Miljarden mensen horen Evangelie op begrafenis queen Elizabeth: "Christus stond op uit de dood"

Nieuws20 september 2022 Redactie
uitvaart queen

Afgelopen maandag hebben er miljarden mensen gekeken naar de uitvaart van queen Elizabeth van het Verenigd Koninkrijk. En daarbij speelde het christelijk geloof, de Bijbel en het evangelie van Jezus Christus een centrale rol. Het geloof en de kerk van de overleden vorstin waren de rode draad tijdens de uitvaart die de hele dag duurde. En daarmee zagen miljarden mensen op een verdrietige dag een boodschap van hoop: 'De ultieme hoop dat de dood niet het laatste woord heeft.' 

Het moet voor veel Nederlanders haast surrealistisch zijn overgekomen: een uitvaart waarbij God en het geloof zo'n ontzettend grote rol spelen. Een tweet van auteur Marjolijn van de Gender illustreerde dat missschien nog wel het beste. 'Soms vind ik het, bij gebrek aan een beter woord, een beetje gek wanneer het tijdens een uitvaart meer gaat over God dan over degene die is overleden', schreef ze. Ook presentatrice en nieuwslezeres Roos Moggré, bekend van onder meer het televisieprogramma EenVandaag uitte haar teleurstelilng op Twitter. Ze noemde de dienst een 'felicitatie van de kerk aan zichzelf in plaats van een oprecht eerbetoon aan de Queen'. Ze stelde de liefde te missen in de dienst: 'Zendingsdrang overheerst in plaats van het menselijke. Dat is volgens mij de reden dat kerken leeglopen. Niet meer van deze tijd.'

De Belgische hoogleraar kerkelijk recht Rik Torfs vermoedt dat ook in Vlaanderen veel mensen op die manier de dienst bekeken: 'Voor Vlaanderen moet de uitvaart van de Queen erg vreemd overkomen', schreef hij op Twitter. 'Plotseling verschijnt religie weer op het en publieke forum wanneer het gaat over leven en dood, vergankelijkheid en eeuwig leven. En dat op een natuurlijke, haast vanzelfsprekende manier.' 

Bijbelteksten bij binnenbrengen kist
De centrale rol van het christelijk geloof tijdens de staatsbegrafenis oogde inderdaad niet gemaakt maar heel natuurlijk. Eigenlijk precies zoals de wijze waarop de vorstin de laatste jaren steeds nadrukkelijker over haar geloof sprak. De kerkdienst die maandagochtend werd georganiseerd, was indrukwekkend en de christelijke boodschap van hoop en vergeving stond centraal. De uitvaartsdienst begon om 11.00 uur plaatselijke tijd in Westminster Abbey en ging volgens de traditie van de Anglicaanse kerk. De kerk was afgeladen met wereldleiders en staatshoofden. Onder meer de Nederlandse koning Willem-Alexander, koningin Maxima en prinses Beatrix waren aanwezig. Het precieze aantal kijkers dat via televisie en livestreams de begrafenis meebeleefde, was nog niet bekend. Vooraf werd dat aantal echter ingeschat op zo'n vier miljard. 

Terug naar de dienst zelf. Bij het binnenbrengen van de kist met het lichaam van de overleden koningin zong het koor meerdere Bijbelteksten die volgens het Book of Common Prayer bij begrafenissen kunnen worden gebruikt.

Men begon met de woorden die Jezus tegen Martha zei toen haar broer Lazarus was gestorven en Hij haar vertelde dat hij weer zou opstaan uit de dood: 'Ik ben de Opstanding in het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven, en ieder die leeft en in Mij gelooft zal niet sterven in eeuwigheid.' Dat werd gevolgd door een bekende tekst uit Job 19: 'Ik weet echter: Mijn Verlosser leeft, en Hij zal ten laatste over het stof opstaan. En als zij na mijn huid dit doorgeknaagd hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen. Ik zelf zal Hem aanschouwen, en mijn ogen zullen Hem zien, niet een vreemde; mijn nieren bezwijken van verlangen in mijn binnenste.' 

