Transgender: afwijking of niet? Een medisch-ethische reflectie

Dagelijks leven 20 oktober 2022 Drs. Elise van Hoek-Burgerhart
Elise van Hoek

Schattingen zijn dat 0,7 procent van de mannen en 0,6 van de vrouwen lijdt aan een vorm van innerlijke spanning tussen hun genderidentiteit en hun biologische geslacht. Bij 1 op de 1500 mannen, en 1 op de 3000 vrouwen spreken we van genderdysforie, aangezien mensen hierdoor aanhoudend ongemak en lijden ervaren. De kans dat je in de kerk of in de klas iemand ontmoet, is dus heel erg klein, maar neemt wel toe. Op die stijging kom ik later in dit hoofdstuk terug. Onder mensen die lijden aan genderincongruentie zijn verschillende groepen te onderscheiden:

  • Sommigen willen niet als iemand van het andere geslacht
    gaan leven en ook geen medisch ingrijpen ondergaan
  • Sommigen hebben die wens wel, maar komen voor medische behandeling nog niet in aanmerking (kinderen, jongeren)
  • Sommigen zijn verward over hun identiteit, op zoek
  • Sommigen maken deel uit van een groep die een operatie
    onderging en verder leeft als het andere geslacht
  • Sommigen hebben spijt van hun lichaamsverandering (transitie)

Psychische aandoening
Er zijn mensen die stellen dat genderdysforie biologisch bepaald is. Hier is echter geen overtuigend bewijs voor gevonden. Er is geen sprake van aantoonbare afwijkingen aan chromosomen of lichamelijke kenmerken. Ook biedt deze stelling geen verklaring voor het feit dat bij de grootste groep kinderen gevoelens van genderdysforie in de puberteit verdwijnen. Het gaat om een psychische aandoening die diep kan ingrijpen op onze identiteit en veel vragen kan oproepen. Wie ben ik? Aan welke verwachtingen van anderen kan en wil ik voldoen? Kan ik van geslacht veranderen? Wat zijn de mogelijkheden en risico’s? En wat betekent dit voor mijn relatie en seksualiteit? Voor een christen komen daar, en zeker niet als laatste, diepgaande vragen bij over God en geloof. Hoe ga ik om met mijn lichaam, geschapen en geschonken?

Er zijn mensen die stellen dat genderdysforie biologisch bepaald is. Hier is echter geen overtuigend bewijs voor gevonden.

Afwijking of niet?
De normen en waarden die we hanteren, bepalen ook wat we een ziekte of een stoornis noemen. We kunnen genderdysforie opvatten als een medische, psychiatrische aandoening. Dit was tot ver in de twintigste eeuw de gangbare benadering in de medische wetenschap. Deze opvatting wordt echter steeds meer losgelaten, vooral door activisten en in de media. Wens is om het beeld van mensen met een psychische beperking, een aandoening, weg te nemen. Er gaan stemmen op om genderdysforie van zijn ‘ziekte’-uitstraling te ontdoen. Zo zou psychologisch onderzoek transgenderpersonen ten onrechte een stigma geven. Zelfbeschikking zou zover moeten gaan dat je in alle vrijheid je eigen medische geslachtsverandering kunt kiezen. Je bent vrij van de natuur. Je transgender-zijn tot uitdrukking brengen wordt zo gezien als emancipatie. Maar doet deze benadering recht aan ieder die lijdt onder genderdysforie? De diepgaande, existentiële worsteling gaat niet zomaar weg. Ook bagatelliseert deze benadering de ingrijpende weg om het lichaam te veranderen.

Ik markeer hier heel kort intersekse, of DSD (Disorders of Sex Development): dan is er sprake van (vaak) genetische aangeboren afwijkingen waarbij bepaalde lichamelijke kenmerken anders zijn. Bij de geboorte is dan niet meteen duidelijk of iemand mannelijk of vrouwelijk is. Soms is een operatie medisch noodzakelijk of gewenst, soms niet. Waar vroeger met regelmaat werd ingegrepen op een advies van een arts op heel jonge leeftijd, wordt nu vaker gewacht met ingrijpen. Dan kan gesproken worden met het kind of de volwassene zelf en kan hij of zij zelf meebeslissen. Transgender en intersekse personen worden vaak als één groep gezien, maar het gaat om wezenlijk verschillende problematiek.

