Hoop is een morele plicht: waar vestigen wij christenen onze hoop op?

Verdieping 29 november 2024 6 minuten Dr. Henk Dijkgraaf
geschonden wereld

In zijn laatste boek, geschreven tijdens de Tweede Wereldoorlog, riep historicus Johan Huizinga de vraag op of onze beschaving nog te redden valt. Veel vertrouwen leek hij er niet in te hebben.

Drie maanden, van augustus tot oktober 1942, zat de beroemde Nederlandse historicus Johan Huizinga vast in het gijzelaarskamp Sint-Michielsgestel, samen met acht andere Leidse hoogleraren. Met regelmaat had hij gewaarschuwd tegen de ideologie van het nazisme maar vanwege zijn gezondheid en gevorderde leeftijd werd hij vervroegd vrijgelaten. De bezetter stond hem niet toe terug te keren naar Leiden. Hij trok zich terug in het buitenhuis van zijn collega Cleveringa, de man die in november 1940 zijn befaamde protestrede hield tegen de zogeheten ariërverklaring. In december 1942 besloot hij een boek te wijden aan de kansen op het herstel van de beschaving, die in ‘de bitterste van alle eeuwen’ door ‘catastrofale vernietiging’ bedreigd werd. In september 1943 had hij het manuscript klaar maar als boek zou het pas na de oorlog worden uitgegeven onder de titel Geschonden wereld. Huizinga zelf maakte de publicatie van zijn laatste pennenvrucht niet meer mee. Hij overleed op 1 februari 1945.

Cultuurpessimist
Huizinga was een cultuurpessimist. Beroemd zijn de openingszinnen van zijn werk In de schaduwen van morgen (1935): ‘Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het.’ Hij schreef deze zinnen tegen de achtergrond van het nationaalsocialisme in Duitsland, het fascisme in Italië en het communisme in Rusland. Aanvankelijk had Huizinga zich afzijdig gehouden van het publieke debat. Maar in 1933, tijdens een congres in Leiden, ontzegde hij een Duitse deelnemer de toegang tot de universiteit om dat deze zich antisemitisch had uitgelaten. Vanaf die tijd liet hij zich in woord en geschrift kritisch uit over de politieke en culturele ontwikkelingen in Europa.

In Geschonden wereld richt Huizinga zich op de vraag of onze beschaving überhaupt nog wel te redden is. Na een beschouwing over het belang van cultuur en een overzicht van de geschiedenis – lees: het verval – van de West-Europese beschaving, wijdt hij zich in het laatste hoofdstuk aan de ‘kansen op herstel’. ‘Wanhopen willen wij niet’, schrijft Huizinga maar bladzijde na bladzijde valt op hoe hij zich in allerlei bochten wringt om de hoop niet op te geven. Het maakt het lezen van dit hoofdstuk tot een bijkans pijnlijke ervaring. Ik geef een paar voorbeelden.

Bezieling
Huizinga betreurt ‘een zeer algemeen verbreid gebrek aan vaste doelstelling in het persoonlijk leven, een tekort aan positieve gerichtheid (…). Het neemt de trekken aan van een gebrek aan welbepaalden lust tot arbeid, van een desoriënteering in het gegeven milieu, een gemis aan solide waardeschatting van goederen en idealen.’ Naast dit gebrek aan wat wij tegenwoordig zouden noemen commitment, stelt Huizinga het gebrek aan vertrouwen tussen staten aan de orde. ‘Zonder onderling vertrouwen kan geen enkele gemeenschap, hetzij van kleinen of grooten omvang, van politieken of van economischen aard, ook maar een oogenblik bestaan.’

De basis van vertrouwen ligt echter niet in de natuur – daar is het, in de woorden van Bram van de Beek: eten of gegeten worden – maar in de ethiek. Het gaat om gezamenlijke erkenning van het algemeen belang en wederzijdse erkenning van wat recht en billijk is. In dit verband gebruikt Huizinga een woord dat voor hem de kern van de zaak raakt: bezieling. Indrukwekkend is hoe hij dit belang van bezieling verwoordt: ‘Het louter aardsche is hier ter genezing niet genoeg. De nieuwe bezieling, die de menschheid noodig heeft, zal enkel gevonden worden in de sferen, waar de barmhartigheid de waarheid tegemoet komt en de gerechtigheid den vrede kust.’ Deze sferen van ‘genade en verlossing’ veronderstellen echter een bewustzijn van de metafysische achtergrond van ons bestaan. Metafysica is een term uit de filosofie die gaat over datgene wat achter de zichtbare werkelijkheid schuilgaat, over de laatste grondslagen van ons bestaan. De laatste grond van onze werkelijkheid is God Zelf.

