Homoseksualiteit


Recensie

Mozaiek-voorganger steekt hoofd boven maaiveld uit met boek over geloof en LHBTI

Geen eensluidende opvatting#HOE DAN? is in zekere zin een vervolg op een eerder boek van de hand van Boertjens: Sta op. Doorbreek polarisatie met hoopvol herstel. Het verscheen in 2021. Evenals in dit boek is Boertjens de pleitbezorger van een andere

Nieuws

Tijd voor spijtbetuiging aan LHBTI’ers? Christenen reageren op Regenboogverklaring

‘In plaats van jou te verwelkomen, hebben we kerkdeuren voor je neus dichtgedaan’, zo luidt de verklaring die is gericht aan de christelijke LHBTI-gemeenschap. ‘Jij had onze aandacht en liefde nodig maar we hebben je met de Bijbel in de hand tot in h

God

5 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten accepteren

Er zijn heel veel christenen die op basis van de Bijbel en common sense het praktiseren van homoseksuele gevoelens afwijzen. Toch zijn er ook christenen die er anders over denken. Vaak wordt hen verweten dat ze de Bijbel niet serieus nemen, of niet e

Levensverhaal

John was een gewilde spreker in christelijk Nederland; totdat hij homo bleek te zijn

Plotseling had hij geen bediening, christelijke gemeente en woning meer. John Lapré kwam zes jaar geleden uit de kast. “Ik werd gezien als een bedreiging voor Gods koninkrijk.” Broeders met wie hij biddend optrok verdwenen van de één op andere dag ui

Dagelijks leven

7 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten afwijzen

In de afgelopen jaren is er veel gedebatteerd over homoseksualiteit. In de maatschappij, maar ook in de kerk. Heel veel mensen keuren homoseksualiteit als levensstijl goed, terwijl anderen het afkeuren omdat dit immoreel en onnatuurlijk zou zijn. Dat

Preekverslag

"Homo’s mogen hun geaardheid aanvaarden, beleven en uiten"

“‘Je mag wel homo zijn maar het niet praktiseren’. Dit is een goedkope en makkelijke uitspraak,” stelt ds. M. M. van Campen. De hervormde predikant preekte onlangs over het thema ‘Hart Voor Homo’s’ in zijn gemeente in Rotterdam-Zuid. "Je mag je geaar

Interview

Kardinaal Eijk kreeg veel kritiek op boek over seksualiteit: "Ik ben geroepen de waarheid te verkondigen"

In ‘De band van de liefde’ schrijft kardinaal Eijk over de katholieke huwelijksmoraal en seksuele ethiek. Daarbij schuwt hij geen enkel onderwerp op het gebied van seksualiteit. Het zorgde direct bij het verschijnen van het boek al voor een storm aan

Levensverhaal

Christen en homo: het leidde bij Johan tot een posttraumatische stressstoornis

Johan Verweij stuurde ons een ontroerende brief. Hij is namelijk christen en homo. Het leidde bij hem ertoe dat hij de kerk verliet. En dat niet alleen. Hij kreeg er ook een posttraumatische stressstoornis door. 'Kijk eens met mededogen naar je homos

Dagelijks leven

Omgaan met homogevoelens: vijf verschuivingen in onze manier van denken

“Vroeger bepaalde de kerk je identiteit. Nu zijn je gevoelens doorslaggevend. Je geslacht is je eigen, persoonlijke keuze geworden,” zegt Philip Nunn. De Bijbelleraar vertelde onlangs op Bijbelschool Filadelfia over omgaan met homogevoelens en transg

God

Dr. Wim Dekker vindt homoseksualiteit in de kerk geen breekpunt: "Wie hierover strijdt, is wereldgelijkvormig"

Zodra het woord ‘homo’ valt, buitelen christenen over elkaar heen, merkt ook dr. Wim Dekker op. “De waarheid lijkt op het spel te staan, maar dat betwijfel ik. Wie hierover strijdt, is wereldgelijkvormig”, aldus de hervormde emeritus-predikant. Hij l