Bewuste rolverwisseling
Genderdysforie, zeker bij mensen met soms ernstige psychiatrische andere aandoeningen, roept veel vragen en ethische dilemma’s op. Genderdysforie kan al op jonge leeftijd voorkomen. Bij de meeste kinderen verdwijnt deze echter en is het van tijdelijke aard, zo concludeert Thomas Steensma, nu werkzaam bij de transgenderzorg van Amsterdam UMC, in zijn proefschrift. Hij adviseert daarom om bij prepuberale kinderen voorzichtig te zijn met een complete sociale rolwisseling, zoals een andere naam, kleding of haarstijl. Dankzij medische techniek is het mogelijk om het lichaam te veranderen met hormonen en operaties, om het op het andere geslacht te laten lijken. Bij een kind dat lichamelijk nog in ontwikkeling is, verloopt zo’n transitieproces anders dan bij een volwassene.

Ook na transitie blijven er gezondheidsverschillen en kan de behoefte aan psychische hulp blijven bestaan.

Met de hormonale behandeling kan bij een kind/tiener de puberteit worden uitgesteld door puberteitsremmers, die verhinderen dat bepaalde hormonen worden aangemaakt in de hersenen. De ontwikkeling naar een mannen- of vrouwenlichaam wordt uitgesteld met de bedoeling dat het kind over transitie kan nadenken. Een uitgestelde puberteit is echter ook ingrijpend voor het kind en zijn omgeving. Ook blijkt het in de praktijk heel moeilijk om weer terug te keren naar het geboortegeslacht. Als de transitie wordt doorgezet, worden vervolgens hormonen van het andere geslacht gegeven en kunnen er operaties volgen. Naast jongeren zijn er ook volwassenen, met een volgroeid lichaam, die kiezen voor transitie. Het creëren van een transseksuele identiteit vereist uitgebreide lichaamsaanpassingen: hormonale behandeling, chirurgie van geslachtsdelen, gezichtsvervrouwelijking, elektrolyse om lichaamshaar te verwijderen, stem- en houdingstraining, haartransplantaties en pijnbestrijding van restklachten. Er kan de noodzaak zijn van hersteloperaties. Dit alles uiteraard in de hoop en verwachting dat dit leidt tot minder lijden aan genderdysforie en een beter welzijn.

We moeten echter ook andere effecten onder ogen zien: wat volgt, is levenslange afhankelijkheid van medische zorg en hormonen. Er kan onvruchtbaarheid ontstaan of beperkingen en moeilijkheden bij seksualiteit. Ook na transitie blijven er gezondheidsverschillen en kan de behoefte aan psychische hulp blijven bestaan. Bij mensen met genderdysforie is ook een verhoogde kans op andere problematiek zoals autisme, abnormaal gedrag met sterke stemmingswisselingen (borderlineproblematiek) en psychosen. Vergeleken met de algemene bevolking komt – ook na transitie – vaker opname in een psychiatrisch ziekenhuis voor en is het sterfterisico ongeveer twee keer zo hoog. Dat komt vooral door een verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen, hiv-gerelateerde ziektes, longkanker en niet-natuurlijke oorzaken als zelfdoding.

Ik heb hier vrij feitelijk beschreven wat er komt kijken bij een transitie. Maar het gaat uiteraard over een zeer ingrijpend proces dat jaren kan duren. In de eerste plaats voor degene die het betreft, maar ook voor mensen in de directe omgeving. Daar zal ik nu bij stilstaan, om vervolgens ethische vragen te stellen. Kan en mag dit, een verandering van geslacht?

Mens in relatie
Hoe je door het leven gaat, heeft niet alleen gevolgen voor jezelf, maar ook voor anderen. Ook voor de houding van je omgeving ten opzichte van jou. Mensen die kampen met psychische problematiek hebben vaak te maken met een stigma. Dat is een negatief beeld dat we over de ander hebben. Door een stigma kan iemand zich belemmerd voelen hulp te vragen. Laten we ons dat bewust zijn! Hoe we omgaan met mensen, hoe we hen benaderen, hen betrekken of juist links laten liggen, met hen praten of over hen praten; we geven er signalen mee af. Het is daarom belangrijk om zorgvuldig te spreken met en over mensen met genderdysforie. Maar er is ook een andere beweging: mensen die genderdysforie niet zien als een ziekte, maar als een uitdrukking van je eigen identiteit, een uiterste vorm van vrijheid. Vragen die gesteld worden over genderdysforie kunnen dan zomaar opgevat worden als een aanval op de eigen, persoonlijke identiteit. Zeker in de sociale media verschijnen woorden als ‘transhaat’ of ‘transfobie’ wanneer mensen kritische vragen stellen bij genderdysforie of veranderende opvattingen over geslacht. Het verwijt van discriminatie ligt op de loer of wordt daadwerkelijk geuit.

