34 vragen en antwoorden over de doop

Dagelijks leven 23 juni 2023 Ds. M. van Reenen
Ds. M van Reenen

In een eerdere, veelgelezen column schreef ds. M. van Reenen over 5 lessen die hij leerde van een gespreksavond over de kinderdoop. In die column ging hij kort inhoudelijk in op de kinderdoop. Daarbij verwees de predikant naar een nog te verschijnen boek dat hij hierover schreef. Lees hieronder alvast een voorpublicatie van een bijlage uit dat boek waarin Van Reenen een aantal vragen en antwoorden over de doop op een rijtje zet.

Hoe staan gereformeerden tegenover baptisten en andersom?
Er zijn veel verschuivingen in de kerk en in de wereld. Daarin ontdekken we, dat de echte verwantschap ligt tussen die christenen die de Bijbel voor 100 % als Gods Woord aanvaarden. Dus Bijbelgetrouwe gereformeerden en baptisten kunnen elkaar als broeders zien. Psalm 119:63.

Waarom zijn er dan toch zulke discussies over de doop?
De doop is een heel belangrijke instelling, door Christus Zelf aan de Kerk gegeven. Als het goed is, is ze voor een christen ook heel belangrijk. Het is dan ook pijnlijk, dat mede-christenen er zo’n verschillende visie op hebben. Efeze 3:18.

Over welk verschil gaat het hier?
Gereformeerden menen, dat er ook kinderen gedoopt moeten worden. Baptisten ontkennen dat. Dit wordt meestal benoemd als ‘kinderdoop’ versus ‘volwassendoop’.

Welke benamingen zijn er nog meer?
De kinderdoop wordt ook wel ‘gezinsdoop’ genoemd, de volwassendoop ook wel ‘geloofsdoop’. Overigens is er in feite maar één doop; het is alleen de vraag, aan wie deze bediend moet worden. Efeze 4:5.

Waarom geloven baptisten dat het niet goed is om kinderen te dopen?
De doop is volgens hen nauw verbonden aan het geloof. Er wordt in de Bijbel eerst belijdenis van het geloof afgelegd en daarna vindt pas de doop plaats. Een kind is nog niet in staat om het geloof te belijden. Handelingen 8:37.

Zijn gereformeerden het daarmee eens?
Met dat laatste wel. Daarom gaan er in behoudende gereformeerde kerken ook geen kinderen aan het avondmaal. 1 Korinthe 11:28.

Waarom willen zij dan toch kinderen (laten) dopen?
Omdat volgens hen de doop niet allereerst getuigt van het geloof maar allereerst van de verbondenheid met Christus. En kinderen behoren ook tot de gemeente van Christus. Romeinen 6:3.

Is dit op de Bijbel gefundeerd?
Ja, diverse keren wordt er in het Nieuwe Testament iemand gedoopt ‘en zijn huis’ – zijn gezin dus. 1 Korinthe 1:16.

Maar waarom worden er dan niet met zo veel woorden gedoopte kinderen genoemd?
Omdat kinderen nooit ‘los’ gedoopt werden maar altijd samen met de ouders; daarom spreek ik ook liever van gezinsdoop dan van kinderdoop. God werkt in de lijn van de geslachten. 1 Korinthe 7:14.

Zie je dit ook terug in een bevel van Christus?
Ja, als Hij Zijn discipelen het bevel geeft te dopen, dan heeft Hij het over ‘alle volken’ – en bij volken horen de kinderen. Mattheüs 28:19.

Maar het is toch zo, dat kinderen niet bewust schuld en geloof kunnen belijden?
Dat is waar, maar het is wel zo dat zij tot het verbond behoren en dus de beloften voor hen gelden, en de doop onderstreept juist de beloften van God. Handelingen 2:39.

Hier wordt ‘het verbond’ genoemd, maar over welk verbond gaat dat dan?
Het verbond dat voor de christelijke gemeente geldt, is ten diepste hetzelfde verbond als het verbond dat God sloot met Abraham. Romeinen 4:16.

