Zijn er mensen in de hemel geweest?

Verdieping 2 december 2024 9 minuten Weet magazine
BDE
Weet magazine

Verhalen van mensen die zeggen in de hemel te zijn geweest, zijn van alle tijden. Plato schreef vier eeuwen voor Christus al over een soldaat die tien dagen lang voor dood op het slagveld was achtergelaten. De man bracht een bezoek aan het hiernamaals en maakte mee hoe mensen werden geoordeeld. Vandaag de dag is dat niet anders: de laatste jaren zijn er stapels boeken en films over bijna-doodervaringen verschenen die dat onderwerp in het collectieve geheugen hebben geplant. Wat moet je hiervan denken? Zijn er echt mensen in de hemel geweest en weer teruggekomen?

Dat bijna-doodervaringen (BDEʼs) vandaag de dag zo bekend zijn, komt vooral door de Amerikaanse psychiater Raymond Moody, die in 1975 een boek over het onderwerp uitbracht. Hij had 150 mensen onderzocht die op het randje van de dood waren geweest, en die op dat moment opmerkelijke dingen hadden ervaren. Zijn boek werd een wereldwijde bestseller, en zorgde voor een stortvloed aan wetenschappelijke studies, populaire boeken en films over het onderwerp.

Wat is er al bekend?
Wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen vier decennia heeft veel kennis opgeleverd over BDEʼs. Om te beginnen klopt die naam niet helemaal, want niet alleen mensen die op het randje van de dood zijn geweest, hebben zulke ervaringen. Ook mensen die denken te zullen overlijden melden BDEʼs. Denk aan bergbeklimmers die een val maken en vrezen te zullen sterven, maar die het onverwachts toch nog overleven (zogenaamde doodsangst-ervaringen). Daarnaast kunnen BDEʼs veroorzaakt worden door meditatie, depressie, drugsgebruik, en heel soms ook zonder duidelijke oorzaak.

BDEʼs kunnen veroorzaakt worden door meditatie, depressie, drugsgebruik, en heel soms ook zonder duidelijke oorzaak.

Naar schatting heeft zo'n 4 tot 5 procent van de mensen in westerse landen een vorm van een BDE gehad. Dat aantal is behoorlijk hoog, wat onder andere te danken is aan de ontwikkelingen in de medische wetenschap. Mensen overleven nu aandoeningen die vroeger vrijwel altijd fataal waren, en het aantal ʻbijna-dodenʼ is daardoor dus hoger dan vroeger.

BDEʼs blijken onder allerlei omstandigheden voor te komen, bij alle bevolkingsgroepen, in alle religies en culturen, en zijn van alle tijden. Ook hebben BDEʼs vaak een enorme impact op iemands leven. Mensen verliezen hun interesse in geld en bezit, en hebben meer oog voor medemensen en de natuur, maar hebben tegelijk vaak moeite om de ervaring een plek te geven. Dat zorgt voor spanningen in de relatie met anderen, waardoor bijvoorbeeld een huwelijk bovengemiddeld vaak op een echtscheiding uitloopt, of BDEʼers sociaal geïsoleerd raken. Opvallend is ook dat mensen vaak meer interesse hebben voor spiritualiteit na hun BDE, maar dat de interesse in georganiseerde godsdiensten afneemt en men vaak afscheid neemt van de kerk. Dat geldt echter niet voor iedereen: er zijn ook voorbeelden van mensen die juist tot bekering kwamen na een BDE.