Een ethische vraag kenmerkt zich door horizontaal recht te willen doen aan onszelf, de ander, de dingen en de verbanden. Maar ook verticaal is er een vraag: Wat is de geopenbaarde wil van God?

Belangrijk is het om te erkennen dat spreken over geslacht en gender spanning oproept. Dat vraagt enerzijds om zorgvuldig woordgebruik om mensen niet te kwetsen, maar mag er anderzijds niet toe leiden dat zaken verbloemd of niet besproken worden. Genderdysforie raakt niet alleen de persoon, maar ook directe omstanders. Wat te denken van ouders van een meisje dat jongen wil worden? Van een puber die zijn puberteit remt, te midden van klas- en sportgenootjes? Van de vrouw die man wil worden, terwijl ze getrouwd is en moeder van kinderen? Psychische problematiek raakt áltijd de omgeving, maar bij genderdysforie is er nog iets anders in het spel. De ander wordt niet alleen gevraagd mee te leven, mee te denken, mee te lopen, maar ook van opvatting te veranderen. Je hebt geen zoon meer, maar een dochter. Je bent niet meer getrouwd met je man, maar nu met een vrouw. Je papa wordt mama. Dat is diepingrijpend. Geliefden, vrienden of omstanders die dit niet mee kunnen maken, hebben daar het volste recht toe. Hun gevoelens, gedachten en opvattingen mogen er fundamenteel zijn en verdienen ook steun.

Christelijke ethiek
Genderdysforie heeft door de jaren heen de aandacht gehad in de christelijke medische ethiek. Ik denk hierbij aan de publicaties en uitspraken van de ethici prof. dr. W. H. Velema, prof. dr. J. Douma, prof. dr. H. Jochemsen en prof. dr. T. A. Boer. Ook verschenen er publicaties bij het Prof. dr. G.A. Lindeboom Instituut, de NPV (Nederlandse Patiëntenvereniging) en bij CMF (Christian Medical Fellowship).

Voordat ik inga op medisch-ethische overwegingen en dilemma’s, stip ik slechts kort enkele Bijbelse bouwstenen aan, want in andere hoofdstukken van dit boek krijgen die uitvoeriger aandacht. We lezen in de eerste hoofdstukken van Genesis dat de mens geschapen is naar Gods beeld. ‘En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.’ Na Gods goede schepping, beschreven in de eerste twee hoofdstukken van Genesis, lezen we van de val in hoofdstuk 3. Vanaf nu loopt er een lijn van gebrokenheid en zonde door de Bijbel en door onze levens heen. De weg van de Bijbel is die van schuld en verzoening, beloften en geboden, worsteling en dankbaarheid, lijden en heling. En boven dit alles wijst de Bijbel de weg naar Christus, de grote Heelmeester. In een christelijk perspectief zullen al deze elementen aan de orde moeten komen. Alleen op die manier doen we recht aan gelovigen die worstelen met transgender en hun directe omgeving.

Ethische normen gaan over goed en kwaad, over wat we behoren en niet behoren te doen, wat verantwoord is en wat niet verantwoord is. Eigenlijk draait het om de vraag: Wat is goed? Die vraag stellen we ons meerdere keren per dag, bij talloze kleine keuzes. Maar die vraag stellen we ook bij grote beslissingen waarbij we beseffen dat ze van invloed zijn op ons verdere leven. Een ethische vraag kenmerkt zich door horizontaal recht te willen doen aan onszelf, de ander, de dingen en de verbanden. Maar ook verticaal is er een vraag: Wat is de geopenbaarde wil van God? We kunnen het ervaren als een puzzel, een zoektocht. Het kan ons helpen om voors en tegens op te schrijven, maar dan nog beseffen we dat elk argument een ander gewicht kan hebben. Kortom, een ethische vraag is zelden makkelijk te beantwoorden. 

