Hoop is een morele plicht: waar vestigen wij christenen onze hoop op?

Verdieping 29 november 2024 6 minuten Dr. Henk Dijkgraaf
geschonden wereld

In zijn laatste boek, geschreven tijdens de Tweede Wereldoorlog, riep historicus Johan Huizinga de vraag op of onze beschaving nog te redden valt. Veel vertrouwen leek hij er niet in te hebben.

Drie maanden, van augustus tot oktober 1942, zat de beroemde Nederlandse historicus Johan Huizinga vast in het gijzelaarskamp Sint-Michielsgestel, samen met acht andere Leidse hoogleraren. Met regelmaat had hij gewaarschuwd tegen de ideologie van het nazisme maar vanwege zijn gezondheid en gevorderde leeftijd werd hij vervroegd vrijgelaten. De bezetter stond hem niet toe terug te keren naar Leiden. Hij trok zich terug in het buitenhuis van zijn collega Cleveringa, de man die in november 1940 zijn befaamde protestrede hield tegen de zogeheten ariërverklaring. In december 1942 besloot hij een boek te wijden aan de kansen op het herstel van de beschaving, die in ‘de bitterste van alle eeuwen’ door ‘catastrofale vernietiging’ bedreigd werd. In september 1943 had hij het manuscript klaar maar als boek zou het pas na de oorlog worden uitgegeven onder de titel Geschonden wereld. Huizinga zelf maakte de publicatie van zijn laatste pennenvrucht niet meer mee. Hij overleed op 1 februari 1945.

Cultuurpessimist
Huizinga was een cultuurpessimist. Beroemd zijn de openingszinnen van zijn werk In de schaduwen van morgen (1935): ‘Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het.’ Hij schreef deze zinnen tegen de achtergrond van het nationaalsocialisme in Duitsland, het fascisme in Italië en het communisme in Rusland. Aanvankelijk had Huizinga zich afzijdig gehouden van het publieke debat. Maar in 1933, tijdens een congres in Leiden, ontzegde hij een Duitse deelnemer de toegang tot de universiteit om dat deze zich antisemitisch had uitgelaten. Vanaf die tijd liet hij zich in woord en geschrift kritisch uit over de politieke en culturele ontwikkelingen in Europa.

In Geschonden wereld richt Huizinga zich op de vraag of onze beschaving überhaupt nog wel te redden is. Na een beschouwing over het belang van cultuur en een overzicht van de geschiedenis – lees: het verval – van de West-Europese beschaving, wijdt hij zich in het laatste hoofdstuk aan de ‘kansen op herstel’. ‘Wanhopen willen wij niet’, schrijft Huizinga maar bladzijde na bladzijde valt op hoe hij zich in allerlei bochten wringt om de hoop niet op te geven. Het maakt het lezen van dit hoofdstuk tot een bijkans pijnlijke ervaring. Ik geef een paar voorbeelden.

Bezieling
Huizinga betreurt ‘een zeer algemeen verbreid gebrek aan vaste doelstelling in het persoonlijk leven, een tekort aan positieve gerichtheid (…). Het neemt de trekken aan van een gebrek aan welbepaalden lust tot arbeid, van een desoriënteering in het gegeven milieu, een gemis aan solide waardeschatting van goederen en idealen.’ Naast dit gebrek aan wat wij tegenwoordig zouden noemen commitment, stelt Huizinga het gebrek aan vertrouwen tussen staten aan de orde. ‘Zonder onderling vertrouwen kan geen enkele gemeenschap, hetzij van kleinen of grooten omvang, van politieken of van economischen aard, ook maar een oogenblik bestaan.’

De basis van vertrouwen ligt echter niet in de natuur – daar is het, in de woorden van Bram van de Beek: eten of gegeten worden – maar in de ethiek. Het gaat om gezamenlijke erkenning van het algemeen belang en wederzijdse erkenning van wat recht en billijk is. In dit verband gebruikt Huizinga een woord dat voor hem de kern van de zaak raakt: bezieling. Indrukwekkend is hoe hij dit belang van bezieling verwoordt: ‘Het louter aardsche is hier ter genezing niet genoeg. De nieuwe bezieling, die de menschheid noodig heeft, zal enkel gevonden worden in de sferen, waar de barmhartigheid de waarheid tegemoet komt en de gerechtigheid den vrede kust.’ Deze sferen van ‘genade en verlossing’ veronderstellen echter een bewustzijn van de metafysische achtergrond van ons bestaan. Metafysica is een term uit de filosofie die gaat over datgene wat achter de zichtbare werkelijkheid schuilgaat, over de laatste grondslagen van ons bestaan. De laatste grond van onze werkelijkheid is God Zelf.