Maar het verbond dat God met Abraham sloot, en via hem met Israël, is toch een uitwendig verbond met uitwendige beloften?
Nee. Het is waar, dat er bij Abraham aan dit verbond uitwendige beloften gekoppeld zijn – vooral die van het land, en die gelden niet voor ons. Maar het verbond zelf was een inwendig verbond: ‘om u te zijn tot een God’. Genesis 17:7.

Blijft het verbond van God met Israël overeind?
Jazeker, want God kan niet liegen. Israël blijft Gods verbondsvolk. De belofte dat het land Kanaän voor Israël zou zijn is dan ook blijven gelden, en wij verwachten de bekering van Israël. Romeinen 11.

Maar kan dan de Kerk wel aanspraak maken op datzelfde verbond?
Ja, want God heeft er Zelf voor gekozen om Zijn verbond uit te breiden. Sinds Christus geldt het nieuwe verbond, waartoe ook gelovigen uit de heidenen behoren. Efeze 2:16.

Maar als er een nieuw verbond is, dan kun je toch niet spreken van hetzelfde verbond?
Jawel, want nieuw betekent hier vernieuwd. Net zoals wij spreken over de komende nieuwe hemel en nieuwe aarde. Dat nieuwe is dus voller, heerlijker. 2 Petrus 3:13.

Kun je daarom ook zeggen, dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is?
Ja, maar niet in die zin dat de doop de besnijdenis ten volle vervangt (omdat Joden nog steeds besneden mogen worden). Je zou daarom ook kunnen zeggen dat de doop in het verlengde van de besnijdenis gekomen is. Kolossenzen 2:11-12.

Zijn daar Bijbelse gronden voor?
Jazeker. Hoewel de Bijbel nergens met zo veel woorden zegt dat voor de gemeente de doop is wat voor Israël de besnijdenis was, blijkt dit wel. Alle inhoudelijke aspecten van de besnijdenis gelden exact voor de doop. Romeinen 4:11.

Maar de Joden die al besneden waren en tot geloof kwamen moesten toch ook nog gedoopt worden?
Inderdaad, omdat de besnijdenis sprak van de komende Christus en de doop van de gekomen Christus. De beloften zijn in Hem vervuld. Daarom kan een Messiasbelijdende Jood desnoods wel zonder besnijdenis maar niet zonder doop. Handelingen 2:41.

Geeft dit ook grond voor de ‘overdoop’?
Nee, het dopen van iemand die al besneden was is iets anders dan het opnieuw dopen van iemand die als kind al gedoopt is.

Maar we lezen wel over christenen die voor een tweede keer gedoopt werden, omdat hun eerste doop onvolledig was.
Jawel, maar deze christenen kenden slechts de doop van Johannes, niet de doop van Christus, in Naam van de drie-enige God. De doop van Johannes was nog van vóórdat Christus Zijn werk volbracht heeft. Handelingen 19:4.

Maar kinderen waren nog niet in staat om het geloof te belijden, zoals bij de doop hoort.
De waarde van de doop hangt niet af van de waarachtigheid van het geloof. Anders zou ook iemand die als volwassene gedoopt is soms opnieuw gedoopt moeten worden. Immers, soms is iemands ‘geloof’ maar schijn. Handelingen 8: 13, 23.

Van een kind weet je echter toch zeker dat het nog tot geloof moet komen?
Ja, over het algemeen wel. Het zal moeten komen tot een persoonlijk leren erkennen van schuld en kennen van Christus. Daarom is er ook de ‘geloofsbelijdenis’ rond de volwassen leeftijd. Romeinen 10:10.

Dan moet toch ook de doop wachten tot dat moment?
Nee, omdat de kinderen van de gemeente werkelijk Christus toebehoren. Zoals de verloren zoon, die weliswaar tot bekering moest komen maar toch altijd bij zijn vader hoorde. Lukas 15:18.

Wat betekent dit voor het heil van kinderen?
Zij behoren bij hun ouders, en hun ouders zijn geroepen om hun kinderen gelovig tot Christus te brengen, in onderwijs, gebed en voorbeeld. 2 Timotheüs 1:5.