Dagelijks leven

Herman van Wijngaarden: "Ik ben homo én ik doe homo, alleen tot een bepaalde grens"

Met zijn stichting Hart van Homo's is Herman van Wijngaarden veelvuldig bezig met het helpen, ondersteunen en toerusten van christelijke homoseksuele jongeren. In het boek ‘Om het hart van homo’s – over pastoraat aan homoseksuele jongeren’ vertelt hi

Levensverhaal

Christenen baden om ‘bevrijding’ homogevoelens Johan: "Verliefd op een vrouw ben ik nooit geworden"

“Ik liet voor mij bidden om 'bevrijd' te worden van homoseksualiteit. Maar verliefd op een vrouw ben ik nooit geworden.” Zijn homoseksualiteit leidde tot een jarenlange strijd binnen en buiten de christelijke gemeenschap. Johan Verweij had het idee d

Dagelijks leven

Marcel Zimmer en zijn steen in de vijver op Opwekking

De pinksterconferentie van Stichting Opwekking ligt weer achter ons. Tienduizenden mensen togen naar Biddinghuizen om de gloed van de Geest te ervaren. Het was een festijn van formaat, waar diepgang en vrolijkheid geen tegenpolen waren, maar elkaar o

God

"De Bijbel zegt niets over duurzame relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht"

Homoseksueel. Je mag het wel zijn, maar niet in de praktijk brengen, is een veelvoorkomende opvatting in christelijk Nederland. Is dat terecht? Wat zegt de Bijbel daarover? Is homoseksualiteit inderdaad een gruwel in de ogen van God? In de tweede vid

Levensverhaal

Arjanne voelde zich eenzaam na haar coming-out: “Gebed had ik hard nodig”

“Ik was christen met hart en ziel, maar na mijn coming-out kreeg ik te horen dat mijn weg naar de hel ging. Gelukkig hielpen anderen om mijn ogen op Jezus te richten”, vertelt Arjanne Holsappel-Burger (30 jaar). Ze groeide op in de reformatorische ge

God

Henk kiest bewust niet voor een homorelatie: "Ik heb nu een diepere relatie met God"

“Een leven zonder grenzen brengt geen vrede. Sinds ik er bewust voor heb gekozen om alleen te blijven, is het Koninkrijk meer en meer in mij gekomen.” Henk de Clerck* (niet op de foto) zocht jarenlang bevestiging in de ‘homowereld’. De ervaringen in

Dagelijks leven

In christelijk Nederland zijn homo’s dé zondebok: "We gebruiken hen om van onze schuld af te komen"

"Waarom gaan we in de kerk eigenlijk zoveel strenger om met een homoseksueel echtpaar dan met een rijke bankier die twee huizen in Frankrijk heeft?" Dat vraagt Matthijs Vlaardingerbroek zich af in het programma Bij Jorieke op Groot Nieuws Radio. Hij

God

Maakt Romeinen 1 duidelijk dat homoseksualiteit een zonde is? Ds. Klaassen antwoordt

Hoe wordt in Romeinen 1 geoordeeld over homoseksueel gedrag? En hoe weten we zeker dat Paulus het hier heeft over seksuele onreinheid tussen mensen van hetzelfde geslacht? Ds. M. Klaassen ziet Romeinen 1 als "een kernhoofdstuk" wanneer het gaat over

Interview

Joël Boertjens blaast LHBTI-gesprek nieuw leven in: “Angst is te vaak onze drijfveer”

Het LHBTI-standpunt van een christen lijkt in heel veel gemeenten een identity marker. Daarom worden er bezinningsavonden over dit onderwerp belegd. Waarom lijkt een LHBTI-standpunt van groter belang van een standpunt over de doop, Israël of material

Interview

Kardinaal Eijk over huwelijk en seksualiteit: "De kerk moet tegen de publieke opinie ingaan"

In zijn boek schrijft kardinaal Eijk uitgebreid over de katholieke huwelijksmoraal en seksuele ethiek. Maar wat is de kern van die ethiek volgens de katholieke kerk? “Wij zien een essentiële koppeling tussen huwelijk, seksualiteit en voortplanting”,

