Genderideologie zorgt voor nieuw type transgender

De toename van het aantal transgenders komt ongetwijfeld door meer bewustzijn, meer acceptatie en meer informatie, waardoor transgenders eerder gaan praten over hun gevoelens. Maar dat verklaart niet alles. Emancipatie is geen verklaring voor de plotselinge snelheid van de groei en helemaal niet voor de verschuiving van vooral biologische jonge jongens met genderdysforie naar vooral biologische pubermeisjes. Sinds 2016 gaat het om drie keer zo veel meisjes als jongens, terwijl biologische jongens altijd de grootste groep onder de achttien jaar vormden. In andere Europese landen, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland is dezelfde trend te zien.
Alles wijst erop dat er een nieuw type transgender is ontstaan, bij wie geen sprake is van klassieke genderdysforie die al in de kindertijd begint. De waarden en normen die we hanteren, bepalen ook wat we een ziekte of een stoornis noemen. We kunnen genderdysforie opvatten als een medische, psychiatrische aandoening. Dit was tot ver in de twintigste eeuw de gangbare benadering in de medische wetenschap. Deze opvatting wordt echter steeds meer losgelaten, vooral door activisten en in de media. Daarmee moet het beeld van mensen met een psychische beperking, een aandoening, verdwijnen. Er gaan stemmen op om genderdysforie van zijn ‘ziekte’-uitstraling te ontdoen. Zo zou psychologisch onderzoek transgenders ten onrechte een stigma geven.
Zelfbeschikking zou zover moeten gaan dat je in alle vrijheid je eigen medische geslachtsverandering kunt kiezen. Dat leidt onder andere tot allerlei variaties of tussenvormen, waarbij iemand zijn penis behoudt, maar ook borsten krijgt. Of geen borsten wil, maar wel een vagina wil behouden. Je transgender-zijn tot uitdrukking brengen, wordt zo gezien als emancipatie. Deze nieuwe manier van kijken is een gevolg van de invloed van de gendertheorie, hier al eerder genoemd. Twee geslachten zijn volgens dit denken te beperkt. Het idee is dat geslacht een spectrum is en dat er meer varianten naast of tussen man en vrouw bestaan. Ook zou lichamelijk geslacht nog niets over iemands ervaren geslacht (gender) zeggen. Ieder ontwikkelt zijn eigen identiteit, los van de biologie van man en vrouw.
Een sleutel om dit denken te begrijpen is het boek Gender Trouble (1990). We noemden al de naam van de Amerikaanse filosofe Judith Butler. Zij verklaart dat gender iets is wat mensen zelf met hun daden voltrekken. Geslacht is volgens Butler geen biologisch gegeven, maar een idee dat is ontstaan omdat mensen in hokjes denken en elkaar als man of vrouw benaderen. Elk mens moet zijn ‘ware zelf’ ontdekken. De gedachte is dat de mens vrij is, zelfs vrij van de natuur. Ontwikkelingen in farmacie en chirurgie maken het min of meer mogelijk om de biologische werkelijkheid te boven te komen. Het lichaam hoeft geen beperking te zijn voor hoe je je identificeert, omdat je dat kunt laten veranderen.
De ideeën van Butler, die zelf lesbisch en non-binair zegt te zijn, hebben in twintig jaar tijd grote invloed op samenleving en politiek in het Westen gekregen en zijn bepalend geworden voor het moderne denken over geslacht en gender.
Als niet de (biologische) werkelijkheid maar een persoonlijk gevoel uitgangspunt wordt, heeft dat grote gevolgen voor de samenleving. De positieve ordening van man en vrouw werkt door in onze hele cultuur. Als we deze loslaten - niet alleen in ons denken of in de taal, maar ook in wetgeving en beleid, wetenschap en onderwijs -, heeft dat grote gevolgen. Het zal het werk van psychologen, psychiaters en artsen veranderen. In persoonlijke levens zal het sporen trekken, zeker bij mensen in een kwetsbare situatie of onzekere levensfase, zoals tieners en kinderen. Als meerdere kinderen in een klas zich ‘trans’ noemen, moeten de alarmbellen afgaan.
Bovenstaand verhaal is afkomstig uit 'M-V-X-Y; over geslacht en gender, identiteit en cultuur ', de nieuwe brochure van NPV Zorg. De NPV waarschuwt in de brochure voor de gevolgen van de genderideologie. De brochure is tegen betaling van verzendkosten als boekje verkrijgbaar. Ook is er een digitaal bestand beschikbaar. Zowel het boekje als het digitale bestand zijn hier aan te vragen.
Praatmee