Directeur Wycliffe Nederland: "Rivaliserende stammen sluiten vrede door Bijbel in eigen taal"

Gesponsord 14 oktober 2022
Bram van Grootheest

"Een Bijbel in de eigen taal helpt mensen uit oorlogsgebieden te genezen van hun trauma's." Wycliffe Bijbelvertalers publiceerde deze week de jaarlijkse statistieken van het wereldwijde Bijbelvertaalwerk. Uit onderzoek blijkt dat van de ruim 7.300 talen wereldwijd, momenteel 724 talen over een volledige Bijbel beschikken en bijna 3.000 talen over in ieder geval een deel van de Bijbel.

Cvandaag sprak Bram van Grootheest, directeur bij Wycliffe Bijbelvertalers Nederland, over de voortgang van de Bijbelvertalingen, zijn persoonlijke ervaringen en de financiĆ«le steun die de stichting hard nodig heeft. Want ruim 1,45 miljard mensen hebben nog altijd geen toegang tot de Bijbel. ā€œDe laatste twee jaar hebben we gelukkig stappen kunnen maken door onze capaciteit op de lokale dorpen te richten. Daar is namelijk meer en meer het besef gekomen dat de lokale kerken zelf heel veel kunnen betekenen voor het verkrijgen van een Bijbel in de eigen taalā€, vertelt Van Grootheest.

ā€œWe praten daarom eerst met de kerken zelf. Wanneer je dat doet word je echt overweldigd door hun enthousiasme en de vraag naar een Bijbel. We proberen hen vooral te helpen om aan hun eigen vraag naar Bijbelvertalingen te kunnen voldoen. De mensen die we naar de gebieden toesturen zijn dus vooral gericht op het trainen en ondersteunen van de lokale bevolkingā€, zegt de directeur van Wycliffe Bijbelvertalers.

Grote uitdaging
Dat de hulp van Wycliffe Bijbelvertalers bij de grote vraag naar Bijbelvertalingen resultaat oplevert, blijkt wel uit de cijfers. Waar vorig jaar nog 1.892 talen wachtten op de start van een Bijbelvertaalproject, zijn dat er nu nog maar 1.680. Van Grootheest: ā€œEen daling van maar liefst 212 talen in Ć©Ć©n jaar tijd dus. Dat is ongekend veel en daar zijn we erg dankbaar voor. Wel wordt de uitdaging om nieuwe vertaalprojecten te starten steeds groter. Veel van de mensen die nog geen toegang hebben tot een Bijbel in hun eigen taal wonen in gesloten gebieden. Dat zijn landen waar het christendom niet is toegestaan.ā€

Veel gesloten gebieden bevinden zich in Afrika en met name AziĆ«. In AziĆ« hebben bijvoorbeeld 112 miljoen mensen geen Bijbelvertaalproject in hun eigen taal. ā€œIn veel Aziatische landen is het Evangelie verbodenā€, zegt Van Grootheest. ā€œOok neemt de onrust wereldwijd toe, waardoor Bijbelvertaalwerk in de verdrukking komt. Gelukkig hebben we samen met verschillende Bijbelvertaalorganisaties vijftig nieuwe vertaalprojecten kunnen starten in Congo. Het is gewoon gaaf dat je voor alle mensen die deze vijftig talen spreken het verschil kunt maken.ā€

Frans is Ć©Ć©n van de officiĆ«le talen van DR Congo, maar dat betekent zeker niet dat iedereen deze taal spreekt. ā€œJongeren die gaan studeren in de steden spreken prima Frans. Maar de mensen die blijven hangen in de lokale dorpen spreken vrijwel nooit Frans. Als ze dan Ć©Ć©n keer per week Frans in de kerk horen spreken, terwijl ze de taal zelf nooit gebruiken, dan begrijp je dat dit voor hen behoorlijk ingewikkeld moet zijn. De meeste Nederlanders hebben wellicht een zelfde soort basiskennis van het Frans als daar. Moet je nagaan hoe het zou zijn als hier elke zondag de Bijbel in het Frans zou worden voorgelezen. En dan lijkt onze taal ook nog eens een beetje op het Frans. Dat is daar helemaal niet het geval.ā€