Maar wat als ouders niet persoonlijk geloven en toch hun kind ten doop houden?
Dit zal hen moeten aanklagen. Toen Abraham zijn kinderen besneed, deed hij dit in waarachtig geloof, zo was het ook Gods bedoeling. Maar er waren ook Israëlieten die hun kinderen besneden zonder geloof. Dat was een aanklacht jegens hen maar deed niets af aan de waarde van de besnijdenis. Zo is het ook de vraag of ouders zonder geloof wel echt ‘ja’ kunnen zeggen, maar het is niet de vraag of Gods ‘ja-woord’ in de doop geldig is. Ezechiël 16:21.

Wat als kinderen jong sterven?
Op grond van Gods belofte mogen gelovige ouders dan weten dat de Heere hen in Zijn genade heeft willen aannemen. Markus 10:13-16.

Is dit vanwege de doop?
Nee, het doopwater zelf doet niets, net zomin als bij een volwassene. Het doopwater is echter een teken en zegel van het verbond. De doop onderstreept dus de belofte en het bevel van God, en daar mogen ouders (en kinderen) gelovig op rusten. Handelingen 2:38.

Heeft een kind daar wel wat aan, als het dit niet bewust heeft meegemaakt?
Jazeker. Net zoals dat een kind zich niet herinneren kan dat zijn ouders het zijn naam gaven. Bovendien wordt iedere gedoopte bij iedere doopbediening herinnerd aan de eigen doop. Genesis 22:4.

Is het niet krachtiger als je de doop bewust meemaakt?
In zekere zin wel; iemand die als volwassene gedoopt is, zal zich later kunnen herinneren hoe indrukwekkend dat was, maar daar hangt de betekenis niet van af. Bovendien gaat er juist van het dopen van een kind dat nog niets kan inbrengen ook een krachtige boodschap uit, namelijk van de soevereine genade van God. Romeinen 9:11.

Moet de doop niet gebeuren door onderdompeling?
Dat staat niet met zo veel woorden in de Bijbel. Je zou het er uit af kunnen leiden, maar er zijn ook redenen om te vermoeden dat de doop ook toen gebeurde door besprenging (bijvoorbeeld het grote aantal dopelingen met Pinksteren). Het woord ‘dopen’ kan bovendien meerdere betekenissen hebben. In allebei zit een bepaalde symboliek die in de andere manier van dopen niet zit. Mattheüs 3:11.

Hoe moeten gereformeerden en baptisten met elkaar omgaan?
Het is belangrijk, dat we het Woord onderzoeken. We hebben allemaal onze blinde vlekken. Daarom moeten we ook erkennen dat de ander soms dingen gezien heeft die wij niet zagen of niet wilden zien. 1 Korinthe 13:9.

Vaak gebeurt juist het tegenovergestelde, toch?
Dat ligt natuurlijk verschillend. Helaas is er ook veel verachting. Als gereformeerden de ‘overdoop’ zien als afval van de waarheid. Of als baptisten de doop van gereformeerden verwerpen door iemand die als kind gedoopt wordt als volwassene opnieuw te dopen. Filippenzen 3:16.

Wat is onze gezamenlijke roeping?
In de eerste plaats moeten we werkelijk Bijbelgetrouw zijn, dus vasthouden aan de waarheid. Vervolgens is het nodig, dat we daar echt bij leven, dat wil zeggen: dat we door Gods Heilige Geest een vernieuwd hart ontvangen, in Christus geloven, een veranderd leven leiden en dienstbaar zijn tot opbouwing van het lichaam van Christus. Kortom: onze doop moet geen theorie zijn, maar door Gods genade levende werkelijkheid. Ezechiël 36:26.