Dat roept onvermijdelijk de vraag op of een herleving van het christelijk geloof nog wel te verwachten is: ‘Acht men waarlijk den tijd aanstaande, dat de menschen van gemiddeld geestelijk kaliber weer gaan leven in en uit de voorstellingen van kruisdood, opstanding, uitverkiezing en oordeel?’ Huizinga is er duidelijk niet gerust op. ‘De moderne menschheid in Europa en Amerika is als geheel op verwerven en op genieten gericht. Een steeds toegenomen deel is weggezakt in een vulgariteit en alledaagschheid, die door het behooren tot eenig kerkgeloof niet wordt opgeheven.’

Klassieke deugden?
Nog geeft Huizinga de moed niet op: ‘Zou het dan niet mogelijk zijn, althans de denkbaarheid zoo niet waarschijnlijkheid van zekere verbetering aannemelijk te maken, door den blik iets minder hoog te richten?’ Hij vraagt zich af of in plaats van de theologische deugden van geloof, hoop en liefde niet ten minste de klassieke deugden van rechtvaardigheid, verstandigheid, matigheid en moed ons kunnen redden. Hoewel Huizinga er blijk van geeft een hoge pet op te hebben van deze klassieke deugden, niet in het minst omdat christelijke theologen ze in hun ethiek hadden verwerkt, moet hij constateren dat ze in de moderne tijd ‘versmading’ ten deel vallen.

Over de toestand van onderwijs, kunst en cultuur heeft Huizinga ook niks positiefs te melden. De versimpeling van het leerplan, film, radio en reclame-uitingen hebben het type van de ‘half-beschaafde’ opgeleverd die de ‘aartsvijand van de persoonlijkheid’ is.

Individualisme
In 1994 hield toenmalig D66-leider Hans van Mierlo tijdens de verkiezingscampagne die de opmaat zou blijken te zijn tot het eerste paarse kabinet een lezing op wat toen nog heette de Katholieke Universiteit Nijmegen. Als student woonde ik die bijeenkomst bij en hoorde Van Mierlo de volgende definitie geven van het begrip ‘individualisme’: ‘het doelbewust doorsnijden van alle banden met zogenaamde hogere machten’. Ik herinner me nog levendig de schok die ik ervoer toen ik deze woorden hoorde. Achteraf gezien was het natuurlijk slechts een radicalisering van de ontwikkeling die Huizinga schetst van de breuk tussen metafysica en ethiek, een ontwikkeling die al met de Verlichting was ingezet.

Anno 2024 kunnen we alleen maar constateren dat het pessimisme van Huizinga wortelde in een realistische kijk op de toestand van de wereld. De secularisatie is sinds de Tweede Wereldoorlog pas echt zichtbaar geworden. Alleen al in de afgelopen tien jaar is het aantal ‘geregistreerden’ van de Protestantse Kerk gekrompen met zo’n 30 procent van 2.026.000 naar 1.430.000. Het gemiddelde jaarlijkse verlies is 60.000. Als deze trend zich doorzet, bestaat de PKN over 25 jaar niet meer! Heel verrassend is het eigenlijk niet: noties van genade en verlossing, die voor Huizinga de kern van het christelijk geloof uitmaken, klinken van de meeste kansels slechts in horizontale zin: je kunt altijd weer een nieuw begin maken.

Ethiek steunt allang niet meer op de geopenbaarde wil van God en op de scheppingsorde maar heeft de vorm aangenomen van afspraken over goed en kwaad van al te feilbare mensen. Sinds met de openstelling van het huwelijk voor partners van hetzelfde geslacht op 1 april 2001 de klassieke definitie van het huwelijk te grabbel is gegooid, staan alle sluizen wagenwijd open. We beleven nu de gekte van LHBTI en polyamorie (liefdesrelaties met meerdere personen tegelijk) en het is wachten op de legalisering van polygamie. Over twintig jaar trouwen er vast mensen met dieren.

Het onderlinge vertrouwen, waar Huizinga op hamert als bindmiddel van de samenleving, is inmiddels verder weg dan ooit. Polarisatie, complottheorieën en nepnieuws domineren het publieke domein. Het onderwijs levert dezer dagen jaarlijks een derde van de leerlingenpopulatie af als praktisch-analfabeten. Klaagt Huizinga in 1943 nog over de moraal-ondermijnende invloed van film en radio, tegenwoordig worden we via een veelvoud van media vergiftigd door banaliteit en platvloersheid.