De BDE-checklist
Wetenschappers hebben een ʻchecklistʼ opgesteld van elementen die vaak voorkomen in een BDE. Sommige zijn zo bekend dat ze bijna spreekwoordelijk zijn geworden, zoals het reizen door een tunnel, het zien van een helder licht, en uit het lichaam treden. Andere elementen zijn wat minder bekend, maar komen ook regelmatig voor, zoals:

  • het verblijven in een donkere ruimte;
  • het zien van geesten of overleden bekenden;
  • het gevoel hebben een te zijn met het universum;
  • het betreden van een hemels landschap met prachtige kleuren;
  • het zien van een Ź»levensfilmʼ;
  • verruimde kennis en inzicht;
  • een gevoel hebben dat de ervaring superecht is;
  • het ervaren van een grens of barriĆØre die ervoor zorgt dat mensen teruggaan naar hun lichaam;
  • en – misschien wel het meest opmerkelijk – een ontmoeting met een bijzonder wezen dat vaak als een helder, liefde uitstralend licht wordt omschreven: het Ź»lichtwezenʼ.

BDEʼs bevatten zelden alle elementen: de meeste mensen melden er maar een paar. Hierbij geldt: hoe dichter iemand bij de dood is geweest, hoe meer elementen iemand meldt en hoe ʻdieperʼ de BDE is.

Christelijke schrijvers wijzen er daarnaast op dat beschrijvingen van BDEʼs vaak sterk doen denken aan het Bijbelse plaatje van de hemel.

Hoe verklaar je het?
De vraag is natuurlijk wat bijna-doodervaringen nu precies zijn. De spannendste verklaring is dat deze mensen écht een blik in het hiernamaals hebben gekregen. Argumenten die hiervoor door zowel christelijke als andersgelovige auteurs worden aangehaald, zijn dat BDEʼs wereldwijd sterk op elkaar lijken, en dat veel BDEʼs plaatsvinden op het moment dat de patiënt geen hersenactiviteit meer vertoont. Dat zou erop wijzen dat BDEʼs geen product van de hersenen kunnen zijn. Christelijke schrijvers wijzen er daarnaast op dat beschrijvingen van BDEʼs vaak sterk doen denken aan het Bijbelse plaatje van de hemel, en dat het idee van uittredingen past bij het Bijbelse beeld dat mensen een lichaam en ziel hebben die na de dood worden gescheiden.

Problematische uitleg
Er zijn echter ook allerlei problemen met deze ʻhemel-interpretatieʼ. Ten eerste komen BDEʼs maar weinig voor: bij mensen die een hartstilstand overleven, meldt maar zoʼn 11 tot 18 procent er eentje. Dat is best weinig, als je weet dat deze mensen onder vergelijkbare omstandigheden hebben verkeerd. Je zou dan eerder verwachten dat meer mensen vergelijkbare ervaringen zouden melden. Ten tweede zijn BDEʼers er zelf ook niet allemaal van overtuigd dat ze in het hiernamaals zijn geweest.

Verder blijken er wel degelijk behoorlijke culturele verschillen tussen BDEʼs te zijn. Uit een onderzoek uit 2014 onder 22 Japanners met een BDE bleek dat zij veel overeenkomstige elementen meldden, maar amper berichtten over tunnels of heldere lichten, en dat een panoramische levensterugblik geheel ontbrak. Indiërs melden ook zelden een tunnel, levensoverzicht, of uittredingservaring, maar melden wel weer elementen die juist in westerse BDEʼs ontbreken, zoals een poortwachter in de onderwereld die ze terugstuurt naar hun lichaam.

Critici wijzen erop dat boeken over BDEʼs vaak heel sterk leunen op (slecht controleerbare) anekdotes, en dat BDE-onderzoek lang niet altijd goed is uitgevoerd

Fabelachtige verhalen
Opvallend is dat er veel afwijkende of tegenstrijdige bijna-doodervaringen zijn. Zo is er een verslag van een vrouw die haar lichaam achterliet in een blauwe luchtbel, een vrouw die op een lichtstraal gezeten door het heelal zweefde, en een man die zichzelf door een reusachtige hand zag worden vastgehouden. Er is ook een verslag bekend van een man die eerst een hemelse BDE meemaakte en daar jarenlang publiekelijk over sprak, en die later een tweede ervaring had waarin hij werd aangevallen door grote, bedreigende geometrische patronen.

