Als je seks hebt gehad moet je trouwen, toch?

Dagelijks leven 5 november 2020 Tim van Dijl
Tim van Dijl

Wie seks voor het huwelijk heeft zou moeten trouwen, omdat je volgens de Bijbel dan aan elkaar verbonden bent. Is deze gedachte terecht? Deze vraag komt aan bod in het zesde deel in een reeks van acht artikelen over seks voor het huwelijk. Tim van Dijl schrijft eerst een onderbouwing van die gedachte, en daarna een weerlegging.

Onderbouwing
Eigenlijk is het heel simpel: je hoort gewoon geen seks te hebben voor het huwelijk. In 1 Korintiërs 7:25-38 spreekt Paulus tot ongehuwden en noemt deze consequent “maagden”. Maagdelijkheid is dus blijkbaar hoe het hoort. Een praktijkvoorbeeld hierin is Jozef: er staat dat Jozef geen gemeenschap had met Maria omdat hij een rechtvaardige was. In Hooglied staat keer op keer dat de liefde niet moet worden opgewekt of aangewakkerd “voor het haar behaagt” (2:7, 3:5, 8:4). Dit kan niets anders betekenen dan een advies om geen seks te hebben voor het huwelijk. Zodoende laat de Bijbel zien dat je maagd hoort te zijn voor het huwelijk.

De Bijbel laat ook duidelijk zien wat er moet gebeuren als iemand tóch seks heeft gehad voor het huwelijk. In Exodus 22:16-17 staat: “Wanneer iemand een maagd verleidt die niet in ondertrouw is, en hij met haar slaapt, moet hij haar voor zichzelf tot vrouw nemen door volledige betaling van de bruidsschat. Maar als haar vader beslist weigert haar aan hem te geven, moet hij een geldsom afwegen die overeenkomt met de bruidsschat voor een maagd.” Als je seks hebt voor het huwelijk moet je trouwen of betalen.

Je kunt niet zeggen dat alle “ongehuwden” per definitie “maagd” horen te zijn omdat Paulus de “maagden” steeds “ongehuwd” noemt.

Een andere reden dat je moet trouwen, is dat het hoofddoel van seks het verwekken van kinderen hoort te zijn. Kinderen die buiten het huwelijk geboren worden, noem je bastaards. En dat wil je niet. De wereld maakt je tegenwoordig wijs dat seks is bedoeld voor “vermaak” en “plezier”. Dat zijn echter menselijke, vleselijke doelen. Denk hierbij aan Onan die wel seks wilde hebben, maar geen kinderen wilde verwekken: “Onan wist echter dat dit nageslacht niet voor hem zou zijn; daarom gebeurde het, telkens wanneer hij bij de vrouw van zijn broer kwam, dat hij zijn zaad op de grond verspilde om zijn broer geen nageslacht te geven.” (Genesis 38:9, HSV). Onan had een vleselijk doel met seks. Zijn doel sloot niet aan op het doel dat God heeft met seks: nageslacht verwekken. God neemt dit serieus op, want, zo lezen we in vers 10 “Wat hij [Onan] deed, was echter slecht in de ogen van de HEERE; daarom doodde Hij ook hem”.

Weerlegging
Bovenstaande onderbouwing gaat mank op een aantal punten. De eerste alinea bevat een zogenaamde “drogredenering” op basis van verwisseling van de twee hoofdelementen van de stelling. Je kunt stellen dat “mussen” per definitie “vogels” zijn, maar je kunt niet stellen dat daarom “vogels” per definitie “mussen” zijn. De eerste uitspraak klopt (mussen zijn vogels), maar als de hoofdelementen van deze bewering worden omgedraaid, klopt het niet meer: vogels zijn namelijk niet per definitie mussen. Zo kan je dus ook niet zeggen dat alle “ongehuwden” per definitie “maagd” horen te zijn omdat Paulus de “maagden” steeds “ongehuwd” noemt.

Jozef werd niet rechtvaardig genoemd omdat hij geen seks had voor het huwelijk. Het woord “rechtvaardig” staat met name in de context van hoe hij Maria niet te schande wilde maken: “Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken” (Mattheus 1:19). Hij werd dus niet rechtvaardig genoemd omdat hij geen seks met Maria had.

