Ruben Vlot ziet kerken worstelen met moderne slavernij: "Het lukt ze niet er actie aan te verbinden"

Dagelijks leven 29 juni 2023 Wilfred Hermans
Ruben Vlot, beeld IJM

Binnenin Ruben Vlot, director of Mobilization bij International Justice Mission (IJM), brandt een heilig vuur. Dat vuur dooft pas als slavernij de wereld uit is. NaĆÆef, zeggen mensen. Onhaalbaar, dat ook. ā€œAl zou ons werk maar voor een enkeling iets uitwerken ā€“ wat niet zo is ā€“ dan nĆ³g zou ik het doen.ā€

Ruben Vlot (1988) houdt niet van moralistische praatjes. Wel is hij voortdurend op zoek naar het bewandelen van de voor hem juiste wegen. Wegen waartoe hij anderen wil uitnodigen ā€“ en niet opleggen. ā€œNeem onze strijd tegen slavernij. Natuurlijk zijn er genoeg tegenwerpingen te verzinnen om iets tegen moderne slavernij te doen en je bij de aankoop van bijvoorbeeld kleding niet af te vragen of er tot slaaf gemaakten aan hebben gewerkt. Voor mij is altijd de volgende vraag mijn uitgangspunt: in wat voor wereld wil je leven? Wil jij dat kinderen jouw kleding maken? Nee? Dan is dĆ”t je basis en zijn veel argumenten ā€“ het is duur, het kost me veel uitzoektijd, ik ben het braafste jongetje van de klas ā€“ eigenlijk kulargumenten. Wat nu wanneer we vanuit die innerlijke motivatie starten? Als ik in kerken spreek, krijg ik vaak de vraag: ā€˜Wat moet ik doen?ā€™ Liefst krijgen we een lijstje met tien dingen die je kunt doen of laten. Maar wat wanneer je al deze zaken vervolgens kunt afvinken? Is het dan goed genoeg? De strijd tegen slavernij is vrees ik ingewikkelder dan dat.ā€

Wat drijft jou om dag in dag uit met het thema slavernij bezig te zijn?
ā€œIk vind het onbestaanbaar dat we onderscheid tussen mensen maken en dat er mensen vastzitten in slavernij. Als ik in kerken vertel dat onze droom is dat niemand meer in slavernij leeft, terwijl er nu nog vijftig miljoen tot slaaf gemaakten zijn, zegt men: dat is geen realistische droom. Maar als ik zeg: we willen van vijftig naar dertig miljoen, dan accepteer ik indirect dat twintig miljoen mensen in slavernij zitten. Dus het doel mĆ³et zijn: nul. EĆ©n is niet acceptabel. Daar zit waarschijnlijk een heilige woede onder.ā€

Wanneer is dat vlammetje in jou gaan branden?
ā€œIk geloof dat het christelijke verhaal impact moet hebben in de wereld. Zeker het Oude Testament draait om bevrijding, van slavernij naar vrijheid. Dan is het nogal cru om te zeggen: dat is als beeld bedoeld, fysieke slavernij accepteren we gewoon. Slavernij is extreem onmenselijk. Vroeger Ć©n nu. Maar je hoeft overigens geen christen te zijn om dat te vinden.ā€

