Don Ceder (CU) verbijsterd over situatie alleenstaande kinderen Ter Apel: "Waarom hebben ze geen tandenborstel?"

De situatie van met name alleenstaande kinderen in het azc van Ter Apel wordt alleen maar slechter, zo concludeert Kinderombudsman Margrite Kalverboer. ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder roept in een reactie het kabinet onmiddellijk op tot actie.
Kalverboer heeft recent een bezoek gebracht aan het landelijke aanmeldcentrum in Ter Apel en naar aanleiding daarvan een brief geschreven aan staatssecretaris Asiel en Migratie, Eric van der Burg. RTV Noord heeft de brief in handen gekregen. De Kinderombudsman schrijft onder meer dat de situatie is verslechterd ten opzichte van april dit jaar toen ze het aanmeldcentrum ook al bezocht.
Toen ze een bezoek bracht aan Ter Apel waren daar 300 alleenstaande kinderen, terwijl er maar voor 55 plek is. Zo’n 30 kinderen moesten daarom voor minstens drie dagen in de wachtruimte slapen. ‘Ze wachten de hele dag op een plastic stoeltje en slapen ’s avonds in een wachtruimte op een stenen vloer of op een stoeltje’, schrijft de Kinderombudsman in haar brief. ‘Ze krijgen een laken en iets wat voor een deken door moet gaan.’
Maar daar blijft het niet bij, getuige de brief van Kalverboer. Ze schrijft ze dat de kinderen grauw zien van vermoeidheid en dat er bovendien te weinig eten en te weinig sanitaire middelen zijn: ‘Ze poetsen hun tanden met hun vingers op de wc en er is geen douche’, aldus de Kinderombudsman. Haar conclusie is dan ook dat de rechten van kinderen ‘ernstig worden geschonden terwijl gevluchte kinderen onder het kinderrechtenverdrag extra bescherming genieten’.
Don Ceder, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, wil dat het kabinet hier direct iets aan gaat doen: ‘Waarom krijgen kinderen geen tandenborstel?, vraagt hij zich af op Twitter. ‘Waarom kunnen zij geen fatsoenlijk eten en dekens krijgen? Ik zie geen reden waarom dit niet kan. De afspraak is dat de situatie in Ter Apel opgelost zou worden. Ik roep het kabinet op tot onmiddellijke actie.’
Ceder sprak zich al meermaals uit over de situatie bij het aanmeldcentrum in Ter Apel en is er zelf ook geweest, zo vertelde hij eerder dit jaar bij het NPO-radioprogramma Dit is de Dag. Hij stelde destijds dat de opvang in Nederland niet goed is geregeld: “Wat een schrijnende beelden. Dit is onacceptabel. Het kan niet zo zijn dat we op deze manier mensen die van oorlog en conflict moeten vluchten zo in Nederland verwelkomen. We kunnen en moeten beter. Ik ga me inzetten om te voorkomen dat dit zich vanavond herhaalt.”
Ook had hij destijds al een voorstel voor een oplossing: “Je moet kijken of je naar een tweede, derde of vierde aanmeldcentrum moet gaan. Nu komt alles en iedereen naar Ter Apel.”








































Praatmee