Keurt God slavernij goed?

Verdieping Marten Visser
Marten Visser

God keurt slavernij niet goed, Hij haat het. Het Oude Testament schrijft de doodstraf voor als er sprake is van mensenhandel: “Een ontvoerder moet worden gedood, ongeacht of hij het slachtoffer nog bij zich heeft of dat hij het al heeft verkocht als slaaf” (Exodus 21:16). In het Nieuwe Testament worden slavenhandelaren genoemd in een rijtje van grote zondaars (1 Timoteüs 1:10).

De Bijbel over vrijheid
Eén Bijbelboek gaat speciaal over een volk dat tot slaven gemaakt en uitgebuit werd. Het is het boek Exodus. De Israëlieten zijn in Egypte tot slaven gemaakt. Ze roepen om vrijheid en God hoort hen. Exodus vertelt het verhaal hoe God Israël bevrijdt uit de slavernij. God is een God van vrijheid, niet van slavernij.

Wie de Bijbel leest en de inhoud serieus neemt, ziet dat slavernij ingaat tegen de waardigheid die we als mensen ontvangen hebben van onze Schepper.

Wie de Bijbel leest en de inhoud serieus neemt, ziet dat slavernij ingaat tegen de waardigheid die we als mensen ontvangen hebben van onze Schepper.
De mens is geschapen naar het beeld van God – hoe kan hij dan het eigendom zijn van een ander mens?
Elk mens wordt uitgenodigd om een kind van God te worden door geloof – hoe kan een kind van God dat gekocht is met het bloed van Christus aan een ander mens verkocht worden?
God biedt ons vrijheid aan in Christus – als je vrij geworden bent in Christus, hoe kan een ander mens je dan in slavernij houden?

De christelijke strijd tegen de slavernij
Het is daarom de normaalste zaak van de wereld dat christenen overal voorop gegaan zijn in de strijd tegen de slavernij. Bijna alle samenlevingen hebben slavernij gekend in één of andere vorm. Maar het duurde niet lang voordat christenen zich daar ongemakkelijk bij gingen voelen. Bijvoorbeeld, Bathilda, koningin van de Franken uit de 7de eeuw, werd heilig verklaard vanwege haar pogingen om slaven hun vrijheid terug te geven. Tegen de 11de eeuw was er een einde gemaakt aan de slavernij in christelijk Europa, maar het kwam nog wel vaak voor in moslimgebieden en in Afrika.

Eeuwen later waren Europese landen weer bij slavenhandel betrokken. Mannen, vrouwen en kinderen werden uit Afrika naar Amerika gedeporteerd om daar als slaaf te werken. Hoewel slavernij niet meer werd geaccepteerd op eigen grondgebied, dacht men daar in Noord- en Zuid-Amerika heel anders over. Weer waren het christenen, gehoorzaam aan Gods Woord, die het voortouw namen in de strijd voor de afschaffing van de slavernij. Terwijl vele voormannen van de ‘Verlichting’ geen enkele moeite hadden met slavernij, waren het vooral dominees en andere christelijke leiders die ertegen streden totdat het voor een tweede maal uitgebannen was uit de christelijke wereld. In landen zonder christelijke ethische maatstaven komt slavernij helaas nog altijd voor.

De Bijbel en slavernij
Hoe kunnen we dit rijmen met de vele Bijbelteksten die over slavernij gaan, waarbij slaven zelfs verteld wordt hun meesters gehoorzaam te zijn (bijv. Efeziërs 6:5)? Enkele afwegingen kunnen richting geven bij deze kennelijke tegenspraak.

God gaf wetten die laten zien hoe de mens moest leven in een door zonde aangetaste wereld, op een manier die Hem eert. Dit betekent niet dat God alles maar goedvindt wat er op aarde bedacht wordt.

Allereerst moeten we opmerken dat ‘slavernij’ geen eenduidige term is. Er zijn verschillende vormen en gradaties van slavernij. Zo waren veel lijfeigenen en horigen in de Middeleeuwen feitelijk slaaf van hun heer, omdat ze in grote mate van hem afhankelijk waren en gedwongen werden voor hem te werken. Ook vandaag de dag zitten veel mensen wereldwijd gevangen in ongezonde en oneerlijke arbeidsverhoudingen. Ik kan me een toekomst voorstellen waarin mensen het volgende zullen lezen over de 21ste eeuw: “Er waren mensen die zichzelf voor vele uren per week aan anderen verkochten die hun konden vertellen wat ze moesten doen en waar ze heen moesten gaan. Ze vonden zelfs een apparaatje uit waarmee ze deze mensen buiten de gewone uren waarvoor ze zichzelf verkocht hadden, konden bereiken, en er werd verwacht dat ze daarop zouden reageren. Het heeft heel wat moeite gekost om een eind te maken aan deze vorm van slavernij.”

