Dr. Hoek en dr. Van Kooten: “Kerkelijke eenheid PKN en HHK is ver weg”

Interview 6 minuten Jeffrey Schipper
Dr. J. Hoek en dr. R. van Kooten

“Het heeft geen zin om op afzienbare termijn kerkelijke eenheid na te streven. De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) doen er verstandig aan om allereerst te zoeken naar geestelijke herkenning”, zegt dr. J. Hoek. Het was in 2024 twintig jaar geleden dat de PKN ontstond en bezwaarde hervormden zich afsplitsten en de HHK oprichtten. Cvandaag gaat in gesprek met de zwagers Hoek en dr. R. van Kooten over het ontstaan van de PKN en het zoeken naar eenheid. Ze maakten in 2004 een verschillende keus, zonder dat dit hun relatie heeft geschaad. “Kerkelijke eenheid tussen PKN en HHK is ver weg”, stellen beide heren in de Cvandaag podcast.

Hoek vertelt wat er aan de fusie en het ontstaan van de HHK voorafging. “Drie Nederlandse kerkgenootschappen (de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden) waren al lange tijd samen op weg naar één kerk. Maar een groot deel van met name de hervormde kerk kon zich er niet in vinden. Lang voor 2004 is er op allerlei terreinen rondom het ‘Samen op Weg-proces’ en de identiteit van de beoogde fusiekerk een heftige strijd gevoerd.” Van Kooten: “Als synodelid was het niet mijn doel om het samengaan tegen te houden, maar om het geluid van de bezwaarden toe te lichten en alternatieven aan te reiken. Federatie voor de bezwaarden met behoud van de belijdenis en fusie voor wie fuseren wilde.”

Wat waren de bezwaren vanuit de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk?
Van Kooten: “De wijziging van de kerkorde. Er werden ingrijpende wijzigingen voorgesteld, zoals bijvoorbeeld het zegenen van niet-huwelijkse relaties. Ook werden de belijdenisgeschriften vanuit de Lutherse Kerk eraan toegevoegd die naar mijn overtuiging de gereformeerde belijdenis van de Hervormde en Gereformeerde Kerken relativeerden. Daar kon ik mijn handtekening niet onder zetten.”

"Het zou voor mij een breekpunt zijn geweest als de Dordtse Leerregels geschrapt zouden worden. Als dat was gebeurd, zou er voor mij een grens zijn overschreden."

Hoek: “Als lid van het moderamen (landelijk bestuur) van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk was ik in de periode rond 2000 nauw bij de ontwikkelingen betrokken. Ik heb een federatie met de lutheranen voorgesteld, zodat de hervormden en gereformeerden uitsluitend aan de gereformeerde belijdenisgeschriften gebonden zouden zijn. Dit was een poging om te voorkomen dat de wezenlijke verschillen tussen de gereformeerde en de lutherse traditie miskend zouden worden. Maar daar is geen gehoor aan gegeven.”

Dr. J. Hoek

Dit neemt niet weg dat in de kerkelijke praktijk van hervormde gemeenten (PKN) niets is veranderd. 
Hoek: “Ja, dat is in veel gevallen zo. Ten onrechte is vanuit bezwaarde hoek door sommigen gesteld  dat er  vrouwelijke voorgangers zouden komen op alle hervormde kansels, dat in elke gemeente  homo- relaties gezegend zouden moeten worden en dat de vrijzinnigheid overal de toon zou gaan zetten. Dat waren kwalijke geluiden die door de werkelijkheid zijn gelogenstraft, want verreweg de meeste hervormde gemeenten  in de kring van de Gereformeerde Bond varen hun eigen principiële koers, tot op de dag van vandaag.”

Van Kooten: “Ik heb niet meegedaan aan die bangmakerij en ik was mij ervan bewust dat hervormde gemeenten zichzelf mochten blijven. Maar bij stemmingen in de gemeente geldt nu het principe ‘de helft plus één’. Dat houdt in dat zaken die nu principieel vastliggen in de toekomst kunnen veranderen. Ik wilde geen ‘ja’ zeggen op een ‘kerkelijke democratie’ en ten volle ‘amen’ kunnen zeggen op de belijdenisgeschriften.”

"De fusie moest er per se komen en alternatieven voor een ander kerkmodel werden van tafel geveegd."

Waarom heeft u de keuze gemaakt om wél mee te gaan in de PKN, dominee Hoek?
“Door de fusie zijn de lutherse belijdenisgeschriften erbij gekomen”, maakt Hoek duidelijk. “Dat brengt op diverse punten een zekere relativering met zich mee. Desondanks kan ik meegaan in een kerk waarin ook de lutherse traditie een plaats heeft. Het zou voor mij een breekpunt zijn geweest als de Dordtse Leerregels (een gereformeerd belijdenisgeschrift, red.) geschrapt zouden worden. Als dat was gebeurd, zou er voor mij een grens zijn overschreden. Maar zover is het dus niet gekomen.”