'Een koninklijke begrafenis. Met de ultieme hoop dat de dood niet het laatste woord heeft.' 

Daarop volgend zong het koor een tekst uit de eerste brief van Paulus aan Timotheüs: 'Wij hebben niets de wereld ingedragen, het is duidelijk dat wij ook niets daaruit kunnen wegdragen', wederom gevolgd door een tekst uit Job: 'De Heere heeft gegeven en de Heere heeft genomen; de Naam van de Heere zij geloofd!' Vervolgens zong het koor ‘Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts’, een wereldberoemd lied dat aan het einde van de zeventiende eeuw werd geschreven door Henry Purcell. Het binnenbrengen van de kist in de kerk werd voltooid onder begeleiding van een tekst uit het laatste Bijbelboek: 'En ik hoorde een stem uit de hemel tegen mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden die in de Heere sterven, van nu af aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hun inspanningen, en hun werken volgen met hen.' 

Al van dit eerste gedeelte van de dienst waren mensen erg onder de indruk. Onder meer ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers deelde een foto op zijn social mediakanalen: 'Een koninklijke begrafenis', schreef hij erbij. 'Met de ultieme hoop dat de dood niet het laatste woord heeft.' 

Leidend voorbeeld
Vervolgens werd de dienst geopend door voorganger David Hoyle, die tevens de hoofdgeestelijke is van Westminster Abbey: "In verdriet en met dankzegging komen we naar dit huis van God, naar een plaats van gebed, naar een kerk waar herinnering en hoop heilige plichten zijn. Op deze plek, waar koningin Elizabeth is getrouwd en gekroond komen we vanuit het hele land en zelfs de hele wereld samen om te rouwen, haar lange leven van dienstbaarheid te eren en haar toe te vertrouwen aan de genade van God, onze Schepper en Verlosser." Verder prees en dankte Hoyle God voor de wijze waarop de koningin een "leidend voorbeeld in het christelijke geloof" is geweest.

"We vertrouwen haar toe aan de genade van God, onze Schepper en Verlosser."

De voorganger bad daarna een gebed waarin hij de koningin "zuster" noemde en waarin hij sprak over de opstanding van de doden en de redding door Jezus Christus die Bemiddelaar en Verlosser werd genoemd. Na het gebed volgde opnieuw een bekend lied in Nederland gezongen als 'De dag door Uwe gunst ontvangen'. 

De Heer is mijn Herder
Er vonden twee schriftlezingen plaats tijdens de kerkdienst. De eerste was uit 1 Korinthe 15 waar de overwinning van Jezus op de dood wordt omschreven door Paulus. "Dood waar is uw prikkel? Graf waar is uw overwinning?", zo hoorden miljarden wereldbewoners live op televisie. "De prikkel nu van de dood is de zonde, en de kracht van de zonde is de wet. Maar God zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus. Daarom mijn geliefde broeders, wees standvastig, onwankelbaar, altijd overvloedig in het werk van de Heere, in de wetenschap dat uw inspanning niet tevergeefs is in de Heere.'" De andere schriftlezing betrof het gedeelte waarin Jezus spreekt over het Vaderhuis met zijn vele woningen en werd voorgelezen door Liz Truss, sinds twee weken de premier van het Verenigd Koninkrijk. Tijdens de dienst werden er ook verschillende psalmen gezongen waaronder de bekende Psalm 23. 

We will meet again
De preek werd verzorgd door aartsbisschop Justin Welby. In het begin van zijn preek stelde hij dat de dood voor iedereen die God dient een deur naar de heerlijkheid is. Ook stelde Welby dat het zeldzaam is dat iemand een belofte zo goed houdt als queen Elizabeth die had beloofd haar land én kerk te dienen: "Jezus, die zijn apostelen niet vertelde hóe ze moesten volgen maar Wíe ze moesten volgen, zei: 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.' Het voorbeeld dat de wijlen onze koningin gaf kwam niet voort uit haar positie of ambitie, maar door Wie ze volgde. Ik weet dat de koning hetzelfde geloof in Jezus Christus heeft als zijn moeder. Hij wil op dezelfde manier dienen." 