De wezens die bepaalde BDEʼers ontmoeten, beschrijft men soms als menselijk, soms als engelachtig, maar soms als abstracte figuren. Ook het ʻlichtwezenʼ dat sommigen zien en waar ze tijdens de BDE naartoe worden getrokken, legt de een anders uit dan de ander. Moslims denken dat het Allah was, christenen beschouwen het als God of Jezus, en anderen zien het als ʻde ultieme realiteitʼ. Verder is er een enkeling die in de hemel plotseling menselijke constructen tegenkomt, zoals het huisje van een grootmoeder.

Betrouwbaar onderzoek?
Critici wijzen erop dat boeken over BDEʼs vaak heel sterk leunen op (slecht controleerbare) anekdotes, en dat BDE-onderzoek lang niet altijd goed is uitgevoerd. Verreweg het meeste onderzoek wordt achteraf opgezet (retrospectief), en bestaat uit het interviewen van mensen die zichzelf melden na een oproep. Dit levert natuurlijk geen representatieve groep deelnemers op; mensen met een afwijkende ervaring zullen niet snel op zoʼn oproep afkomen. De interviews zijn soms ook vrij sturend, en vaak gaat het om BDEʼs van tientallen jaren geleden, waardoor medische details niet meer te controleren zijn en de nauwkeurigheid van de herinneringen twijfelachtig is. Ook putten veel BDE-boekenschrijvers en -onderzoekers uit dezelfde groep verslagen, waarbij ze maar al te vaak met elkaar in praatgroepen zitten en hetzelfde (vaak niet-christelijke) gedachtegoed hebben. Pas sinds kort worden er vooraf opgezette (prospectieve) onderzoeken gedaan, en die leveren vaak minder spannende resultaten op.

Vaak krijgen mensen tijdens hun BDE de mogelijkheid om alsnog voor het goede te kiezen, terwijl de Bijbel leert dat dĆ­t leven het moment is om je te bekeren.

Bijbelse problemen
Ook Bijbels gezien zijn er problemen met de hemelinterpretatie. Zo lijkt God Zich in BDE-verhalen weinig om de zonden van mensen te bekommeren. Iedereen wordt onvoorwaardelijk geaccepteerd zonder dat ze zich veroordeeld voelen, en zelden tot nooit wordt hen gevraagd of ze geloofd hebben in Jezus als hun Zaligmaker. Vaak krijgen mensen tijdens hun BDE de mogelijkheid om alsnog voor het goede te kiezen, terwijl de Bijbel leert dat dít leven het moment is om je te bekeren. Bovendien valt het op dat de meeste mensen een positieve BDE hebben. Het aantal negatieve ervaringen is laag, en zogenaamde ʻhelle-ervaringenʼ (zie kader hieronder) zijn zeldzaam. Dat komt niet overeen met wat je in de Bijbel leest (Mat. 7:13-14, Luk. 13:23-24). Tenslotte kun je een BDE opwekken door middel van drugsgebruik of oosterse meditatie. Bijbels gezien zijn er echter geen aanwijzingen dat je je via zulke middelen toegang tot de hemel kunt verschaffen.

Betekent dit alles misschien dat BDEʼs een occulte oorsprong hebben? Dat zal in sommige gevallen ongetwijfeld een rol spelen, vooral wanneer BDEʼs bewust worden opgezocht. In 2018 hebben onderzoekers twaalf ervaren boeddhisten gevraagd een BDE op te wekken door middel van meditatie. Alle twaalf meldden, naast positieve elementen, dat ze in onaangename omgevingen waren geweest, die ze beschreven met termen als ʻhelʼ, ʻmartelingʼ en ʻeen realiteit met hongerige geestenʼ. Alle deelnemers, op eentje na, meldden dat ze demonen hadden gezien die de realiteit wilden binnendringen.