Waarom is er lijden?
ā€œIk was voor IJM in een miljoenenstad in Zuid-AziĆ« ā€“ ik kan de straten nĆ³g ruiken. Daar had ik van dichtbij gezien hoe minderjarige meisjes, sommigen acht jaar oud, waren bevrijd uit bordelen waar ze dagelijks waren misbruikt en verkracht. Het was onvergetelijk om in de nazorgtehuizen de bevrijde meisjes in de ogen te kijken en met ze te dansen ā€“ trouwens: ongelooflijk dat ze dat met mij, een man, aandurfden. Op de laatste dag van die reis bezochten we een hindoeĆÆstische tempel waar werd geofferd en tempelprostitutie plaatsvond; seks met jonge meisjes zou je beschermen tegen de woede van de goden. Het bloed van de offerdieren kleefde aan mā€™n schoenen terwijl ik daar liep. Aan het einde van de tempelgang kwamen we op een plein waar stervende mensen op een rijtje lagen, in de hoop dat De Zusters van Moeder Theresa hen zouden opnemen en verzorgen zodat ze waardig konden sterven. Toen we verder liepen, zagen we jonge vrouwen staan, soms met kleine meisjes aan de hand. Nadat er was onderhandeld, namen mannen hen mee de gebouwen in. Al mijn vreugde over de bevrijde meisjes was in een klap verdwenen. Waar was God nu? Terwijl ik boos wegliep, zag ik op een wit gebouw de tekst: I thirst, ā€˜Ik heb dorstā€™, de woorden van Jezus aan het kruis. Opeens kwamen die woorden keihard binnen; je hebt goden die eisen, en een God die geeft. Zoveel dat Hij er dorst van krijgt. God is overal en om ons heen, Hij verschijnt in ieder mens als beelddrager van God, maar wordt misbruikt en ligt te sterven op de straat. Ik weet niet waarom er lijden is, maar als je vraagt: waar is God, dan is Hij dƔƔr. Bij de vertrapten op straat, bij de vernederden, in het bordeel.ā€

Heb je het nodig om zoā€™n bevrijd meisje in de ogen te kunnen kijken om het vuur brandend te houden?
ā€œNodig niet per se, maar het helpt wel om survivors te ontmoeten. Als ik weer eens iemand hoor zeggen dat het een druppel op de gloeiende plaat is, heb ik die druppel tenminste wel gezien. Ik geloof overigens niet dat het clichĆ© van die druppel klopt. De impact van ons werk is veel groter. Een collega uit het veld sprak wel van een rivier van recht.  Maar stĆ©l dat ons werk maar voor een enkeling iets uitwerkt; dan nĆ³g zou ik dit werk doen. Kijk die druppel maar ā€™s in de ogen.ā€

Gekerm van slaven overstemmen
Een paar jaar geleden bezocht Ruben het oude Nederlandse slavenfort Elmina Castle in Ghana. Elmina Castle was Ć©Ć©n van de grootste handelsposten voor slaven in de trans-Atlantische slavenhandel. Naar schatting werden hier meer dan dertigduizend tot slaaf gemaakten vastgehouden, in een kerker. ā€œToen ik daar naar binnen liep, liep ik onder de Nederlandse leeuw door, je loopt eigenlijk je eigen geschiedenis binnen. In die kerker was Ć©Ć©n luchtgat dat uitkwam bij de ingang van de Dutch Reformed Church. De houten vloer van die kerk was het plafond van de slavenkelder eronder. Soms stopte de dominee met preken en zette hij een lied in om, zo werd ons verteld, het gekerm van de slaven maar niet te horen. Als ik dit verhaal in kerken vertel, eindig ik zo: ā€˜Vanmorgen heb ik jullie vanuit de kieren van onze wereld iets van het gekerm van tot slaaf gemaakten laten horen. Het makkelijkste wat we nu kunnen doen, is de dienst afsluiten met een loflied om dit onrustige gevoel letterlijk weg te zingen. Maar de uitdaging is om dit gevoel binnen te laten komen, pijn te laten doen. Durf je dat?ā€™ā€ 

Knuffel
Er zijn vervolgens kerken die gelijk in beweging komen, constateert Ruben, maar voor het merendeel blijkt dit lastig te zijn. ā€œDeze groep vindt dat slavernij Ć©cht niet kan, maar het lukt niet om daar concrete actie aan te verbinden. In de politiek zie je dit ook, bijvoorbeeld op het vlak van MVO-wetgeving. Elke politicus is tegen slavernij, maar de meesten vinden dat andere landen eerst aan zet zijn omdat niemand het braafste jongetje van de klas wil zijn. Aan overtuiging ontbreekt het ons dus niet, maar blijkbaar zijn de systemen en structuren dusdanig dat slavernij nog steeds een rol speelt.ā€