Welby prees de toewijding van de overleden vorstin aan God. "Haar dienstbaarheid was gebaseerd op het volgen van Christus, Die zei dat Hij niet kwam om gediend te worden maar om te dienen en om Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen."

"Ik weet dat de koning hetzelfde geloof in Jezus Christus heeft als zijn moeder."

Hierna refereerde de voorganger aan een toespraak die queen Elizabeth hield tijdens de coronacrisis. Deze toespraak eindigde ze met de woorden: "We will meet again" (we zullen elkaar weerzien), waarmee de vorstin weer verwees naar een nummer van Vera Lynn. "Dat zijn woorden van hoop", aldus Welby. "Christelijke hoop betekent de verwachting van wat we nog niet zien. Christus stond op uit de dood en bood iedereen het leven met God tot in eeuwigheid aan. We zullen allen het genadige oordeel van God tegemoet treden. We kunnen ook allemaal de hoop van de koningin delen die haar inspireerde tot een leven vol dienstbaarheid. En iedereen die haar voorbeeld volgt, zal met haar kunnen zeggen: 'We will meet again'."

Er werd na de preek gebeden door voorgangers van verschillende kerken en het koor zong diverse liederen. Helemaal aan het einde van de dienst werd er een lied gezongen dat speciaal voor de uitvaart geschreven was en dat was gebaseerd op het Bijbelgedeelte waarin Paulus zich afvraagt wie of wat ons kan scheiden van de liefde van Christus. Daarna volgde twee minuten stilte in het hele land waarop het volkslied gezongen werd. 

Grafkelder
Vanaf Westminster Abbey trok de rouwstoet na de dienst met de grafkist via een zorgvuldig gekozen route naar Wellington Arch. Vanaf daar bracht de rouwauto de kist naar Windsor Castle waar queen Elizabeth maandagavond werd bijgezet. Daar vond echter nog een publiekelijke plechtigheid plaats in de zogeheten St. George’s Chapel. Ook hier werden verschillende bewerkingen van Bijbelse Psalmen gezongen door een koor en werden er gebeden voorgedragen door verschillende predikanten. Er werd daarnaast samen gezongen en er vond een schriftlezing plaats waarbij het toekomstvisioen uit de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde werd voorgelezen.

Aan het einde van deze dienst werd de kist neergelaten in de grafkelder. Terwijl dit gebeurde las de voorganger nog enkele verzen voor uit Psalm 103, een psalm die vaker gelezen wordt bij begrafenissen. Daarmee kwam er een einde aan de publieke plechtigheid. Maandagavond is ze samen met haar vorig jaar overleden man in besloten kring bijgezet in de King George VI Memorial Chapel in Windsor.

Hoop over de dood heen
Na een lange dag vol ceremonie kan de conclusie niet anders zijn dan dat er nog nooit zoveel mensen tegelijkertijd het evangelie van Jezus Christus hoorden. Wat dat betreft had Roos Moggré misschien nog wel gelijk over zendingsdrang. Alleen de liefde ontbrak absoluut niet, zoals ze stelde. Miljarden mensen waren namelijk ingeschakeld om mee te kijken en hoorden op een verdrietige dag een boodschap van Bijbelse hoop die over de dood heengaat. Een boodschap over dienen en zelfopofferende liefde waarin Jezus ons voorging. 'Wát indrukwekkend', vond ook voorganger Arjen ten Brinke. 'Zoveel evangelie vanochtend tijdens de uitvaart van queen Elizabeth.' Daarmee stond de Liefde juist centraal. En dat is gelukkig een boodschap van alle tijden. 

