Hoe zit het met de tien geboden?
Deze vraag alleen al roept bij velen weerstand op. Hoezo geboden? Het suggereert dat liefde eenzijdig is. Als je dit doet of dit laat, houd ik van je en anders niet. Is die weerstand en deze interpretatie terecht of niet?
De eerste zin klinkt heel anders: ‘Ik ben de Heer, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij heeft bevrijd’. Dat is geen gebod maar een daad van compassie, van omzien, van liefde. Vervolgens gaat het over de relatie met God: als Ik jullie bevrijder ben, ga je toch niet naar andere goden, of ga je toch niet buigen voor hout of steen? Vind je het gek dat Ik dan jaloers word? Gebruik mijn Naam daarom niet voor zaken die tegen Mijn liefde voor jullie ingaan. Neem ook je rust, het is goed om met andere dingen bezig te zijn dan alleen maar met je werk. Die rust geldt natuurlijk voor iedereen, schenk het ook aan een ander. Ik heb niet alleen jou bevrijd maar ook je ouders en alle andere mensen om je heen. Dus behandel ze zoals jij ook behandeld wilt worden: eer ze, dood ze niet, verneder je partner niet door het met een ander te doen, steel niet van ze, roddel niet over ze en wees niet jaloers op ze. Ze zijn immers Mijn kinderen, net als jij.
Helaas werd die eerste zin al gauw vergeten. Dus moesten profeten namens God zeggen dat de wonderbare vermenigvuldiging van 10 naar 623 geboden niet de bedoeling was: dat wil Ik allemaal niet. Wat Ik wil is dat je voor de weduwen en de wezen zorgt.
Dus is het zeer te begrijpen dat Jezus zei: ´Het grote gebod is: heb God lief boven alles. Het tweede dat daar aan gelijk is: heb je naaste lief als jezelf´. Hij onderbouwt dit door te zeggen: `Aan deze twee geboden hangt de hele wet en de profeten´. Kortom geen 623 maar 2 geboden. Beter gezegd geen geboden maar een levenswijze. Een levenswijze waarin ook zorg voor de planeet past.
Het blijkt voor veel christenen toch lastig om te leven zonder een duidelijke richtlijn over wat wel mag en wat niet mag of wat wel moet en wat niet moet. Dus de zeshonderddrieëntwintig geboden uit het Oude Testament zijn moeiteloos aangevuld met een reeks geboden uit het Nieuwe Testament. Uit de boodschap van Jezus zijn nieuwe geboden gedestilleerd. Ook de brieven van Paulus blijken een belangrijke bron van nieuwe geboden te zijn, vooral hoe je je moet opstellen naar mensen die, in welke vorm dan ook, anders zijn dan jij.
Die overvloed aan geboden mag voor sommigen misschien comfortabel zijn, voor vele anderen is het een reden om zich hieraan te ontworstelen. Zij noemen zich bevrijd als ze deze dwang en de kerk hebben verlaten. Zeer begrijpelijk!
Wat dan wel? Hoe werkt die levenswijze die Jezus aan ons voorstelt in plaats van talloze geboden? Wat betekent Jezus volgen? Het betekent op weg gaan met Jezus zonder zware bagage. Op je weg kom je allerlei situaties tegen die vaak heel nieuw zijn. Het enige wat je dan hebt, is die situatie in liefde te bezien en met die liefde te handelen. Moeilijk? Soms wel, soms niet. Die weg is het proces van je leven. Elke dag nieuw, elke dag weer leren. Elke dag een nieuw avontuur!
Bovenstaand artikel van Rik Op den Brouw verscheen op de site van de Kerk van de Nazarener en is met bronvermelding overgenomen door Cvandaag.
Praatmee