Christelijke hoop
‘Wanhopen willen wij niet.’ Hoop is een morele plicht, wordt soms gezegd, en misschien is dat wel zo. De vraag is dan wel waar we onze hoop op vestigen. Voor Paulus was dat geen vraag, blijkt in Kolossenzen 2:12-15.

Gedoopt zijn in Christus betekent delen in de weldaden van Zijn dood en opstanding. Het gaat daarbij om de eenheid van de christen met Christus. Wij zijn met Hem begraven in Zijn dood. Door de kracht waarmee Christus werd opgewekt uit de dood, zijn wij met Hem uit de dood opgewekt. De doop in Christus brengt niet alleen vergeving van al onze zonden met zich mee, maar ook bevrijding van alle machten van het kwaad.

Alle machten en krachten die zich in toenemende mate laten gelden naarmate de finale ontknoping van het Koninkrijk van God nadert, zijn al overwonnen. Menselijk gezien is pessimisme ten opzichte van de wereld alleszins gerechtvaardigd. The world is on its way out. Laat ons echter niet versagen: ‘In deze wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’ (Joh.16:33)

Dr. Henk Dijkgraaf is hoofdredacteur van De Waarheidsvriend. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#346 Jeffrey & dr. Teun van der Leer over Christenen voor Israël en 'geloven achter de voordeur'
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Hal Lindsey
Nieuws

Amerikaanse evangelist Hal Lindsey op 95-jarige leeftijd overleden

De Amerikaanse evangelist Hal Lindsey is maandag op 95-jarige leeftijd overleden. Dat melden diverse media. Lindsey was naast evangelist ook schrijver van de bestseller The Late Great Planet Earth. Daarnaast was Lindsey een graag geziene gast in vers

PThU
Nieuws

Groen licht: PThU krijgt alsnog voltijds bacheloropleiding theologie

De Protestantse Theologische Universiteit (PThU) krijgt een eigen voltijds bacheloropleiding in Utrecht. De minister van Onderwijs heeft het positieve advies van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO) gevolgd en dit donderdag aan de PThU l

Willem Lingeman
Video

Kan ik als gelovige hertrouwen na mijn scheiding van een ongelovige?

Kan ik als gelovige hertrouwen na mijn scheiding van een ongelovige? Deze vraag komt aan de orde in een nieuwe video van Willem Lingeman, auteur van 'Verbonden voor het Leven'. Deze video is onderdeel van een serie over huwelijk en echtscheiding.  Be

Ds. L. L. (Leon) van den Dool
Nieuws

Opvolger Jurjen ten Brinke in Amsterdam bekend: Leon van den Dool

Ds. L. L. (Leon) van den Dool (foto) neemt binnenkort afscheid van de hervormde gemeente in Broek op Langedijk. Hij volgt Jurjen ten Brinke op als voorganger van Hoop voor Noord in Amsterdam. Van den Dool wordt op 25 mei 2025 als predikant met bijzon

Belder
Opinie

Moeten dominees zich onthouden van partijpolitieke getinte uitspraken?

‘Dominee, houd u bij uw leest!’ en zie om naar uw kudde in pastoraat en pakkende prediking. Dominees moeten zich niet met politiek bemoeien', aldus Peter Frans Koops, gemeenteraadslid van de Spakenburgse Vrijheids Partij op Cvandaag in 2009. Onlangs

Teun van der Leer
Podcast

Teun van der Leer verbaasd over uitspraken VVD-leider: “Niemand is neutraal”

“Religie hoort niet thuis in het openbare leven. Op het moment dat het geloof een georganiseerd of politiek karakter krijgt, zoals het islamisme, dan wordt het echt heel gevaarlijk." Deze uitspraak van VVD-leider Dilan Yeşilgöz leidde vorige week tot

Bert Troost
Video

Bert Troost is zondag te gast in Hour of Power

Hoe dieper je wortels gaan, des te meer groei je ervaart. In Hour of Power gaat Jan van den Bosch in gesprek met Bert Troost. Het verliezen van dierbaren is al heftig genoeg, maar als je dan ook te horen krijgt dat je zelf kanker hebt, hoe ga je daar

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen stelt dat onze wereld door de zonde rot en verdorven is

"De zonde heeft altijd de neiging om erger te worden. Iets dat vijftig of honderd jaar geleden nog als schokkend werd ervaren, daar halen mensen nu de schouders over op", aldus ds. Klaassen. In een doopdienst - waarin de hersteld hervormde predikant

