Reformatorische dominees niet blij met emanciperende christenvrouwen
Door middel van een eenzijdige visie op huwelijk, seksualiteit en vrouwen, zijn reformatorische dominees bezig met "een achterhoedegevecht", zo stelde prof. dr. Miranda Klaver onlangs. Ook SGP-wethouder Paula Schot zette vraagtekens bij de manier waarop de 'scheppingsorde' in reformatorische kring wordt uitgelegd en ingevuld. Zeven reformatorische predikanten komen nu met een statement: 'Het moederschap is een unieke roeping.'
Beide dames spraken deze woorden onlangs uit tijdens de jaarlijkse netwerkdag van Dutch Biblebelt Network. Dit jaar stond de plaats van de vrouw in de refowereld centraal. Schot merkte tijdens de hoofdlezing op dat de reformatorische leefwijze is veranderd vanwege het hogere opleidingsniveau van vrouwen en het feit dat vrouwen meer zijn gaan werken. Volgens haar is de traditionele rolverdeling met de moeder thuis en de vader buitenshuis eerder "cultureel bepaald dan Bijbels”.
Tijdens de netwerkdag van Dutch BibleBelt Network sprak ook Gonda van den Heuvel zich uit. Zij is actief voor Sapientia, een netwerk SGP-vrouwen dat de positie van de vrouw bespreekbaar maakt en streeft naar de erkenning van het passief vrouwenkiesrecht binnen de SGP. Zij merkte tijdens haar lezing op dat de roeping van vrouwen niet per se thuis ligt. "De sterke vrouw uit Spreuken 31 wordt geprezen omdat ze naast haar zorg voor gezin ondernemend is", vertelt ze. "In Titus 2 worden oude vrouwen opgeroepen om jonge vrouwen te onderwijzen. Sommige vrouwen worden opgeroepen om publieke rol te vervullen. Esther kwam als koningin op voor haar volk; destijds een religieuze minderheid."
De reformatorische predikanten ds. J. M. J. Kieviet, dr. M. Klaassen, ds. S. T. Lagendijk, ds. P. den Ouden, ds. M. van Reenen, ds. C. Sonnevelt en dr. P. de Vries klommen naar aanleiding van bovenstaande lezingen over de 'Genderkloof in de Biblebelt' in de pen. Zij maken in het Reformatorisch Dagblad duidelijk dat er sprake is van een duidelijke scheppingsorde en 'de vrouw is gegeven als hulp tegenover de man'. Ze benadrukken dat de beweringen van prof. dr. Klaver 'kant noch wal raken'. 'Het lichaam van de man is meer toegerust op werk en inspanning, het lichaam van de vrouw is uitgerust om leven voort te brengen, te voeden en te verzorgen.'
Prof. dr. Klaver maakte duidelijk dat diverse orthodox-christelijke stichtingen, zoals Bijbels Beraad M/V, in haar ogen bezig zijn met "een achterhoedegevecht". “Denk aan de wijze waarop theologisch de slavernij in het verleden is verdedigd”, aldus de spreekster. “Dit werd onderbouwd op basis van Bijbelteksten. De hermeneutiek (de benadering van Bijbelteksten, red.) van toen wordt nu gebruikt om een zogenaamd Bijbelse visie op de positie van man en vrouw te onderbouwen. In de praktijk zal dit leiden tot een kloof omdat de verkondigde theologische opvatting - in beton gegoten - verschilt van de dagelijkse praktijk van veel reformatorische christenen", stelde Klaver.
'Die bewering raakt kant noch wal', zo reageren de zeven reformatorische predikanten, allen bij Bijbels Beraad M/V. 'De verdediging van slavernij berustte op een foutieve exegese van Bijbelteksten, de m/v-verhouding gaat terug op de scheppingsorde.' Tegenover Cvandaag stelde ds. Van Reenen in een toelichting: 'Sowieso waren er absoluut niet altijd slaven. Wijs mij maar een Reformator aan die slaven in huis had… Er was dus ook altijd het besef dat er aan de slavernij iets niet deugde. Maar aan de andere kant, wijs mij een christenvrouw uit de geschiedenis aan, die zich onderdrukt voelde…'
In het slot van haar bijdrage onderstreepte Paula Schot het belang van een stabiel gezin. Volgens de reformatorische predikanten staat een gezond gezinsleven echter niet los van 'de Bijbelse rolverdeling'. 'Ondermijning van deze rolverdeling leidt tot ondermijning van het gezin zelf. Het moederschap is een unieke roeping. Die roeping is offers waard. Tegelijk is er zegen aan verbonden. Gods instellingen zijn immers tot ons heil!', maken de dominees duidelijk in hun RD-commentaar.
Lees ook:
Praatmee