De uitdaging voor kerken zit ā€˜m volgens Ruben hierin, dat we abstracte theologische woorden en concepten weten te verbinden aan het leed in de wereld. Hij haalt zijn inspirator Huub Oosterhuis aan: ā€œEr zijn woorden over liefde en solidariteit, recht en onrecht, goed en slecht, over arme, weduwe, wees en vreemdeling, zij staan geschreven, en zijn in alle talen van de wereld vertaald. En in hun geschreven ā€˜statusā€™ hebben zij mensenlevens veranderd, mensen bekeerd tot elkaar. In die woorden ligt de ā€˜levensleerā€™ (Thora) besloten, inclusief het politiek program, waaraan wij, nu, en nog vele komende jaren, schreeuwende behoefte hebben.ā€

Sta je anders in dit werk sinds je vader bent?
ā€œMijn ideologische antwoord is nee, omdat ik het altijd heel irritant vond als mensen hun ouderschap meenamen in hun betoog. Dan dacht ik: ik heb toch geen kind nodig om het bijvoorbeeld erg te vinden dat andere kinderen seksueel misbruikt worden? Maar nu ik vader ben, moet ik toch concluderen dat het meespeelt. Afgelopen december draaiden we een eindejaarscampagne over Aaron, een jongetje dat voor de camera seksueel misbruikt werd. Op Ć©Ć©n van de fotoā€™s die wij kregen doorgestuurd, zag ik een knuffel. Bij mijn eigen kind zie ik dat zoā€™n knuffel van waarde is. Ik kon bijna gevoelloos kijken naar alle andere fotoā€™s, hoe erg en suggestief die ook waren, maar toen ik die knuffel op de grond zag liggen, raakte me dat. Die knuffel hoort niet op de grond, maar bij Aaron in bed, het is waarschijnlijk zā€™n enige veiligheid.

Zoā€™n foto maakt mijn woede alleen maar groter. Laatst las ik een misbruikverhaal over een meisje van drie, precies de leeftijd van mijn dochter. Als ik haar dan diezelfde avond op bed leg, kijk ik extra goed naar haar en zie ik een mensje met een karakter, met schattige vingertjes, en denk ik: hoe kun je dit in godsnaam misbruiken? Op zoā€™n grote schaal ook; op elk moment van de dag zijn er 750.000 mensen die online naar misbruik kijken. NĆŗ. Vijftien volle Amsterdam Arenaā€™s, elk moment van de dag. Krankzinnig.ā€

Superman
1 januari 2017 startte ik bij IJM. Diezelfde dag heb ik een Supermanpoppetje gekocht en dat onder mijn beeldscherm gezet, recht voor mā€™n neus, tot op de dag van vandaag. Dat poppetje herinnert mij aan ā€˜Supermaarkoā€™, een jongetje uit een IJM-film die is misbruikt en zijn zusje daar soms bij moest betrekken. Maarko droomt ervan om Superman te zijn. Waarom? ā€˜To protect my sister from the bad guysā€™. Hoe kan dĆ”t de reden zijn van een zesjarig jongetje?! Aan het eind van de video zie je hoe zij samen bevrijd worden. De politie vertelt hem dat hij een goeie hulp van Superman zou zijn, want: ā€˜even Superman needs a little help sometimesā€™.

Dit verhaal van Maarko inspireert mij. Ik ben niet de held van dit verhaal. De helden zijn wat mij betreft de survivors. Maar: even Superman needs a little help sometimesā€™.ā€

Het interview met Ruben Vlot is een van de zeven interviews die zijn gepubliceerd in het boek ā€˜Slavernij; ketenen die (nog) niet verbroken zijnā€™. Vraag nu een gratis exemplaar van dit boek via deze website.

