God draait zelfs de prachtigste plannen van ons mensen om

Preekverslag 22 december 2023 9 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

We staan op de drempel van het Kerstfeest. Komende kerstavond en kerstnacht zal het weer een drukte van belang zijn met heel veel mensen die, hoewel ze maar ƩƩn of twee keer per jaar in de kerk komen toch heel welkom zijn. ā€œKerstkatholiekenā€ leren ons dat de kerkelijke gemeenschap er niet alleen maar is voor zichzelf, voor de eigen groep die hier bijna wekelijks is, de harde kern, maar ook een boodschap heeft naar de hele wereld toe. De ā€œmensen van Kerstā€ spelen een belangrijke rol in het doorgeven van dat kerstlicht.

Maar vandaag is het nog anders. Vierde advent, we zijn hier met een vaste groep kerkgangers bijeen. Niet veel meer en niet veel minder dan op een ā€œdoordeweekse zondagā€. Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om iets meer de diepte in te gaan. In de kerstnacht moet je anders preken, voor mensen die misschien maar eens per jaar de blijde boodschap horen. In de woorden van de Bijbel: de ƩƩn heeft melk nodig, de ander kun je vlees geven. Vandaag staat er vlees op het menu.

Het zijn zulke mooie lezingen vandaag. De eerste lezing komt uit het boek SamuĆ«l: we horen over koning David die – gesteund door God – eindelijk zijn koningschap veiliggesteld ziet. En vanuit zijn mooie paleis kijkt hij naar hoe het er met God voorstaat. In het Oude Testament zwerft God niet als pure abstractie een beetje in de lucht rond, nee! Zijn aanwezigheid wordt gevoeld in de Ark van het Verbond, een heilige kist waar de tafels van de Wet in liggen. Die Ark is heilig, God is daar op ƩƩn of andere manier in aanwezig.

En hoe staat die Ark er bij? David vertelt het ons. Hij schaamt zich er voor. Zelf woon ik in een paleis van cederhout en de ark van God staat onder tentdoek, zegt hij! Als we een goed Godsbesef hebben dan weten we dat we God moeten eren. Als dat niet op een goede manier gebeurt dan voelen we dat er wat mist. Koning David ziet dit, hij ziet dat een tent met de Ark er in tekort schiet. Ook voor God moet een huis gebouwd worden. Het woord staat nog niet in deze lezing, maar wat hij wil een Tempel oprichten voor God. Die tempel zal er ook komen, maar niet door hem. Zijn zoon, koning Salomo, wordt naar de belofte die God aan David doet (2 Sam 7:13) degene die de eerste tempel zal bouwen. Maar dat terzijde.

God wil aanwezig zijn tussen de mensen. Dat begint er mee dat God een heilige plaats krijgt.

Het interessante is wat er gebeurt als David zegt dat hij voor God een huis op wilt richten om hem die eer te geven komt er een Godsspraak van de Heer terug via Natan de profeet. God geeft Davids wens als het ware terug: niet jij gaat een huis voor mij bouwen, maar ik bouw een huis voor jou. Jij, David, jij wil dingen voor mij doen. Dat is heel fraai, maar kijk maar eens wat ik voor jou ga doen! Jouw huis zal ik verheffen, er komt een koningschap dat nooit voorbij zal gaan!

God wil aanwezig zijn tussen de mensen. Dat begint er mee dat God een heilige plaats krijgt. Het Joodse volk draagt God met zich mee in de Ark van het Verbond. Later krijgt die Ark een plek in het centrum van de tempel in Jeruzalem. Die tempel zelf wordt een heilige plek waar je God kan ontmoeten. Een heilige plek die draait om Gods eer. Maar hoe belangrijk dat ook is, voor God is dat niet genoeg. Want hoe belangrijk het ook is om God alle eer te brengen, dat is niet in de eerste plaats waar het God om te doen is. Het eerste doel van God is niet Gods eigen eer. Gods plannen zijn veel groter dan dat, God heeft veel meer te geven dan dat. Wij kunnen dingen voor God willen doen, soms mogen we ook dingen doen voor God, maar God gaat nog veel meer voor ons doen.