De tekst uit Hooglied (wakker de liefde niet aan “voor het haar behaagt”) is onvoldoende onderbouwing.

Overigens, in de context van Bijbelse personages die al dan niet seks hadden voor het huwelijk, lijkt het er op dat ook aartsvader Izak seks had voor het huwelijk. De vader van Izak had een dienaar eropuit gestuurd om een vrouw voor Izak te vinden. Toen de dienaar thuiskwam met deze vrouw (Rebecca), maakte Izak eerst een praatje met de dienaar over wat hij gedaan had en vervolgens: “Toen bracht Izak haar in de tent van zijn moeder Sara. En hij nam Rebekka en zij werd hem tot vrouw en hij had haar lief.” (Genesis 24:67). Nu staat er niet expliciet beschreven wat er wordt bedoeld met “hij nam haar”, maar ik kan me voorstellen dat als hij Rebecca “nam” in een tent, dat dit betekent dat hij daar seks met haar had.

De tekst uit Hooglied (wakker de liefde niet aan “voor het haar behaagt”) is onvoldoende onderbouwing om twee redenen. Ten eerste is de tekst niet concreet. Wat wordt hier nu eigenlijk bedoeld met “wakker de liefde niet aan”? Is dit hetzelfde als “heb geen seks voor het huwelijk”? of wordt er bedoeld “hou je libido in bedwang”? Het staat er niet concreet en daarom kan er niet worden vastgesteld dat dit betekent dat je geen seks mag hebben voor het huwelijk. Ten tweede is het opvallend dat er tot drie keer toe staat “voor het haar behaagt”. Als hier inderdaad mee wordt bedoeld “voor het huwelijk”, waarom creëert God hier dan niet gewoon helderheid door te zeggen “voor het huwelijk”? Waarom geen duidelijke lijn voor alle eeuwen? Wellicht voorzag God al dat er een tijd zou komen waarin anticonceptie zou zorgen voor een verandering in wanneer “het haar behaagt”. Als dat Gods reden zou zijn geweest om het zo te laten beschrijven in de Bijbel, getuigt dat van een zeer ver vooruitziende blik.

Een meisje dat in die tijd al voor het huwelijk seks had gehad, zou daar maatschappelijk ernstige nadelen van hebben ondervonden.

De tweede alinea gaat voorbij aan het doel van de wet. Voor de tijd van het Oude Testament had bovenstaande wet een logische achterliggende gedachte, namelijk, de maatschappelijke bescherming van vrouwen. Een meisje dat in die tijd al voor het huwelijk seks had gehad, zou daar maatschappelijk ernstige nadelen van hebben ondervonden. Het huwelijk was maatschappelijk gezien haar redding. En mocht het een slechte man zijn, een man die je écht niet aan je dochter wilde geven, dan kan de vader het die man “betaald” zetten. Het was een wet met als doel om de zwakkeren van die tijd te beschermen. In de huidige westerse cultuur zijn vrouwen echter niet meer maatschappelijk verdoemd als ze seks hebben voor het huwelijk. Daarom zou een toepassing van die wet binnen de huidige westerse cultuur zijn doel voorbij schieten.

Met betrekking tot Onan: In Genesis 38 staat niet dat Gods doel met seks is dat er kinderen worden verwekt. Het verwekken van nageslacht was het doel van Juda toen hij Onan en Tamar met elkaar naar bed stuurde. De reden dat God het gedrag van Onan kwalijk vond, lijkt meer te liggen in de intentie achter Onans gedrag: “Onan wist echter dat dit nageslacht niet voor hem zou zijn.” Onan dacht alleen aan zichzelf. Dat maakte zijn gedrag kwalijk in de ogen van God.

Dit was het zesde deel in een reeks van zeven artikelen over seks voor het huwelijk. Wil je een idee krijgen waar de andere artikelen over gaan? Dan kun je het e-book dat Tim heeft geschreven over seks voor het huwelijk gratis downloaden via deze link.