Dat roept onvermijdelijk de vraag op of een herleving van het christelijk geloof nog wel te verwachten is: ‘Acht men waarlijk den tijd aanstaande, dat de menschen van gemiddeld geestelijk kaliber weer gaan leven in en uit de voorstellingen van kruisdood, opstanding, uitverkiezing en oordeel?’ Huizinga is er duidelijk niet gerust op. ‘De moderne menschheid in Europa en Amerika is als geheel op verwerven en op genieten gericht. Een steeds toegenomen deel is weggezakt in een vulgariteit en alledaagschheid, die door het behooren tot eenig kerkgeloof niet wordt opgeheven.’

Klassieke deugden?
Nog geeft Huizinga de moed niet op: ‘Zou het dan niet mogelijk zijn, althans de denkbaarheid zoo niet waarschijnlijkheid van zekere verbetering aannemelijk te maken, door den blik iets minder hoog te richten?’ Hij vraagt zich af of in plaats van de theologische deugden van geloof, hoop en liefde niet ten minste de klassieke deugden van rechtvaardigheid, verstandigheid, matigheid en moed ons kunnen redden. Hoewel Huizinga er blijk van geeft een hoge pet op te hebben van deze klassieke deugden, niet in het minst omdat christelijke theologen ze in hun ethiek hadden verwerkt, moet hij constateren dat ze in de moderne tijd ‘versmading’ ten deel vallen.

Over de toestand van onderwijs, kunst en cultuur heeft Huizinga ook niks positiefs te melden. De versimpeling van het leerplan, film, radio en reclame-uitingen hebben het type van de ‘half-beschaafde’ opgeleverd die de ‘aartsvijand van de persoonlijkheid’ is.

Individualisme
In 1994 hield toenmalig D66-leider Hans van Mierlo tijdens de verkiezingscampagne die de opmaat zou blijken te zijn tot het eerste paarse kabinet een lezing op wat toen nog heette de Katholieke Universiteit Nijmegen. Als student woonde ik die bijeenkomst bij en hoorde Van Mierlo de volgende definitie geven van het begrip ‘individualisme’: ‘het doelbewust doorsnijden van alle banden met zogenaamde hogere machten’. Ik herinner me nog levendig de schok die ik ervoer toen ik deze woorden hoorde. Achteraf gezien was het natuurlijk slechts een radicalisering van de ontwikkeling die Huizinga schetst van de breuk tussen metafysica en ethiek, een ontwikkeling die al met de Verlichting was ingezet.

Anno 2024 kunnen we alleen maar constateren dat het pessimisme van Huizinga wortelde in een realistische kijk op de toestand van de wereld. De secularisatie is sinds de Tweede Wereldoorlog pas echt zichtbaar geworden. Alleen al in de afgelopen tien jaar is het aantal ‘geregistreerden’ van de Protestantse Kerk gekrompen met zo’n 30 procent van 2.026.000 naar 1.430.000. Het gemiddelde jaarlijkse verlies is 60.000. Als deze trend zich doorzet, bestaat de PKN over 25 jaar niet meer! Heel verrassend is het eigenlijk niet: noties van genade en verlossing, die voor Huizinga de kern van het christelijk geloof uitmaken, klinken van de meeste kansels slechts in horizontale zin: je kunt altijd weer een nieuw begin maken.

Ethiek steunt allang niet meer op de geopenbaarde wil van God en op de scheppingsorde maar heeft de vorm aangenomen van afspraken over goed en kwaad van al te feilbare mensen. Sinds met de openstelling van het huwelijk voor partners van hetzelfde geslacht op 1 april 2001 de klassieke definitie van het huwelijk te grabbel is gegooid, staan alle sluizen wagenwijd open. We beleven nu de gekte van LHBTI en polyamorie (liefdesrelaties met meerdere personen tegelijk) en het is wachten op de legalisering van polygamie. Over twintig jaar trouwen er vast mensen met dieren.

Het onderlinge vertrouwen, waar Huizinga op hamert als bindmiddel van de samenleving, is inmiddels verder weg dan ooit. Polarisatie, complottheorieën en nepnieuws domineren het publieke domein. Het onderwijs levert dezer dagen jaarlijks een derde van de leerlingenpopulatie af als praktisch-analfabeten. Klaagt Huizinga in 1943 nog over de moraal-ondermijnende invloed van film en radio, tegenwoordig worden we via een veelvoud van media vergiftigd door banaliteit en platvloersheid.