Dagelijks leven

Herman van Wijngaarden schrijft open brief aan single homo's: "Men begrijpt ons niet meer en wíl ons niet meer begrijpen"

Homoseksualiteit was de laatste weken opnieuw een belangrijk onderwerp van gesprek onder christenen. De documentaire van de Evangelische Omroep was het gesprek van de dag. Voor Herman van Wijngaarden reden om zijn column op CIP te gebruiken voor een

Dagelijks leven

Open brief aan gelovige ouders met een homoseksuele zoon of dochter

Lieve ouders van een homoseksuele zoon of dochter, Ik schrijf jullie deze brief om een stem te zijn voor hen die niet durven spreken. Voor jullie zonen en dochters die diep van binnen worstelen met het anders zijn. Die bang zijn om uiting te geven aa

Dagelijks leven

'Wat zou Jezus nu eigenlijk van homoseksualiteit vinden?'

Op avonden die ik leid over het thema homoseksualiteit, gebeurt het soms dat iemand de vraag stelt: ‘Wat zou Jezus ervan vinden?’ Meestal hoopt de vragensteller dat de kwestie daarmee eenvoudiger wordt. Zoals op die avond waarop ik was begonnen met d

Video

John Lapré werd verguisd omdat hij homo is: “Alle fundamenten van mijn leven waren weggeslagen”

John Lapré schreef het boek De veilig kerk, over acceptatie van mensen met een andere geaardheid in de kerk. Zijn eigen verhaal is heel anders. Toen hij eindelijk iemand in vertrouwen durfde te nemen, werd hij binnen 48 uur uit zijn huis gezet. “Ik h

Levensverhaal

Daryl open over zijn seksuele zonden: "Ik wil geen misbruik maken van Gods genade"

“Ik heb niet het idee dat God van mij vraagt om geen relatie met een man aan te gaan. Hij wil alleen niet dat ik keuzes maak op basis van de trauma’s en gebrokenheid in mijn leven. Daarom ga ik geen relatie met een man aan.” Daryl Jay Kyle (25) is ee

Dagelijks leven

Joyce de Jongh laat andere kant van homoseksualiteit zien: "Ik ken de worsteling"

Homoseksualiteit blijft binnen het christendom en de kerk een heet hangijzer. Talloze discussies worden erover gevoerd. Vaak op theologische wijze en ver bij het hart van mensen vandaan. En dat is juist wat Joyce de Jongh niet wilde met de roman ‘Als

Interview

Geja stortte in na de coming-out van haar zoon: "Ik ging een jaar lang niet naar de kerk"

Toen de zoon van Geja van Reenen uit de kast kwam reageerde zij met de woorden: "Ik zal altijd van je houden." Dit werd ook de titel van het boek dat zij schreef over het hoe haar zoon uit de kast kwam, haar persoonlijke proces als moeder en de react

God

"In het Nieuwe Testament heeft Jezus het meer over geld dan over seksualiteit"

Homoseksualiteit blijft in de kerk een ontzettend gevoelig onderwerp waar iedereen een mening over heeft. Herman van Wijngaarden wil met zijn stichting Hart van Homo's meer draagvlak creëren voor homoseksualiteit in traditionele kerken en evangelisch

Dagelijks leven

"Je kunt niet zomaar roepen dat homoseksuele relatie een zonde is"

Het was een "uit de hand gelopen interesse, die teruggaat op een diepe passie". Jarenlang deed de predikant onderzoek naar homofilie & de Bijbel. In zijn boek ‘Van sjibbolet naar sjalom’ staan zijn bevindingen en zet hij uiteen hoe christenen volgens

Levensverhaal

Johan onderging conversietherapie en leefde 7 jaar als hetero: "Ik liep helemaal vast"

Johan Verweij is nog maar een tiener als hij krachtig laat bidden of de ‘homoseksuele geest’ hem mag verlaten. Het werkt, zo denkt hij. Zeven jaar lang leeft hij als hetero en bestraft hij homoseksuele gevoelens in Jezus’ naam. Maar dan raakt hij ste

