga?” De vraag overvalt me een beetje. Natuurlijk wil ik wel met John mee. Ik denk dat het voor iedereen wel een ongemakkelijk eerste bezoek zal zijn, maar dat zij zo. Als ik het hierin voor hem makkelijker maak, wil ik wel meegaan.

“Het voelt als dat lied van Marco Borsato, ‘Aan het einde van de lijn’. Je weet wel, van vroeger.”

We rusten nog even uit voordat we weer naar beneden gaan om langs een andere bergkam een volgende top te bereiken. “En hoe is het met je kinderen?”, vraag ik hem. John heeft twee zonen en een dochter. Net als mijn kinderen zijn ze alle drie het huis uit. John vertelt dat ze tijdens de scheiding alle drie voor hun moeder hebben gekozen. “Ze willen geen contact meer met mij hebben. Het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt. Het voelt als dat lied van Marco Borsato. Je weet wel van vroeger. Hoe heette dat nou? Oh ja, ‘Aan het einde van de lijn’. Een paar seconden later galmt dit lied door de bergen van Rum. Verbazingwekkend hoe snel de woorden terugkomen:

Zou je niet eindeloos rijk willen zijn
voor een dag
Als koning ontwaken en baden in weelde
en alles was goud wat je zag
Voor een dag op de troon van een luchtkasteel

Maar zonder je mantel
zou niemand meer zien wie je bent
Gewoon een verschijning die kwetsbaar is
niet langer als koning herkend

Onbevangen en naakt

aan het eind van de rit
Niemand is machtig
en iedereen klein
aan het einde van de lijn

Zou je niet mooier dan mooi willen zijn
als het kon
Geslaagd in het leven
beroemd en aanbeden
Zo stralend en warm als de zon

Onbeholpen en naakt

aan het eind van de rit
Niemand is machtig
en iedereen klein
aan het einde van de lijn.

Aan het eind van de middag komen we helemaal kapot bij onze tentjes aan. We zijn om vier uur vanmorgen vertrokken en nu is het vijf uur in de middag. We trekken ons allebei terug in ons tentje. Twee uur later kom ik helemaal stijf van de spierpijn uit mijn slaapzak. Dit was echt een van de heftigste tochten in jaren. John lijkt helemaal niet meer uit zijn tent te willen komen. Waarschijnlijk is hij gelijk gaan slapen. Na een snelle warme hap trek ook ik me weer terug in de warmte van mijn slaapzak.

“Deze keer wordt er niet geflirt met de stewardess. Ik heb de indruk dat ze zelfs om ons heen loopt. Misschien stinken we te erg.”

De volgende dag slapen we uit. Aan het eind van de ochtend strompelen we vijf uur lang het hele eind terug naar de haven van Rum. We zijn tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk allebei te oud zijn voor dit soort ongein. We zetten ons tentje vlakbij de aanlegplaats op en nemen de volgende ochtend de boot naar het eiland Eigg waar we de laatste dagen van onze reis zullen doorbrengen. Aan boord bestellen we in het restaurant allebei een vol Engels ontbijt. Na een paar dagen alleen maar gedroogde maaltijden te hebben genuttigd, is het heerlijk om weer ‘echt’ te eten. Ook op Eigg kamperen we wild. We beklimmen de ‘Neus’, een grote lavarots, bezoeken een voormalig Keltisch klooster en lopen rondom het hele eiland. Tijdens het wandelen praten we wat af. We vertellen elkaar onze levensverhalen en leren de ander echt kennen.

Drie dagen later zitten we in het vliegtuig op weg naar Schiphol. Al onze kleding is vies, onze schoenen zitten vol modder en wij stinken. Deze keer wordt er niet geflirt met de stewardess. Ik heb de indruk dat ze zelfs om ons heen loopt. Misschien ruiken we te erg. Ik ben blij dat ik John heb meegenomen op deze reis. Ik heb er niet alleen een vriend bij gekregen. Ik heb Jezus opnieuw ontmoet. Ik heb opnieuw zijn genade leren kennen. Wat heeft deze reis mij goed gedaan!

