Geen ruimte voor klassiek scheppinggeloof in de nieuwe Wetenschapsbijbel
Sinds begin november 2022 is er een zogenoemde Wetenschapsbijbel verkrijgbaar. Een NBV21 Bijbel met 300 bijdragen over geloof, cultuur en wetenschap. Deze Wetenschapsbijbel is niet te vergelijken met een commentaar of een studiebijbel. De toelichtingen zijn meer thematisch ingericht dan gericht op Ć©Ć©n of meerdere bijbelverzen.
Logos Instituut kan het publiceren van informatie over geloof, cultuur en wetenschap alleen maar erg aanmoedigen. Het is echter de vraag of je theorieƫn en informatie uit de feilbare wetenschap moet willen combineren met een Bijbeluitgave. Wetenschappelijke inzichten en theorieƫn kunnen morgen zomaar anders zijn, vooral als het gaat om historische wetenschap. Het Woord van God daarentegen is onveranderlijk en eeuwig. Een rots die vast en zeker is!
De redactie geeft op de website van het NBG aan dat de Wetenschapsbijbel niet bedoeld is om eenduidige antwoorden te geven op vragen. In de bijdragen over cultuur, duurzaamheid en ethiek wordt inderdaad niet altijd een eenduidig antwoord gegeven. Echter, als het gaat om de schepping en de uitleg van Genesis 1 tot 11 lijken de auteurs wel een eenduidige uitleg te geven. Er wordt gepleit voor de uitleg dat Genesis 1 tot 11 vooral een symbolische weergave is van de schepping en de vroege wereld, gebaseerd op mythische taal van het Nabije Oosten. De wetenschap leert ons volgens de auteur hoe de wereld echt tot stand is gekomen: Door de big bang en evolutie (natuurlijke selectie). Hieruit blijkt dat de auteurs het standpunt van theĆÆstische evolutie hanteren.
Geen ruimte voor klassiek scheppingsgeloof
Bij de bespreking van de schepping wordt er weinig tot geen ruimte gegevens aan het klassieke scheppingsgeloof. Het klassieke scheppingsgeloof beschouwt Genesis 1-3 als een letterlijke beschrijving van het korte tijdsbestek waarin God deze wereld en haar bewoners gemaakt heeft, en dat dit ongeveer 10.000 tot 6.000 jaar geleden plaatsvond (vgl. Oorspronkelijk, pp. 23 [Paul, M. J. (2019). In Oorspronkelijk: Overwegingen Bij schepping en evolutie (derde herziene druk, pp. 23-26). Labarum Academic.]). Er worden geen theologische of wetenschappelijke argumenten vĆ³Ć³r deze klassieke uitleg genoemd, terwijl die er wel overvloedig zijn. Ook ben ik in deze hele Bijbeluitgave geen bijdrage tegengekomen vanuit het jonge-aarde creationisme. Dat is teleurstellend want daardoor kan de lezer het idee krijgen dat theĆÆstische evolutie zowel theologisch gezien en wetenschappelijk gezien een uitgemaakte zaak is, terwijl dit niet het geval is. Er zijn nog altijd veel theologen en wetenschappers die een klassiek scheppingsgeloof aanhangen.
Dinosauriƫrs
De auteurs presenteren sommige dateringen uit de (naturalistische) historische wetenschap als feit. Ik citeer: āWe weten namelijk dat de dinosauriĆ«rs al zoān 66 miljoen jaar geleden uitstierven, (ā¦).ā [van Bekkum, K., van den Brink, G., Schol-Wetter, A. M., & Zwiep, A. (Eds.). (2022). Bijbel met bijdragen over geloof, cultuur en wetenschap. Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. pp. 649] Echter, wetenschappelijke standpunten over dinosauriĆ«rs veranderen voortdurend en deze jaartallen worden betwist door o.a. creationistische wetenschappers.
Argumenten voor een zesdaagse schepping
Voor inhoudelijke argumenten voor een recente schepping in zes letterlijke dagen verwijs ik u graag naar Logos Instituut. Op www.logos.nl vindt u veel artikelen, boeken en videoās van theologen en wetenschappers die theologische en wetenschappelijke argumenten aandragen voor een zesdaagse schepping en een historische lezing van Genesis 1 tot 11.
Overige themaās
Niet alleen over de historiciteit van Genesis 1 tot 11, ook over homoseksualiteit, gender en de rol van vrouwen in het ambt wordt in de Wetenschapsbijbel een āmodernā standpunt ingenomen. De topics en toelichtingen over onderwerpen als duurzaamheid, orgaandonatie en zending zijn over het algemeen leerzaam en aan te bevelen. Veel nuttige bijdragen zijn te vinden in de korte ātoelichtingenā. Zo geeft bijvoorbeeld een toelichting over verbondssluitingen in het Oude Nabije Oosten (blz. 33) nuttige informatie die helpend kan zijn om het verbond van God met Abraham te begrijpen.
Erika de Stigter is medewerker bij Logos Instituut. Lees hier meer over het werk van Logos Instituut.
Praatmee