Nashville: het sprookje van de drie kasten

God 16 januari 2019 Mirjam van der Vegt
Mirjam van der Vegt

Buiten is het koud. Het regent en de wolven huilen ‘Nashville… Nashville…’ Hoog tijd voor een sprookje.

Er waren eens drie kasten…

In elk van deze kasten zaten mensen. Ze waren erin geklommen toen ze op een dag ontdekten dat ze naakt waren.

In kast 1 zat meneer A. Door zijn angst voor controleverlies verlangde hij naar ongenaakbaarheid. Hij had zijn kastdeur behangen met regels. Wanneer hij uit zijn kast kwam, was het om de regels te bestuderen.

In kast 2 woonde meneer B. Hij had nooit zoveel zin in gedoe. Meneer B verlangde naar een comfortabel leven, het liefst zonder enige vorm van schaamte. De kast was zijn eigen bubbel.

‘Ook jij hoort erbij,’ riep hij naar de kast van meneer C, driftig zwaaiend met een regenboogvlaggetje.

Dan de mens in kast 3. Een man of een vrouw? Laten we hem meneer C noemen. Meneer C voelde zich altijd al anders dan de rest. Wanneer hij daar iets over zei, werd meneer A bloednerveus en riep hij de schaamte en verlegenheid op van meneer B. Daarom meden ze hem – bewust of onbewust.

Dus bouwde meneer C uit nood zijn eigen kast – maar hij voelde zich er nooit erg comfortabel in. Ook daarin verschilde hij met meneer A en B; die leken het in hun kast prima naar hun zin te hebben.
Soms schreeuwde meneer C van frustratie en stak hij zijn hoofd om de hoek. Dan zag hij de wijzende vinger van meneer A en meneer B deed alsof er niets aan de hand was. Dit duurde jaren en jaren… iedereen bleef in zijn kast.

Tot op een dag de deur van meneer A op een kier ging. Hij verschool zijn naaktheid achter een verklaring en las deze op gewichtige toon voor. ‘Hierbij besluit ik dat meneer C niet uit zijn kast mag komen. Mocht hij zich toch vertonen, dan mag hij al helemaal niet bovenop zijn kast gaan staan. Meneer C mag ontdekken, dat hij eigenlijk niet bestaat.’ Hij klopte aan bij meneer B en vroeg ook hem om de verklaring te ondertekenen. Toen meneer B de verklaring las, vertrok zijn gezicht. Hij keek schichtig om zich heen en begon toen te schreeuwen: ‘Weg met deze verklaring, het is om je rot te schamen.’ Of hij dit deed uit liefde voor meneer C was de vraag. Hij had meneer C nog nooit op de koffie genodigd en was zelf nooit bij hem binnengegaan. Ook was hij tijdens de afgelopen jaren nog nooit concreet voor de rechten van meneer C opgekomen. Maar blijkbaar ging het hem nu te ver. Hij schaamde zich plotseling bij de kastenclub te horen en schreeuwde dat hij tegen alle kasten was. ‘Ook jij hoort erbij,’ riep hij naar de kast van meneer C, driftig zwaaiend met een regenboogvlaggetje.

Meneer C vroeg zich af wanneer ze bij hem zouden aankloppen. Dat gebeurde niet.

Meneer C gluurde door een spleetje van de kastenwand en zag daar twee naakte mannen tegen elkaar staan roepen. De een zwaaide met zijn verklaring, de ander met dat vlaggetje. 
Meneer C vroeg zich af wanneer ze bij hem zouden aankloppen. Dat gebeurde niet. Wel bereikten hem schriftelijke verzoeken om ook een verklaring te geven. Hij zuchtte eens diep en leunde tegen de achterwand van zijn kast.

Dat was vreemd: het was alsof de wand meegaf! Plotseling ontwaarde hij een scheur aan de achterzijde. Met beide handen mat hij de schade en de scheur werd als vanzelf groter. Voor hem ontvouwde zich een bemost bospad.  Wonderlijk! Hij stapte voorzichtig door de achterwand van de kast het pad op en begon te lopen. Het mos veerde mee bij iedere voetstap.

Opeens fluisterde er iets… of verbeeldde hij zich dat?

Waar ben je?

Hij stond even stil. Daar was het weer: Waar ben je?

Even aarzelde hij. Moest hij nu ook de anderen roepen?

‘Weet je dat we sinds deze verklaring nog door niemand anders gebeld zijn dan door jou?’ zeiden ze los van elkaar tegen mij.

De kans dat ze zouden luisteren was nihil; ze stonden nog steeds voor hun kastdeuren te schreeuwen. Wanneer ze bij hem zouden binnenstappen, zouden ze de scheur vanzelf ontdekken – hij had zijn kast nooit op slot gehad.