Praatmee

Beluister onze podcast

#366 Jeffrey & Martin Koornstra over een zieke kerk, herleving in de kerk en opwekking
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

PKN - rode lijn
Nieuws

Tientallen pro-Palestijnse christenen trekken rode lijn voor PKN-gebouw

Op dinsdag 8 juli trekken tientallen predikanten, kerkelijk werkers en gemeenteleden van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een rode lijn voor het landelijk dienstencentrum van de kerk in Utrecht. Met deze symbolische actie roepen zij hun eigen

Noord-Korea
Getuigenis

Noord-Koreaan sloeg Bijbel open: "Ik wist niet wat ik moest doen"

De Noord-Koreaanse Lee Young-sil groeide op in een land waar de overheid alles controleert en waar kinderen leren hun dankbaarheid uit te spreken aan "Grote Leider Kim Il Sung". In dat land kan zelfs het bezit van een Bijbel levensgevaarlijk zijn. Ma

Nathan Rostampour
Nieuws

Kerkplanter hoopvol ondanks oorlog: "Iraniërs willen vriendschap met Israël"

"Het Iraanse volk is niet in conflict met Israël, maar het regime van de Islamitische Republiek." Dit stelt Nathan Rostampour (foto), kerkplanter en directeur van het Midden-Oostenwerk bij The Summit Church in North Carolina. “Het is belangrijk dat c

Opperrabbijn
Column

Ik hoop en bid dat er sjalom zal zijn (en niet alleen voor Israël)

In zijn nieuwe dagboek neemt opperrabbijn Jacobs ons opnieuw mee in zijn drukke leven. Hij vertelt hoe hij bij verschillende bijeenkomsten aanwezig was die hem hoop gaven na de 'onwaardige anti-Israël bijeenkomst' van GroenLinks/PvdA. Ook legt hij ui

Ds. C. H. Oechies
Nieuws

Nieuwe dominee voor protestantse gemeente Leiderdorp: ds. C. H. Oechies

De protestantse gemeente te Leiderdorp mag binnenkort een nieuwe dominee verwelkomen. Ds. C. H. Oechies uit Bilthoven heeft het op hem uitgebrachte beroep aanvaard. In Leiderdorp volgt Oechies ds. P. H. van Wijk op die vorig jaar mei met emeritaat gi

Notre Dame
Nieuws

Drie op de vier Franse protestantse jongeren zien Bijbel als belangrijkste bron van geloof

Voor drie op de vier protestantse jongeren in Frankrijk vormt de Bijbel de belangrijkste bron van hun geloof. Dat blijkt uit een landelijke enquête van de Protestantse Federatie van Frankrijk (FPF) en haar jeugdcommissie die in maart afgenomen werd.

Ds. P. den Ouden
Video

Ds. Den Ouden: "Hoe zouden wij reageren als een groep moslims de kerk binnenloopt?"

Stel je eens voor dat er tijdens de dienst plots een groep moslims de kerk binnenloopt. Hoe zouden wij reageren? Zouden we blij zijn met deze onverwachte gasten en hen gastvrij en vriendelijk onthalen? Ds. P. den Ouden, hersteld hervormd predikant in

Manuel
Video

Waarom is armoede de wereld nog niet uit? Tearfund legt het je uit in deze explainer 

Waarom is armoede de wereld nog niet uit? Om op die op het oog simpele vraag antwoord te geven, moeten we eerst ontrafelen wat armoede is. Bij armoede wordt vaak gedacht dat mensen een gebrek aan spullen of geld hebben, maar dat is lang niet het hele

Meerartikelen

pakistan
Nieuws

Pakistaanse christelijke moeder verkracht door man die bekering tot islam eiste

In Pakistan is een 36-jarige christelijke moeder van vijf kinderen op brute wijze verkracht door een moslimman die haar al lange tijd lastigviel. Hij probeerde haar te dwingen zich tot de islam te bekeren en met hem te trouwen. De aanval vond plaats

Philip North
Nieuws

Anglicaanse bisschop zweeg over misbruik: "Ik was bang om relaties te beschadigen"

De Anglicaanse bisschop van Blackburn, Philip North, heeft publiekelijk schuld bekend omdat hij jarenlang zweeg over het misbruik van jonge meisjes door zogenoemde grooming gangs in Engeland. Hij zegt nu dat zijn zwijgen verkeerd was en dat hij meer

Qustodio
Persbericht

Ouderlijk toezicht app Qustodio van Kliksafe nu in het Nederlands

Vanaf deze maand is de ouderlijk toezicht app Qustodio via Kliksafe volledig in het Nederlands beschikbaar. Hiermee is er voor ouders een hulpmiddel om het online gedrag van hun kinderen in te zien en bij te sturen, zonder taalbarrière. Voordelen van

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

Onze jongste zoon vroeg me: "Gaat mama nu dood?"