Meerartikelen

Cees Klepper
Video

Cees Klepper over de Nijkerkse beroeringen die 275 jaar geleden plaatsvonden

Het is dit jaar 275 jaar geleden dat de Nijkerkse beroeringen plaatsvonden. Tijdens deze gebeurtenis vond een van de grootste opwekkingen in de Nederlandse geschiedenis plaats. Cees Klepper van de organisatie Streams Nijkerk stond hier onlangs bij st

seksualiteit
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller heeft seksuele fantasieën: 'Ik wil dit niet, maar toch fantaseer ik'

'Hoe komt het toch dat ik aangevallen wordt op mijn zwakste plekken? Vaak na het lezen of luisteren van een preek, dan komen de meest vreemde seksuele fantasieën in mij op. Terwijl ik een getrouwde vrouw ben, gaan deze gedachten en fantasieën vaak ov

Psalm 23
Boekfragment

Psalm 23 belooft niet dat al onze wensen vervuld worden

Schapen hebben de reputatie dat ze niet bepaald briljant zijn. Als iemand zegt dat je hem schaapach­tig zit aan te kijken, bedoelt hij dat je op dat moment niet al te snugger uit je ogen kijkt. Maar schapen zijn niet dom. In werkelijkheid blijken sch

Dominee M. M. van Campen
Podcast

Terugluisteren: Nouri ontmoette Jezus in zijn slaapkamer

Dominee M. M. van Campen reisde onlangs met SDOK naar Egypte, waar hij Nouri ontmoette: een ex-moslim die ernstig in de problemen kwam toen zijn familie zijn Bijbel vond. In SDOK-podcast De Stem hoor je Nouri's verhaal over een speciale ontmoeting me

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden ontdekte een geestelijke les toen hij op zijn racefiets zat

Sinds kort is ds. G. van Zanden de trotse eigenaar van een racefiets, zo vertelde de hervormde predikant uit Katwijk aan Zee onlangs in een preek. Van Zanden geeft aan dat hij dit feit niet gedeeld zou hebben als hij er ook geen geestelijke les uit z

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat God geen volmaaktheid van ons verlangt maar integriteit

"God vraagt niet of we volmaakt zullen zijn, maar of we integer willen zijn", dat stelt Wilkin van de Kamp in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. De spreker en schrijver stelt dat het aan integriteit helaas nog wel eens ontbree

Ds. P. van Duijvenboden
Video

Video: Advocaat en predikant maken zich zorgen over mogelijke komst zondagsschoolpolitie

Met een nieuwe wet wil de overheid kinderen beschermen tegen lessen die aanzetten tot haat, discriminatie of geweld. Met dit doel komt het informeel onderwijs in gevaar. Wat kan betekenen dat er toezicht komt op bijvoorbeeld catechisatie en zondagssc

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel legt uit hoe leiderschap in de naam van God eruitziet

"Jij mag er zijn, met de gaven en talenten die je van God gekregen hebt, voor mensen die het zelf niet kunnen. Dat is wat leiderschap is in de naam van God is", aldus PKN-predikant Ron van der Spoel. In een nieuwe video van IZB legt Van der Spoel aan

Diederik van Dijk
Nieuws

SGP: Heeft Hamas ook wapendepots in Nederland?

De SGP heeft Kamervragen gesteld waarin de partij zich afvraagt of Hamas wapendepots in Nederland heeft. Aanleiding daarvoor zijn alarmerende berichten dat de islamitische terreurorganisatie wapendepots in Europa heeft. Hamas is vooral bekend van de

Cvandaag podcast
Podcast

Christenen ondertekenen petitie tegen ‘zondagsschoolpolitie’: terecht?

Zo’n 40.000 christenen hebben een petitie ondertekend om de komst van de ‘zondagsschoolpolitie’ tegen te gaan. Op deze manier verzetten zij zich tegen de Wet toezicht informeel onderwijs. In de nieuwspodcast van Cvandaag bespreekt Teun van der Leer,

Haiti
Nieuws

Haïti aan de rand van de afgrond: bisschoppen roepen op tot vrede

Ongebreideld geweld verlamt Port-au-Prince en isoleert Haïti van de rest van de wereld. De Katholieke Bisschoppenconferentie van Haïti roept de regering daarom op om in actie te komen en doet een beroep op elke Haïtiaan om te werken aan vrede en haat

ondertekenen
Nieuws

Christenen zijn vaak doelwit van extremistisch geweld

Christelijke leiders uit sub-Sahara Afrika hebben een verklaring ondertekend waarin staat dat zij vanwege hun geloof “specifiek het doelwit” zijn van extremistisch geweld in hun landen. Meer dan 140 ondertekenaars uit ten minste 14 verschillende Afri