Hij zou vast op weg gaan.  Op weg naar de plek van die stem.

Wanneer ze hun mond nou maar eens zouden houden, konden ze het misschien ook horen.

Waar ben je?

Naschrift
Na het lezen van de Nashville verklaring vroeg ik me af of ik zelf ook niet te lang in een kast had gezeten. Toen belde ik mijn vrienden over wie het ging. Matthea, een transgendervriendin met wie ik al een tijdje optrek voor een portrettenserie in Trouw. En een vriendin die net uit de kast is met haar lesbische gevoelens en veel ondertekenaars van de Nashville verklaring kent. Zelfs haar jeugdleiders staan eronder. Deze week hadden we contact en we keken met elkaar naar het tafereel dat zich ontvouwde.

‘Weet je dat we sinds deze verklaring nog door niemand anders gebeld zijn dan door jou?’ zeiden ze los van elkaar tegen mij. Dat verbaasde mij enorm en inspireerde mij tot het schrijven van het sprookje van de drie kasten.

Het allereerste boek dat ik ooit schreef, ging over homofilie – en we maakten er ook een documentaire bij, getiteld Uit de schaduw. Er was ruim 15 jaar geleden ook veel commotie over deze thema’s. Daarna werd het lang stil. Iedereen zat lekker in zijn kast te wachten totdat er weer wat zou gebeuren. En dat is dus nu.

Blijf je staan schreeuwen… of ga je mee door die scheur? Hij lijkt me inmiddels groot genoeg om er met de hele christenheid doorheen te passen.

Foto: Bemind Fotografie

Praatmee

Beluister onze podcast

#374 Jeffrey & Patrick over ds. Paul Visser en vermeend grensoverschrijdend gedrag
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Johan Schep
Video

Johan Schep legt uit waarom God Kaïns offer niet maar Abels offer wél aannam

In de vierde aflevering van de serie ‘Jezus in het Oude Testament’ behandelt evangelist Johan Schep Genesis 4. Hij legt uit hoe het leven van Abel vooruitwijst naar de Heere Jezus en laat zien dat Kaïns houding veel zegt over onze huidige maatschappi

Ds. A. C. Uitslag
Video

CGK-predikant wijst op enorm verdriet van ouders die hun kinderen zien afhaken

Kerkverlating trekt diepe sporen in kerken en gezinnen. Wellicht dat je er uit eigen ervaring over mee kan praten. Misschien heb je een kind dat voorheen met grote vreugde God diende, maar inmiddels het geloof verlaten heeft. Ds. A. C. Uitslag stond

Wilkin van de Kamp
Video

Twijfel niet: Wilkin van de Kamp over de kracht van de gave van geloof

In deze overdenking legt Wilkin van de Kamp uit hoe de gave van geloof werkt in een specifiek moment of situatie. Aan de hand van Marcus 11:23 benadrukt hij dat twijfel vaak opkomt, maar dat Jezus ons uitnodigt om te vertrouwen op wat God heeft geope

Lennard Elenbaas
Video

Welvaart in verdrukking: evangelist deelt lessen uit Ecuador

In deze themalezing van Daniël Online neemt Lennard Elenbaas ons mee naar Ecuador, waar hij jarenlang als evangelist werkte. Hij laat zien hoe christenen, zelfs in moeilijke omstandigheden en onder druk, toch diepe welvaart en geestelijke rijkdom kun

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker Annette Waagemans deelt ervaringen in podcast

In deze aflevering van De Wereld Rond is Annette Waagemans te gast. Zij kwam op een bijzondere manier in aanraking met het gevangeniswerk. Tijdens haar zendingsopleiding werd ze gevraagd een preek te houden in de gevangenis, waar ze sprak over het Va

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 75

Symfonie van het hart is de Psalmen Challenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken

Ring geven/Nicole Bolweg
Column

12,5 jaar getrouwd, 12,5 jaar gescheiden: dit jaar zou ik mijn huwelijksjubileum vieren

Op het moment dat ik dit schrijf, vieren collega’s hun 25-jarig huwelijk. Zelf zou ik dat ook vieren dit jaar. Maar mijn leven liep anders. Ik was 12,5 jaar getrouwd en ben nu 12,5 jaar gescheiden. Wat begon als een liefdevolle relatie, eindigde in o

Arjanne Holsappel
Opinie

Waarom de strafbaarstelling van 'homogenezing' hard nodig is

Het is alweer jaren geleden dat ik als jonge vrouw in aanraking kwam met bevrijdingspastoraat. Ik was 24 en opgegroeid in een reformatorische omgeving. Op dat moment stond ik nog best wel aan het begin van mijn zoektocht naar mijn geaardheid. Ik was