Als we nu denken aan slavernij, dan stellen we ons er de meest wrede vorm van voor. Maar er waren ook andere, mildere vormen die meer leken op de afspraken tussen een landheer en zijn pachters, of zelfs een werkgever en zijn werknemers. Deze vormen komen meer in de buurt van wat in de Bijbel beschreven wordt. Een aanwijzing daarvoor is dat slaven er soms voor kozen niet vrij te worden omdat ze van hun meesters hielden (Exodus 21:5).

Ten tweede moeten we voor ogen houden dat de focus in de Bijbel ligt op verlossing en gezond leven. Het gaat niet om het omverwerpen van de maatschappelijke orde. De bestaande structuren in de tijd van het Oude Testament zijn verwerpelijk voor ons. De Israëlieten mochten slaven kopen afkomstig uit landen rondom hen (Leviticus 25:44). Maar het is duidelijk dat ze die goed moesten behandelen, zodat er wederzijds respect zou zijn. Niet alleen was het de Israëlieten niet toegestaan om mensen tot slaven te maken (Exodus 21:16), ze waren ook verplicht om een schuilplaats te bieden aan gevluchte slaven (Deuteronomium 23:15-16). Hoewel het hebben van slaven niet verboden is in het Oude Testament, laat dit vers duidelijk zien dat als een slaaf slecht behandeld is en daarom wegvlucht, het niet de fout is van de slaaf, maar van zijn meester. Dit principe wordt nog versterkt door de wet dat, als een meester zijn slaaf verwondt (bijv. een tand uitslaat), deze moet worden vrijgelaten (Exodus 21:27).

God gaf dus wetten die laten zien hoe de mens moest leven in een door zonde aangetaste wereld, op een manier die Hem eert. Dit betekent niet dat God alles maar goedvindt wat er op aarde bedacht wordt. Hij geeft voorschriften aan slaven en aan slavenhouders om in vrede met elkaar te leven, zonder goedkeuring te hechten aan het systeem van slavernij.

God houdt van mensen. Hij haat om die reden de slavernij. Dat is de duidelijke boodschap van de Bijbel.

De Bijbel maakt dat slavernij geëindigd is
Als je in verwarring bent over het gegeven dat zelfs in de brieven van Paulus het houden van slaven als heel natuurlijk gezien werd, vergeet dan niet dat dezelfde Paulus slavenhandelaren brandmerkte als zware zondaars. Want zonder slavenhandelaars kan slavernij niet bestaan. Daarom legt Paulus de bijl aan de wortel van de slavernij, zelfs als hij tegelijkertijd uitlegt hoe we kunnen leven zolang het systeem nog bestaat.

Andere plaatsen in het Nieuwe Testament hebben dezelfde kiem in zich die moet leiden tot het einde van de slavernij. Meteen na het gedeelte waarin Paulus schrijft dat slaven hun heren moeten gehoorzamen, zegt hij “Slaveneigenaars, u moet op uw beurt uw slaven goed behandelen. Spreek hen niet dreigend toe. U moet niet vergeten dat u zelf slaven van Christus bent. U hebt dezelfde Meester als zij en voor Hem bent u elkaars gelijken” (Efeziërs 6:9). Hij vertelt slaveneigenaars om hun slaven te dienen; in de ogen van God zijn zij immers gelijk aan hun slaven. Dat is een overtuiging die de slavernij wel om zeep móét helpen.

Nog een laatste voorbeeld. Paulus stuurt een gevluchte slaaf terug die waarschijnlijk van zijn meester gestolen heeft. Maar hij stuurt hem terug “niet als uw slaaf, maar ook als uw geliefde broeder” (Filemon 1:16). Dat maakt duidelijk dat, als je naar mensen kijkt met Gods liefde, slavernij niet kan overleven.

Het is een schande dat het in naam christelijke Europa enkele eeuwen lang achter de slavenhandel vanuit Afrika stond. Maar je moet de schuld daarvoor niet bij het Woord van God leggen. Overtuigend bewijs daarvoor is het bestaan van ‘Slavenbijbels’. Dat waren ingekorte Bijbels zonder de delen die slaven zouden kunnen aanmoedigen om hun vrijheid na te streven. Grote delen van het Oude Testament en de helft van het Nieuwe Testament waren verwijderd. Zelfs de uitgevers van deze Slavenbijbels wisten het: als je de hele Bijbel leest, dan zie je dat het voornaamste onderwerp er één van vrijheid is.