Praatmee

Beluister onze podcast

#390 Elisabeth van Zijl en Carolien Pape over hun diepe worsteling, geloofsreis en bevrijdingsproces
Of beluister op:

Meerartikelen

Elisabeth van Zijl en Carolien Pape
Podcast

Cvandaag podcast over een diepe worsteling, schuld en bevrijding

Wat schuilt er achter een eetstoornis? In de nieuwste aflevering van de Cvandaag podcast gaan Carolien Pape en Elisabeth van Zijl in gesprek over de diepe worsteling die vaak onzichtbaar blijft. Ze delen hun persoonlijke verhalen over verstoord eetge

Ds. P. W. J. van den Toorn
Video

CGK-predikant moedigt singles aan om zich aan te melden bij christelijke datingsites

"Als je je niet kunt of wilt beheersen, zoek dan een weg om te gaan trouwen. Als je alleen bent en je wilt heel graag, ga dan actief op zoek. Op datingsites of op plekken waar je een christelijke man of vrouw tegen kan komen", aldus ds. P. W. J. van

Johan Schep
Video

Johan Schep wijst op elementen uit de zondvloed die vooruitwijzen naar Jezus

In de achtste aflevering van 'Jezus in het Oude Testament' neemt evangelist Johan Schep de luisteraar mee door Genesis 8. In dit hoofdstuk komt de watervloed tot een einde. Schep bespreekt niet alleen wat er gebeurt, maar gaat ook in op de diepere be

yahaya
Nieuws

Nigeriaanse catechist Tobias Yahaya overleeft moordaanslag en vergeeft de dader

In een regio waar christenen een kleine minderheid vormen en hun geloof openlijk belijden risico’s met zich meebrengt, koos catechist Tobias Yahaya voor de weg van standvastigheid en vergeving. Nadat hij ternauwernood een moordaanslag overleefde, ver

Nederland Zingt
Video

Dankliederen uit de Bovenkerk: 'Groot is Uw trouw'

In de Bovenkerk in Kampen klinkt dankbaarheid en vertrouwen in God. In deze muziekvideo van Nederland Zingt worden de liederen Wij danken U en Groot is Uw trouw samen gezongen. De samenzang ademt lof en aanbidding en herinnert eraan dat God trouw bli

Leenard Kanselaar
Podcast

Hoe begeleid je kinderen online? In gesprek met Leenard Kanselaar

Tieners groeien op in een wereld vol sociale media, games en invloedrijke online voorbeelden. Dat roept bij ouders en opvoeders veel vragen op. In deze podcast van Uitgeverij Gideon gaat Leenard Kanselaar in op die digitale leefwereld. Hij deelt inzi

Heilige Grond
Podcast

Bestaat er een christelijke stem in de politiek? Ruard Ganzevoort en Roel Kuiper in gesprek

Dit jaar ging Nederland naar de stembus. Wat is christelijke politiek eigenlijk? Bestaat er zoiets als een christelijke stem, of vraagt het evangelie om iets anders? In deze aflevering van de podcast Heilige Grond gaan Ruard Ganzevoort en Roel Kuiper

Kerst
Boekfragment

All You Need Is Love: Met Kerst kust de hemel de aarde

Nog een paar dagen, en half Nederland zit op de bank met chips en tissues. Klaar voor het jaarlijkse snottermoment bij All You Need is Love. Robert ten Brink stapt weer in zijn rol als verbinder. Als boodschapper van hereniging en hoop. Leesvraag: Wa

Meerartikelen

Isabel Vaughan-Spruce
Nieuws

Pro-life activiste moet opnieuw voor rechter verschijnen na stil gebed bij abortuskliniek

Een Britse pro-life activiste moet opnieuw voor de rechtbank verschijnen vanwege stil gebed bij een abortuskliniek in Birmingham. Het gaat om Isabel Vaughan-Spruce. Zij bad zwijgend in een zogenoemde 'safe access zone'. Dit is een landelijk vastgeleg

Iran
Nieuws

Lange gevangenisstraffen Iraanse christenen voor gewone geloofspraktijken

Een Iraanse christen die ernstig ziek is, is samen met vier andere gelovigen veroordeeld tot lange gevangenisstraffen vanwege haar geloof. Dat melden mensenrechtenorganisaties Article 18 en de National Council of Resistance of Iran. Het toont opnieuw

