Als je seks hebt gehad moet je trouwen, toch?

Dagelijks leven 5 november 2020 Tim van Dijl
Tim van Dijl

Wie seks voor het huwelijk heeft zou moeten trouwen, omdat je volgens de Bijbel dan aan elkaar verbonden bent. Is deze gedachte terecht? Deze vraag komt aan bod in het zesde deel in een reeks van acht artikelen over seks voor het huwelijk. Tim van Dijl schrijft eerst een onderbouwing van die gedachte, en daarna een weerlegging.

Onderbouwing
Eigenlijk is het heel simpel: je hoort gewoon geen seks te hebben voor het huwelijk. In 1 Korintiërs 7:25-38 spreekt Paulus tot ongehuwden en noemt deze consequent “maagden”. Maagdelijkheid is dus blijkbaar hoe het hoort. Een praktijkvoorbeeld hierin is Jozef: er staat dat Jozef geen gemeenschap had met Maria omdat hij een rechtvaardige was. In Hooglied staat keer op keer dat de liefde niet moet worden opgewekt of aangewakkerd “voor het haar behaagt” (2:7, 3:5, 8:4). Dit kan niets anders betekenen dan een advies om geen seks te hebben voor het huwelijk. Zodoende laat de Bijbel zien dat je maagd hoort te zijn voor het huwelijk.

De Bijbel laat ook duidelijk zien wat er moet gebeuren als iemand tóch seks heeft gehad voor het huwelijk. In Exodus 22:16-17 staat: “Wanneer iemand een maagd verleidt die niet in ondertrouw is, en hij met haar slaapt, moet hij haar voor zichzelf tot vrouw nemen door volledige betaling van de bruidsschat. Maar als haar vader beslist weigert haar aan hem te geven, moet hij een geldsom afwegen die overeenkomt met de bruidsschat voor een maagd.” Als je seks hebt voor het huwelijk moet je trouwen of betalen.

Je kunt niet zeggen dat alle “ongehuwden” per definitie “maagd” horen te zijn omdat Paulus de “maagden” steeds “ongehuwd” noemt.

Een andere reden dat je moet trouwen, is dat het hoofddoel van seks het verwekken van kinderen hoort te zijn. Kinderen die buiten het huwelijk geboren worden, noem je bastaards. En dat wil je niet. De wereld maakt je tegenwoordig wijs dat seks is bedoeld voor “vermaak” en “plezier”. Dat zijn echter menselijke, vleselijke doelen. Denk hierbij aan Onan die wel seks wilde hebben, maar geen kinderen wilde verwekken: “Onan wist echter dat dit nageslacht niet voor hem zou zijn; daarom gebeurde het, telkens wanneer hij bij de vrouw van zijn broer kwam, dat hij zijn zaad op de grond verspilde om zijn broer geen nageslacht te geven.” (Genesis 38:9, HSV). Onan had een vleselijk doel met seks. Zijn doel sloot niet aan op het doel dat God heeft met seks: nageslacht verwekken. God neemt dit serieus op, want, zo lezen we in vers 10 “Wat hij [Onan] deed, was echter slecht in de ogen van de HEERE; daarom doodde Hij ook hem”.

Weerlegging
Bovenstaande onderbouwing gaat mank op een aantal punten. De eerste alinea bevat een zogenaamde “drogredenering” op basis van verwisseling van de twee hoofdelementen van de stelling. Je kunt stellen dat “mussen” per definitie “vogels” zijn, maar je kunt niet stellen dat daarom “vogels” per definitie “mussen” zijn. De eerste uitspraak klopt (mussen zijn vogels), maar als de hoofdelementen van deze bewering worden omgedraaid, klopt het niet meer: vogels zijn namelijk niet per definitie mussen. Zo kan je dus ook niet zeggen dat alle “ongehuwden” per definitie “maagd” horen te zijn omdat Paulus de “maagden” steeds “ongehuwd” noemt.

Jozef werd niet rechtvaardig genoemd omdat hij geen seks had voor het huwelijk. Het woord “rechtvaardig” staat met name in de context van hoe hij Maria niet te schande wilde maken: “Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken” (Mattheus 1:19). Hij werd dus niet rechtvaardig genoemd omdat hij geen seks met Maria had.

