cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
pers urk
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

29 maart 2021 door Redactie

Hoe gedroegen journalisten zich tegenover kerkgangers?

De Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel en de Sionkerk op Urk wijzen met de beschuldigende vinger naar de media. Vanuit beide kerken klinken geluiden dat ze voorafgaand aan de geweldsincidenten werden geïntimideerd. Dit sluit aan bij wat een niet-gelovige journalist eerder al onthulde. Wessel Snoek, ouderling en woordvoerder van de Sionkerk, noemde de journalisten zelfs terroristen en stelde dat de SS vriendelijker was in de Tweede Wereldoorlog. Deze woorden zijn inmiddels ingetrokken. 

cvandaag Premium logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door cvandaag Premium lid Patrick Simons.

Word ook lid

De Sionkerk werd afgelopen week landelijk nieuws nadat uitlekte dat men de kerk helemaal openstelt bij diensten. Het was dan ook te verwachten dat er afgelopen zondag veel journalisten aanwezig waren bij de gereformeerde gemeente op Urk. Zoals inmiddels bekend liep dat volledig uit de hand. Vanuit het hele land werd met afschuw gereageerd op het geweld waar journalisten mee te maken kregen.

Geen leden van de kerk
De kerk zelf zegt echter dat haar kerkgangers niets te verwijten valt. Vanaf het begin waren er al vraagtekens bij de jonge mannen die een verslaggever van PowNed intimideerden en aanvielen. De jongeren zagen er niet uit als kerkgangers en verschillende mensen vanuit Urk bevestigen dat ze inderdaad niet bij de Sionkerk horen. Dat is ook wat woordvoerder Wessel Snoek zegt in een interview met De Stentor. Hij zegt de bewuste mensen nog nooit in de kerk te hebben gezien en er maar twee herkend te hebben als Urkers. Hij veroordeelt het geweld dat deze mannen gebruikten tegen de verslaggever van PowNed.

De enige kerkganger die direct betrokken was bij ongeregeldheden op Urk is de man die met zijn auto inreed op dezelfde verslaggever. Ook dat ligt volgens Snoek echter anders: “Hem valt niets verwijten. De journalist deed zelf een stap naar voren en raakte de auto iets aan.” Wel voegt hij daaraan toe dat de kerk het gesprek met de man aangaat.

"We hadden niet te maken met journalisten, maar met terroristen."

SS
Snoek stelt dat het vooral de journalisten waren die zich misdroegen bij de Sionkerk. Zij hebben volgens hem de ingang geblokkeerd, de coronaregels overtreden en zich agressief gedragen tegenover kerkgangers. “De SS handelde vriendelijker in de oorlog dan de journalisten”, zegt hij daarover tegen het dagblad. “Vaders kwamen overstuur de kerk in. Kinderen kwamen huilend naar binnen. We hadden niet te maken met journalisten, maar met terroristen”, aldus Snoek die tevens aangeeft dat zijn kerk overweegt aangifte te gaan doen wegens bedreiging, belediging en intimidatie tegen journalisten die aanwezig waren zondag.

Rectificatie
Ook over de woorden van Snoek ontstond direct weer ophef in de media. Daarop besloot de kerk maandagavond zijn woorden te rectificeren. Op de website van de gereformeerde gemeente van Urk staat een korte verklaring: "In een publicatie van de Stentor zijn met betrekking tot journalisten diverse bewoordingen en ook een verwijzing gebruikt, die zijn ontstaan onder aanhoudende zware mediadruk en uitputting. Namens woordvoerder en kerkenraad delen we u mee deze woorden terug te nemen en we bieden onze welgemeende excuses aan. In het bijzonder aan ieder die zich hierdoor gekwetst zou kunnen voelen. De officiële verklaring namens de kerkenraad vindt u in de persverklaring van 29 maart jl."

Bewust beschadigende actie
In deze persverklaring stelt men onder andere dat veel berichten die in de media verspreid zijn onjuist zijn: “Ook halve waarheden zijn hele leugens, die kennelijk graag geloofd worden door een deel van ons volk en ook helaas (een deel van) de overheid, zonder enige vorm van hoor en wederhoor. Er lijkt een bewust beschadigende actie te ontstaan om de Bijbelse, tere en ook waardevolle relatie tussen overheid en kerkelijke gemeenten onder druk te zetten en dat terwijl wij als kerkgangers dagelijks voor onze overheden bidden en onze kinderen leren hun in alle opzichten te gehoorzamen.”

"De journaliast sprong welbewust en provocerend voor de inparkerende auto."

In de verklaring schrijft de kerk “alle vormen van ongeoorloofd geweld radicaal” af te wijzen. “En daarmee dus ook geweld tegen journalisten. Paramilitairen of andere omstanders die een verslaggever geslagen en geschopt zouden hebben, staan in geen enkele relatie tot onze kerkelijke gemeente. Dit was en is bij de Veiligheidsdriehoek bekend.”

Provocerende verslaggever
Ook stelt de kerk opnieuw dat PowNed verslaggever Mark Baanders zich provocerend gedroeg: “Onder vele getuigen is duidelijk dat hij welbewust, provocerend, voor de inparkerende auto sprong en op overdreven wijze deed voorkomen dat hij ernstig aangereden werd. Deze verslaggever vertoonde dat laakbare gedrag overigens bij meerdere auto’s en personen, dit tot grote ontsteltenis en groeiende ergernis van naar de kerk komende gemeenteleden.”