Kevin Rideout
Nieuws

Ontvoerde Amerikaanse zendingspiloot na twee maanden nog altijd spoorloos in Niger

Het is bijna twee maanden geleden dat de Amerikaanse zendingspiloot Kevin Rideout werd ontvoerd in Niger. Lokale christenen maken zich grote zorgen. Zij horen weinig over pogingen om hem te redden. Volgens The Christian Post is er weinig bekend over

Arend van der Heijden
Video

Komende zondag is kok Arend van der Heijden te gast in Hour of Power

In Hour of Power is sterkok Arend van der Heijden te gast. Jarenlang kookte hij voor beroemdheden, zoals Bruce Springsteen en Madonna, maar zijn liefde voor koken bleek onlosmakelijk verbonden met zijn liefde voor mensen. Daarom verruilde hij topkeuk

Glorify
Video

Koren bundelen stemmen voor ontroerend kerstnummer

In aanloop naar Kerst is er weer een nieuwe muzikale parel verschenen. Mannenkoor Ailanthus uit Wezep en het gemengd koor Glorify uit Meppel bundelden hun stemmen voor een sfeervolle uitvoering van Gods liefde kerst. Onder leiding van dirigent Marco

eritrea
Nieuws

Eritrea laat christenen vrij, maar zeven kerkleiders zitten na 21 jaar nog gevangen

De Eritrese overheid heeft de afgelopen weken een groep gevangenen vrijgelaten. Onder hen bevinden zich ook christenen. Dat melden Open Doors en andere betrouwbare bronnen. Toch overheerst geen vreugde, maar zorg. Zeven prominente kerkleiders zitten

Bajesagenda
Persbericht

Bijbelteksten als anker: Bajesagenda biedt gevangenen houvast en hoop

"In de Bajesagenda staat bij elke dag een Bijbeltekst: een uitspraak van een Bijbelse persoon die laat zien wat er in hem of haar omging. Bijvoorbeeld de wens om het anders te doen, of een verlangen naar een andere manier van denken. Daarmee geeft de

Nigeria
Nieuws

Dertien christenen ontvoerd na aanval tijdens kerkdienst in Nigeria

In Nigeria zijn dertien christenen ontvoerd na een gewelddadige aanval op een kerk in de deelstaat Kogi. Gewapende mannen vielen zondag tijdens een dienst van de Evangelical Church Winning All de kerk binnen. Gemeenteleden en lokale beveiligers boden

Arnold Wiegersma
Interview

Arnold bekeerde zich van New Age: “God raakte mij aan op de paranormale beurs”

Het begon als een zoektocht naar verlichting, maar eindigde met een ontmoeting die zijn leven voorgoed veranderde. Arnold Wiegersma uit Drachten zat jarenlang diep in de New Age. Totdat hij op een paranormale beurs onverwacht stuitte op een stand van

Don Ceder
Opinie

Celstraf voor mensen zonder geldige verblijfspapieren: terecht of onzin?

Moeten we mensen die geen geldige verblijfspapieren hebben niet strafbaar maken? Die politieke vraag speelt al jaren. En op de laatste dag voor het kerstreces heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen dat de strafbaarstelling van het niet hebben

Kerst
Boekfragment

Vreugde die niet afhankelijk is van omstandigheden

Habakuk leeft in een tijd van chaos. Er dreigt oorlog, het onrecht groeit en Gods volk lijkt aan zijn lot overgelaten. De profeet heeft eerder in het boek zijn vragen en worstelingen eerlijk uitgesproken. Waarom grijpt God niet in? Waarom lijkt het k

Chris Verhagen
Opinie

Alliantie met cultuurchristenen: waarom zwijgen geen optie is

De recente discussie over samenwerking met zogenoemde cultuurchristenen raakt aan een dieperliggend probleem binnen het Nederlandse christendom. De vraag is niet allereerst met wie christenen allianties aangaan, maar of de kerk haar eigen opdracht no