De tekst uit Hooglied (wakker de liefde niet aan “voor het haar behaagt”) is onvoldoende onderbouwing.

Overigens, in de context van Bijbelse personages die al dan niet seks hadden voor het huwelijk, lijkt het er op dat ook aartsvader Izak seks had voor het huwelijk. De vader van Izak had een dienaar eropuit gestuurd om een vrouw voor Izak te vinden. Toen de dienaar thuiskwam met deze vrouw (Rebecca), maakte Izak eerst een praatje met de dienaar over wat hij gedaan had en vervolgens: “Toen bracht Izak haar in de tent van zijn moeder Sara. En hij nam Rebekka en zij werd hem tot vrouw en hij had haar lief.” (Genesis 24:67). Nu staat er niet expliciet beschreven wat er wordt bedoeld met “hij nam haar”, maar ik kan me voorstellen dat als hij Rebecca “nam” in een tent, dat dit betekent dat hij daar seks met haar had.

De tekst uit Hooglied (wakker de liefde niet aan “voor het haar behaagt”) is onvoldoende onderbouwing om twee redenen. Ten eerste is de tekst niet concreet. Wat wordt hier nu eigenlijk bedoeld met “wakker de liefde niet aan”? Is dit hetzelfde als “heb geen seks voor het huwelijk”? of wordt er bedoeld “hou je libido in bedwang”? Het staat er niet concreet en daarom kan er niet worden vastgesteld dat dit betekent dat je geen seks mag hebben voor het huwelijk. Ten tweede is het opvallend dat er tot drie keer toe staat “voor het haar behaagt”. Als hier inderdaad mee wordt bedoeld “voor het huwelijk”, waarom creëert God hier dan niet gewoon helderheid door te zeggen “voor het huwelijk”? Waarom geen duidelijke lijn voor alle eeuwen? Wellicht voorzag God al dat er een tijd zou komen waarin anticonceptie zou zorgen voor een verandering in wanneer “het haar behaagt”. Als dat Gods reden zou zijn geweest om het zo te laten beschrijven in de Bijbel, getuigt dat van een zeer ver vooruitziende blik.

Een meisje dat in die tijd al voor het huwelijk seks had gehad, zou daar maatschappelijk ernstige nadelen van hebben ondervonden.

De tweede alinea gaat voorbij aan het doel van de wet. Voor de tijd van het Oude Testament had bovenstaande wet een logische achterliggende gedachte, namelijk, de maatschappelijke bescherming van vrouwen. Een meisje dat in die tijd al voor het huwelijk seks had gehad, zou daar maatschappelijk ernstige nadelen van hebben ondervonden. Het huwelijk was maatschappelijk gezien haar redding. En mocht het een slechte man zijn, een man die je écht niet aan je dochter wilde geven, dan kan de vader het die man “betaald” zetten. Het was een wet met als doel om de zwakkeren van die tijd te beschermen. In de huidige westerse cultuur zijn vrouwen echter niet meer maatschappelijk verdoemd als ze seks hebben voor het huwelijk. Daarom zou een toepassing van die wet binnen de huidige westerse cultuur zijn doel voorbij schieten.

Met betrekking tot Onan: In Genesis 38 staat niet dat Gods doel met seks is dat er kinderen worden verwekt. Het verwekken van nageslacht was het doel van Juda toen hij Onan en Tamar met elkaar naar bed stuurde. De reden dat God het gedrag van Onan kwalijk vond, lijkt meer te liggen in de intentie achter Onans gedrag: “Onan wist echter dat dit nageslacht niet voor hem zou zijn.” Onan dacht alleen aan zichzelf. Dat maakte zijn gedrag kwalijk in de ogen van God.

Dit was het zesde deel in een reeks van zeven artikelen over seks voor het huwelijk. Wil je een idee krijgen waar de andere artikelen over gaan? Dan kun je het e-book dat Tim heeft geschreven over seks voor het huwelijk gratis downloaden via deze link.