Natuurlijke verklaringen
Naast de hemel-interpretatie zijn er ook allerlei natuurlijke verklaringen voor bijna-doodervaringen aangedragen. Zo wijzen veel wetenschappers op hersenonderzoek waarmee bepaalde BDE-elementen kunstmatig kunnen worden aangewakkerd. Onderzoekers wekten in 2002 bijvoorbeeld een uittredingservaring op bij een vrouw door bepaalde hersengebieden te stimuleren.

Het valt op dat de meeste mensen een positieve BDE hebben. Het aantal negatieve ervaringen is laag, en zogenaamde ʻhelle-ervaringenʼ (zie kader hieronder) zijn zeldzaam.

Sommige onderzoekers beweren dat een BDE een afweermechanisme van de hersenen is, om met de stress van het overlijden te kunnen omgaan. Dat verklaart waarom mensen die dénken te overlijden, maar onverwachts blijven leven, soms BDEʼs ervaren. Het verklaart echter niet waarom maar zo weinig mensen een BDE hebben, en waarom de BDEʼs eruitzien zoals ze eruitzien. Waarom reizen mensen door een tunnel? Waarom ontmoeten ze een lichtwezen? Een ingebouwd afweermechanisme van de hersenen zou niet per se zulke beelden hoeven te genereren.

Een andere mogelijke BDE-oorzaak is ernstig zuurstoftekort. Tijdens een hartaanval worden er door een gebrek aan zuurstof bepaalde receptoren in de hersenen geblokkeerd, waardoor er endorfine (een gelukshormoon) vrijkomt. Dat leidt tot hallucinaties en een gevoel van geluk en vrede. Maar dat verklaart niet waarom er soms ook BDEʼs optreden in situaties waarin er geen zuurstoftekort is, tijdens bepaalde vormen van oosterse meditatie bijvoorbeeld, of bij de genoemde doodsangst-ervaringen van bergbeklimmers.

Een derde veelbelovende verklaring is te vinden in drugs. Hallucinogene drugs als LSD en DMT wekken allerlei vreemde beelden op bij de gebruiker. Men meldt ervaringen die sterk op BDEʼs lijken, van het in razend tempo door de ruimte bewegen tot het ontmoeten van een goddelijk wezen. DMT, wat staat voor dimethyltryptamine, is een stofje dat van nature in het menselijk lichaam voorkomt, en dat mogelijk bij hoge psychische of lichamelijke stress in grote hoeveelheden vrijkomt. Dat zou dan een factor kunnen zijn in het veroorzaken van BDEʼs. Maar hier is nog te weinig onderzoek naar gedaan om als een dekkende verklaring voor alle gemelde BDEʼs te kunnen gelden.

Als christen mag je op basis van de Bijbel geloven dat er een eeuwige heerlijkheid op je wacht. Dat hoeft niet Ź»bewezenʼ te worden door buitenbijbelse data. 

Wat nu?
De argumenten die je in dit artikel kunt lezen, wijzen niet zomaar naar een glashelder antwoord op de vraag wat bijna-doodervaringen nu precies zijn. Natuurlijke verklaringen zijn vooralsnog ontoereikend om alles rond BDEʼs te verklaren, maar bovennatuurlijke verklaringen hebben ook grote bezwaren. Je kunt daarom beter terughoudend zijn, zoals Paulus ook doet, en het bestaan van BDEʼs niet zomaar als een bewijs voor de hemel zien. Als christen mag je op basis van de Bijbel geloven dat er een eeuwige heerlijkheid op je wacht. Dat hoeft niet Ź»bewezenʼ te worden door buitenbijbelse data. 