Praatmee

Beluister onze podcast

#357 Harmen Niemeijer en Steef Post discussiƫren over kerkasiel in Kampen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

myanmar
Nieuws

Korte film over Jezus groot succes in landen waar christenvervolging plaatsvindt

In een opmerkelijke zes maanden durende campagne heeft het christelijke mediaplatform Revelation Media met succes het Evangelie verspreid onder vervolgde volkeren in Zuidoost-Aziƫ en daarbuiten. De korte film The Real Story of Jesus werd via gerichte

nigeria
Nieuws

Christelijke gemeenschap Nigeria opnieuw zwaar getroffen door islamitisch geweld

In de Nigeriaanse deelstaat Plateau is de christelijke Irigwe-gemeenschap opnieuw hard getroffen door extreem geweld. In minder dan 24 uur kwamen vier christelijke mannen om het leven bij twee afzonderlijke islamitische aanvallen. De gemeenschap rouw

Graus
Nieuws

Harde confrontatie PVV en SGP in debat over de wolf in Nederland

In de Tweede Kamer werd dinsdagavond gedebatteerd over hoe we om moeten gaan met de wolf in Nederland. Daarbij liepen de emoties regelmatig zeer hoog op. Vooral tijdens de bijdrage van PVV-Kamerlid Dion Graus kwam enorm fel uit de hoek. De SGP kwam m

Congo
Nieuws

Geweld in Congo blijft aanhouden: negen christenen komen om het leven bij bloedige aanval

In de vroege ochtend van 8 maart hebben rebellen van de gewelddadige Allied Democratic Forces (ADF)  een aanval uitgevoerd op het dorp Ngohi Vuyinga in Oost-Congo. Minstens negen christenen kwamen daarbij om het leven. De daders waren gewapend met ge

Jakob en Jan
Video

Zondag in Hour of Power is leiderschapscoach Jakob van Wielink te gast

Leiderschapscoach Jakob van Wielink is zondag te gast in Hour of Power. Jakob heeft een hart voor mensen en organisaties die op zoek zijn naar hun identiteit. "De grootste en mooiste uitdaging voor een mens is te vinden wat zijn hart te vertellen hee

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen bezocht oude visser die ternauwernood een storm overleefde

"Varen is mooi, maar als het stormt is het natuurlijk een ander verhaal", aldus ds. M. Klaassen. De hersteld hervormde predikant vertelde in een recente preek dat hij ooit op huisbezoek ging bij een oude visser uit Arnemuiden. Deze man overleefde in

gunvor
Nieuws

Wereldraad van Kerken wil dat kerken 'veroorzakers klimaatcrisis' aanklagen

De Wereldraad van Kerken (WCC) heeft een nieuwe publicatie uitgebracht om kerken en gemeenschappen wereldwijd toe te rusten met juridische middelen voor klimaatrechtvaardigheid. In deze nieuwe uitgave roept men kerken wereldwijd op om juridische stap

dr. Gert van den Brink
Video

Mag je zonder zondekennis tot Christus gaan? Dr. Gert van den Brink antwoordt

In deze vraagbeantwoording bespreekt dr. Gert van den Brink hoe geestelijke blindheid ons verhindert onze eigen zondigheid te zien, zoals een blinde niet kan verlangen naar licht als hij niet weet wat licht is. Toch is deze blindheid geen excuus om b

Meerartikelen

Chris Verhagen
Video

Christelijke apologeet zoomt in op 95 stellingen van Maarten Luther

In het jaar 1517 publiceerde Maarten Luther, op dat moment nog een priester binnen de Rooms-Katholieke Kerk, zijn 95 stellingen in Wittenberg. Het blijkt het beginpunt te zijn van de historische Reformatie. Maar waar gingen deze stellingen eigenlijk

Marijke Gootjes
Boekfragment

Prestatiedruk in de kerk: wat als bidden een agendapunt wordt?