De theoloog voegt toe dat hij meerdere keren heeft gewaarschuwd voor het feit dat tienduizenden mensen de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk zouden verlaten. “Die mogelijkheid werd schromelijk onderschat onder het mom van: ‘Ze dreigen wel vaker, maar uiteindelijk gaan ze toch wel mee.’ De fusie moest er per se komen en alternatieven voor een ander kerkmodel werden van tafel geveegd. Dit heeft veel verdeeldheid teweeggebracht tussen broeders van hetzelfde huis.”

Beluister het volledige gesprek met de heren Hoek en Van Kooten:

We zijn nu twintig jaar verder. Is de tijd rijp voor het zoeken van eenheid, met een kerkelijke hereniging in het vooruitzicht?
Hoek: “Als ik eerlijk ben kan ik niet anders dan deze vraag negatief beantwoorden. Dan zou eerst het karakter van de PKN of HHK veranderd moeten zijn. Maar de posities die in 2004 aan weerszijden van de kloof zijn ingenomen, zijn niet veranderd. Het heeft nu dan ook geen zin om naar kerkelijke hereniging toe te werken. Tegelijkertijd hebben we te maken met plaatselijke gemeenten en predikanten die dichtbij elkaar staan. Daarom zou het streven naar blijken van geestelijke eenheid voorshands losgekoppeld moeten worden van het aansturen op kerkelijke eenheid.”

"Voor de PKN ben ik ‘meneer Van Kooten’ in plaats van ‘dominee Van Kooten’."

Moderamenleden van de PKN en HHK hebben elkaar eerder dit jaar voor het eerst opgezocht om terug te kijken op de ontstane breuk. Wat is volgens jullie de toevoegde waarde van dergelijke ontmoetingen?
Van Kooten: “Toen ik nog gemeentepredikant was van de HHK in Apeldoorn ben ik samen met een van mijn ouderlingen bij de PKN op gesprek geweest naar aanleiding van een dubbelinterview met ds. G. de Fijter. Hij stelde dat fusie nu niet meer zou kunnen. Tijdens die ontmoeting heb ik ook te berde gebracht dat het predikantsambt van mij is afgenomen tijdens de kerkscheuring. Voor de PKN ben ik ‘meneer Van Kooten’ in plaats van ‘dominee Van Kooten’. Nee, ik zeg niet dat ik gerehabiliteerd moet worden, want ik ben in dienst van mijn Zender. Ik zeg dit om duidelijk te maken dat deze kwestie dieper ligt dan ‘even met elkaar praten’.”

Hoek springt voor zijn zwager in de bres: “Om de lucht te zuiveren en goede gesprekken te faciliteren zouden er bepaalde besluiten moeten worden teruggedraaid. Hier hebben we een gevoelig punt te pakken. Waarom is dominees die principieel niet meekonden in de PKN het ambt ontnomen? En dat terwijl sommige dominees die ontkennen dat de Heere Jezus lichamelijk is opgestaan uit de dood binnen de PKN gewoon dominee kunnen blijven. Om eenheid te zoeken met hersteld hervormde broeders zouden dergelijke besluiten simpelweg teruggedraaid moeten worden.”

Dr. R. van Kooten

Sommige hersteld hervormde predikanten verkondigen de Bijbelse boodschap op de kansel van een hervormde gemeente binnen de PKN. Hoe belangrijk is kanselruil in het zoeken van eenheid?
“Er gaat een duidelijke signaalfunctie vanuit”, onderstreept Hoek. “Gemeenteleden zien op zo’n moment dat er sprake is van geestelijke verbondenheid tussen predikanten uit verschillende kerken. Maar kanselruil is in veel situaties nog een te grote stap. Je kunt ook kleiner beginnen door bijvoorbeeld doordeweeks gezamenlijk activiteiten te organiseren en samen op 31 oktober een Hervormingsavond te houden. Zo kunnen processen van onderop groeien. Je kunt geestelijke verbondenheid accentueren zonder de kerkelijke verscheidenheid te ontkennen.”

"Mijn grootste verlangen is dat de Heere Jezus wederkomt. Dan komt Hij met een nieuwe Kerk, waar iedereen Hem aanbidt."

U onderschrijft dit, dominee Van Kooten?
“Jazeker, om deze reden heb ik nooit persoonlijke relaties beëindigd en de broederband met collega’s in stand gehouden. Het geding is met de synode, dat is buiten ons om. Maar dat geding is tegelijkertijd tussen ons (hervormd-gereformeerden en hersteld hervormden, red.) in komen te staan.”