Meerartikelen

Tweede Kamer
Nieuws

SGP hekelt steun CDA en CU voor importverbod Israëlische spullen: "Buigen mee in hetze"

Demissionair minister David van Weel wil een importverbod op spullen uit de Westelijke Jordaanoever. Dat bleek uit een Kamerdebat eerder deze week. Een Kamermeerderheid, met daarbij de steun van het CDA én de ChristenUnie, wil dat het kabinet zo snel

Jan en Tijs van den Brink
Video

Tijs van den Brink aankomende zondag te gast in Hour of Power

Tijs van den Brink is aanstaande zondag te gast in Hour of Power. Bekend als journalist en presentator van onder meer Adieu God? en De tafel van Tijs, zet hij nu een verrassende stap: de politiek in. In de uitzending deelt hij zijn drijfveren en zijn

Ds. Oscar Lohuis
Video

Ds. Oscar Lohuis: "De bekering van Israël is aanstaande"

De bekering van Israël is aanstaande, zo stelde ds. Oscar Lohuis in een recente preek. De baptistenpredikant en spreker behandelde Zacharia 12 en stond stil bij de strijd om Israël en de stad Jeruzalem in de eindtijd. Lohuis stelde de contouren van I

lyon
Nieuws

Christelijke Irakees (45) in rolstoel vermoord in Lyon

In Lyon is woensdagavond 10 september een 45-jarige christen van Iraakse afkomst om het leven gebracht bij een steekpartij. De man, Ashur Sarnaya, zat in een rolstoel en werd in de hals gestoken bij de ingang van zijn woongebouw in het 9e arrondissem

Stelletje
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller worstelt met seksueel verleden van haar vriend en vraagt advies

Een jonge vrouw schreef in de vragenrubriek van Refoweb openhartig over haar worsteling in haar verkering. Haar vriend bekende dat hij in het verleden seksueel te ver is gegaan met meerdere meisjes en via apps naaktfoto’s heeft gevraagd en gestuurd.

Joshua
Video

Christenjongeren verkennen twee aanwijzingen voor het bestaan van God

In deze video van ChristenDOM? gaan Joël en Joshua op zoek naar antwoord op een van de grootste vragen: bestaat God? Ze bespreken twee krachtige aanwijzingen die volgens hen wijzen op Zijn bestaan. Met een mix van persoonlijke inzichten en logische r

Kirk
Nieuws

Ethiek-docent christelijke school Heerenveen 'viert' dodelijke aanslag op Charlie Kirk

Een christelijke school in Heerenveen gaat maatregelen nemen tegen een docent die op social media de moord op Charlie Kirk vierde. De man is docent ethiek op de middelbare school en plaatste meerdere aanstootgevende berichten op Bluesky over de dood

‘Met de dominee’
Persbericht

Nieuwe EO-serie ‘Met de dominee’ duikt in het leven achter de preekstoel  

Het is zonder twijfel een van de meest bijzondere beroepen van Nederland: predikant. Een kleine groep mensen kiest nog altijd vol overtuiging voor dit eeuwenoude ambt. In de nieuwe, vierdelige EO-serie Met de dominee volgen we vijf verschillende voor

Dwingelo
Nieuws

Drentse Dwingeloo locatie The Passion 2026

The Passion vindt op Witte Donderdag 2 april 2026 voor het eerst plaats in Drenthe. Het evenement vindt plaats in het dorp Dwingeloo. Deze locatiekeuze is op meerdere vlakken uniek: het is de eerste keer dat The Passion neerstrijkt in een klein dorp

Sri Lanka
Dagelijks leven

Lokale monnik leidt een groot protest tegen huiskerk in Sri Lanka

De christelijke minderheid in Sri Lanka - ongeveer 9 procent van de bevolking - heeft al jaren te maken met tegenwerking vanuit de overwegend boeddhistische bevolking. Voorgangers worden onder druk gezet om samenkomsten te stoppen. Deze zomer kwamen

EO
Persbericht

EO lanceert 'Dit is de week': scherpe en hoopvolle journalistiek op zaterdagavond

In het nieuwe EO-programma Dit is de week blikt presentator Margje Fikse samen met sidekicks Ronit Palache en Gert-Jan Segers terug én vooruit op de actualiteit. Vanuit wie ze zijn geven ze betekenis aan het nieuws. Ze bespreken wat voor hen van waar

Dr. C. A. van der Sluijs
Opinie

Prediking als tweesnijdend zwaard: Gods verkiezing zichtbaar in de stad

Gods verkiezing tot zaligheid blijkt in de stad een uitverkoren project te zijn: een spannend gebeuren van begin tot eind. Traditionalisme of activisme zijn daar contrabande, als wezensvreemde elementen in het werk van God. Zij zuiveren zichzelf uit