Praatmee

Beluister onze podcast

#390 Elisabeth van Zijl en Carolien Pape over hun diepe worsteling, geloofsreis en bevrijdingsproces
Of beluister op:

Meerartikelen

Donald Trump
Nieuws

Trump regeert met militaire aanval op geweld tegen Nigeriaanse christenen

De Verenigde Staten hebben op Eerste Kerstdag een militaire aanval uitgevoerd op islamitische extremisten in het noordwesten van Nigeria. De aanval was gericht op terroristen die gelieerd zijn aan Islamitische Staat en kwam tot stand in nauwe samenwe

Sharon Kips
Interview

De kerstboodschap van zangeres Sharon Kips: “Love came down”

“Love came down”; woorden die voor Sharon Kips (42) de kern van kerst raken. De zangeres beleeft december als een intensieve, maar betekenisvolle periode. Naast optreden, moeder-zijn en lesgeven wilt ze Gods liefde, Die met kerst naar de aarde kwam,

Baby Lieke
Interview

Rond kerst koos Lieke voor het leven: “Mijn dochter is het licht dat bleef”

Vijf jaar geleden stond Lieke, toen negentien jaar, voor de deur van een abortuscentrum. Het was vlak voor kerst. Onder zware druk van haar toenmalige partner was ze gekomen om haar zwangerschap af te breken. Maar juist op dat beslissende moment werd

Richard Toes, rechts
Column

Vrede in kleine stappen

Advent herinnert ons eraan dat hoop overal ter wereld dezelfde vorm heeft: een klein begin dat tegen de duisternis in durft te groeien. Neem nou Colombia, waar ik in oktober 2025 namens Woord en Daad een bezoek bracht aan diverse projecten, samen met

Jeruzalem
Nieuws

Kerkleiders publiceren zorgwekkend rapport: druk op christenen in Israël neemt toe

Christelijke kerkleiders in Jeruzalem waarschuwen dat het leven voor christenen in het Heilig Land steeds moeilijker wordt. In een nieuw rapport spreken zij onder meer over oorlogsschade, geweld, beperkingen van godsdienstvrijheid en financiële druk.

Erika Kirk en Nicki Minaj
Nieuws

Amerikaanse popster spreekt zich uit over terugvinden geloof én christenvervolging Nigeria

De Amerikaanse rapper Nicki Minaj zegt dat haar relatie met God opnieuw is opgebloeid. Dat vertelde zij tijdens een gesprek met Erika Kirk, de weduwe van de in september vermoorde Charlie Kirk. Het gesprek vond plaats tijdens AmericaFest, een groot e

Christen uit India
Nieuws

Indonesische moslims blokkeren christenen toegang tot gebedspost, politie kijkt toe

In Indonesië hebben moslims met geweld ervoor gezorgd dat een christelijke kerstviering geen doorgang kon vinden. Groepen moslims vormden een menselijke ketting om de toegang te blokkeren, terwijl de politie toekeek én niet ingreep. Het incident vond

Bram Hofland
Podcast

Ds. Bram Hofland: “Doop is geen visitekaartje, maar Gods hand die jou vastpakt”

De doop wordt in kerken vaak besproken alsof het een identiteitsmarker is: ben je kinderdoop of geloofsdoop? Maar predikant Bram Hofland waarschuwt dat die benadering de kern van het sacrament verduistert. In de Cvandaag podcast benadrukt hij dat de

Meerartikelen

Kerstfestival
Nieuws

Christen in Arizona door politie bedreigd met arrestatie tijdens kerstfestival

Een christelijke inwoner van Arizona is door politieagenten bedreigd met arrestatie nadat hij zijn geloof wilde delen tijdens een kerstfestival. Dat stelt de christelijke juristenorganisatie First Liberty Institute. Het gaat om David Hoffman uit Tucs

Kerstwensen
Verdieping

"Kerstgedachten: wat raakt deze mensen tijdens de feestdagen?"