Mensen hebben concrete plekken nodig waar God zich laat vinden. Wij kunnen niet goed zonder dat soort pleisterplaatsen. God is zo goed om ons van die bijzondere plaatsen te geven, zoals in de tijd van de Bijbel de tempel dat was. Maar elke plaats waar God aanwezig is, is ook een kwetsbare plek! Elke plek die wij voor God willen bouwen staat op wankele grond. Dit zien we continu in de Bijbel terug: de Ark is vaker dan niet in gevaar! Vijandige volken zouden hem kunnen stelen! Je kan dan een tempel bouwen, een heilige plaats. Met hoge muren en bronzen deuren. Maar tempels kunnen worden verwoest. Ook dat is tweemaal gebeurd!

Ɓlles wat wij voor God willen doen in deze wereld is uiteindelijk even kwetsbaar als al het andere in  de wereld.

Ook voor ons geldt dit. Je kan zestig jaar geleden allemaal nieuwe kerken bouwen, maar nu worden die kerken weer met evenveel gemak afgebroken en omgebouwd tot winkelcentrum of zwemparadijs. Dat is moeilijk om te vatten, maar het ligt in de aard der dingen.

Ɓlles wat wij voor God willen doen in deze wereld is uiteindelijk even kwetsbaar als al het andere in  de wereld. Zelfs de tempel van God, die ook voor Jezus heilig was, is maar een voorwaardelijk huis van de Heer. Alle goddelijkheid die je in een tempel vindt is daar onder voorwaarden, tijdelijk.

Het is er zolang het er is, en als het volk ontrouw wordt, dan komt er ook onherroepelijk een einde aan de heiligheid van de tempel, dan kan God daar niet meer zijn. (1 Koningen 9:7, 2 Kronieken 7:20)

Dit zien we ook terug als de eerste tempel verdwenen is en er een tweede wordt gebouwd. Deze blijft hoe dan ook omstreden. Het voelt voor veel mensen als iets dat de belofte van Gods aanwezigheid niet Ć©cht inlost. Er is onzekerheid, twijfel… ƍs dit het nou? Gods huis onder de mensen? De profeet Jeremia al berispt de mensen die als het ware achterover gaan liggen op de tempelstenen en denken dat het wel goed komt, ongeacht hoe ze zich gedragen. Alsof de tempel een soort magische amulet is die je tegen de consequenties van je eigen handelen beschermt! (Jer. 7,4:11)  

Hoe heilig die tempel van God ook is, God is te groot voor ƩƩn plek. God wil de mensen nabijkomen, zich met hen verenigen, zelfs mens-worden.

Maar zolang God daar is, zolang God aanwezig is op die omstreden, soms zelfs corrupte plek, is die plek heilig. De Ark is echt heilig. De tempel – gebouwd door mensenhanden – was echt heilig. Jezus zelf brandde van toewijding voor de heiligheid van de tempel en ging zelfs de confrontatie aan met degenen die daar een loopje mee namen!

Maar het is niet genoeg. Het kƔn niet genoeg zijn. De tempel is niet genoeg. Als God een plaats krijgt is die plaats nooit genoeg. Het blijft hoe dan ook een voorwaardelijke plek, en voorwaardelijkheid is niet genoeg. Hoe heilig die tempel van God ook is, God is te groot voor ƩƩn plek. God wil de mensen nabijkomen, zich met hen verenigen, zelfs mens-worden. Niet voorwaardelijk onder de mensen zijn, maar on-voorwaardelijk. Het is onvoorstelbaar. Maar voor God is niks onmogelijk!

David zegt tegen God: ā€œIk wil voor jou een huis bouwenā€ en dat is een prĆ”chtig idee. Een edel plan in het hart van de grote koning David. Maar God draait zelfs de prachtigste plannen van de mensen om en legt Zijn eigen plan daar over heen: David, ik zal zorgen voor een koningschap dat Ć”lle verwachtingen overtreft, een koning uit het huis van David die niet alleen koning is van ƩƩn plek, ƩƩn land, ƩƩn tijd, maar een Koning die de Heilige Gods is, die mens wordt en de kloof tussen God en mens zal dichten. In Hem wordt God mens, zodat de mens bij God kan komen.  