Praatmee

Beluister onze podcast

#332 Jeffrey & Martin Koornstra over trotse kerkgangers, hbo-pastors en de Heilige Geest
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Jacobs
Nieuws

Een belangrijke les die we van de verspieders kunnen leren

Vandaag schrijft opperrabbijn Jacobs in zijn nieuwe dagboek over het bekende Bijbelse verhaal van de twaalf verspieders. Hij vertelt onder meer dat geen enkele geschiedenis zoveel vraagtekens heeft veroorzaakt als dat verhaal. En natuurlijk deelt Jac

D. J. Diepenbroek
Video

HHK-predikant stelt dat we rekenschap moeten afleggen van rentmeesterschap bij terugkomst Jezus

Als wij sterven en voor God verschijnen, of als Jezus eerder terugkomt, zullen wij rekenschap moeten afleggen van ons rentmeesterschap. Dat merkte ds. D. J. Diepenbroek onlangs op in een preek. De hersteld hervormde predikant stelde zijn toehoorders

Britse klimaatdemonstranten
Nieuws

Onderzoek: 'Britse christenen zijn sceptischer over klimaatverandering dan rest van de bevolking'

Een onderzoek van Whitestone Insight toont aan dat Britse 'toegewijde' christenen sceptischer staan tegenover klimaatverandering dan andere geloofsgroepen en de gemiddelde Britse bevolking. Dat meldt Evangelical Focus. Uit het onderzoek, dat onder 2.

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt erkent dat het leven als een damp is en deelt daarom drie essentiële adviezen

Ons leven is kwetsbaar en eindig. Sterker nog, het gaat als een damp voorbij. Zo betuigt ook spreker Jacques Brunt in een nieuwe aflevering van de serie 'Levenslicht'. Dat ons leven kwetsbaar is, is voor niemand een verrassing. Maar je kunt er wel he

kinderdoop
God

Refoweb-vragensteller zet vraagtekens bij dooppraktijk: 'Is dit wel een Bijbelse doop?'

'Er worden kinderen in onze kerk gedoopt van wie de ouders nooit meer in de kerk komen of alleen met kerst. Onlangs werd er een kindje gedoopt waarvan de moeder bijna niet in de kerk komt en de vader een ander (niet-christelijk) geloof heeft. Wij vra

Joël Voordewind en Ronald Cornelisse
Levensverhaal

Ronald was dakloos en handelde in drugs: "Maar nu is Jezus mijn grootste Leermeester"

Ronald was dakloos, handelde in drugs en kwam in de gevangenis terecht. Nu helpt hij mensen als ervaringsdeskundige bij stichting ‘Tot Heil des Volks' (THDV). Ronald wist uit zijn uitzichtloze situatie te komen, nadat hij in aanraking kwam met oud-Tw

Piet Vergunst
Verdieping

Rapport Jeugdtrends 2024 nodigt jongeren uit tot een vruchtbaar leven

Een nieuw woord voor mij in de ‘Jeugdtrends 2024’ was ‘brokkelbrein’, een woord dat voortkomt uit ‘het intense telefoongebruik’. Het gevolg is dat veel jongeren niet meer ononderbroken aandacht aan iets kunnen geven. Zinvol is het deze trends in de k

Jack van der Tang
Video

Jeruzalem verdelen: wat voor gevolgen heeft dit vanuit Bijbels perspectief?

Judea, Samaria en Oost-Jeruzalem: deze gebieden zijn de inzet van een advies dat het Internationaal Gerechtshof gaat uitbrengen in de komende tijd. Wie heeft de wettelijke bevoegdheid om te regeren over deze gebieden? Veel landen willen Jeruzalem ver

Meerartikelen

Leonardo de Chirico
Nieuws

Protestantse gemeente in Rome stapt naar Europese Hof

Een protestantse gemeente in Rome (Breccia di Roma) bereidt zich voor om haar zaak aan te kaarten bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Kortgeleden stelde de hoogste rechtbank van Italië dat het pand van de gemeente niet erkend wordt als

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom je nooit met de duivel in gesprek moet gaan

'Hoe moet je reageren als de duivel je een onreine, kleine of negatieve gedachte influistert?', die vraag behandelt Wilkin van de Kamp in de 70e aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. De schrijver en spreker legt uit dat een onreine gedachte

Paul Musa
Nieuws

Nigeria: door moslims ontvoerde predikant en priester smeken in video voor hun leven

Islamitische extremisten in Nigeria dreigen een in 2023 ontvoerd voorgangersechtpaar te vermoorden als er op korte termijn geen losgeld betaald wordt. Dat is de boodschap van een video die afgelopen week door Boko Haram werd vrijgegeven. De predikant

Stichting Israël en de Bijbel
Podcast

Terugluisteren: wat heeft het Joodse Wekenfeest tot ons te zeggen?

