Waarom deze predikanten en theologen de homoverklaring van collega's niet ondertekenen
Veel behoudende predikanten uit de reformatorische gezindte hebben deze Nashville-verklaring ondertekend om zich uit te spreken tegen de levensstijl van lhbt'ers. De christelijke gereformeerde hoogleraren Arnold Huijgen en Maarten Kater (foto) hebben hun handtekening niet gezet. In het Reformatorisch Dagblad legden zij uit waarom.
De predikanten merken op dat de verklaring de nodige pastorale gevoeligheid mist. "De omschrijving van homoseksualiteit als het 'aannemen van een identiteit' doet geen recht aan de nood van velen die helemaal niets aan te nemen hebben, maar homoseksueel gericht zijn." Bovendien vinden de hoogleraren het een stap te ver om vooral de zonden van een ander te belijden. "Zal het effect niet zijn dat homoseksuele mensen nog eerder dan nu al het geval is de kerk zullen verlaten?"
Huijgen en Kater vinden de derde overweging het belangrijkste: theologische diepgang en nuance ontbreekt. "Het verbaast niet dat het oorspronkelijke document geen enkele verwijzing naar een Bijbeltekst bevatte. Eerlijk luisteren naar de Schrift is echter een eerste vereiste." Ook wijst het duo op de verdeeldheid die het pamflet met zich meebrengt. "Denk aan de druk op mensen die nog niet tekenden. Want wie de verklaring krijgt, kijkt eerst naar de lijst namen onderaan. Dat lijkt ons geen goede manier van doen onder christenen."
"Ook wij vinden dat het christelijk huwelijk hooggehouden moet worden en dat genderideologie daarentegen bekritiseerd moet worden. Dat is reden voor gezamenlijke bezinning, over kerkmuren heen. Wie weet leidt dat tot een gezamenlijke uitkomst. Maar een snel, klip-en-klaar statement voor de bezinning uit leidt tot brokken," aldus Huijgen en Kater.
Willem Smouter, NGK-predikant: Let wel: vroeger zeiden ze "je mag het wel zijn maar niet doen" maar dit is nog erger: je mag het niet zijn. Je mag jezelf niet beschouwen als een persoon met homo-identiteit. Ik wil zo duidelijk mogelijk zeggen: geloof dit niet! Wat je identiteit ook is, man of vrouw, Jood of heiden, homo of hetero, je bent welkom in Gods huis. Ik zeg er eerlijk bij dat in dit huis verschillend gedacht wordt over hoe je met elkaar om gaat. Dat is jammer maar zo is dat nu eenmaal in the family. Maar laat je nooit pressen om te ontkennen wie je bent. Door niemand.
Stefan Paas, theoloog: Ik teken nooit 'verklaringen' (mij te pedant), maar in dit geval al helemaal niet. Publieke stoerdoenerij ten koste van kwetsbare mensen. Wie is hier in vredesnaam mee gediend? In de eerste zin gaat het al fout: 'Als christenen hebben "wij" niet altijd ... met één mond gesproken'. Lees: andere christenen zeiden andere dingen dan wij. Opnieuw: schuld belijden voor ánderen. En dan: 'Principiële stellingnames hebben niet zelden geresulteerd in machtsmisbruik jegens homo's'. Wat zou zo'n aangeplakte schuldbelijdenis nu met terugwerkende kracht zeggen over deze publieke stellingname? Gaat hiervan het pastoraat eenvoudiger worden, bijvoorbeeld?
Ds. René de Reuver, scriba generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland, betreurt de naar Nederland overgewaaide Nashville-verklaring. "De Nahsville-verklaring is theologisch eenzijdig en gesloten en pastoraal onverantwoord. Ze is daarom niet dienstbaar aan het gesprek in gemeenten over gender, seksualiteit en zegen. Dit gesprek is sowieso niet gediend met verklaringen en statements over en weer, maar komt alleen verder als het op een veilige manier gevoerd wordt op de plek waar het thuishoort, namelijk in de gemeente. Het kan alleen in een open houding waarin ruimte is voor ieder om zich uit te spreken en gehoord te worden."
De gereformeerd-vrijgemaakte predikant Jos Douma deelt op zijn blog een aantal gedachten. "Miljoenen mensen denken dat het in het christelijk geloof – wil het echt christelijk zijn – maar om één ding draait: de juiste geloofsovertuigingen. Als we kijken naar de prioriteiten van veel christelijke leiders en christelijke instituten, zouden we kunnen concluderen dat Jezus het volgende heeft gezegd: “Aan hun geloofsovertuigingen zul je hen herkennen” (Matteüs 7:16*). Of: “Mijn gebod is dat jullie de juiste geloofsovertuigingen hebben” (Johannes 15:12*). Of: “Ik geef jullie een nieuwe systematische theologie” (Johannes 13:34-35*)."
Praatmee