Christelijke hoop
‘Wanhopen willen wij niet.’ Hoop is een morele plicht, wordt soms gezegd, en misschien is dat wel zo. De vraag is dan wel waar we onze hoop op vestigen. Voor Paulus was dat geen vraag, blijkt in Kolossenzen 2:12-15.

Gedoopt zijn in Christus betekent delen in de weldaden van Zijn dood en opstanding. Het gaat daarbij om de eenheid van de christen met Christus. Wij zijn met Hem begraven in Zijn dood. Door de kracht waarmee Christus werd opgewekt uit de dood, zijn wij met Hem uit de dood opgewekt. De doop in Christus brengt niet alleen vergeving van al onze zonden met zich mee, maar ook bevrijding van alle machten van het kwaad.

Alle machten en krachten die zich in toenemende mate laten gelden naarmate de finale ontknoping van het Koninkrijk van God nadert, zijn al overwonnen. Menselijk gezien is pessimisme ten opzichte van de wereld alleszins gerechtvaardigd. The world is on its way out. Laat ons echter niet versagen: ‘In deze wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’ (Joh.16:33)

Dr. Henk Dijkgraaf is hoofdredacteur van De Waarheidsvriend. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#379 Jeffrey & Don Ceder over kerkasiel, migratie, Israël en Palestijnse christenen
Of beluister op:

Meerartikelen

Hagia
Nieuws

Turkije wijst steeds meer buitenlandse christenen de deur

Steeds meer buitenlandse christenen mogen Turkije niet meer in. De regering ziet hen als een gevaar voor de nationale veiligheid. Dat zorgt voor grote problemen bij veel kleine kerken in het land, die vaak afhankelijk zijn van buitenlandse voorganger

Eva
Nieuws

SGP-leider Chris Stoffer 'smakeloos' behandeld in talkshow: 'Minachting droop van het scherm'

Vlak voor de verkiezingen lanceert de SGP een grote billboardcampagne over abortus. Fractievoorzitter Chris Stoffer mocht daarom aanschuiven bij talkshow Eva, maar stuitte daarbij vooral op veel onbegrip. De wijze waarop Stoffer werd behandeld in de

Theologische Universiteit Utrecht
Persbericht

Memoires van Kars Veling verschijnen kort na zijn overlijden

Deze zomer overleed Kars Veling (1948-2025), filosoof, voormalig schoolleider en hoogleraar aan de Theologische Universiteit Kampen, politicus voor GPV en ChristenUnie, en pleitbezorger voor democratie en rechtsstaat. Kort voor zijn dood voltooide hi

Fulani-stam
God

Oogst veel groter dan wij kunnen binnenhalen

“Wanneer u zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, door rivieren, zij zullen u niet overspoelen.” Met die tekst werd Ellenoor* geroepen om in het noorden van Ghana te gaan werken onder de Fulani-stam. En die tekst is vaak door haar en haar man J

Ruth
Nieuws

Het wonder van 'Baby Ruth' in Nigeria: "We bidden niet om wraak maar om vergeving"

Vijf jaar na het bloedbad in haar geboortedorp glimlacht Ruth weer. Het meisje dat in Nigeria bekend werd als “Baby Ruth” en ternauwernood een aanval van islamitische Fulani-herders overleefde, groeit nu op als een teken van hoop voor duizendenden ch

Henk Herbold
Opinie

God bestuurt de wereldgeschiedenis (ook via wereldleiders als Trump)

Na bijna twee jaar van onzekerheid, angst en gebed keren de nog levende Israëlische gijzelaars terug naar huis. Sommigen zijn helaas overleden; in dat geval worden hun lichamen vrijgegeven, zodat ze door hun geliefden kunnen worden begraven. Israël r

Lourens du Plessis
Boekfragment

Waarom Gods tijd altijd beter is dan ons plan B

Wie dagelijks met Hem wandelt, zal niet zo snel misleid worden door menselijke woorden die in zijn naam worden uitgesproken. Toch moeten we waken voor een gevaar aan de andere kant: laten we niet uit angst voor misbruikafstand nemen van alles wat pro

poster
Nieuws

Hornbach verwijdert posters met vloek na klachten christenen: "Mooist mogelijke oplossing"

De nieuwe reclamecampagne van Hornbach zorgde afgelopen week bij veel christenen voor een nare smaak in de mond. De bouwmarkt maakte in haar reclame-uitingen in bushokjes namelijk gebruik van een vloek. De Bond tegen vloeken tekende samen met meer da

Meerartikelen

china
Nieuws

China pakt prominente voorganger op: ‘Oorlog tegen Gods kerk’