Bovenstaand fragment van drs. Elise van Hoek-Burgerhart is afkomstig uit het boek 'Transgenderisme in Bijbels perspectief'. Ieder hoofdstuk sluit af met een aantal gespreks- en discussievragen. Klik hier om het boek te bestellen.

Praatmee

Beluister onze podcast

#362 Jeffrey & Ton van der Schans over het GerGem-curatorium en het predikantentekort
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Russische autoriteiten sluiten kerk
Persbericht

Russische autoriteiten sluiten kerk in Koerganinsk

Op 16 mei 2025 hebben de autoriteiten in Koerganinsk, een stadje in het zuiden van Rusland, de gemeente van de niet-geregistreerde baptisten verboden om diensten te houden en de deur van het gebouw verzegeld. De reden hiervoor is dat de gemeente 's z

Franklin Graham
Nieuws

Evangelist Franklin Graham komt naar Berlijn: "Europa wordt duister continent"

Van 27 tot en met 30 mei vindt in Berlijn de grootste bijeenkomst over christelijke evangelisatie in 25 jaar plaats. De Billy Graham Evangelistic Association (BGEA) organiseert dan het European Congress on Evangelism, speciaal gericht op christelijke

Andries Knevel
Podcast

Gaan Bijbelse profetieën in vervulling in Israël? Andries Knevel antwoordt

Bijna vijftig Joden uit Frankrijk zijn onlangs aangekomen in Israël, op de vlucht voor het toenemende antisemitisme in hun thuisland. Een christelijke organisatie financierde de reis, vanuit een verlangen om Bijbelse profetieën te vervullen. Is dit t

Rose Docherty
Nieuws

Schotse vrouw (74) bereid om gevangenis in te gaan na arrestatie bij abortuskliniek

De 74-jarige Rose Docherty uit Schotland is bereid de gevangenis in te gaan. Ze bood vrouwen hulp aan bij een abortuskliniek. Dat schrijft Christian Today. Ze werd als eerste gearresteerd onder de nieuwe omstreden wet die stille aanwezigheid rond abo

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen wijst op hoofdzaak die alle kerken met elkaar gemeen hebben

Nederland kent veel verschillende kerken en soms zijn de verschillen tussen kerken ook levensgroot. Want spreek je bijvoorbeeld van het avondmaal of de mis? En biedt de Bijbel wel of geen ruimte voor vrouwelijke ambtsdragers? Ondanks al die verschill

Ron Jans
Video

Deze evangelist deelt Jezus' boodschap met voetbaltrainer Ron Jans

"God was voor mij een vaag concept. Tijdens een latere zoektocht heb ik Jezus gevonden", zo vertelde evangelist Huib Rommers. Op straat sprak hij met Ron Jans, trainer van de voetbalclub FC Utrecht, over de blijde boodschap van Jezus Christus. "Relig

Kinderdoop vs. geloofsdoop
Nieuws

Hoofdredactie RD: 'Wie zich opnieuw laat dopen, minacht Gods belofte'

De groeiende belangstelling voor de geloofsdoop binnen de reformatorische gezindte zorgt voor spanningen in kerken en gezinnen. Volgens de hoofdredactie van het Reformatorisch Dagblad is deze ontwikkeling niet slechts een verschil van inzicht, maar e

Joke
Getuigenis

Een ingrijpende geloofsreis: God liet Joke niet in de steek

Ik ben in Apeldoorn opgegroeid met mijn moeder en oma. Mijn vader was er toen al niet meer, tijdens de zwangerschap is mijn vader overleden door een val van de trap. Dat was verschrikkelijk voor mijn moeder. Mijn moeder besloot daarom bij mijn oma in

Meerartikelen

Ds. G. J. Post
Video

CGK-predikant over veranderingen rond identiteit: "Vandaag moet je zelf bepalen wie je bent"

“Tien jaar geleden wist je bij een geboorte: het is een jongetje of een meisje. Maar in de wereld van vandaag is dat slechts een voorlopige conclusie", aldus ds. G. J. Post. In een recente preek schetste de CGK-predikant dat iemands biologische gesla