In aanloop naar Kerst sprak Cvandaag met mensen over geloof, hoop en wat hen bezighoudt. Sommige verhalen zijn al te lezen, andere volgen binnenkort. Hun kerstwensen komen voort uit die gesprekken en laten zien waar Kerst voor hen raakt. “Dat Christu

Peter van der Weerd
Video

'Moet ik mijn verstand uitschakelen om de Bijbel te geloven?' Bekijk de Upstream-podcast

In de podcast Waarom zou ik in GodsNaam geloven? worden de meest complexe levensvragen vanuit Bijbels perspectief onder de loep genomen. In elke aflevering stelt presentator Guido Roorda enkele prikkelende vragen die bij veel mensen leven: waarom bes

Yerusha
Video

Damesensemble Yerusha zingt het prachtige: 'Volheid van genade'

'Onze hoop ligt in een kribbe; deelt ons menselijk bestaan. Wij knielen en aanbidden, ‘God met ons’ is Zijn naam.' Deze woorden komen uit het lied 'Volheid van genade' en wijzen vooruit op Kerst waarbij we de geboorte van de Heere Jezus gedenken. Teg

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel: "Je wordt niet minder Gods kind als je een zondig kind bent"

Als christenen geloven we dat God liefdevol en trouw is, maar wat bedoelen we hier eigenlijk mee? Predikant Ron van der Spoel legt het je aan de hand van Psalm 89 uit in een nieuwe gebedsvlog van IZB. Van der Spoel: "God accepteert het niet als we be

Nigeriaanse christen vrijgelaten
Nieuws

Ter dood veroordeelde christelijke boer na tien jaar gevangenschap vrijgelaten

Een christelijke boer uit Nigeria is na ruim tien jaar gevangenschap vrijgelaten. Dat meldt The Christian Post. De man, die zelfs door de Nigeriaanse rechtbank in 2021 zelfs ter dood veroordeeld werd, kwam na internationale druk vrij. Onder meer poli

Armane
Video

Van afwijzing naar genezing: Armanes verhaal met Mercy Ships

In deze indringende video van Mercy Ships staat het verhaal van Armane centraal. Hij werd geboren met een gespleten lip en werd afgewezen in zijn dorp. Zijn moeder Roseline leefde met angst en eenzaamheid. Aan boord van de Africa Mercy veranderde één

Klassiek Eigentijdse Psalmberijming
Persbericht

IKC publiceert eerste deeluitgave Klassiek Eigentijdse Psalmberijming

Het IKC-project Zingen uit de Bron bereikt een belangrijke mijlpaal in het streven om de inhoud van de psalmen te bewaren voor een nieuwe generatie. Begin december verscheen de eerste fysieke deeluitgave met daarin 30 psalmen in de Klassiek Eigentijd

Studiedag klimaat
Persbericht

Studiedag wil voorgangers helpen spreken over klimaat zonder te vervreemden

Hoe preek je over klimaat en zorg voor Gods schepping zonder moralistisch te klinken of gemeenteleden van je te vervreemden? Met die vraag organiseert de Theologische Universiteit Utrecht samen met GroeneKerken een studiedag voor predikanten, voorgan

Kerst
Boekfragment

Kerst begint bij een bewogen God: liefde die alles kost

Ik hoorde eens iemand zeggen dat je kunt sterven aan een gebroken hart. Ooit dacht ik dat dat slechts beeldspraak was, maar het blijkt echt te bestaan: het gebrokenhartsyndroom. Een tijdelijke, maar serieuze aandoening die kan ontstaan door extreme e

Hans Reinders
Column

Jezus eist de nacht op: Kerst als overwinning op de duisternis

De nacht roept angst op, onveiligheid en duisternis. In onze tijd eisen we de nacht op in naam van vrijheid, maar de Bijbel spreekt opvallend realistisch over wat de nacht betekent. Van Job tot Judas, van Jakob tot de herders in Efrata: de nacht is h

Handy en Mirjam Tims
Video

Speciale kerstuitzendingen van Hour of Power: Handy en Mirjam Tims zijn te gast op eerste kerstdag

Het is bijna kerst! Op 25 december hoor je bij Hour of Power het aangrijpende verhaal van Handy en Mirjam Tims. Ooit vierden zij Kerst gescheiden van elkaar: Handy op straat, Mirjam alleen met de kinderen. Nu vertellen ze openhartig wat er veranderde