Kan er nog gesleuteld worden aan kerkordes, zodat kerkelijke eenheid een reële optie kan worden?
Hoek: “In de PKN is men nu veel meer gericht op de rooms- katholieken en niet zozeer op kerken die in de reformatorische traditie staan. Een wezenlijk gesprek met de hersteld hervormden over het belijden en wat ons bindt, is zeker van betekenis, maar meer zit er op dit moment niet in.” Van Kooten beaamt dit: “De gedachte dat de in 2004 opgestelde kerkorde wordt teruggedraaid is een utopie.”

Dominee Van Kooten, kunnen we stellen dat de HHK een volwassen kerk is geworden? De laatste tien jaar zijn veel grote kerkgebouwen tot stand gekomen. 
Van Kooten: “Eerlijk gezegd kijk ik niet op die manier naar onze kerken. Ik vind het juist heel erg als zo’n groot kerkgebouw verschijnt. Dit is een onderstreping van het feit dat de kerkscheuring in 2004 definitief is. Mijn grootste verlangen is dat de Heere Jezus wederkomt. Dan komt Hij met een nieuwe Kerk, waar iedereen Hem aanbidt.”

“En dat is veel beter dan het profileren van ‘onze’ kerk, waar het ten diepste niet omgaat”, vult Hoek aan. “Als het gaat om de Heere Jezus alleen, zit er geen kerkmuur meer tussen.”

Bovenstaand artikel kwam in 2024 tot stand en wordt ter inspiratie van lezers af en toe gedeeld op de sociale mediakanalen van Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#383 Patrick & Jeffrey over de campagnes en zetels van CDA, ChristenUnie en SGP
Of beluister op:

Meerartikelen

pakistan
Nieuws

Blinde Pakistaanse christen aangeklaagd voor godslastering na jarenlange pesterijen

Een 49-jarige blinde christen uit Pakistan is gearresteerd op beschuldiging van godslastering, een misdrijf dat in het land met de dood kan worden bestraft. Volgens zijn familie gaat het om een valse aanklacht die voortkomt uit jarenlange pesterijen

coa
Nieuws

SGP stelt Kamervragen na geweld en intimidatie tegen Syrisch christelijk gezin in Zeeuws azc

SGP heeft Kamervragen gesteld over geweld en intimidatie waar christelijke asielzoekers in Nederland mee te maken krijgen. Directe aanleiding van de Kamervragen is de situatie van een christelijk Syrisch gezien in een azc in Goes, waar verschillende

L. van 't Wout
Video

CGK-predikant stelt dat christenen te weinig verwachting van het gebed hebben

Als iemand ziek is, bijvoorbeeld binnen onze familiekring of onder onze collega's, zeggen we al heel snel: 'Ik kan niets voor je doen, behalve bidden.' Maar in hoeverre verwachten we dat God daadwerkelijk onze gebeden wil verhoren en vervolgens ieman

Stichting Israël en de Bijbel
Video

De twaalf toonbroden: teken van Gods blijvende trouw aan Israël

In een YouTube-fragment van Israël en de Bijbel spreekt David van Wijck over de diepe symboliek van de twaalf toonbroden in de tempel. Deze broden, die voortdurend voor Gods aangezicht lagen, zijn niet alleen een teken van aanbidding, maar ook van Zi

Donkey Mobile
Persbericht

Donkey Mobile en Kerkdienstgemist bundelen krachten

Donkey Mobile, ontwikkelaar van kerk-apps, neemt deze maand streamingplatform Kerkdienstgemist over. Met deze overname ontstaat het grootste christelijke techbedrijf van Nederland dat meer dan 2.000 kerken bedient met hoogwaardige digitale oplossinge

Robert Plomp
Column

Waarom zitten zoveel christenen naast Jona te mopperen?

In een wereld vol cynisme, woede en veroordeling raakt een tiener met zijn jasje de kern van ons probleem: “People are shit.” Hard, maar pijnlijk waar. Toch eindigt zijn moeder niet bij dat oordeel, maar bij genade: “That’s why Jesus died.” In deze i

Clever Mukombe
Interview

“Ze huilden van blijdschap toen ze hun Bijbel kregen.”

