Het spoor gaat de verkeerde kant uit

Dagelijks leven 9 juni 2023 Bart Bolhuis
Bart Bolhuis

Op het moment dat ik dit schrijf is het dag 159 van het jaar 2023. Op dag 159 van het jaar 2023 ben ik dit jaar al 247 keer met de trein gegaan. Voor mijn werk, studie, vrienden, alles eigenlijk, ga ik met de trein. Ik hou van de trein. Ik leef in de trein.

Tel er nog 4 jaar studenten-ov, 2 jaar dagelijks naar de middelbare school en nog talloze tram- en busritjes bij, en je komt tot bizarre aantallen, afstanden en bedragen. Want stel je eens voor dat ik dit allemaal had moeten betalen. Het zou in de tienduizenden euro’s lopen. Gelukkig was het overgrote deel gratis, door lieve Nederlanders die belasting betalen en een middelbare school met een gulle regeling.

Zorgen
Vanaf volgend studiejaar verandert dat. Dan heb ik 5 jaar studenten-ov gehad en mag ik zelf gaan lappen. Prima, ik heb genoeg geprofiteerd, maar ik maak me wel zorgen. Want wat is met de trein gaan toch een partij duur zeg. Wat is het eigenlijk dan aantrekkelijker om gewoon een auto te hebben.

Eén keer retour (2e klas) tussen waar ik woon en waar ik studeer (Amsterdam-Apeldoorn) kost me dan €36,40. Eén keer retour naar mijn ouders (Veenendaal) kost me dan €31,00, maar goed dan heb ik wel het absolute architectonische meesterwerk genaamd Station Veenendaal-De Klomp mogen bezichtigen.

Ten eerste maak ik me zorgen over mezelf. Waarschijnlijk zal ik last gaan krijgen van diepe heimwee naar mijn tweede thuis, de blauw-gele kogel waar ik me elke dag met een kop koffie gratis in mocht nestelen. Maar uiteindelijk zal ik daar wel overheen moeten komen. Het leven kan niet altijd feest zijn. Waar ik me ten tweede eigenlijk nog veel meer zorgen om maak, is de toekomst van jongeren.

Nationale Spoorwegen
Want het gaat niet goed met het spoor. Het spoor gaat de verkeerde kant uit. Ten eerste door problemen bij NS. Die heeft last van een personeelstekort. Door dat personeelstekort waren ze genoodzaakt om in oktober 2022 te snijden in de dienstregeling. Als gevolg daarvan rijden er nu minder treinen in Nederland dan mogelijk zou kunnen zijn. NS heeft hiervoor zelfs een boete van 1,5 miljoen euro gekregen. Maar ja, minder geld voor NS heeft alleen maar slechte gevolgen, dus dat geld mochten ze toch maar houden om te investeren in hun eigen problemen. Sowieso heeft NS geld nodig. De kans is groot dat in 2025 kaartjes voor in de spits significant duurder worden. Ze zeggen niet anders te kunnen wegens de stijging van de kosten voor energie, personeel, materiaal en onderhoud.

Verbindende lijnen
Ten tweede hebben we de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Of nou ja, juist niet. Sommige noordelijke inwoners wachten al tientallen jaren op de aanleg van een treinverbinding tussen Lelystad en Groningen. Die verbinding is cruciaal om de flessenhals in het Nederlandse spoornetwerk tussen Zwolle en Meppel te ontlasten. In het regeerakkoord is hier 3 miljard euro voor vrijgemaakt, maar de aanleg kost waarschijnlijk tussen de 6 en 12 miljard euro. Het is nog steeds onzeker of de lijn er ook werkelijk komt, terwijl het noorden ernaar smacht. Het kan de reistijd tussen Groningen en Amsterdam namelijk halveren. De Nedersaksenlijn is waarschijnlijk veel goedkoper, minder dan 1 miljard, en zou de leefbaarheid en economie van de grensstreek enorm versterken. Juist in tijden van ongelijkheid tussen randstad en regio zijn dit uitgelezen kansen om die balans iets te herstellen.