Op de brommer
Wat kan een organisatie als Wycliffe precies doen met het geld dat donateurs naar hen overmaken? ā€œNou, neem die vijftig vertaalprojecten in Congo. Voor Ć©Ć©n zoā€™n vertaalproject zijn vier vertalers nodig met een inkomen, reiskosten en een werkplek. Vaak moeten ze flinke afstanden afleggen op de brommer om bij afgelegen taalgebieden te kunnen komen. Zoā€™n project kost in totaal 40 duizend euro per jaar. Reken maar uit, wil je vijftig taalprojecten draaiende houden dan heb je twee miljoen euro per jaar nodig. Daarbij vertrouwen we ook op de werking van de Heilige Geest. Zo kwamen we door de grote vraag naar vertaalprojecten vorig jaar vier ton tekort. Maar wij wilden de mensen geen nee verkopen. In de loop van het jaar zagen we echter dat dit gat werd opgevuld. Het is heel gaaf om dat te zien gebeuren. Menselijkerwijs zou je het misschien iets rustiger aan doen.ā€

"Hij bleef staan en beleed ter plekke zijn zonden. Hij vertelde direct aan de mensen uit het dorp dat hij regelmatig dingen had gestolen"

Om de vertaalprojecten te laten slagen moet er veel door verschillende kerken en denominaties worden samengewerkt. ā€œWe trekken samen op en zorgen daardoor ook voor meer eenheid in de kerk. De verschillen tussen kerken brengen uitdagingen met zich mee, maar de bereidheid en motivatie om een Bijbel vertaald te krijgen weegt vele malen zwaarder. Dat is prachtig om mee te maken. Welke delen van de Bijbel je als eerst vertaalt hangt ook van de context van het land af. Als je in een moslimgebied vertaalt begin je bij het Oude Testament. In andere gebieden zijn vaak de evangeliĆ«n als eerste aan de beurt.ā€

Van Grootheest ondervond het belang van het vertaalwerk van Wycliffe Bijbelvertalers aan den lijve. ā€œIk heb jarenlang in Laos gewoond. Ik kreeg daar met heel veel verschillende talen te maken. Hoe verder ik van de stad afkwam, hoe minder ze mij begrepen. Als je dan iets aan lokale bewoners wilt uitleggen, valt dat niet mee. Laat staan dat ze een Bijbel in die taal moeten begrijpen. Ook maakte een collega mee hoe iemand een keer in het voorbijgaan langs een boom liep waarin een radio was geplaatst. Hij hoorde daar het evangelie plotseling voor het eerst in zijn eigen taal! Hij bleef staan en beleed ter plekke zijn zonden. Hij vertelde direct aan de mensen uit het dorp dat hij regelmatig dingen had gestolen. Hoe krachtig kan het Woord dan zijn?ā€

Trauma
Die kracht blijkt ook uit de twee andere voorbeelden die Van Grootheest schetst. ā€œOp het gebied van traumaherstel kan het vertaalwerk ook heel veel betekenen voor mensen. Door de oorlog zijn er heel veel traumaā€™s in de landen waar we komen. We willen heel graag met die mensen in gesprek gaan en de woorden van de Bijbel voor hen beschikbaar maken. Zo vindt er genezing bij deze mensen plaats. Wat we daarnaast terugzien is dat rivaliserende stammen met verschillende talen vrede sluiten nadat ze allebei een Bijbel in hun eigen taal hebben ontvangen. Ze lezen dan dat een dergelijk conflict niet is wat God wil. Dat is toch schitterend?ā€

Dat het werk van Wycliffe Bijbelvertalers van groot belang is voor mensen in afgelegen gebieden is overduidelijk. Toch maakt Van Grootheest zich zorgen over het uitblijven van financiĆ«le steun. ā€œFinancieel gezien gaat het dit jaar niet goed. Sinds februari hebben we flink minder inkomsten. Dat is nieuw voor ons. Tot dit jaar stegen de inkomsten ieder jaar. Na januari zaten we nog boven het niveau van het jaar daarvoor. Maar wellicht dat er dit jaar meer aan OekraĆÆne is gegeven dan aan andere doelen. Ik weet het niet. Tegelijkertijd hebben we het vertrouwen dat het goed gaat komen.ā€

Een tekort op de begroting betekent een vertraging van de opgezette vertaalprojecten in Congo. Iets wat Wycliffe Bijbelvertalers graag wil voorkomen. De steun van Nederlandse christenen, zowel door gebed als giften, is en blijft dus hard nodig. Doneer nu.

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israƫl-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. ā€œJezus is Koningā€ en ā€œJezus is Heerā€, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australiƫ wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiƫrs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ā€˜De Basiliekā€™ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somaliƫ

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ā€˜Eindtijdbodeā€™ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met mā€™n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeƫrlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft ĆØn leven ĆØn overvloed. Niet Ć©Ć©n, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. IsraĆ«l leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he