In het noorden van Zimbabwe ligt de regio Binga. In dit gebied leven mensen in diepe armoede. Op veel plekken is geen stromend water en geen elektra. Het landschap kenmerkt zich door droogte, stoffige wegen en ‘huisjes’ gemaakt van stokken met daarop

Petra van Aalst
Column

De kerk is geen verzamelplek, maar een vertrekpunt

Wat zijn we blij dat Melanie, Dominik en hun drie kleine kinderen onze gemeente bezoeken. Melanie is opgegroeid in een traditioneel rooms-katholiek gezin. Van een persoonlijke relatie met Jezus had ze nooit gehoord. Dominik komt uit een gelovig gezin

Meerartikelen

Henk Herbold
Opinie

Christenvervolging in Nederland is dichterbij dan veel mensen denken

Er vinden in ons land nog geen dingen plaats die op christenvervolging kunnen wijzen. Tenminste, niet als we het vergelijken met wat er in sommige andere landen gebeurt. Met name in islamitische landen worden christenen écht vervolgd vanwege hun gelo

Kees
Opinie

Abortusdiscussie raakt een open zenuw

De voorstanders van abortus maken zich enorme zorgen en zijn bang dat, net als in Amerika, ook in Nederland abortus verder ingeperkt gaat worden. Juist omdat in de afgelopen jaren er een verruiming is geweest van de abortuswetgeving is bevochten. Imm

 Rosanne Krijgsman
Nieuws

Singer-songwriter Rosanne Krijgsman brengt nieuwe single uit: 'Geef het maar over'

De christelijke singer-songwriter Rosanne Krijgsman heeft onlangs een nieuwe single uitgebracht: ‘Geef het maar over.' Het nummer ademt eerlijkheid en hoop, en vertelt over loslaten, vertrouwen en het vinden van rust te midden van verandering. De sin

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast: terugblik op campagnes CDA, CU en SGP

Wat betekenen de verkiezingsuitslagen voor de christelijke politiek in Nederland? In deze nieuwspodcast blikken Cvandaag-redacteuren Jeffrey Schipper en Patrick Simons terug op de campagnes van het CDA, de SGP en de ChristenUnie. Ze bespreken opvalle

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant wijst op eenstaatoplossing in conflict tussen Israël en Gaza

De zogeheten ‘tweestatenoplossing’ wordt door velen gezien als de manier om voorgoed een einde te maken aan het conflict tussen Israël en Hamas. Ds. J. Koppelaar, emerituspredikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), merkte in een recente preek

worship
Video

Wat betekent het woord ‘evangelisch’? Bekijk de uitlegvideo

Wat bedoelen we eigenlijk als we zeggen dat iemand of een kerk evangelisch is? In deze video wordt stap voor stap uitgelegd wat de term ‘evangelisch’ betekent. Van de oorspronkelijke betekenis ‘volgens het Evangelie’ tot de invloed van theologen, en

Licht onder de rivieren
Persbericht

Nieuw boek belicht evangelische stroming Zuid-Nederland

Onlangs is in de Baptistengemeente Brunssum-Treebeek het boek Licht onder de rivieren gepresenteerd. Onder redactie van Hans Riphagen en Jack Barentsen brengt dit werk de rijke, maar vaak vergeten geschiedenis in beeld van evangelische, baptisten- en

Jacoline de Bakker
Interview

Singleconferentie wil christelijke singles bemoedigen:“Neem de plek in die God je gaf”

Als iemand weet hoe het is om single te zijn in de kerk, is het Jacoline de Bakker wel. Nu is ze getrouwd en moeder van drie dochters, maar de jaren dat ze alleen was, hebben haar gevormd. “Ik weet hoe het voelt om de kerk alleen in te lopen en er oo

Tweede Kamer
Opinie

Wat de verkiezingsuitslag zegt over onze kijk op leven en dood

De uitslag van de verkiezingen is in grote lijnen een feit. Het is duidelijk dat D66 een grote partij zal worden. Dit is geen goed nieuws voor medische ethiek. Deze partij staat ver af van de NPV-standpunten. AbortusVolgens wetenschappers zijn de eer

Opperrabbijn
Column

Zondvloed bij ons thuis en een nieuw baantje als stemadviseur

Het lijkt bij opperrabbijn Jacobs thuis op dit moment de zondvloed wel, zo vertelt hij in zijn nieuwe onderstaande dagboek. Ook legt hij uit hoe het jodendom naar het huwelijk kijkt en wat daarbij de gebruiken zijn. Verder was de opperrabbijn aanwezi

CGK-synode
Nieuws

Broederlijk gesprek op komst: deputaten CGK reiken 'Rijnsburg' de hand

Deputaten vertegenwoordiging van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) willen graag in gesprek gaan met de kerkenraad van Rijnsburg, of - als dat beter past - met de commissie die namens de daar betrokken kerken het overleg voert. Dat schrijven

Sagrada Familia
Nieuws

Spaanse Sagrada Familia nu officieel de hoogste kerk ter wereld

De Sagrada Familia in Barcelona heeft de Ulmer Münster in Duitsland van de eerste plaats gestoten als het gaat om de hoogste kerktoren ter wereld. Donderdag werd het eerste deel van het torenkruis op de hoofdtoren van de beroemde, nog steeds onafgebo