De dag dat Aukje me toevertrouwde dat ze een knobbeltje in haar borst had, zal ik nooit vergeten. Na een bezoek aan onze huisarts kregen we te horen dat we een week moesten wachten voordat er onderzoek plaatsvond. Deze week leek oneindig te duren. We

Herman Geertsma
Column

ChatGPT concludeert: Jezus' opstanding is meest logische verklaring

Als christenen en kerken roepen we best wel eens weerstand op in de wereld om ons heen. Niet in de laatste plaats omdat we weleens (onbedoeld) teleurgesteld hebben, pijn hebben gedaan en er zelfs mensen onder ons zijn geweest die in Zijn naam macht h

Ds. B. Visser
Nieuws

Hervormde gemeente Nunspeet verwelkomt nieuwe predikant: ds. B. Visser

De hervormde gemeente te Nunspeet (Opstandingskerk) mag in de persoon van ds. B. Visser een nieuwe predikant verwelkomen. De hervormde wijkgemeente was sinds het vertrek van ds. J. D. J. ten Voorde in 2022 vacant. Visser was sinds 2020 verbonden aan

Hans Bügel
Nieuws

Jurist haalt uit naar Christelijk Gereformeerd Beraad: 'Kerkelijk vandalisme'

Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) is verschil van mening over de kerkelijke structuur en bevoegdheden van meerdere vergaderingen zoals de synode. Hans Bügel, CGK-lid en jurist, uit felle kritiek op het standpunt van het Christelijk Ge

Jacques Brunt
Video

Videoboodschap Jacques Brunt over Israël-Iran en omstreden motie GroenLinks-PvdA

"Heel de wereld zal weten dat Israël een God heeft", deze woorden uit 1 Samuel 17 vormen het uitgangspunt van een nieuwe aflevering uit de serie 'Levenslicht'. In deze serie bespreekt Jacques Brunt - aan de hand van Bijbelteksten - de laatste actuali

Nicaragua
Nieuws

Wereldwijde gebedsdag voor kerk in Nicaragua: “Regering voert oorlog tegen eigen volk”

De Amerikaanse Bisschoppenconferentie (USCCB) heeft woensdag 25 juni uitgeroepen tot een Dag van Gebed voor de Kerk in Nicaragua. De oproep komt op een moment dat de vervolging van christenen in het Centraal-Amerikaanse land een dieptepunt bereikt he

Engelsen demonstreren tegen hulp bij zelfdoding
Nieuws

Christenen reageren geschokt op nieuwe Engelse wet hulp bij zelfdoding

Britse christenen reageren geschokt op de goedkeuring van een wetsvoorstel dat hulp bij zelfdoding legaliseert voor terminaal zieke mensen. Het Lagerhuis stemde op vrijdag 20 juni met een nipte meerderheid vóór het voorstel. De wet gaat nu naar het H

Kees Brouwer
Interview

Kees Brouwer heeft een ongeneeslijke spierziekte: "Elke dag is genade - zelfs nu."

Wat doe je als je lichaam je langzaam in de steek laat, terwijl je geest nog helder is? Kees Brouwer (72) kreeg na het verlies van zijn vrouw te horen dat hij PSMA heeft, een progressieve spierziekte die lijkt op ALS. Toch zit hij vol levenslust en h

Ds. A. C. Borsje
Video

Ds. Borsje vertelt over vijfjarig meisje dat sprak op opa’s begrafenis

"Aan zijn stem hoorde je altijd dat hij serieus was en daarom vind ik het zo mooi dat opa nu met zijn handen gevouwen in de kist ligt", aldus ds. A. C. Borsje. De hervormde predikant vertelde in een preek dat hij een begrafenis bijwoonde van een zeve