Hans van Vuuren
Video

Terugkijken: Hans van Vuuren blikt vooruit op de Psalmendag

Vandaag (17 mei) organiseert Groot Nieuws Radio op themakanaal Blijde Klanken weer een Psalmendag. Van acht uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds zijn alle 150 psalmen te horen. Dit jaar is het extra bijzonder omdat Blijde Klanken op 17 mei ook drie

Anne-Mareike Schol-Wetter
Interview

Helft Nederlanders staat sceptisch tegenover de Bijbel: Bijbelwetenschapper reageert

Bijna de helft van de Nederlanders staat sceptisch of zelfs vijandig tegenover de Bijbel. Dat blijkt uit het onlangs verschenen Patmosonderzoek. Daarnaast lezen steeds minder Nederlanders nog uit de Bijbel. Tegelijkertijd is er onder jongeren wél spr

Rianne Versteeg-Aantjes
Boekfragment

Zwanger? Laat je leiden door Gods Geest bij elke keuze

Zwangerschap is bij uitstek een tijd om je te laten inspireren door God. Een tijd om stil te staan bij Zijn plan voor jouw leven en dat van je kindje. Een tijd om Gods Geest uit te nodigen in je hart en hoofd, zodat je de keuzes die je moet maken in

Dr. C. A. van der Sluijs
Column

Nostalgie nam plaats in van waarachtige vreeze des Heeren

Wat is er toch aan de hand de laatste weken? Het lijkt wel of ons land bezet werd door nieuwe vreemde machten. De euphorie kende geen grenzen. Gewezen EO-coryfeeën waren buiten zichzelf bij het zien van de witte rook boven het Vaticaan. En de massa o

Ds. L. W. den Boer
Nieuws

Hervormde gemeente Bergambacht brengt beroep uit op ds. L. W. den Boer

Ds. L. W. den Boer (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Goedereede. De hervormde predikant heeft een beroep uit Bergambacht ontvangen. In de Laurentiuskerk (Wijk B) moet Den Boer de opvolger worden van ds. P. Wijnberger die

Acteur die Filippus speelt
Nieuws

Hitserie The Chosen maakt zich op voor 'emotionele' zesde seizoen

Reza Diako, die de apostel Filippus speelt in de populaire serie The Chosen, blikt vooruit op seizoen zes. Volgens de acteur wordt het een intens en emotioneel hoofdstuk in het levensverhaal van Jezus. “Het wordt pijnlijk. Het wordt moeilijk", zegt D

Duitse kerk
Nieuws

Onderzoek: Meerderheid Duitsers gelooft slechts in twee geslachten

Uit een recent onderzoek van INSA-Consulere, uitgevoerd in opdracht van het christelijke persbureau IDEA, blijkt dat 62 procent van de Duitsers gelooft dat er slechts twee geslachten zijn: man en vrouw. Het onderzoek werd tussen 9 en 12 mei gehouden

Robert Morris
Nieuws

Voormalig leider megakerk eist miljoenen euro’s na beschuldigingen seksueel misbruik

Voormalig voorganger Robert Morris van megakerk Gateway Church in Texas heeft na zijn vertrek miljoenen euro’s aan pensioenuitkering geëist. De kerk weigert echter zijn eisen in te willigen, blijkt uit rechtbankdocumenten die deze week zijn ingediend

pakistan
Nieuws

Christelijke arbeider gemarteld en vermoord in Pakistan: "Ze sloegen hem met ijzeren staven"

Deze week overleed de 35-jarige katholieke dagloner Kashif Masih. Hij werd zwaar gemarteld door een groep mannen, onder wie een voormalige politieagent. De mishandeling zou zijn begonnen na een beschuldiging van diefstal van een mobiele telefoon. Dat

Jan van den Bosch
Column

Niet het Witte Huis maar het kruis moet weer belangrijk worden

Focus niet op het Witte Huis, maar op het kruis, zo roept Jan van den Bosch op in zijn nieuwe column. In kerken en bij christenen gaat het in de Verenigde Staten vaak over Donald Trump, maar dat is de verkeerde focus. Het moet weer over het evangelie

Marije en Jan
Video

Zondag is Marije van der Velde te gast in Hour of Power

Zondag is Marije van der Velde te gast in Hour of Power. Ze groeide op in de Gereformeerde Gemeenten, waar ze veel over God leerde, maar Hem niet persoonlijk kende. Uiteindelijk liet ze Hem los. Onbewust raakte ze daarna verstrikt in de New Age-beweg