God houdt van mensen. Hij haat om die reden de slavernij. Dat is de duidelijke boodschap van de Bijbel. Dat is ook de reden dat mensen die van God houden door de hele geschiedenis heen slaven als broers hebben behandeld, hun de vrijheid hebben teruggegeven en hebben gestreden voor de afschaffing van de slavernij. Veel christenen maken zich noch steeds sterk voor de afschaffing van moderne vormen van slavernij.

Ds. Marten Visser is directeur van GlobalRize. Bovenstaand artikel verscheen eerder op de site van Bijbelwoord.

Bovenstaand artikel kwam in 2022 tot stand en wordt ter inspiratie van lezers af en toe gedeeld op de sociale mediakanalen van Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#384 David ten Voorde & Wim Verkerk over de vergeten strategie van Jezus (en kerkgroei in Iran)
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. W. A. Capellen
Nieuws

CGK Nunspeet hoopt op komst ds. W. A. Capellen

Ds. W. A. Capellen (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Urk. De christelijke gereformeerde predikant heeft een beroep uit Nunspeet ontvangen. In de Dorpskerk/Oenenburgkerk kan hij aan de slag als directe collega van ds. P. D

ADEM Project & Schrijvers voor Gerechtigheid
Video

Nieuwe single ‘Samen’ viert de veelkleurige rijkdom van de kerk

ADEM Project en Schrijvers voor Gerechtigheid hebben onlangs een gezamenlijke single uitgebracht: 'Samen'. Het lied is niet zomaar een lied, maar een getuigenis en gebed, als een viering van de veelkleurigheid binnen Gods wereldwijde gezin. Het numme

Ds. J. R. van Vugt
Video

HHK-predikant: "Stop met bidden of God een nieuw hart wil geven"

"Wilt U mij een nieuw hartje geven?", het is een veelgehoord gebed. Maar volgens ds. J. R. van Vugt is het een vloek in de kerk. In een recente preek stelde de hersteld hervormde predikant dat we op basis van Gods verbond mogen weten en verwachten da

Christendom abortus
Video

Wat zegt de Bijbel echt over abortus? Bekijk dit gesprek

In een nieuwe video van Christendom.nl wordt het gesprek over abortus niet uit de weg gegaan. Wat zegt de Bijbel werkelijk over het ongeboren leven? En hoe is Nederland terechtgekomen in een cultuur waarin abortus zo vanzelfsprekend lijkt? In deze af

Wittenberg
Persbericht

Nieuwe directeur voor leefgemeenschap De Wittenberg

Janno van den Ende (34 jaar) zal vanaf 1 november jl. Frans Hoogendijk gaan versterken als directeur leefgemeenschap en programma’s. Frans zelf zal als directeur verantwoordelijk blijven voor de bedrijfsvoering van de Wittenberg. Beide functies zijn

Phil Moore
Interview

Phil Moore wijst op vergeten strategie: “Jezus zei: ‘Maak discipelen’, niet: ‘Organiseer diensten’”

Toen de Britse voorganger en bijbelleraar Phil Moore tijdens de coronapandemie zijn gemeente op afstand moest leiden, werd het hem pijnlijk duidelijk: “We hadden mensen geleerd om bijeenkomsten te bezoeken, niet om Jezus te volgen.” Phil Moore, verbo

Afrika
Nieuws

Vervolgde christelijke vrouwen worden vaak afgewezen door eigen gemeenschap en kerk

Vrouwen en meisjes in landen waar christenen een minderheid vormen, worden niet alleen vervolgd om hun geloof, maar vaak ook afgewezen wanneer ze proberen terug te keren naar hun gemeenschap. Nadat ze ontvoerd, mishandeld of gedwongen tot bekering zi

Foto ter illustratie
Verdieping

Tahir startte Bijbelstudies in islamitisch land en kreeg een netwerk van tientallen kerken

Deze week is het de Week van gebed voor mensen die Jezus nog niet kennen. Vijf organisaties roepen ons ertoe op voor hen te bidden. Vandaag gaat het over Tahir, die in een islamitisch land verschillende bijbelstudies startte. Zijn netwerk is uitgebre

Meerartikelen

pastor
Nieuws

Pastors en tientallen christenen vermoord bij nieuwe aanvallen in Nigeria

In Nigeria zijn in korte tijd opnieuw tientallen christenen om het leven gekomen bij aanvallen door gewapende Fulani-herders en andere militante groepen. In de deelstaten Kaduna, Plateau en Benue werden meerdere dorpen aangevallen, waarbij twee pasto