De Chinese autoriteiten hebben in de afgelopen dagen tientallen voorgangers en medewerkers van ongeregistreerde kerken gearresteerd. Onder hen bevindt zich ook de prominente voorganger Ezra Jin, leider van de Zion Church in Beijing. Dat is één van de

Ds. D. J. W. Kok
Nieuws

Hervormde gemeente Papendrecht brengt beroep uit op ds. D. J. W. Kok

De hervormde gemeente te Papendrecht (Wijkgemeente 2) heeft een beroep uitgebracht op ds. D. J. W. Kok (foto). De predikant moet de opvolger worden van de eerder dit jaar naar Katwijk aan Zee vertrokken ds. C. H. Bijl. Kok is sinds 2019 verbonden aan

bangladesh
Nieuws

Angst en wanhoop onder christenen na onlusten in Bangladesh

De recente etnische onlusten in Bangladesh hebben diepe sporen achtergelaten onder de christelijke minderheid. Kerkleiders spreken van groeiende angst en wanhoop, vooral onder jongeren, nu het vertrouwen in staatsbescherming verder afbrokkelt. Dat sc

Bijbel
Nieuws

Dierenrechtenorganisatie wil dat nieuwe aartsbisschop leren Bijbels uit kerk bant 

De organisatie People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) roept de toekomstige aartsbisschop van Canterbury, Dame Sarah Mullally, op om materialen van dierlijke oorsprong uit kerken te weren. Dat schrijft The Christian Post. In een open brief

SGP
Nieuws

SGP komt vlak voor verkiezingen met billboardcampagne over abortus

In aanloop naar de verkiezingen start de SGP met een billboard-campagne waarin de partij aandacht vraagt voor abortus. Men wil daarmee het gesprek openen. “We kunnen dit niet negeren, het gaat om tienduizenden meisjes en jongetjes die geen enkele kan

Eva Simons
Interview

Eva Simons vertelt over haar bekering: “Jezus kwam me redden”

Van wereldwijde hits en rode lopers naar een eenvoudig geloofsleven vol dankbaarheid. Eva Simons heeft het allemaal gekend: de roem, de druk, de eenzaamheid – en uiteindelijk de bevrijding. Samen met haar man Sebastiaan Zwart vertelt ze open over haa

Ds. R. van Kooten
Video

HHK-predikant uit stevige kritiek op boek 'Het einde van de hel' van Reinier Sonneveld

Begin dit jaar verscheen het boek 'Het einde van de hel' van schrijver en theoloog Reinier Sonneveld. In dit boek stelt hij dat de hel niet eeuwig hoeft te zijn, dat er uiteindelijk verzoening en herstel mogelijk is voor alle mensen. Critici stellen

Simon Pearson
Nieuws

Ontslagen christelijke docent slaat alarm: "Vrijheid van meningsuiting in gevaar"

De christelijke leraar Simon Pearson verloor vorig jaar zijn baan aan het Preston College nadat hij zich online uitsprak over het politieoptreden rond een incident in Manchester. Pearsons opmerkingen, die volgens een vakbondsvertegenwoordiger “islamo

basiliek
Nieuws

Man plast tegen altaar tijdens misviering in Sint-Pieterbasiliek Vaticaanstad

In het Vaticaan heeft een onbekende man voor onrust gezorgd door in de Sint-Pieterbasiliek zijn broek te laten zakken en tegen het altaar aan te plassen. Dit deed hij tijdens de misviering. Beelden daarvan gaan rond op social media. Ook de paus heeft

Aanbiddingstour
Persbericht

Aanbiddingstour wil christenen verbinden over kerkmuren heen

In november 2025 trekken Christian Verwoerd en Leander Janse samen door Nederland voor een inspirerende tour onder de titel ‘In aanbidding voor de Koning’. Tijdens zes avonden verspreid over het land - van Middelburg tot Urk - willen zij christenen v

Patrick
Opinie

We misbruiken vervolgde christenen als stok om pro-Palestina demonstranten te slaan

Veel christenen zeggen begaan te zijn met hun vervolgde broeders en zusters in Nigeria en andere landen in de wereld. Maar opvallend vaak komt dat pas ter sprake als iemand anders over Gaza begint. Steeds vaker worden vermoorde christenen een argumen

Hans Maat
Interview

Hans Maat: "Kerken in Nederland hebben gebedspastoraat en bevrijding nodig"

Honderden christenen komen jaarlijks tijdens de There is More-conferentie samen om ruimte te geven aan het werk van de Heilige Geest. Initiatiefnemer Hans Maat ziet het als zijn roeping om de kerk te helpen ontdekken dat geloof meer is dan kerkbezoek