David is een grote koning omdat hij wil handelen naar zijn plan. Maria is een nog grotere koningin omdat zij volledig openstaat voor Gods plan.

Zo komen we uit bij Kerst, omdat zonder kerstfeest, zonder de geboorte van dat kind dat de Messias is, de God-mens die de wereld gaat redden van de dood, er geen oplossing kan komen voor dit probleem. Zonder Messias, zonder Koning Jezus kunnen God en de mensen nƭet dichter bij elkaar komen dan in zo`n tempel: een geschonden, corrupte, voorwaardelijke plek, achter dichte voorhangsels en de dikke rook van brandoffers. (De paradox van de tempel: de plek van Gods aanwezigheid is ook de plek die God ten diepste verborgen houdt en aan het zicht onttrekt) En dat is niet genoeg. God kƔn daar geen genoegen mee nemen. Hij moet naar de mensen toe.

En hoe doet Hij dit? Hij doet dit door Maria, dat is de betekenis van Maria in ons Evangelie van vandaag. David verlangt ernaar om een tempel te bouwen voor de Heer, Maria wordt gevraagd in zekere zin zĆØlf een tempel van God te zijn zodat de Heer in de wereld kan komen; zodat Gods Woord mens kan worden en onder ons kan wonen. Hij doet dat niet bĆŗiten mensen om, maar het initiatief komt nu van de andere kant.

David vroeg zelf om een tempel te bouwen. God geeft als antwoord aan David dat Salomo dat zal doen. Salomo krijgt zelf geen bijzondere opdracht of openbaring: hij gaat aan het werk op grond van de godsspraak van de Heer die aan zijn vader is gegeven. Maar in het geval van Maria is het God zelf die zich direct tot haar richt. Alle initiatief komt nu van God. Hier, bij Maria, is geen menselijke ambitie meer te vinden - geen grandioze dromen en plannen - alleen maar openheid voor het werk dat God voorheeft. David is een grote koning omdat hij wil handelen naar zijn plan. Maria is een nog grotere koningin omdat zij volledig openstaat voor Gods plan.

Het kruis is het begin van het einde van de tempel. De tempel gaat voorbij, het moet zo zijn. Gods Woord gaat nooit voorbij.

Zij zal zwanger worden van de Heilige Geest en haar kind wordt de Koning. Hij is de vervulling van alle beloften die God aan koning David deed. In zijn Koninkrijk is ruimte voor alle mensen, is God niet gebonden aan ƩƩn plaats. Zijn koninkrijk wordt er niet ƩƩn van brute macht, van geweld en afrekeningen, leven door het zwaard. Het wordt een koninkrijk van vrede, vergeving, genezing, ontmoeting, redding.

Geen koninkrijk dat overwint door wapengeweld, maar dat groeit naar mate het feller bestreden wordt. Een koninkrijk dat niet eindigt, maar eerder begint aan het kruis. Want het is geen toeval dat wanneer alles volbracht is en Jezus sterft aan dat kruis, precies dƔt het moment is dat de voorhang van de Tempel in tweeƫn scheurt: de voorhang die tot doel heeft het Heilige der Heiligen, af te schermen van de onreine wereld. (Mt. 27:50-51). God opent nu de gordijnen.

Het kruis is het begin van het einde van de tempel. De tempel gaat voorbij, het moet zo zijn. Gods Woord gaat nooit voorbij. Gods Woord wordt vlees en komt onder ons wonen. Het kerstlicht, eenmaal ontstoken, gaat nooit meer uit. Wij mogen God voortaan aanbidden niet hier op een berg, of daar in een verre stad maar eerst in de kribbe en dan in Geest en Waarheid (Joh. 4:23) tot het moment dat we samenkomen in het nieuwe Jeruzalem, de stad van God die uit de Hemel neerdaalt. Een tempel zullen we daar niet zien we daar niet ā€œwant God, de Heer (…) is haar tempel, evenals het Lam (Openbaring 21:22). God zĆ©lf is haar licht, het lam haar lamp. (id 21:23)

Naar haar gaan de volken toe. (Jesaja 60:3) En wij gaan met hen mee.