Eternal Wall of Answered Prayer
Nieuws

Bouw gestart van grootste christelijke monument ooit in Groot-Brittannië

In Groot-Brittannië is deze week officieel begonnen met de bouw van wat het grootste christelijke monument van het land moet worden. Het project draagt de naam Eternal Wall of Answered Prayer. Het komt te staan bij Coleshill, vlakbij de stad Birmingh

Erika Kirk
Nieuws

Indrukwekkend interview weduwe vermoorde Charlie Kirk: "Ik ben niet boos op God"

Een interview met Erika Kirk, weduwe van de in september doodgeschoten Amerikaanse christen, influencer en politieke activist Charlie Kirk (31), maakte deze week grote indruk. In de Fox News-special 'Erika Kirk: In her own words' vertelde Kirk dat ze

Ryan Lochte
Nieuws

12-voudig olympisch medaillewinnaar gedoopt: "Ik wilde het leven opgeven"

De Amerikaanse topzwemmer Ryan Lochte heeft zijn leven aan Jezus gegeven. Dat schrijft The Christian Post. De twaalfvoudig olympisch medaillewinnaar liet zich vorige week dopen in Canvas Church in Florida. Dat gebeurde terwijl hij midden in een echts

Irene Blom en Wilma Kralt bij Hour of Power
Video

De Hoop-voorzitter Irene Blom en ex-cliënt Wilma Kralt zondag te gast bij Hour of Power

Aanstaande zondag in Hour of Power twee bijzondere gasten: Irene Blom, voorzitter van het bestuur van onder meer stichting De Hoop, die dit jaar haar 50-jarig bestaan viert. Samen met haar schuift ex-cliënt Wilma Kralt aan, die nu als ervaringsdeskun

Ds. M. van Kooten
Video

Ds. Van Kooten vertelt over ouderling die te horen kreeg dat hij ongeneeslijk ziek was

"Ik hoef hier niet langer te wezen, ik mag naar Huis", aldus ds. M. van Kooten. De hervormde predikant uit Elspeet deelde in een recente preek een indrukwekkend verhaal van een ouderling die op een dag te horen kreeg dat hij ongeneeslijk ziek was.  "

rechter
Nieuws

Man die straatevangeliste mishandelde in Amsterdam krijgt celstraf

In Amsterdam heeft de politierechter een 45-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van zestien dagen, waarvan veertien voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad. De straf komt voort uit een mishande

Mannenzang Veenendaal
Video

Mannenstemmen verenigd in lofzang: Psalm 68 weergalmt in Veenendaal

Beleef de indrukwekkende samenzang van Psalm 68 tijdens de Mannenzang Veenendaal 2025. Vanuit de historische Julianakerk klinkt het krachtige geluid van honderden mannenstemmen, geleid door dirigent Jan Hendrik van Schothorst en begeleid door organis

Chris Verhagen
Video

Is de Grondwet in strijd met christelijk onderwijs? Christelijke apologeet legt uit

De discussie over christelijk onderwijs laaide de afgelopen weken opnieuw op. In talkshows en nieuwsprogramma’s werd gesteld dat artikel 23 van de Grondwet (de vrijheid van onderwijs) in strijd zou zijn met het gelijkheidsbeginsel van artikel 1. In e

Ds. M. Riedijk
Nieuws

Nieuwe predikante voor drie protestantse gemeentes op Noord-Beveland: Ds. M. Riedijk

De drie protestantse gemeenten op Noord-Beveland, Kamperland, De Ontmoeting en Colijnsplaat, mogen binnenkort een nieuwe predikante verwelkomen. Ds. M. Riedijk (foto) nam het uitgebrachte beroep op haar aan. Riedijk was sinds oktober 2016 verbonden a

ND
Persbericht

De Nieuwe Koers vanaf 2026 vast magazine bij het Nederlands Dagblad

Vanaf 2026 verschijnt opinieblad De Nieuwe Koers tien keer per jaar als magazine bij het Nederlands Dagblad. Abonnees van De Nieuwe Koers ontvangen een jaar lang gratis de zaterdagkrant. Het Nederlands Dagblad en opinieblad De Nieuwe Koers gaan nauw

Daniël van Deutekom
Interview

Jongerenorganisatie Charlie Kirk krijgt Nederlandse tak: “Christenen moeten in het offensief”

"Het christendom in Nederland is al decennialang defensief en terugtrekkend ingesteld. Zodra we de kans hebben om iets te behouden of te heroveren, deinzen we vaak terug, uit angst om als onderdrukkend of totalitair te worden gezien”, stelt Daniël va