Goedkoper en eerlijker
Kortom, er valt nog veel te winnen. Het openbaar vervoer moet goedkoper en eerlijker. De reden waarom er nog niet gewonnen wordt, is simpel: geld. Natuurlijk. Wat anders? Gezonde financiën zijn erg belangrijk, en niemand wil aansturen op een failliete staat, daarom is het belangrijk om af te wegen of het de investering waard is.

Het is de investering waard om vele redenen, maar in ieder geval deze drie: het tegengaan van klimaatverandering, vervoersarmoede en vervoersongelijkheid.

Klimaat
In de Europese Green Deal staat dat vervoer maar liefst een kwart van de broeikasuitstoot van de Europese Unie behelst. En dat is slecht, want daardoor warmt het klimaat op. En daardoor komt er meer ongezondheid, armoede en verlies van biodiversiteit. Ook zal er een toename zijn van extreme weersomstandigheden, hongersnoden en klimaatvluchtelingen. Kortom, klimaatverandering is een probleem. Dan hebben we dat even vastgesteld.

In de Green Deal staat dat per 2050 vervoersemissies met 90 procent moeten zijn afgenomen, willen we klimaatneutraal zijn als Europese Unie. Om dat te bereiken zal “een aanzienlijk deel van de 75 procent van het binnenlands vervoer die nu over de weg plaatsvindt, voortaan via het spoor en de binnenwateren moeten geschieden.” Het spoor is dus de toekomst. Voor mensen en goederen. Ook zullen we moeten stoppen met het subsidiëren van fossiele brandstoffen, om zo vervuilend vervoer minder aantrekkelijk te maken. De gevolgen van klimaatverandering komen drie-dubbel-en-dwars op het bordje van de jongeren van nu en hun kinderen. Als Nederland zullen we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en moedig een keuze moeten maken voor een klimaatneutrale levensstijl, om klimaatverandering tegen te gaan en als principieel voorbeeld voor andere landen in de wereld.

Vervoersarmoede
Als het aantrekkelijk is om met het openbaar vervoer te gaan, hebben meer mensen de mogelijkheid om veel bestemmingen te bereiken. Meer bestemmingen betekent ook meer kans op een baan, betere toegang tot scholen en betere toegang tot voorzieningen.

In Nederland is vervoersarmoede een probleem. Door een gebrek aan verplaatsingsmogelijkheden is het voor sommige inwoners niet meer mogelijk om op een volwaardige manier aan het maatschappelijk leven te kunnen deelnemen. Ook jongeren lijden daaronder. Door een lager inkomen en geen beschikking over een auto zijn de verplaatsingsmogelijkheden soms erg beperkt. Daar komt bij dat jongeren steeds meer vrienden verspreid over het land hebben en in zo’n geval minder in staat zijn dierbare contacten te onderhouden. Voor jongeren met een fysieke beperking kan het al helemaal lastig zijn. Beperkte toegang tot openbaar vervoer kan deelname aan het maatschappelijk verkeer enorm in de weg zitten.

We moeten het voor jongeren mogelijk maken om met een letterlijke en financiële lage drempel deel te nemen aan het openbaar vervoer. Daarom is het studentenreisproduct fantastisch. En des te meer aandacht moet gaan naar jongeren die door omstandigheden niet (meer) studeren en daarom geen beschikking hebben over gratis openbaar vervoer. We moeten ons zo veel mogelijk inzetten om ook hen aangehaakt te houden aan het maatschappelijk leven.

Vervoersongelijkheid
Uit een recent onderzoek van het PBL Toegang voor iedereen? blijkt dat “mensen die zich (moeten) verlaten op het openbaar vervoer aanzienlijk minder bereikbaarheid hebben, vooral als ze wonen in landelijk gebied, in de stadsranden of in suburbane kernen.” Een conclusie van het onderzoek is als volgt: “De bereikbaarheids analyses suggereren daarmee dat congestie op (snel)wegen in de Randstad niet de kern van het bereikbaarheidsprobleem is, maar eerder de beperkte bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets in de stadsranden, de suburbane kernen, en in het landelijk gebied.” De regio is qua bereikbaarheid duidelijk in het nadeel ten opzichte van de randstad. Dat sentiment is voelbaar in de maatschappij, en heeft zich onder andere geuit in de recente daverende verkiezingswinst van de BoerBurgerBeweging.