Amen

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperpstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Basiliek
Persbericht

Vanessa Nakate en Paul Schenderling hoofdsprekers op GroenGelovig 2025

De Oegandese klimaatactivist Vanessa Nakate en econoom/theoloog Paul Schenderling zijn hoofdsprekers op GroenGelovig 2025. Het evenement is een initiatief van Tearfund en wil bezoekers inspireren Ʃn handelingsperspectief bieden om hun leven en omgevi

Engelse kerk
Nieuws

Onderzoek: Steeds meer Britse jongeren geloven in God

Steeds meer jongeren in het Verenigd Koninkrijk zeggen te geloven in God. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van onderzoeksbureau YouGov. Volgens het onderzoek is het aantal 16- tot 24-jarigen dat zegt in God te geloven, gestegen van 16 procent in 202

Tsjaad
Nieuws

Acht christenen vrijgelaten in Tsjaad na maand gevangenschap

Op vrijdag 8 augustus liet de regering van Tsjaad acht jonge christenen vrij. Zij zaten ruim een maand vast na hun arrestatie tijdens een evangelisatieactie in de hoofdstad N’Djamena. De groep – zeven mannen en ƩƩn vrouw uit verschillende kerken – tr

Botrus Mansour
Nieuws

Palestijnse Israƫliƫr nieuwe secretaris-generaal van de Wereld Evangelische Alliantie

De Wereld Evangelische Alliantie (WEA) heeft Botrus Mansour gekozen als nieuwe secretaris-generaal en CEO. Het besluit komt twee maanden voor de grote wereldvergadering in Zuid-Korea waarbij duizenden evangelische leiders uit alle continenten aanwezi

Ds. Kees Kant
Opinie

Tientallen kerken laten het Joodse volk vallen als een baksteen

Vorige week publiceerden ruim zeventig kerken in Nederland een oproep aan de regering om maatregelen te nemen tegen Israƫl. De begeleidende tekst was een beschamende weergave van de gebruikelijke Hamas-propaganda van de laatste maanden. Rond de toeli

Kees van Ekris
Interview

PKN-scriba Kees van Ekris: "Ik probeer het zwijgen over God moeilijker te maken"

"In zes weken heb ik dit boek geschreven", vertelt Kees van Ekris me aan zijn bureau in Zeist. "Het heet De magie van het geloof. Ik vertel daarin over tien ontmoetingen die ik had als Theoloog des Vaderlands." Kees luistert en kijkt graag en vertelt

Ds. A. Simons
Video

Ds. Simons legt uit waarom Jezus volgens hem geen verborgen persoon is

In preken binnen de rechterflank van de reformatorische gezindte is vaak te horen dat Jezus Christus een verborgen persoon is, zelfs voor wedergeboren mensen. Vanuit die overtuiging leert men dat Christus steeds verder op de heilsweg geopenbaard word

Eritrea
Nieuws

Wereldwijde actie voor zeven gevangen Eritrese kerkleiders

Christenen wereldwijd voeren deze week actie voor zeven kerkleiders die al meer dan twintig jaar zonder proces gevangen zitten in Eritrea. Op 22 augustus, de Internationale Dag ter herdenking van slachtoffers van geweld op basis van religie of levens

Meerartikelen

Prayer house
Nieuws

Kerk in Indonesiƫ gesloten: evangelist en zoon verdreven

In Indonesiƫ is begin deze maand het Immanuel Prayer House in het dorp Purbayani definitief gesloten door lokale autoriteiten. Het gebedshuis maakte deel uit van de Bethel Tabernakelkerk (GBT). Naast de sluiting werd ook evangelist Dani Natanael Guna

Irak vlag
Positief nieuws

Meer dan duizend kinderen in Irak doen hun eerste communie ondanks vervolging

Ondanks jaren van oorlog, terreur en onderdrukking vieren Iraakse christenen een teken van hoop. In de afgelopen weken hebben meer dan duizend kinderen in het land hun eerste communie ontvangen, meldt de Christian Post. In de hoofdstad Bagdad ontving