Op Schiphol nemen we afscheid. Ik ga naar Jessie en John gaat terug naar zijn flat in Amsterdam. Hij gaat me volgende week bellen als hij een afspraak met zijn moeder heeft gemaakt. In de trein terug naar huis realiseer ik mij ineens dat ik hem tijdens onze hele reis in Schotland nooit meer naar Selina heb gevraagd…

- wordt donderdag vervolgd

'De Gezalfde’ is een spannend feuilleton in dagboekstijl, geschreven door Matthijs Vlaardingerbroek. Elke maandag en donderdag staat een nieuwe aflevering online. Deze serie is volledig fictief. Hoewel gebeurtenissen zoals beschreven in ‘De Gezalfde’ herkenning zullen oproepen bij mensen die bekend zijn met de mores in bepaalde evangelische en charismatische gemeenten en organisaties in Nederland, berust elke gelijkenis met bestaande personen, gemeenten en situaties op louter toeval. Ook is het niet zijn opzet om met deze serie evangelische en charismatische christenen of kerken op de hak te nemen, maar veel meer dieperliggende dynamieken bloot te leggen.

Praatmee

Beluister onze podcast

#325 dr. J. Hoek (hervormd) en dr. R. van Kooten (HHK) over de kerkscheuring en eenheid zoeken
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Dineke van Kooten
Nieuws

Een moeder geeft alles aan haar kind. Toch komt het altijd tekort

Slechts één woordje zou er vervangen worden op een geboorteakte. Eén klein woordje maar, namelijk ‘moeder.’ Maar wat een ophef heeft dit voorstel in maart jl. teweeg gebracht!  Zowel in het parlement als daarbuiten waren de reacties niet mals, toe

Paus Franciscus
Nieuws

Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om kinderen te krijgen

Veel landen over de hele wereld hebben te maken met dalende geboortecijfers. Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om "tegen de stroom in" te gaan en kinderen te krijgen. Dit zei hij afgelopen vrijdag tijdens zijn toespraak op een conferentie over

Relatiegeschenken

Er leven veel misverstanden omtrent het Bijbelse thema ‘offeren’

Ik werd een tijdje terug verrast door de ontdekking dat ik van Bijbels ‘offeren’ een heel vertekend beeld had. ‘Offers brengen’ heeft de klank van opofferen, opgeven, je laatste muntjes bij elkaar schrapen. Maar het Hebreeuwse woord voor offer ‘korba

Militanten Nigeria
Nieuws

Aanval radicale moslims op christelijke studenten Nigeria afgewend

Gewapende mannen vielen dinsdagavond een katholieke school aan in een gebied in Nigeria waar Fulani-herders actief zijn. Bij deze aanval raakte een beveiligingsmedewerker gewond tijdens een schijnbare ontvoeringspoging, laat Morning Star News weten.

Kerk Indonesië
Nieuws

Groep moslims valt vijftien biddende christenstudenten aan in Indonesië

Vijftien biddende christenstudenten zijn afgelopen zondag op het Indonesische eiland Java aangevallen door een groep moslims. Twee jonge vrouwen raakten daarbij lichtgewond, meldt Morning Star News. De menigte was woedend omdat de katholieke gebedsgr

Piet Vergunst
Verdieping

PKN-synode sprak onlangs opnieuw over relatie tot Israël en Palestijnse christenen

De aprilsynode van de Protestantse Kerk leverde nieuws op voor de NOS. Nee, niet over de toekomst van de PThU, over het kiezen van een nieuwe preses of over hoe de kerk naar Israël en Gaza kijkt. Wel omdat een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ (VOG) voor a

ds. G. van Zanden

Baby van ds. G. van Zanden werd stil na bijzonder lied over Jezus

"Onze baby huilt 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts. Wat moet je daar tegen doen? We hebben van alles geprobeerd, maar het huilen begon vervolgens weer van voren af aan. Maar onlangs kreeg ons dochtertje onze baby stil. Wat deed zij? Ze

The Chosen

The Chosen seizoen 4 te zien in tientallen Nederlandse bioscopen

Wegens succes is de bioscoopactie van The Chosen verlengd. Ook komende week zijn de eerste twee afleveringen van seizoen 4 in meer dan dertig bioscopen door heel Nederland te zien. Meer dan vierduizend tickets zijn reeds verkocht. Deze week is seizoe

Meerartikelen

Jacco en Nympha
Video

Zamar musiq brengt opnieuw nieuwe single uit: 'Holy'