Voor jonge mensen uit de regio is het van cruciaal belang dat het openbaar vervoer beschikbaar voor hen blijft, ook al zijn deze verbindingen misschien minder financieel rendabel. Veel van hen willen heel graag blijven wonen in hun thuisregio, en graag ook een bijdrage leven aan de economie daar. Doordat de bereikbaarheid van de regio tanende is, trekken steeds meer jongeren weg naar de randstad en ontstaat er een negatieve spiraal van vraag en aanbod van openbaar vervoer, die vooral ten koste gaat van de leefbaarheid in het landelijk gebied. Dit moeten we niet langer laten gebeuren. We moeten de spiraal omdraaien. De aanleg van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn zullen hoogstwaarschijnlijk een opsteker zijn voor het landelijk gebied en een bizarre boost geven aan de economie in het noorden en oosten van Nederland.

Solidariteit
Het voorkomen van klimaatverandering, vervoersarmoede en vervoersongelijkheid is alleen mogelijk met een principe als solidariteit. We moeten samen beseffen dat het ten goede komt aan de hele gemeenschap (bonum commune), internationaal en nationaal, als we investeren in het spoor.

Het vraagt ook om solidariteit met de nieuwe generatie. We hebben als land lang genoeg op de pof geleefd als het gaat om klimaatverandering, het is nu tijd om wissels om te gooien. Op weg naar een klimaatneutraal Europa kunnen we niet anders dan stoppen met het aanleggen van nieuwe rijbanen, en in plaats daarvan investeren in het openbaar vervoer. Ruim baan voor het spoor. Treinen first, auto’s second. Uitstoot moet zwaarder belast worden, en klimaatneutraal vervoer gesubsidieerd. Het moet vooral ook klaar zijn met belastingvoordelen voor grote bedrijven die veel uitstoten. We moeten werken aan een zo snel mogelijk afbouwpad van fossiele subsidies.

Bovendien moeten we het niet alleen langs de financiële lat leggen. Het bevorderen van leefbaarheid, gemeenschap en maatschappelijke betrokkenheid is immaterieel ook veel waard. Het is een investering in onze medemenselijkheid, een investering in elkaar. En het leuke is, we komen elkaar ook nog eens veel vaker tegen als we gebruik maken van de trein. Het is opkomen voor eerlijkheid en gelijkheid, ook al kost dat misschien wel wat. Maar die dingen mogen toch ook iets kosten.

Goed, voor zover mijn poging om het belang te beargumenteren van investeringen in het spoor. Natuurlijk voornamelijk om te voorkomen dat ik er financieel aan onderdoor ga volgend jaar, maar ook een beetje voor het goede van de hele gemeenschap, en uit solidariteit met de nieuwe generatie.

PerspectieF
Bij mobiliteit komt veel van wat wij als PerspectieF belangrijk vinden samen: klimaat, gelijkheid, solidariteit en het tegengaan van armoede. Het is bovendien essentieel dat we goed de verbinding weten te leggen naar elkaar en naar faciliteiten. Mobiliteit bevordert contact, contact bevordert samenwerking, en samenwerking bevordert resultaat.

Zo werkt het in ons land, en zo werkt het binnen onze PJO. Met dit artikel wil ik benadrukken dat het dit soort, misschien wel ietwat taai onderwerpen zijn, met diverse afwegingen, die een wezenlijk verschil kunnen maken voor het alledaagse leven van zoveel jongeren.

Op dit gebied ben ik trots op PerspectieF. Geen andere PJO heeft zoveel kennis en motivatie in huis om met dit soort onderwerpen aan de slag te gaan en een stem te laten horen in de politiek. Onderdeel te zijn van die groep jongeren, inspireert mij. Leden inspireren mij om onderzoek te doen, en ik wil dat graag weer doorgeven. Lees je in. Luister naar diverse perspectieven. En kom vervolgens tot een afgewogen conclusie waarmee je weer verder gaat, en waarvoor je je in kan zetten. Voor de bonum commune.