In het persbericht meldt de Sionkerk ook dat vrijwel alle aanwezige journalisten de coronaregels overtraden en dat ze zich ook zonder toestemming op privéterrein begaven: “Onze gemeenteleden worden met regelmaat opgeroepen om altijd vriendelijk te blijven, hoe moeilijk dit soms ook worden kan, zoals ook gisteren bleek. Over het algemeen hebben onze gemeenteleden zich bijzonder verdraagzaam opgesteld. Gisteren heeft een belangrijk deel van de aanwezige pers zich echter zeer onterecht gedragen richting onze gemeenteleden. Woorden als: intimiderend, agressief, grensoverschrijdend en tergend zijn hier op de plaats. Wie welbewust andere boodschappen verspreid doet niets anders dan lasteren en roddelen.”

Getreiterd en geterd
Ook vanuit de Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel is er kritiek op de werkwijze van journalisten. Ds. A. Kort zei tijdens de dienst op zondagmorgen blij te zijn dat iedereen er was: “Want eerst is er natuurlijk wel angst gezaaid. Dus u moest wel een beetje moed krijgen om vanmorgen naar de kerk te gaan. De druk van de media is zo erg. Maar u heeft het getrotseerd en u bent gekomen. Het gaat ordelijk en u zit hier in de kerk op afstand. Het gaat precies zoals wij het afgesproken hebben en het liep niet uit de hand.”

"De druk van de media is zo erg. Maar u heeft het getrotseerd en bent gekomen."

Tijdens de avonddienst zei de predikant in zijn gebed dat de kerkgangers steeds getreiterd en getergd zijn en dat dit gebeurt om de kerk in een kwaad daglicht te zetten. Ook zei hij “begrip te kunnen tonen” voor wat er die ochtend was gebeurd. Maar tegelijkertijd vroeg hij in datzelfde gebed om vergeving voor degene die zich heeft laten gaan.  De predikant stelde tijdens de dienst daarnaast dat virologen “moderne waarzeggers en tovenaars” zijn en dat er “heel veel mensen sterven door vaccineren”.

Randstadjournalisten
Eerder plaatste journalist Jolyn van der Garde al een kritische kanttekening bij de berichtgeving over het geweld ten opzichte van journalisten. Ze plaatste een uitgebreid verhaal op Twitter om de context te schetsen: “Gereformeerden worden vaak net zo lang beledigd, getreiterd en het pad naar de kerk versperd tot je ‘tante An’ boos wordt en precies de opmerking maakt die de journalist wil hebben”, schreef zij onder meer. Dat sluit aan bij de geluiden die we nu vanuit de Sionkerk en de Mieraskerk horen. 

"Mensen weten niet hoe randstadjournalisten al decennia trots en vergenoegd deze mensen kleineren."

“Kinderen van gereformeerden moeten op jonge leeftijd leren dat je niet moet praten met journalisten", aldus Van der Garde. "Journalisten komen immers niet met je praten om het eerlijke verhaal te vertellen. Ze komen om god en het geloof te beledigen en om de zondagsrust te verstoren. Mensen zien niet dat journalisten zich voor een kerk duren te gedragen op een manier die we nóóit acceptabel zouden vinden voor een synagoge of een moskee. Mensen weten niet hoe randstadjournalisten al decennia trots en vergenoegd deze mensen kleineren.”

Van der Garde wees in haar tweets geweld keihard af en noemde het 100 procent onacceptabel. Maar ze zet dus wel haar vraagtekens bij de houding van journalisten: “Kranten schrijven dat journalisten ‘verbaasd en geschokt’ zijn. Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Als je een jaar lang wekelijks mensen komt treiteren om hun geloofsovertuiging, dan kun je heel goed aanvoelen dat de bom een keer gaat barsten.”

Lees ook: Journalist verklaart geweldincidenten Biblebelt: “Randstadjournalisten kleineren gereformeerden” en: Andries Knevel haalt uit naar kerkbesturen Urk en Krimpen aan den IJssel: “Schade aan het beeld van Jezus”

cvandaag Premium logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor cvandaag Premium

Je las net een gratis cvandaag Premium artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Geweldsincidenten Biblebelt
- 80 uur werkstraf voor inrijden op journalist bij Sionkerk Urk
- Urker broers veroordeeld voor geweld tegen journalist bij Sionkerk
- 60 uur taakstraf voor kerkganger Mieraskerk na aanval verslaggever
- Urker predikant heeft boodschap voor journalisten: "Laat kerkgangers op zondag met rust"
- Dreigbrief bezorgd bij ds. A. Kort; Mieraskerk extra beveiligd
Meer over Geweldsincidenten Biblebelt »

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

Toen ik de artikel van gisteren las bekroop mij al de gedachte dat dit wel eens in scène kon zijn gezet. We leven tenslotte in een tijd waarin de leugen, meer dan ooit tevoren, regeert. De haat tegenover christenen en het christelijk geloof wordt (wereldwijd) met de dag groter. Ik geloof dat dit moet gebeuren, maar ik denk ook dat we moeten gaan leren ons hierin te verheugen, omdat dit betekent dat onze verlossing nabij is. Jezus komt spoedig om Zijn bruid hier weg te halen!