SAMEN MET ELEOS

Het antwoord weet ik niet. Of in ieder geval niet precies. Het lijkt me niet uitgesloten dat Hij er milder over denkt dan veel kerkmensen nu. Aan de andere kant is het voor mij zeer de vraag of Hij zo snel met de kwestie klaar zou zijn als veel christenen er tegenwoordig klaar mee zijn, zo van: ‘Natúúrlijk vindt Hij het oké als discipelen van Hem een homoseksuele relatie aangaan!’
Eerlijk gezegd kan ik me dat moeilijk voorstellen. Op z’n minst lijkt het me niet vanzelfsprekend dat Hij zoiets zou zeggen. Of het daarmee uitgesloten is, is een andere vraag, maar ik geloof niet dat Jezus het zonder meer uitstekend zou vinden als ik een homoseksuele relatie zou aangaan. Daarvoor heb ik drie redenen
Jodendom
1. Voor Jezus is seksualiteit geen onbelangrijk onderwerp. Integendeel, Hij heeft het er regelmatig over. En altijd is dat binnen het kader van de grondregel dat God de mens mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt, met de bedoeling dat die twee tot één vlees zullen zijn. Nergens merk je dat Hij ruimte laat voor een ruimere of andere definitie van het huwelijk. Ik kan het niet bewijzen, maar het lijkt me plausibel dat Hij over homoseksualiteit net zo dacht als het toenmalige jodendom waarvan Hij deel uitmaakte.
2. Ik denk dat er vaak ten onrechte een tegenstelling wordt gemaakt tussen het ‘strenge Oude Testament’ en het ‘liefdevolle Nieuwe Testament’, juist ook als het gaat over seksualiteit. Want Jezus denkt helemaal niet zo makkelijk over dit onderwerp.
Integendeel, Hij heeft er juist vrij strenge opvattingen over. Niet alleen de overspelige daad is zonde, maar ook het met een begerige blik kijken naar een andere man of vrouw (Matth. 5:28). En waar Mozes ruimte gaf voor de scheidbrief, lijkt Jezus die ruimte níet meer te geven (Matth. 19). In ieder geval is Hij er beslist niet enthousiast over. Hij is hier zelfs strenger dan Mozes.
3. Het is waar dat er ten aanzien van seksualiteit een verschil is tussen het Oude en Nieuwe Testament. Maar dat is niet dat het Nieuwe ‘ruimer’ is dan het Oude. Het grote verschil is dit: waar het in het Oude Testament onbestaanbaar was dat iemand ongetrouwd bleef, spreekt Jezus er erg positief over. Hij heeft het over mensen die afzien van het huwelijk ‘om het Koninkrijk der hemelen’ (Matth. 19:12). Het is goed om ongetrouwd te zijn, zoals Paulus het later zou zeggen (1 Kor. 7).
Bijbelse papieren
Met bovenstaande wil ik niet suggereren dat ik stiekem toch precies weet wat Jezus zou zeggen als ik bij Hem zou komen met de vraag: ‘Ik wil U volgen, Heere, als homo. Hoe doe ik dat?’ Maar ik denk niet dat het Hem onverschillig zou laten welke keuze ik ermee maak. Jezus gelooft in het huwelijk als een relatie tussen man en vrouw; Hij heeft vrij radicale opvattingen over seksualiteit; en Hij geeft een opvallende opwaardering van het ongetrouwd zijn. Ligt het dan niet voor de hand dat Hij het met mij op z’n minst zou hebben over de mogelijkheid om single te blijven?
Er zijn christenen die het de stichting Hart van Homo’s, waarvoor ik werk, kwalijk nemen dat ze homoseksuele jongeren het single blijven als serieuze optie voorhoudt. Ik snap dat niet. Volgens mij zijn er méér bijbelse papieren voor dan velen tegenwoordig denken.
Je las net een gratis cvandaag Premium artikel. Meld je aan en start je gratis maand.
Start je gratis maandJe voornaam
Je e-mailadres
Je voornaam
Je e-mailadres