Bart Bolhuis is kandidaat-voorzitter voor PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. 

Praatmee

Beluister onze podcast

#371 Jeffrey & mr. Lineke Blijdorp over kerkstrijd in Driedorp, juridische strijd David de Vos en Tom de Wal
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Ara
Nieuws

Iraanse pastor in VS: ‘Deportaties geven me flashbacks'

De Iraans-Amerikaanse pastor Ara Torosian slaat alarm over de deportatie van christelijke asielzoekers in de Verenigde Staten. De evangelische voorganger, die zelf meer dan tien jaar geleden aan vervolging in Iran ontsnapte, roept president Trump op

Dato Steenhuis
Video

Kan iedere christen spreken en bidden in tongen? Dato Steenhuis geeft antwoord

Het is een vraag die veel gelovigen bezighoudt: is spreken en bidden in tongen een gave voor enkelen, of voor iedereen weggelegd? In een nieuwe video van Groeien in Geloof gaat Dato Steenhuis in op dit onderwerp. Met een open Bijbel en duidelijke uit

Martine Versteeg
Nieuws

Geestelijke manipulatie: MissieNederland spreekt zich uit

'De recente oproep van veertien Twentse burgemeesters om sektarische misstanden aan te pakken, legt een pijnlijke realiteit bloot: geestelijke manipulatie en psychische dwang komen ook voor binnen religieuze contexten die zich christelijk noemen. De

Manga
Video

Aangrijpend: vader van Manga werd vermoord door moslimterroristen

In deze aangrijpende aflevering van ChristenDOM? spreekt Samuël met Manga Usujiu Ghumdia, die als 22-jarige werd aangevallen door de islamitische terreurgroep Boko Haram vanwege zijn christelijk geloof. Boko Haram is een extremistische groepering in

Connolly
Nieuws

Amerikaan veroordeeld tot celstraf vanwege stil gebed bij abortuskliniek

Een Amerikaanse pro‑life‑activist is veroordeeld tot 90 dagen cel omdat hij in stilte bad buiten een abortuskliniek in de stad Southfield. Matthew Connolly (42) zou volgens de plaatselijke wet voor “onrust” hebben gezorgd in de openbare ruimte. Hij g

Joël
Video

Moeten christenen bezorgd zijn over het postmodernisme? Bekijk de video

Wat is postmodernisme eigenlijk - en waarom zou het ertoe doen voor christenen vandaag? In deze video duikt Joël namens ChristenDOM? in de oorsprong en invloed van het postmodernisme op ons denken, onze levensstijl en het functioneren van de kerk. Is

Spurgeon College
Nieuws

Door Charles Spurgeon opgerichte theologische school sluit na 169 jaar de deuren

Spurgeon’s College in Londen, een van de meest invloedrijke baptistische opleidingsinstituten van het Verenigd Koninkrijk, heeft donderdag aangekondigd per direct de deuren te sluiten. Het theologisch opleidingscentrum, dat in 1856 werd opgericht doo

De Wereld Rond
Podcast

Zendingswerker Johan Egas deelt ervaringen in podcast

Voor zending hoef je niet altijd ver weg. In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' hoor je het bijzondere verhaal van kapitein Johan Egas. Tijdens zijn verlof bezoekt hij zeevarenden van over de hele wereld in de Rotterdamse haven, namens de Se

Meerartikelen

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 72

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Indonesia
Nieuws

Kerkelijk gebouw Indonesië aangevallen door moslims: twee kinderen gewond

Een kerkelijk gebouw in Padang (West-Sumatra) is zondag 27 juli aangevallen door een groep moslims. Twee kinderen van 7 en 11 jaar raakten hierbij ernstig gewond. De aanval vond plaats terwijl politieagenten toekeken, zo blijkt volgens Morning Star N