Helaas is prestatiegerichtheid ā€“ en daarmee de prestatiedruk - niet alleen beperkt gebleven tot opleiding en werk. Je ziet het bij sport, hobbyā€™s ā€“ denk maar aan alle talentenshows ā€“ en zelfs in de kerk. En ook in ons persoonlijk geloofsleven kan pre

Naomi Oosterhof
Podcast

Op zoek naar een kerk: wat is wijsheid? Beluister deze podcast

Hoe weet je wat een goede kerk is? Er zijn zo veel verschillende takken van het christendom en verschillende kerken. Waar zou je in de zoektocht naar een kerk rekening mee moeten houden? Podcastmaker Naomi Oosterhof (foto) behandelt deze vragen in on

EO-magazines ā€˜Visieā€™ en ā€˜Evaā€™
Nieuws

EO-magazines ā€˜Visieā€™ en ā€˜Evaā€™ nu voor iedereen toegankelijk dankzij online abonnementen

EO-magazines Visie en Eva, al decennialang in duizenden woonkamers te vinden, zijn vanaf vandaag ook digitaal beschikbaar, dankzij de introductie van online abonnementen. Voor online abonnees is het zo veel eenvoudiger om verhalen van geloof, hoop en

Singleconferentie
Persbericht

Heart2Heart organiseert opnieuw evenement voor christelijke singles

Op vrijdag 11 en zaterdag 12 april 2025 organiseert Heart2Heart opnieuw een inspirerende Singleconferentie, een uniek evenement voor christelijke singles die willen groeien in hun identiteit en geloof. Thema: Single & IdentiteitIn een tijd waarin vra

Donald Trump
Nieuws

President Trump wil subsidies aan Amerikaanse abortusklinieken intrekken

President Donald Trump is van plan om bijna 20 miljoen dollar aan subsidies voor Planned Parenthood in te trekken. Dat meldt de Wall Street Journal. Planned Parenthood is de grootste abortusaanbieder van Amerika en voerde in 2023 liefst 392.000 abort

Ds. Bram Hofland
Column

Dit jaar geen kerstshow: God is vaak heel gewoon

Heb je ze gezien? De kerstshows? Nee, niet bij de Intratuin, maar gewoon bij je lokale kerk, de NPO, de evangelische kerk Mozaiek of ergens anders. Na de kerstdrukte van december moet ik in januari altijd even bijkomen. Maar afgelopen maand wilde ik

Nico de Fijter
Nieuws

ND-hoofdredacteur: "Ik denk dat we CvI een dienst hebben bewezen"

Het Nederlands Dagblad kreeg afgelopen weken flinke kritiek te verwerken vanuit de eigen achterban. Reden was de publicatie van een onderzoek over geldstromen van onder meer Christenen voor Israƫl. De organisatie wordt in het onderzoek beschuldigd va

Chinese Bijbel
Nieuws

Zeldzame Chinese Bijbel uit tweedehands winkel levert ruim 67.000 euro op bij veiling

Een bijzonder exemplaar van de Bijbel, geschonken aan een tweedehands winkel in Engeland, is op een veiling verkocht voor bijna 56.000 Engelse pond (ruim 67.000 euro). Dat meldt The Christian Post. De opbrengst was daarmee veel hoger dan de geschatte

De evangelische Emmanuil-kerk in
Nieuws

Vader en dochter (5) omgekomen bij Russische aanval op kerk in Kiev

In de nacht van zaterdag 22 op zondag 23 maart zijn een vader en zijn vijfjarige dochter om het leven gekomen bij een Russische aanval op de evangelische Emmanuil-kerk in Kiev. Dat meldt Evangelical Focus. De moeder raakte zwaargewond. Het gezin was

logo
Nieuws

Stichting Chris en Voorkom vloeit samen met De Hoop, directeur Jan Pieter Verweij vertrekt

Stichting Chris en Voorkom vloeit samen met de Kinder- en Jeugdzorg van  De Hoop ggz. Dit betekent dat de stichting in de huidige hoedanigheid gaat verdwijnen. Dat maakt directeur Jan Pieter Verweij bekend die daarmee direct zijn vertrek aankondigt. 

Bram Hofland
Video

Heb je de kerk nodig om te geloven? Ds. Bram Hofland antwoordt

'De kerk. Wat is dat eigenlijk voor plek? Waar gaat de kerk over? Heb ik de kerk nodig om te geloven? Misschien vragen die jij ook hebt? In ieder geval een vraag die mij vaak gesteld wordt', stelt dominee Bram Hofland. 'Ik hoop en geloof dat de kerk