Kerst


Interview

Agnès onderzocht 20 jaar het kerstverhaal: "De grootste misvatting is de kribbe"

Zelf groeide de auteur op in een rooms-katholieke setting in het zuiden van het land. In de kerstperiode verschenen overal stalletjes en in de kerk werden liedjes gezongen over een kindje dat kou lijdt. “Dat vond ik toen al een vreemd verhaal. Welke

Column

Kerst is verworden tot een lichtzinnig volksfeest

Vraag een doorsnee Nederlander wat het belangrijkste feest voor christenen is en de kans is groot dat het antwoord luidt: kerstfeest. Eigenlijk heel merkwaardig. Twee van de vier evangeliën hebben het helemaal niet over de geboorte van de Heere Jezus

Preekverslag

Kerstboodschap ds. Van Binsbergen: “Aangrijpend dat zoveel mensen de Redder afwijzen”

“Hoe konden die herders zonder enige aarzeling, met haast, de juiste kribbe vinden en daarin een Redder?”, vraagt de predikant zich af. “Als we het kerstverhaal lezen door onze westerse blik denken we dat Hij in de kribbe lag, omdat er niets anders v

Dagelijks leven

De 5 grootste misvattingen in het kerstverhaal

Het is bijna kerst en overal in Nederland zie je winkels, organisaties en mensen hun best doen om zoveel mogelijk in de juiste sferen te komen. Daar draait kerstmis tegenwoordig om. Natuurlijk, het verhaal van de geboorte van Jezus wordt er op één of

God

Wanneer werd Jezus eigenlijk geboren?

Over een paar dagen is het Kerstfeest; dan vieren 2,3 miljard christenen wereldwijd de geboorte van Christus. Daar doe ik van harte aan mee, ook al weet ik net als vele anderen natuurlijk ook wel dat Jezus niet op 25 december geboren is. Het is een b

Dagelijks leven

Waarom we altijd een verkeerd beeld van de pleegvader van Jezus hebben gehad

In de traditionele kerstverhalen is de rol van Jozef op zijn minst opvallend te noemen. Vaak wordt er een negatief beeld neergezet van een man die zijn vrouw toch niet zou geloven en haar verdacht van overspel. Ook zien we allemaal het beeld voor ons

Positief nieuws

7x de mooiste christelijke kerstkaarten!

Deze december voelt voor veel mensen donkerder dan normaal. Juist dit jaar, nu je mensen minder makkelijk op kan zoeken, is het mooi om kerstkaarten te versturen. Bemoedig mensen met de boodschap van kerst. Jezus kwam naar de wereld om licht en hoop

Preekverslag

God draait zelfs de prachtigste plannen van ons mensen om

Maar vandaag is het nog anders. Vierde advent, we zijn hier met een vaste groep kerkgangers bijeen. Niet veel meer en niet veel minder dan op een “doordeweekse zondag”. Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om iets meer de diepte in te gaan

Interview

Diaken André van Aarle viert Kerst met vreemdelingen om Jezus na te volgen

Het begon er allemaal mee dat hij zelf geen zin had om alleen te zitten met kerst. “Ik was op zoek naar eetadresjes, maar een vriendin wees mij erop dat ik ook zelf mensen kon uitnodigen. Waarom niet?” Hij wil hiermee graag anderen inspireren. "Niet

Column

Een bijzonder en verwarrend Kerstavontuur in Jeruzalem

Het was best fris, maar met een Palestijnse doek om mijn hoofd en een warme jas aan was het een comfortabele wandeling. Het was aardedonker en dankzij een stralende sterrenhemel was de weg maar net te volgen. Na een goed uur lopen door het heuvelland

Verdieping

Hoe meer we Jezus’ eerste komst verstaan, hoe meer Zijn tweede komst voor ons leeft

Hem verwachten is een belangrijk kenmerk van levend geloof. Dus het hele jaar door, tweeënvijftig weken lang, is het advent. ToekomstverwachtingJezus’ eerste en tweede advent zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hij Die gekomen ís, is ook Degene

God

Zijn er terechte Bijbelse bezwaren tegen het vieren van Kerst?

Vele christenen verheugen zich jaarlijks op het vieren van het Kerstfeest maar er zijn ook christenen die zich afvragen of het wel geoorloofd is om Kerst te vieren. Want is het misschien “een goddeloze aangelegenheid waar wij als Bijbelgetrouwe chris

God

Deze kerstherinnering brengt een pijnlijke waarheid boven tafel

Het is al lang geleden. Ik was jong en ‘kandidaat in de theologie’ en als ik foto’s van toen bekijk, zag ik er als een kind uit. Volgens mijn vader gedroeg ik me ook zo. In elk geval: ik was uitgenodigd om op kerstmorgen te komen preken in een grote

God

Kerst anno 2020: jaaroverzicht aan de hand van het Kerstverhaal

Zacharias was letterlijk met stomheid geslagen: de engel Gabriël had hem verteld dat hij en zijn vrouw Elisabeth op hun hoge leeftijd nog een kindje zouden krijgen. Als een pro-life activist vertelde de engel dat embryo Johannes al vanaf het allerpri

God

Kerstboodschap: meer dan 15 mensen lezen voor uit Lukas 2

‘Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen’, zegt een beveiligingsmedewerker bij een GGD-teststraat in een kerstfilmpje. Hij is onderdeel van een kleurrijke stoet: een juf van de bassischool, een migrantenpastor in zijn kerk, een visboer in zijn ma

Positief nieuws

"In de stal van jouw hart is Jezus geboren"

Zo dichtbij, in de stal van jouw hart, is Jezus geboren. Immanuel, God met ons. Hoe bijzonder is het dat God zijn heerlijkheid aflegde om bij jou en mij te zijn? Wij, die zo veel verkeerd doen. Hij, zo heilig. Zonder afstand. In de stal van jouw hart

God

Is er in de herberg van ons hart plaats voor het Kerstkind?

Dit jaar stond vanwege de pandemie ook het pelgrimeren naar Santiago de Compostella op een laag pitje. De Oasis Trails herberg was maar een paar maanden open en er waren voor de nacht meestal maar een paar gasten. Dat was in voorgaande jaren wel ande