Bovenstaand artikel verscheen oorspronkelijk in Weet 77 (2022). Bekijk hier de originele pdf, of koop het nummer in de webshop. Dit artikel verscheen op de website van Weet magazine en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.
Vond je het interessant en wil je meer lezen? Neem dan een abonnement op Weet Magazine.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Gavin
Nieuws

Hollywood-acteur Gavin Casalegno gebruikt bekendheid om geloof te delen

Gavin Casalegno is bij miljoenen kijkers bekend als Jeremiah Fisher uit de populaire Prime Video-serie The Summer I Turned Pretty. Maar buiten de filmset profileert de 25-jarige Texaan zich steeds nadrukkelijker als christen. Via sociale media deelt

Reitsma
Persbericht

GZB organiseert retraite voor predikanten en kerkelijk werkers

Woensdag 10 september is er in de Oosterkerk in Zeist een retraite over het GZB-jaarthema ā€˜Hou vol - God is trouw’. Hoe houd je het als predikant of kerkelijk werker vol en hoe houd je je vast aan je roeping wanneer er veel op je afkomt? Predikanten

 make some noise
Persbericht

Christelijke variant van Kinderen voor Kinderen verovert steeds meer landen

Wellicht ken je Make Some Noise Kids al, vaak omschreven als de christelijke versie van Kinderen voor Kinderen. Het initiatief werd in 2014 gestart door Laurens Post en Klaasjan Leenheer. Wat ooit begon als een Nederlands experiment om eigentijdse ch

Ds. R. van Kooten
Video

HHK-predikant vertelt over ouderling die op zijn sterfbed vergeving vroeg voor incest

Ds. R. van Kooten behandelde in een recente preek het zesde gebod 'Gij zult niet doodslaan'. Dit gebod verbiedt niet enkel moord, maar ook alle vormen van haat, woede en wraakgevoelens. De hersteld hervormde predikant vertelde een aangrijpend verhaal

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel vertelt wat Psalm 84 ons leert over heimwee

In deze overdenking van de IZB neemt dominee Ron van der Spoel ons mee in Psalm 84, een psalm vol verlangen naar Gods aanwezigheid. Hij vergelijkt het met heimwee: een diep, bijna pijnlijk gemis dat je drijft om thuis te komen. Ontdek hoe dit verlang

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp wijst op verschil tussen geloven in God en vertrouwen

In deze overdenking leest Wilkin van de Kamp uit Marcus 12:30 en deelt hij bijzondere inzichten uit onderzoek van de Universiteit van Oxford: kinderen hebben van nature de neiging om in God te geloven. Maar geloven in Zijn bestaan is niet hetzelfde a

Bijbelstudie
Video

De barmhartige Samaritaan: liefde en gerechtigheid in actie

In de Bijbelstudie Verantwoordelijkheid voor elkaar bestudeert Martijn Stoutjesdijk van de Protestantse Theologische Universiteit (PthU) Lucas 10:25-37. 'We ontdekken hoe wij deel kunnen uitmaken van Gods gerechtigheid en liefde door ons verantwoorde

Mars voor Jezus
Persbericht

Mars voor Jezus: zingend en biddend door Amsterdam

Stichting Celebrating Jesus Ministries organiseert op zaterdag 6 september 2025 eenā€Æā€˜Mars voor Jezus’ in Amsterdam, namelijk de Gospel Praise Parade. 'Het doel van deze Mars is onze gezamenlijke liefde voor Jezus Christus te tonen en te bidden voor d

Meerartikelen

aanslag
Nieuws

Schutter richt bloedbad aan in katholieke kerk Minneapolis tijdens opening schooljaar

De katholieke gemeenschap van Minneapolis is diep geschokt na een dodelijke schietpartij in de Annunciation Catholic School and Church. Tijdens een mis voor de opening van het nieuwe schooljaar opende een gewapende man het vuur op de aanwezige kinder

Ds. P. den Ouden
Preekverslag

Ds. Den Ouden over Gods soevereiniteit: ā€œNiet beredeneren, maar aanbidden"

"Als we over Gods soevereiniteit spreken, kunnen we dat nooit buiten Zijn Woord en belofte om doen. Dat betekent dus ook dat we niet over God mogen spreken zonder Christus", aldus ds. P. den Ouden. De hersteld hervormde predikant was eerder deze week

rechter
Nieuws

Predikant vergeeft vrouw die zijn vrouw en familie doodde met giftige lunch

Predikant Ian Wilkinson verloor in ƩƩn klap zijn vrouw, schoonzus en zwager door een vergiftigde maaltijd. In de rechtszaal sprak hij niet alleen zijn verdriet uit, maar ook woorden van vergeving richting de vrouw die hiervoor verantwoordelijk was. G