7 x 7 dagen = 49 dagen, en dan op de 50e dag: de Pinksterdag of het Wekenfeest. Het Hebreeuwse woord ‘Sja'woe'ot’ betekent letterlijk ‘zevens’. Israël moest tijdens Sja'woe'ot met de eerste tarweoogst naar de tempel. Maar wat doe je als er geen tempe

Hans Riphagen
Nieuws

Studiedag baptisten: ‘Elkaar aansporen tot radicale navolging’

Is er in deze tijd van individualisering nog ruimte in de gemeente om samen te zoeken naar de weg van Christus, elkaar daar in aan te sporen en op te bevragen? En hoe kunnen we daar in onze kerkelijke gemeenschap nog vorm aan geven? Daar gaat het ove

prof. dr. Willem Ouweneel
Boekfragment

Zonder bloedstorting is er geen vergeving: wat zeggen joodse uitleggers?

Jezusgelovigen zullen altijd volhouden dat er ‘zonder bloedstorting [dus zonder het (zond)offer] geen vergeving’ is, want dat is precies wat zij lezen in Hebreeën 9:22. Let wel: dit woord werd geschreven door een joodse man, doorkneed in de Tenach, e

prof. dr. Carl Trueman
Preekverslag

Carl Trueman wijst op zelfaanbidding van moderne mens: "We hebben een therapeutisch zelfbeeld"

“Er heeft een grote verschuiving plaatsgevonden. In de huidige wereld draait het om een goed gevoel. Daardoor zijn we naar binnen gericht. We hebben een therapeutisch zelfbeeld gecreëerd”, vertelde prof. dr. Carl Trueman. Hij sprak vorige week op de

Lawineboys
Nieuws

Worshipband komt met auteursrechtclaim: Lawineboys verwijdert Oranje-hit

De nieuwe Oranje-hit van de Lawineboys, gebaseerd op Opwekkingslied 885, is verwijderd van YouTube. De melodie van ‘Nederland / Nederland / we gaan ervoor' is vrijwel identiek aan de melodie van het christelijke lied. Berke Music, de productiemaatsch

Carmijn
Levensverhaal

In New Age vond Carmijn geen vrede: “Ik werd overtuigd van mijn zonden”

In haar geestelijke zoektocht kwam Carmijn uit bij New Age. Vier jaar lang voedde ze zichzelf met spirituele gedachten. Maar ze kwam van een koude kermis thuis. "Ik kreeg steeds meer duistere gedachten." Een paar jaar geleden kwam ze op een bijzonder

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant vertelt dat bekering plaatsvindt in een directe confrontatie met Jezus

"In de ogen van die directeur is geen woede, maar mededogen en liefde te zien. Als die directeur woedend zou worden, kan hij dat plaatsen. Maar hij kijkt hem vol liefde aan. En dan hoort hij een stem achter hem die zegt: 'Kom terug mijn jongen, want

oeganda
Nieuws

Evangelist in Oeganda brengt moslims tot Christus en wordt daarna afgeslacht

In het oosten van Oeganda is eerder deze maand een evangelist om het leven gebracht. De man werd daarvoor al bedreigd vanuit de islamitische gemeenschap. Hij zou door een groep moslims om het leven zijn gebracht omdat hij het evangelie deelde.  Het b

Homohuwelijk
Nieuws

Hooggerechtshof Texas steunt christelijke rechter die weigert homohuwelijken te voltrekken

Het Hooggerechtshof van Texas heeft vrijdag een uitspraak gedaan in het voordeel van Dianne Hensley, een vrederechter uit Waco die weigert om homohuwelijken te voltrekken. Dat maakt The Christian Post bekend. Hiermee wordt haar rechtszaak tegen de St