Anne Borkent
Podcast

Anne Borkent: ā€œKritiek hoort bij een gezonde kerkā€

In de Cvandaag podcast benadrukt voorganger Anne Borkent het belang van ruimte voor kritische geluiden binnen de kerk. ā€œKritiek is niet leukā€, erkent hij, ā€œmaar het kan een zegen zijn voor een gemeenschap die wil groeien. Het hoort bij een gezonde ke

Mirjam Bikker
Nieuws

ChristenUnie presenteert kandidatenlijst: vertrouwde gezichten in top-3

De ChristenUnie presenteerde vandaag haar concept-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober. De huidige fractieleden Mirjam Bikker, Pieter Grinwis en Don Ceder voeren de lijst aan. Op plek vier en vijf staan de Hardenbergse wetho

Doopdienst Californiƫ
Nieuws

2.100 mensen gedoopt bij massale doopdienst in CaliforniĆ«: ā€œGod is aan het werkā€

In Newport Beach, in de Amerikaanse staat Californiƫ, werden afgelopen weekend maar liefst 2.100 mensen gedoopt. Dat schrijft CBN News. De massale doop vond plaats tijdens de 3rd Annual Jesus Revolution Baptism. Het was een dag die volgens velen wijs

Johan Lock
Podcast

Het hoofdpijndossier van Johan Lock: ongezond leiderschap in de kerk

Schrijver Johan Lock wijst in de Cvandaag podcast op de nadelige gevolgen van ongezond leiderschap. Zijn ervaringen maken pijnlijk duidelijk hoe geloofsijver soms kan doorschieten in controle en wetticisme. In de Cvandaag podcast sprak Lock samen met

India
Nieuws

Indiase deelstaat scherpt anti-bekeringswet aan: online van geloof getuigen verboden

De Indiase deelstaat Uttarakhand heeft haar anti-bekeringswet aanzienlijk aangescherpt. Op 13 augustus keurde de deelstaatregering een wetswijziging goed die niet alleen strengere straffen oplegt, maar ook digitale media onder de wet brengt. Dat bete

Daniel Fuentes Espinal
Nieuws

Amerikaanse immigratiedienst laat Hondurese pastor na ƩƩn maand detentie weer vrij

De Hondurese voorganger Daniel Fuentes Espinal van de Iglesia del Nazareno JesĆŗs Te Ama in Easton (Maryland) is weer thuis bij zijn gezin. De 54-jarige pastor werd eind juli opgepakt door de Amerikaanse immigratiedienst (ICE) omdat hij al 24 jaar in

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen wijst op de grootste fout die je als vader en moeder maken kunt

"Dat wat Jacob met zijn vrouwen deed, deed hij later ook met zijn kinderen. Sommigen trok hij voor en anderen stelde hij achter. De zonen van Rachel waren zijn lievelingetjes en de zonen van Lea waren niet in tel. De grootste fout die je als ouders k

Bobby Schuller
Interview

Bobby Schuller ziet hoe Hour of Power levens verandert: "Mensen worden discipelen"

Hour of Power vierde vorig jaar haar 25-jarig bestaan op de Nederlandse buis. Daarom ontving Jan van den Bosch wekelijks een kijker van het eerste uur. Afgelopen weekend was dat televisiepredikant Bobby Schuller. De Amerikaan, kleinzoon van de bekend

Nigeria
Nieuws

Drie christenen gedood bij aanval op dorp in Nigeria: ā€œDit was een weloverwogen daadā€

In de Nigeriaanse deelstaat Plateau zijn drie christelijke mannen om het leven gebracht toen Fulani-militanten het dorp Gwon onder vuur namen. De aanval vond plaats op 13 augustus, kort nadat bewoners een ochtendgebedsbijeenkomst hadden verlaten. Vol

Oeganda
Nieuws

Sjeik in Oeganda bekeert zich tot Jezus na visioen in moskee en wordt zwaar mishandeld

Een voormalig islamitische sjeik (geestelijk leider) in Oeganda is zwaar mishandeld door familieleden nadat hij Jezus in een visioen zag en besloot om Hem te gaan volgen. De 39-jarige Wambuzi Maka Uthman (39) moest na de mishandeling een week in het