Rasanen
Nieuws

Finse christelijke politica in oktober voor Hooggerechtshof wegens haatzaaien

De Finse christelijke politica PƤivi RƤsƤnen moet zich opnieuw verantwoorden voor de rechter. 30 oktober dient haar zaak voor het Finse Hooggerechtshof. Ze wordt vervolgd wegens haatzaaien vanwege haar uitlatingen over homoseksualiteit. Het is de der

Johan Lock
Podcast

Schrijver Johan Lock: ā€œNeem het risico dat een kerk mag verdwijnenā€

Schrijver Johan Lock pleit voor een diepgaande herbezinning op de manier waarop kerken hun identiteit bewaren en hun toekomst vormgeven. In de Cvandaag podcast vertelt Lock over het durven loslaten van structuren als die niet langer bijdragen aan het

Ds. B. L. P. Tramper
Video

Waarom is er antisemitisme? Hervormde predikant antwoordt in preekfragment

Antisemitisme, oftewel Jodenhaat, bestaat al sinds mensenheugenis. Ook vandaag de dag steekt dit eeuwenoude fenomeen weer in alle hevigheid de kop op. Zeker na de afschuwelijke gebeurtenissen op 7 oktober 2023 en de oorlog die er sindsdien is tussen

zelfdoding
Dagelijks leven

Moeder met suĆÆcidale gedachten deelt noodkreet: ā€œMijn kinderen verdienen een andere moederā€

Een aangrijpende vraag in de vragenrubriek van Refoweb heeft opnieuw de kwetsbaarheid van psychisch lijden binnen christelijke gezinnen zichtbaar gemaakt. Een vrouw deelde openhartig hoe ze als kind ernstig getraumatiseerd raakte door fysiek geweld,

klaslokaal
Nieuws

Scholen in Texas moeten uiterlijk volgende week tien geboden ophangen

De Texaanse procureur-generaal Ken Paxton heeft scholen in vrijwel de hele staat opgedragen om uiterlijk volgende week de tien geboden in hun klaslokalen te tonen. Daarmee voert hij een nieuwe wet door die eerder dit jaar werd aangenomen, ondanks dat

Driedorp
Nieuws

Strijdbijl Driedorp voorlopig begraven: compromis tussen predikant en gemeente

De strijdbijl tussen de Vrije Hervormde Gemeente Driedorp en prof. dr. W. J. op ’t Hof lijkt voorlopig begraven. Het Reformatorisch Dagblad meldt dat beide partijen tot een compromis zijn gekomen en dat er een bemiddelingstraject gestart wordt. Dinsd

Bijbel
Video

Hoe kan de Bijbel Gods Woord zijn als mensen het schreven? Bekijk de video

Veel mensen vragen zich af: als de Bijbel door mensen is geschreven, hoe kan het dan het Woord van God zijn? En hoe verschilt dat van wat moslims over de Koran zeggen? In deze video van het Bijbelcentrum wordt ingegaan op deze vragen en ontdek je waa

Delise
Persbericht

Nieuwe single Delise: ā€œJij bent Mijn kunstwerkā€

Sinds vorige maand is het lied Kunstwerk van singer-songwriter Delise overal online te beluisteren. Het nummer was eerder al exclusief beschikbaar voor kopers van haar cd Verborgen verhalen (2024), maar is nu voor het eerst breed toegankelijk gemaakt

Nederland
Opinie

SGP, doe recht aan uw uitgangspunten in asielbeleid

Aan het debat over de asielnoodmaatregelenwet nam de SGP deel op basis van vier feitelijke onjuistheden. Dat strookt niet met de principes van de partij, zo stelt mr. J. G. de Beer in onderstaande opiniebijdrage.  De SGP geldt als een stabiele partij