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

Waarom grijpt God niet in? Makkelijke antwoorden zijn er niet

Jaren geleden zei onze huisarts tegen mij: ‘U hebt behoorlijk wat voor de kiezen gekregen, meneer van de Kamp.’ Op dat moment snapte ik niet wat hij bedoelde. Toen ik er later over nadacht begreep ik waar hij op doelde. Ik was onvruchtbaar, maar God

online bijbel
Nieuws

Unicum: Bijbel voor het eerst in de geschiedenis vaker digitaal dan gedrukt verspreid

Wereldwijd werden in 2024 ongeveer evenveel Bijbeledities verspreid als in 2023. 22,5 miljoen mensen kregen een complete Bijbel in bezit en het online Bijbelgebruik blijft groeien. Dat meldde United Bible Societies, het samenwerkingsverband van de 15

Hour of Power
Video

Gideon Luciana aanstaande zondag te gast bij Hour of Power

Zanger Gideon Luciana is aanstaande zondag te gast bij Hour of Power. Hij won enkele jaren geleden een belangrijke talentenjacht op SBS6. De zanger is ook elke zondag in de kerk te vinden in het aanbiddingsteam. Jan vraagt hem onder andere hoe hij zi

ds. Bram Hofland
Video

Videoboodschap ds. Bram Hofland: geneest God iedereen?

'God wil dat iedereen geneest', 'als je bij mij in de genezingsdienst komt, is morgen alles weer OK'. Veel christenen doen dergelijke uitspraken. Helaas ziet ds. Bram Hofland veel mensen erop stuklopen. In de Bijbel lezen we hoe Jezus mensen geneest.

Jelthe Kloens
Nieuws

Omstreden evangelist negeert kritiek en plant gebedsavond in Katwijk

Jelthe Kloens organiseert binnenkort een gebedsavond op het strand van Katwijk. De gemeente liet hem eerder weten dat hij daar niet welkom is. Toch zet hij zijn plannen door. Met zijn genezingsdiensten trekt hij in het land honderden bezoekers, maar

Ds. Anne van Olst
Video

Hoe kijkt God naar mij? Ds. Anne van Olst antwoordt

Is de mens van nature goed of slecht? Ds. Anne van Olst onderzoekt in deze videoboodschap wat de Bijbel werkelijk zegt over ons mens-zijn. Vanuit Bijbelse perspectieven - schepping, zonde, verlossing en vernieuwing - laat hij zien hoe een eerlijk men

Indonesische boeren
Video

Hoe de kerk het werk en positie van Indonesische boeren versterkt

Het is niet eenvoudig om als boer in Zuid-Sumatra het hoofd boven water te houden. Veel boeren zijn arm en de verbouw van exportgewassen heeft de grond uitgeput. Yabima, de diaconale organisatie van de kerk van Zuid-Sumatra, stimuleert boeren om voed

archeologie
Nieuws

Spectaculaire ontdekking: inscriptie in Egyptische grot is mogelijk verwijzing naar Mozes

In de Sinaï-woestijn is een ontdekking gedaan die de Bijbelse geschiedenis mogelijk in een nieuw licht kan zetten. De Israëlische onderzoeker Michael Bar-Ron onderzocht jarenlang een eeuwenoude turkoois-mijn bij de historische plaats Serabit el-Khadi

munt
Nieuws

Zeldzame munt met inscriptie ‘Voor de verlossing van Sion’ gevonden in Jeruzalem

Archeologen in Jeruzalem hebben een bijzondere ontdekking gedaan. In de zuidwestelijke hoek van de Tempelberg werd een zeldzame bronzen munt gevonden, geslagen vlak voor de verwoesting van de Tweede Tempel door de Romeinen in het jaar 70 na Christus.

India
Nieuws

Indiaas parlementslid looft geld uit voor geweld tegen christelijke leiders

De katholieke bisschoppen van India hebben scherpe kritiek geuit op de autoriteiten van de deelstaat Maharashtra. Een parlementslid van de regerende Bharatiya Janata Party (BJP), Gopichand Padalkar, riep onlangs publiekelijk op tot geweld tegen chris