God

Een manifest: dit zou de kerk moeten zeggen tegen iedereen die worstelt met zijn of haar seksualiteit

Onlangs toonde de Evangelische Omroep de documentaire ‘De kast, de kerk en het koninkrijk’ waarin drie generaties gelovige homoseksuelen de kijker deelgenoot maken van hun leven en geloof. Vanuit de documentaire kwam de strijd naar voren die al meer

God

Dr. P. de Vries gelooft dat de Bijbel homoseksualiteit afkeurt: "De gedachte dat men in Jezus' tijd geen homoseksuele relaties kende is aantoonbaar onjuist"

“Terwijl onder de oude bedeling incest en homoseksueel gedrag met de doodstraf wordt bestraft, geldt onder de nieuwe bedeling dat een dergelijk gedrag onverenigbaar is met het behoren bij de gemeente van Christus”, aldus dr. P. de Vries vorige week t

God

Is de kerk een veilige plek voor de LHBT-gemeenschap? Ds. Klaassen antwoordt

Is de kerk een veilige plek voor de LHBT-gemeenschap? Dat is de vraag tijdens het laatste videogesprek met dominee Klaassen in de serie '(Homo)seksualiteit en identiteit: tegen de stroom in'. "De deuren van de kerk staan in principe open voor iederee

Interview

Johan voelt zich soms meer een thema dan een mens: "Mijn seksualiteit is nooit een keuze geweest"

Verweij schreef met ‘Het roze schaap’ al eerder een boek over homoseksualiteit en het geloof: “Maar dat ging vooral om mezelf en mijn eigen worsteling. In dit boek laat ik ook veel andere mensen aan het woord zoals ervaringsdeskundigen en omstanders.

Dagelijks leven

EO zendt documentaire uit over homoseksualiteit en geloven: "Alles moet wijken voor de leer, al kost het mensenlevens"

Dit weekend zond de Evangelische Omroep de documentaire 'De kast, de kerk & het koninkrijk' uit over homoseksualiteit en geloven. Drie generaties gelovige homoseksuelen vertellen daarin over hun leven. "Het woord seksualiteit kwam niet eens ter spake

Nieuws

Homoseksuele christen heeft een indringende boodschap voor conservatieve medegelovigen

'Homoseksualiteit is een zonde' en 'een homoseksuele 'christen' bestaat niet'. Deze opmerkingen doen Matt Nightingale enorm veel pijn. De christen, die in 2016 als homoseksueel uit de kast kwam, deelt zijn persoonlijke verhaal deze week via Twitter,

Interview

Christine Stam sprak met homo’s uit Biblebelt: "Hun relatie met God stijgt boven homodiscussie uit"

Homo’s en de Biblebelt. Een combinatie die ongemakkelijk aanvoelt. In het boek Homo in de biblebelt worden dertien LHBTI’ers geïnterviewd die uit de kast kwamen, maar in de kerk bleven. Cvandaag sprak naar aanleiding van de uitgave van dit boek met c

Levensverhaal

Anniek kwam na jaren uit de kast: "Ik geloofde dat mijn geaardheid een straf van God was"

Vanaf haar 13e wist Anniek* dat ze op vrouwen viel. Maar uit de kast komen, dat was geen optie binnen haar kerk. “Dus besloot ik een relatie aan te gaan met een man. Maar ik was in die tijd zo ontzettend eenzaam.” Na een onstuimige en eenzame periode

Column

Waarom homoseksualiteit in iedere kerk ter sprake moet komen

Gemeenten die de kwestie ‘homoseksualiteit’ niet willen of kunnen oplossen door eenvoudigweg te zeggen dat het ‘geen enkel probleem’ is, hebben des te meer de taak om te werken aan een klimaat waarin het onderwerp bespreekbaar is. Maar hoe doe je dat

Dagelijks leven

Herman van Wijngaarden vraagt zich af hoe we als christenen omgaan met een zondige levensstijl