'Holy' is de nieuwe single van Zamar musiq. Zamar musiq is een christelijke band die bestaat uit Jacco en Nympha Dijs. De twee zijn al jaren actief op het gebied van aanbiddings- en gospelmuziek. 'Holy' kwam afgelopen week uit en is een Nederlandstal

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 40

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Martien Timmer
Nieuws

3xM-directeur viert 35-jarig jubileum: "Werkveld is enorm veranderd"

“Er zijn geen moeilijke gebieden in de wereld om het Evangelie te brengen.” Directeur Martien Timmer is ervan overtuigd. “We hebben alleen nog uitgevonden hoe we daar kunnen evangeliseren. Bevlogen directeur Timmer vierde op 1 mei zijn 35-jarig jubil

Willem Lingeman
Column

Kloof tussen protestantisme en katholicisme wordt steeds kleiner

In wat de kerkgeschiedenis genoemd wordt, staat de datum 31 oktober 1517 met hele dikke letters. En terecht! Op die dag spijkerde Maarten Luther de door hem geschreven 95 stellingen op de deur van de slotkapel te Wittenberg (Duitsland). Met deze stel

Ds. J. Koppelaar
Video

Volgens ds. Koppelaar denken christenen te klein van Gods vergevende liefde voor zondaren

"In onze tijd maak je het mee als een predikant een scheve schaats rijdt, dat hij nooit meer op de kansel mag komen. Het wordt hem niet meer vergeven of er wordt gezegd dat er te veel smet aan die man kleeft. Maar wat voor smet kleefde er niet aan Pe

Iraanse vlaggen
Positief nieuws

Groep Iraanse moslims bekeert zich op verrassende wijze tot Jezus

Ondanks de vijandige houding van de Iraanse regering tegenover het christendom en het evangelie, is er onder de Iraanse bevolking een sterke honger naar Jezus' boodschap. Het platform Transform Iran deelt via Mission Network News opnieuw een hoopvoll

Benny Hinn
Nieuws

Tv-evangelist Benny Hinn heeft spijt: "Sommige profetieën waren niet nauwkeurig"

De bekende televisiepredikant Benny Hinn heeft in een recent interview spijt betuigd over twee elementen uit zijn jarenlange bediening. De controversiële Canadees betreurt het bevorderen van profetieën die achteraf gezien "niet van de Heer en niet na

inloophuis Bethesda in Werkendam
Nieuws

Christelijk inloophuis geteisterd door antisemitisch vandalisme

Mensen die betrokken zijn bij inloophuis Bethesda in Werkendam zijn in shock na een verontrustend incident. Zondagochtend ontdekte men dat het pand, bekend om zijn steun aan Israëlische ondernemers en culturele verbondenheid, was beklad met antisemit

Pascalle Laban
Column

Hoe vastlopen mij geholpen heeft

We struikelen allemaal wel eens, al wordt het lastig als we vast gaan lopen in ons leven. Toch hoeft dat niet het ergste te zijn. Wanneer we het anders bekijken is vastlopen een signaal dat er iets anders voorrang moet krijgen op dat moment. Struikel

Nigeriaanse vlag en ontvoerd echtpaar

Ontvoerde Nigeriaanse voorganger en zijn vrouw gezien in YouTube-video

Pastor Paul Musa en zijn vrouw werden ruim een jaar geleden ontvoerd in Nigeria. In een recent verschenen video op YouTube was het echtpaar te zien naast de vlag van de islamitische terreurgroep Boko Haram, wat suggereert dat zij vermoedelijk de ontv

Week van het gezin
Nieuws

Het gezin in de kijker tijdens Week van het gezin

We kunnen de rol en het belang van het gezin niet meer negeren. Dat gebeurt al te lang. Daarom vindt van 11 tot en met 17 mei de tweede Week van het gezin plaats. Om er bij stil te staan wat de betekenis van een stabiel gezin is. Voor elk lid binnen

Wilkin van de Kamp

Wilkin van de Kamp legt uit waarom God ons nooit meer los ziet van Jezus

"Zoals de discipelen Jezus niet los konden zien van de Vader, zo zag de Vader hen vanaf die dag nooit meer los van Jezus. Als je begrijpt wat dit voor jou betekent, dan ben je de rijkste mens ter wereld geworden", stelt Wilkin van de Kamp. De christe