‘Wij hebben de homoseksuele christen tot zondebok in kerkelijk Nederland gemaakt’, stond boven een artikel van Matthijs Vlaardingenbroek. Dat artikel riep bij mij veel vragen op. In de eerste plaats was het een herhaling van wat al eerder op het CIP

God

Philip Nunn vindt het jammer dat sommige kerken homo’s buitensluiten: “Ook zij zijn onderdeel van Jezus’ lichaam”

“Als je als kerk homo’s uitsluit, verlies je mooie mensen die onderdeel zijn van Jezus’ lichaam. Zij horen ook bij onze gemeente, met hun gebrokenheid.” Deze woorden sprak pastoraal werker Philip Nunn in 2019 op de studiedag over de Nashvilleverklari

Dagelijks leven

Heeft de Nashvilleverklaring zichzelf in de voet geschoten?

Een paar dagen na het uitkomen van de Nashvilleverklaring heb ik het onderstaande blogje geschreven, maar nooit gepubliceerd. Een beetje 'tongue in cheek', zoals de Engelsen dat plegen te zeggen. Meer geschikt voor de toenmalige christelijke satirisc

Dagelijks leven

Genderideologie

De aandacht voor de rol van lhbt’ers in de kerk heeft de afgelopen tijd een grote vlucht genomen. Voor sommigen tot vervelens toe misschien, maar de tijd is rijp wat mij betreft. Te lang hebben veel lhbt’ers ervaren een gemarginaliseerd groepje mense

God

Het vraagstuk over homoseksualiteit creëert een grote kloof in de kerk

Mijn vorige twee artikelen, waarin ik de conclusie trok dat wij als kerkelijk Nederland onze homoseksuele broeders en zusters tot zondebokken hebben gemaakt, hebben om het zachtjes uit te drukken heel wat losgemaakt. Een vraag, die geregeld terugkwam

God

Hoe (s)preek je over homoseksualiteit?

John Lapré was jarenlang spreker. Tot hij uit de kast kwam. Vanaf dat moment was er geen plek meer voor hem binnen de kerk. Hij miste er de veiligheid die hij nodig had om zichzelf te zijn. Hij miste de bodem van aanvaarding waarover ik het afgelopen

Dagelijks leven

'Ik heb God gevraagd om mijn homoseksuele gevoelens weg te nemen'

"Sinds het begin van de middelbare school vraag ik mij af of ik op jongens of op meiden val. Op school voel ik me eerder aangetrokken door jongens dan door meiden. Ook zit ik naast dit probleem met de vraag: hoe kijkt God nu naar mij? Ik heb Hem gevr

Nieuws

Terugluisteren: Herman van Wijngaarden en John Lapré over hun homoseksualiteit

Een unieke uitzending bij Radio 1: John Lapré en Herman van Wijngaarden (foto) gingen met elkaar in gesprek over hun homoseksualiteit. Van Wijngaarden leeft bewust een celibatair leven om God te gehoorzamen en Lapré is ervan overtuigd dat hij met zij

God

Reinier Sonneveld: "Ga eens praten met een homo of lesbienne"

Theoloog Reinier Sonneveld legt bij EO Beam uit waarom hij denkt dat christenen veranderen in hun mening over homoseksualiteit. Zijn opvatting is dat homoseksualiteit geen zonde is. Hij legt in deze aflevering van Denkstof uit waarom hij dat vindt. "

Dagelijks leven

EO-directeur over homoseksualiteit: 'Het slechtste is erover zwijgen'

EO Visie besteedde onlangs veel aandacht aan het thema homoseksualiteit. Arjan Lock, directeur van de Evangelische Omroep, stelt in zijn column erg blij te zijn met deze aandacht. 'Ik ben dankbaar dat we onlangs in Visie op allerlei manieren aandacht

Nieuws

Verenigde Naties noemt homogenezing 'inhumaan en wreed'

'Marteling, inhumaan en wreed' zijn de termen die de Verenigde Naties gebruiken om therapie voor homogenezing te omschrijven. In een rapport pleit de VN volgens de Christian Post tegen religieuze therapie die zich richt op homogenezing en de bevrijdi